|
Conflictkruispunten tussen fietsen en motorvoertuigen |
|
|
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 27-01-2021 10:20:55 Onderwerp: Conflictkruispunten tussen fietsen en motorvoertuigen |
|
|
|
|
Tweerichtingsfietspaden zijn altijd gevaarlijk aan elk kruispunt. Bestuurders van motorvoertuigen die uit de zijstraat komen, kijken dikwijls alleen naar links, waardoor ze de fietsers niet opmerken die van rechts komen, die zogezegd "langs de verkeerde kant" op het fietspad rijden.
In de Hoogkamerstraat, tussen de Edgard Tinelplaats en de N16, ligt zo een tweerichtingsfietspad met meerdere kruispunten waar geregeld ongevallen gebeuren waarvan fietsers het slachtoffer zijn.
Maar vanaf nu is er toch één dergelijk gevaarlijk kruispunt minder, want de Herderstraat is enkelrichting geworden voor motorvoertuigen: ze mogen de Herderstraat niet meer uitrijden langs de Hoogkamerstraat.
Dat is een conflictpunt minder voor fietsers, die hier niet meer zullen verrast worden door onoplettende automobilisten die uit de Herderstraat komen.
Dat is een goede zaak, want op dat kruispunt gebeurden geregeld ongevallen. Daar was ook geen bijzonder goed zicht op het fietspad als je uit de Herderstraat kwam met de auto. Uit ongevallenverslagen kun je niet altijd opmaken op welke plaats die juist gebeurden, maar dit ongeval en dit ongeval gebeurden zeker op dit kruispunt met de Herderstraat.
Alle gemotoriseerd verkeer uit die woonwijk kan nu enkel nog naar de Hoogkamerstraat langs de Vredestraat, die eveneens enkelrichting geworden is voor motorvoertuigen. Daar is beter uitzicht op het tweerichtingsfietspad, maar dat belet niet dat ook daar wel eens een ongeval gebeurt tussen een fietser en een onoplettende automobilist.
De vele fietsongevallen in de Hoogkamerstraat bewijzen het gevaar van een tweerichtingsfietspad aan kruispunten. Daarom vinden wij (Fietsersbond Temse) het nog altijd zeer jammer, dat Temse er voor gekozen heeft om tussen de N16 en de Eigenlostraat ook een tweerichtingsfietspad aan te leggen. Wij hadden gevraagd om de twee enkelrichtingsfietspaden, die er nu zijn, door te trekken over de viaduct van de E17 tot aan de Eigenlostraat. Een tweerichtingsfietspad zal zonder enige twijfel conflictsituaties scheppen, vooral aan het kruispunt met de Eurolaan en met de 'oude' Hoogkamerstraat.
Maar Temse heeft gekozen voor deze minder veilige oplossing voor fietsers. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 06-02-2024 18:53:40 Onderwerp: |
|
|
|
|
Wegens werken in de Welvaartlaan is het enkelrichtingsgedeelte van deze straat tijdelijk opengesteld in de twee rijrichtingen. Het verbodsbord C1 is afgedekt aan het kruispunt met de Hendrik Heymanlaan, en een gevaarsbord A39 is erbij geplaatst, om het tweerichtingsverkeer aan te duiden.
Ook aan het kruispunt met de Hoogkamerstraat is dit gevaarsbord A39 geplaatst en het bord F19 afgedekt dat het eenrichtingsverkeer aanduidt. Vanaf hier kom je immers normaal geen motorvoertuigen tegen maar nu kan dat wel.
Het is zeker een goed idee om een bijkomende verwittiging te plaatsen voor het tweerichtingsfietspad bij het uitrijden van de Welvaartlaan richting Hoogkamerstraat .
Bestuurders van motorvoertuigen zijn het namelijk niet gewend om deze straat langs deze kant te verlaten, en sommige bestuurders zijn zeer verkeersbordenblind. Ze zien dikwijls de 'normale' verkeersborden over het hoofd, die het tweerichtingsfietspad aanduiden.
Maar in dit geval zouden die verkeersborden wel eens verscholen kunnen zitten achter het bord F4b, dat het einde van de zone 30 aanduidt. Dat zijn de nadelen van het plaatsen van een verkeersbordenbos ...
Zelfs in de Hoogkamerstraat staat een bijkomende verwittiging voor het tweerichtingsfietspad, hoewel autobestuurders hier altijd al naast een tweerichtingsfietspad gereden hebben, en afslaan over dat tweerichtingsfietspad voorheen al toegelaten was.
Maar nu weten ze dat zeker
Deze werken zouden wel tot einde mei 2024 kunnen duren, volgens de aanduidingen.
Maar ... is die aanpassing van de enkelrichting in de Welvaartlaan eigenlijk wel nodig? Kan het werfverkeer richting Hoogkamerstraat niet gewoon langs de Hendrik Heymanlaan en de Vredestraat rijden, zoals het andere gemotoriseerd verkeer dat normaal moet doen? Men heeft daar bovendien beter zicht op het tweerichtingsfietspad.
Deze bijkomende "uitrit" naar de Hoogkamerstraat vormt een onnodig veiligheidsrisico voor fietsers. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 1 van 1 |
Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|