Het is nu 08-11-2024 08:26:09
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Rijbaanversmallingen en nog meer in de Eupenlaan.

    -> Temse - StJorisstraat, Oostberg, ... Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6206
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 28-06-2016 17:00:03    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Er is nog een likje verf aangebracht in de Eupenlaan, tussen het kruispunt met de Krijgsbaan - Sint-Jorisstraat en de driehoekige rotonde.



Aan weerskanten van de groene verflijn zijn doorlopende witte strepen aangebracht. Hierdoor wordt de rijbaan verdeeld in drie rijstroken, waarvan de middenste, groene rijstrook wel heel smal en onbruikbaar is. Het is immers verboden de doorlopende streep die rijstroken aanduidt, te overschrijden volgens artikel 72.2 van het verkeersreglement Lees :
Citaat:
Artikel 72. Overlangse markeringen die de rijstroken aanduiden
...
72.2. Een doorlopende streep betekent dat het iedere bestuurder verboden is deze te overschrijden.
...

Dichter tegen de driehoekige rotonde gaat die derde rijstrook over in een ... fietspad midden op de rijbaan.



Het is wel degelijk een fietspad, want het voldoet aan de definitie van artikel 74 van het verkeersreglement Lees :
Citaat:
Artikel 74. Overlangse markeringen die een fietspad aanduiden

Het deel van de openbare weg dat afgebakend is door twee evenwijdige witte onderbroken strepen en dat niet breed genoeg is voor het autoverkeer, is een fietspad.


Maar ... dat fietspad mag evenmin gebruikt worden als die middenste rijstrook van daarjuist. Dat gemarkeerd fietspad ligt immers altijd links in de rijrichting, en dan mag het niet gevolgd worden volgens artikel 9.1.2.1° van het verkeersreglement Lees :
Citaat:
9.1.2.1° Wanneer de openbare weg een berijdbaar fietspad, aangeduid door wegmarkeringen zoals bepaald in artikel 74, omvat, dan moeten de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, dit fietspad volgen voor zover het rechts in hun rijrichting ligt. Zij mogen een dergelijk fietspad niet volgen, wanneer dit links in hun rijrichting ligt.

Bestuurders mogen hier de onderbroken strepen wel overschrijden.

Op deze laatste foto is nog de "fietssuggestiestrook" (zoals de gemeente de betonnen stroken van de gelijkgrondse berm noemt) te zien die doodloopt tegen de drempel aan de rijbaanversmalling vlak voor de driehoekige rotonde. Er wordt aan gedacht, om hier nog wat witte verf aan te brengen om fietsers, die deze "fietssuggestiestrook" toch zouden gebruiken, te verwittigen van het naderend onheil. Reden te meer om gewoon op de rijbaan te fietsen!

Er is ook een positief geluid te horen: de gemeente Temse heeft beloofd om geen "fragmentfietspaden" aan te brengen achter de paaltjes van de rijbaanversmallingen. Te onthouden!
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6206
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 17-08-2016 08:05:19    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
... Er wordt aan gedacht, om hier nog wat witte verf aan te brengen om fietsers, die deze "fietssuggestiestrook" toch zouden gebruiken, te verwittigen van het naderend onheil. ...
(Zie hierboven.)

Het is geen witte verf geworden. De nieuwe okergele fietssuggestiestroken op "den uil" hebben een verkleind exemplaar gebaard in de Eupenlaan, op de plaats waar de betonstrook naast de rijbaan plots ophoudt tegen de stoep. Daarmee wordt het kleurenpallet in de Eupenlaan wat uitgebreid Hihi ...



De okergele verf is gedeeltelijk op de rijbaan aangebracht en gedeeltelijk op de betonstrook naast de rijbaan, dus op de gelijkgrondse berm. Aangezien een fietssuggestiestrook een onderdeel is van de rijbaan, is dit slechts gedeeltelijk een fietssuggestiestrook te noemen: alleen dat gedeelte van de okergele verf dat op de rijbaan is aangebracht.

Terloops: ook hier is de fietssuggstiestrook weer heel wat smaller dan de aanbevolen 1,20m!

De 'brave' fietsers, die zo domweg volgzaam zijn om op deze betonstrook te rijden (wat toegelaten, maar niet verplicht is), worden op deze wijze "verwittigd" dat ze hier toch maar best die betonstrook verlaten en zich tussen het gemotoriseerd verkeer moeten begeven ...

Ik vind het nog altijd veiliger om de hele Eupenlaan niet op deze betonstrookjes te fietsen, maar wel gewoon op de rijbaan. Dan bevind ik mij al tussen het gemotoriseerd verkeer, moeten ze wel met mij rekening houden, en hoef ik mij niet meer op een plotse en gevaarlijke wijze tussen het gemotoriseerd verkeer te wringen!

Ik kan trouwens alleen maar elke fietser aanraden om altijd op de rijbaan te rijden als er geen fietspad reglementair is aangeduid en berijdbaar is. Dat staat zo in de wegcode.

Een reglementair aangeduid fietspad herken je alleen aan het verkeersbord D7 of D9, of aan de wegmarkering van twee evenwijdige witte onderbroken strepen , en aan niets anders!
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6206
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 21-08-2016 16:08:02    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Het zou voor alle weggebruikers gemakkelijk zijn, als het verkeersreglement hetzelfde was in alle landen van Europa. Met Groot-Brittannië zal altijd het verschil van het links rijden bestaan, maar er zijn nog veel meer opvallende verschillen, en niet alleen met Groot-Brittannië.

De nieuwe wegmarkering bijvoorbeeld in de Eupenlaan.



Je vindt daarvan hierboven de zelf verzonnen "betekenis" die Temse daaraan geeft. Het staat in het verslag van de commisie verkeer van 16 juni 2015 (punt 3.Verkeersremmers Eupenlaan op pagina 2/9). Maar in Nederland bijvoorbeeld, heeft dezelfde wegmarkering een heel andere wettige betekenis. Dit staat in de Nederlandse verkeersregels, die gelukkig ook in het Nederlands zijn:
Citaat:
EEN GROENE MIDDENSTREEP MET DOORGETROKKEN ZIJSTREPEN

De groene middenstreep geeft aan dat u op een autoweg rijdt, tenzij verkeersborden een lagere maximumsnelheid aangeven. Dat betekent dat u maximaal 100 km/uur mag rijden. De brede groene middenstreep maakt u extra alert op het gevaar van inhalen. Waar de witte strepen langs de groene ononderbroken zijn, mag u niet inhalen; u mag alleen inhalen op die plaatsen waar de witte strepen naast de groene streep onderbroken zijn. De doorgetrokken witte strepen aan de zijkant van de weg geven aan dat u van rechts en links geen verkeer hoeft te verwachten.

Stel je even voor dat alle Nederlanders 100km/u gaan rijden in de Eupenlaan ...

Deze eigenzinnige wegmarkering in de Eupenlaan gaat de Europese eenmaking op gebied van verkeersregels niet vooruit helpen!
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Temse - StJorisstraat, Oostberg, ...

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 1 van 1
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005