|
Een tweerichtingsfietspad op een rotonde. |
|
|
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 27-10-2014 09:11:16 Onderwerp: Een tweerichtingsfietspad op een rotonde. |
|
|
|
|
In de Orlaylaan ligt een tweerichtingsfietspad langs één kant van de rijbaan. Ongeveer halfweg de Orlaylaan draait dat fietspad omheen een rotonde, tenminste toch rond de helft van die rotonde. Dat gebeurt zonder een toegangsweg van die rotonde te dwarsen, om geen problemen te geven met de Belgische wegcode.
Niettemin schept dat andere problemen voor fietsers, want helemaal langs de andere kant van de rotonde begint de Frank Van Dyckelaan, ver weg van dat fietspad.
Hoe kun je nu per fiets de Frank Van Dyckelaan bereiken vanaf dat fietspad op de Orlaylaan? Of omgekeerd, hoe bereik je het fietspad als je uit de Frank Van Dyckelaan komt?
Dat hebben de fietskundige wegenontwerpers 'opgelost' met 'handige doorsteekjes' die het fietspad verbinden met de rotonde, natuurlijk loodrecht op het fietspad en met hoeken van 90°. Het is overduidelijk dat deze doorsteekjes achteraf zijn aangebracht omdat de fietskundige wegenontwerpers 'vergeten' waren dat ook fietsers misschien wel eens naar de Frank Van Dyckelaan zouden willen rijden ...
Dit is het eerste doorsteekje, dat zelfs voorzien is van kasseien ... voor het fietscomfort? En natuurlijk moet je ook nog door een diepe goot fietsen, typisch voor het Zaat-fietscomfort!
Toch is niet alles negatief: de nodige verkeersborden zijn aangebracht.
Tussen haakjes: zie ik daar even verder geen postbus om brieven te posten langs de rotonde? Is een rotonde dan een ideale plaats om even te parkeren om brieven te posten? Langs de andere kant staat nergens in de wegcode dat het verboden is om stil te staan of te parkeren op een rotonde, noch bij de 10 verboden van artikel 24 (stilstaan- en parkeerverbod), noch bij de 14 verboden van artikel 25 (parkeerverbod). Het is bijgevolg toegelaten tot ... deze vergetelheid recht gezet wordt, want een vergetelheid is het ongetwijfeld.
Nog even verder op dezelfde foto zie je het tweede 'handige doorsteekje', natuurlijk even loodrecht op het fietspad en ook met hoeken van 90°. Ook hier moet je door een diepe goot fietsen, maar je blijft wel bespaard van kasseien.
Toch weer een ander minpuntje: hier staan de nodige verkeersborden niet!
Andersom, hoe kun je vanaf de Frank Van Dyckelaan het fietspad bereiken in de Orlaylaan, helemaal aan de andere kant van de rotonde? Valt het vanaf daar wel op dat er een tweerichtingsfietspad is aan de andere kant van de Orlaylaan?
Zeg nu zelf: hoe zou je naar rechts fietsen als je hier komt?
Als je niet weet dat er aan de andere kant een fietspad is, dan volg je toch de witte pijl op het blauwe verkeersbord en sla je per fiets inderdaad gewoon rechts af op de rijbaan, waarschijnlijk tot ongenoegen van sommige automobilisten! Maar aan wie ligt dat?
(Aanpassing op 10-11-2015: Nieuwe linken naar figuren.)
(Aanpassing op 09-01-2018: Foto-vergrotingsfout verbeterd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 09-01-2018 16:44:06; in totaal 2 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 27-10-2014 17:18:31 Onderwerp: |
|
|
|
|
Op dit item heeft 'Stefan van Nederland' gereageerd met een foto op onze facebookpagina, maar die is ondertussen jammer genoeg verdwenen.
Het was een voorbeeld van een rotonde in Nederland, weliswaar met een éénrichtingsfietspad.
Zou het zo een probleem geweest zijn, om in de Orlaylaan langs beide kanten een éénrichtingsfietspad aan te leggen en dan ook met het fietspad helemaal rond de rotonde te draaien? Nu ligt het tweerichtingsfietspad langs de andere kant van de straat als de bedrijven en de warenhuizen, alsof fietsers daar nooit mogen komen.
Voor een rotonde met een tweerichtingsfietspad er omheen moet je bijvoorbeeld in Den Bosch zijn:
(Als je op onderstaande foto klikt, en daana nog eens, dan zie je hem twee keer groter.)
En in Nederland moet aan fietsers voorrang verleend worden, ook als het fietspad een beetje buiten de rotonde ligt. Jammer dat dergelijke dingen in België niet kunnen. Een tweerichtingsfietspad rond een rotonde kan al helemaal niet, en als het fietspad wat "groter" is dan de rotonde is het de gewoonte om "fietsers buiten de voorrang te houden" zoals ze dat hier noemen.
(Aanpassing op 10-11-2015: Wegens verdwenen foto.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 14-01-2021 11:14:22 Onderwerp: |
|
|
|
|
Het probleem van fietsers om van op het tweerichtingsfietspad op de Orlaylaan naar de Frank Van Dyckelaan te rijden, of omgekeerd, zal waarschijnlijk opgelost worden!
Op onze vergadering met de mobiliteitsdienst op 13 januari 2021 is gezegd dat de rotonde op de Orlaylaan helemaal zal heringericht worden. Deze rotonde is inderdaad overgedimensioneerd, met drie(!) rijvakken die (gelukkig) niet afgelijnd zijn, maar wel goed zichtbaar.
Het rijbaangedeelte zal versmald worden, aan de binnenkant met een overrijdbare bedding (die er nu eigelijk ook al is), aan de buitenkant fysisch. Door de "echte" versmalling aan de buitenkant kan een fietspad aangebracht worden langs de rotonde aan beide oversteken van de Orlaylaan, met aansluitingen aan het tweerichtingsfietspad naast de rotonde. Op deze wijze zal de Frank Van Dyckelaan op een logische wijze kunnen bereikt worden per fiets, en zullen fietsers vanuit de Frank Van Dyckelaan ook het tweerichtingsfietspad langs de Orlaylaan op een meer normale wijze kunnen bereiken.
Hopelijk denkt men aan het vlak maken van de greppel die aan de buitenrand van de rotonde ligt, en waar fietsers doorheen zullen moeten.
Dat zal inderdaad een hele verbetering zijn, als de fietspaden rond de rotonde de veiligheid van fietsers kunnen verzekeren. Want fietspaden op de buitenkant van een rotonde zijn over het algemeen niet veilig voor fietsers ...
Zullen de rare "doorsteekjes", eentje met kasseien en eentje met dalstenen, dan opgeruimd worden
(Aanpassing op 11-03-2021: Foto toegevoegd. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 16-11-2021 19:59:59 Onderwerp: |
|
|
|
|
De aanpassing van de rotonde op de Orlaylaan, waarvan gesproken is op ons overleg met de mobiliteitsdienst op 13 januari 2021 is begonnen. Het is vooral de bedoeling om veiliger van op het tweerichtingsfietspad via de rotonde naar de Frank Van Dyckelaan te kunnen fietsen, en omgekeerd om vanuit de Frank Van Dyckelaan via de rotonde het tweerichtingsfietspad naast de rotonde veilig te kunnen bereiken per fiets.
De twee "doorsteekjes" tussen het tweerichtingsfietspad en de rotonde zijn al heraangelegd en de wegmarkeringen worden nu aangebracht.
Het doorsteekje met kasseien is heraangelegd met rode klinkers en het heeft een andere vorm gekregen.
Het ligt nu in de rijrichting van fietsers, om vanaf de rotonde naar het tweerichtingsfietspad naast de rotonde te rijden. Dit doorsteekje moet dus gebruikt worden door fietsers die van de Frank Van Dyckelaan komen. Alleen lijkt mij de afslag naar rechts vanaf de rotonde nogal hoekig te zijn aangelegd.
En er zijn nog wel enkele eigenaardigheden of kinderziektes aan deze nieuwigheid.
- Het is zeker niet de bedoeling om via dit doorsteekje naar de rotonde te rijden als spookrijder. Daarom staat de B1 er wat nutteloos bij. Daar zou beter een C1 staan.
- een nep-fietsoversteekplaats op een rotonde is ook eigenaardig. De nep-fietsoversteekplaats is speciaal "ontworpen" om aan fietsers duidelijk te maken dat ze zeker voorrang moeten verlenen aan andere bestuurders, maar toch staan er haaientanden naast deze nep-fietsoversteekplaats. Die haaientanden horen natuurlijk bij de B1, die verplicht bij een rotonde moet staan omdat voorrang moet verleend worden aan het verkeer dat de rotonde volgt. Maar moet nu ook voorrang verleend worden aan fietsers die "oversteken" op een nep-fietsoversteekplaats? "Oversteken" tussen aanhalingstekens, omdat die fietsers nu op de rotonde rijden en de rotonde volgen. Moet er dan geen fietspad aangebracht worden op de rotonde, zodat de voorrang van fietsers duidelijk is?
- Het fietslogo langs deze kant van de nep-fietsoversteekplaats is eveneens een rare markering, want fietsers mogen toch niet als spookrijders op een rotonde rijden?
Maar het is nog niet af, er kan nog veel veranderen.
Tussen de twee doorsteekjes is de rijbaan van de rotonde duidelijk smaller gemaakt door het aanbrengen van een groot verdrijvingsvlak, waarop bestuurders niet mogen rijden, stilstaan of parkeren (artikel 77.4 van het verkeersreglement). Dat kan dus later nog onthard worden tot een mooie groenzone .
Het is niet de bedoeling dat fietsers op dit gedeelte van de rotonde rijden. Tussen de twee doorsteekjes rijden fietsers op het tweerichtingsfietspad naast de rotonde.
Uit het andere doorsteekje zijn de grijze klinkers verwijderd. Het is heraangelegd met rode klinkers en het heeft een gelijkaardige maar gespiegelde vorm gekregen als het vorige doorsteekje.
Dit doorsteekje is aangelegd om vanaf het tweerichtingsfietspad naar de rotonde te rijden. Het moet dus gebruikt worden door fietsers die naar de Frank Van Dyckelaan rijden. De afslag naar rechts, vanaf het tweerichtingsfietspad, lijkt mij ook hier nogal hoekig aangelegd. We zullen dat eens moeten uittesten om zeker te zijn.
Ook hier zijn gelijkaardige eigenaardigheden op te merken.
- Langs hier fiets je naar de rotonde. Moet daar nu een B1 staan voor fietsers, die voorrang moeten verlenen aan het verkeer dat de rotonde gaat verlaten? Of moet het verkeer dat de rotonde gaat verlaten voorrang verlenen aan fietsers die de rotonde nog volgen of oprijden (naar gelang van waar die fietsers komen)?
In artikel 19.2.1°, alinea 4 van het verkeersreglement staat :
Citaat: |
Het verlaten van een rotonde is een richtingsverandering waarbij de richtingaanwijzers wel gebruikt moeten worden. |
En in artikel 19.4 van het verkeersreglement staat :
Citaat: |
19.4. De bestuurder die van richting verandert moet voorrang verlenen aan de bestuurders en aan de voetgangers die de andere delen van dezelfde openbare weg volgen. |
Volgen fietsers een ander deel van dezelfde openbare weg als de bestuurders die de rotonde verlaten?
De nep-fietsoversteekplaats maakt dat niet duidelijker, integendeel. Het lijkt er op, dat fietsers op de eerste helft van de nep-fietsoversteekplaats voorrang moeten verlenen, en dat het verkeer op de rijbaan voorrang moet verlenen aan fietsers op de tweede helft van de nep-fietsoversteekplaats. Wat was ook weer de bedoeling van een nep-fietsoversteekplaats?
Aan de andere kant van de rotonde zijn de nodige wegmarkeringen (en eventuele andere aanduidingen) nog niet aangebracht. Daar is men nog mee bezig. Misschien wordt alles duidelijker als het helemaal af is?
En tussen haakjes ...
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...
Hopelijk denkt men aan het vlak maken van de greppel die aan de buitenrand van de rotonde ligt, en waar fietsers doorheen zullen moeten.
... |
(Zie hierboven.)
Dat is nog niet gebeurd aan de doorsteekjes, maar de werken zijn nog bezig. We zien wel hoe het nog vordert .
Er zijn dus nog vragen, maar laat ons hopen dat dit toch een verbetering wordt voor fietsers die naar de Frank Van Dyckelaan rijden, of die van de Frank Van Dyckelaan komen. Die moesten tot nu toe immers tussen het gemotoriseerd verkeer op deze zeer uitgebreide rotonde hun plan trekken tussen het tweerichtingsfietspad naast de rotonde en de Frank Van Dyckelaan aan de andere kant van de rotonde. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 20-11-2021 09:35:13 Onderwerp: |
|
|
|
|
De markeringen voor fietsers aan de rotonde van de Orlaylaan zijn nu allemaal aangebracht. De tijd is gekomen om dat even aan een kritische blik te onderwerpen.
We beginnen vanaf de Frank Van Dyckelaan. Daar zijn suggestiestroken aangebracht in de vorm van opeenvolgende fietslogo's. Bij het naderen van de rotonde is rechts een fietspad gemarkeerd met de reglementaire markering van artikel 74 van het verkeersreglement: twee evenwijdige witte onderbroken strepen. Tussen de strepen is het fietspad rood geschilderd om het beter zichtbaar te maken.
De haaientanden zijn daardoor een beetje overschilderd, maar het verkeersbord B1 is belangrijker.
Je moet dus voorrang verlenen aan wie de rotonde volgt. Normaal gesproken kan dat alleen een andere weggebruiker zijn die de nep-fietsoversteekplaats volgt die van links komt.
Iets verder buigt dat fietspad naar links en eindigt het tegen de Orlaylaan.
De haaientandjes zijn geldig door de B1 van daarjuist. Ze duiden de plaats aan waar je voorrang moet verlenen aan het verkeer op de rijbaan, dat hier enkel van links kan komen. Daarna kun je de Orlaylaan oversteken op de nep-fietsoversteekplaats.
Maar ... halfweg die nep-fietsoversteekplaats gebeurt er wel iets heel eigenaardig!
Het verkeer op de rijbaan dat van rechts komt, moet voorrang verlenen aan wie oversteekt op deze nep-fietsoversteekplaats!
De nep-fietsoversteekplaats, de zogenaamde "fietsgeleiding", is met het dienstorder MOW/AWV/2017/6 van AWV toch speciaal ontworpen om aan fietsers duidelijk te maken "dat ze GEEN VOORRANG" hebben?
Dit is de eerste opmerking bij de signalisatie van deze rotonde.
We vervolgen onze weg en belanden op het tweerichtingsfietspad naast de rotonde, wat de bedoeling is.
Dat kunnen we verder volgen naar links of naar rechts, na eerst voorrang te verlenen aan eventuele andere gebruikers van dat tweerichtingsfietspad, maar ... waar staat de B1 die de haaientandjes moet geldig maken?
Die staat inderdaad op de verkeerde plaats van dit doorsteekje. Op de vorige foto zie je de achterkant van de B1, op de volgende foto zie je de voorkant.
Dit is de tweede opmerking bij de signalisatie van deze rotonde.
En hier is nog iets op te merken! Het is toch zeker niet de bedoeling om als spookrijder de rotonde op te rijden vanaf hier? Waarom staat er dan een fietslogo op de nep-fietsoversteekplaats? Volgens het dienstorder MOW/AWV/2017/6 van AWV betekent dat immers dat de nep-fietsoversteekplaats vanaf hier mag gebruikt worden!
Dit is de derde opmerking bij de signalisatie van deze rotonde.
Zou het bovendien veiligheidshalve niet aangewezen zijn, om in de plaats van de B1 daar een verbodsbord C1 te plaatsen? Het kan twijfelaars de juiste weg wijzen.
Dit is de vierde opmerking bij de signalisatie van deze rotonde.
En ... fietsers moeten door de onaangename greppel rijden tussen de rijbaan en het doorsteekje. Die zou moeten vlak gemaakt worden.
Dit is een bijkomende opmerking bij de afwerking aan deze rotonde.
Tot hier de weg vanaf de Frank Van Dyckelaan naar het tweerichtingsfietspad naast de rotonde. Nu in de omgekeerde richting, vanaf dat tweerichtingsfietspad naar de Frank Van Dyckelaan.
Vanaf het andere doorsteekje, meer aan de noordkant van de rotonde, dichter tegen Cauwerburg, fiets je naar een stukje fietspad dat eindigt tegen de Orlaylaan.
Daar staan haaientandjes die de plaats aanduiden waar je voorrang moet verlenen aan het verkeer op de rijbaan, dat hier enkel van links kan komen. Maar ... hier ontbreekt de B1 die de haaientandjes geldig moet maken!
Dit is de vijfde opmerking bij de signalisatie van deze rotonde.
Ook hier een bijkomende opmerking over de afwerking, omdat je door een onaangename greppel moet rijden.
Daarna kun je de Orlaylaan oversteken op de nep-fietsoversteekplaats, maar ... halfweg die nep-fietsoversteekplaats gebeurt weer dezelfde eigenaardigheid als aan de andere kant van de rotonde!
Het verkeer op de rijbaan dat van rechts komt, moet ook hier voorrang verlenen aan wie oversteekt op deze nep-fietsoversteekplaats!
Evenals aan de overkant van de rotonde is dat helemaal niet volgens het dienstorder MOW/AWV/2017/6 van AWV!
Dit is de zesde opmerking bij de signalisatie van deze rotonde.
Op het einde van de nep-overteekplaats volgt weer een stukje fietspad, maar kijken we op dat fietspad even achterom, dan zien we ...
... weer een fietslogo op de nep-fietsoversteekplaats, dat aanduidt dat deze nep-fietsoversteekplaats ook in "tegenrichting" mag gebruikt worden ... als spookrijder rond de rotonde?
Dit is de zevende opmerking bij de signalisatie van deze rotonde.
Na dat stukje fietspad komen we waar we moeten zijn, in de Frank Van Dyckelaan, waar een suggestiestrook voor fietsers is aangeduid met opeenvolgende fietslogo's.
Ook hier staan weer haaientanden zonder voorrangsbord B1. Deze haaientanden hebben bijgevolg geen enkele betekenis.
Dit is de achtste opmerking bij de signalisatie van deze rotonde.
Maar ... moeten die haaientanden daar wel staan?
En waarom die rare kronkel in dat fietspad? Waarom niet gewoon vlot de bocht volgen naar de Frank Van Dyckelaan? Het fietspad eindigt daar en fietsers moeten dan het fietspad verlaten om rechtdoor op de rijbaan verder te rijden. Dat is geen manoeuvre (artikel 12.4 van het verkeersreglement) en bestuurders op de rijbaan moeten dan voorrang verlenen aan fietsers! Een rugdekking voor fietsers is dan uiteraard gewenst, waarvoor op deze brede Frank Van Dyckelaan meer dan voldoende plaats is op de rijbaan bij het verlaten van de rotonde.
Dit is de negende opmerking bij de signalisatie van deze rotonde.
Tot hier de weg vanaf het tweerichtingsfietspad naast de rotonde naar de Frank Van Dyckelaan.
En dan is er nog een foto van een nep-fietsoversteekplaats over de Frank Van Dyckelaan, met fietslogo's aan beide kanten, dus ook in de twee richtingen te gebruiken.
Waartoe zou die kunnen dienen?
Om van het tweerichtingsfietspad naast de rotonde terug te fietsen naar het tweerichtingsfietspad naast de rotonde? En dat ook in de tegenrichting als spookrijder ronde de rotonde?
Het doel van deze nep-fietsoversteekplaats ontgaat mij helemaal. Het is toch de bedoeling om vanaf de Frank Van Dyckelaan naar het tweerichtingsfietspad naast de rotonde te rijden, en vanaf dat tweerichtingsfietspad naar de Frank Van Dyckelaan. Waarom zou iemand op deze plaats de Frank Van Dyckelaan moeten oversteken?
Dit is de tiende opmerking bij de signalisatie van deze rotonde.
Deze tien opmerkingen over de signalisatie, en de twee opmerkingen over de diepe greppels zullen zeker overgemaakt worden aan onze dienst mobiliteit.
Er zijn nochtans oplossingen voor deze opmerkingen, maar daarover heb ik het een volgende keer.
Het is een heel goed idee om een veilige en logische verbinding voor fietsers te voorzien tussen de Frank Van Dyckelaan en het tweerichtingsfietspad naast de rotonde van de Orlaylaan. Daar had men eigenlijk moeten aan denken bij het ontwerp van deze reuzenrotonde. Maar de huidige regeling bevat wel een aantal kinderziektes . _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 27-11-2021 22:47:45 Onderwerp: |
|
|
|
|
Aan deze rotonde van de Orlaylaan zijn nog enkele aanpassingen uitgevoerd. Eerst in de richting van de Frank Van Dyckelaan naar het tweerichtingsfietspad naast de rotonde.
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...
Dat kunnen we verder volgen naar links of naar rechts, na eerst voorrang te verlenen aan eventuele andere gebruikers van dat tweerichtingsfietspad, maar ... waar staat de B1 die de haaientandjes moet geldig maken?
Die staat inderdaad op de verkeerde plaats van dit doorsteekje. Op de vorige foto zie je de achterkant van de B1, op de volgende foto zie je de voorkant.
Dit is de tweede opmerking bij de signalisatie van deze rotonde.
... |
(Zie hierboven.)
Dat van de haaientandjes is opgelost. De B1 is geplaatst.
Die tweede opmerking vervalt dus, maar de B1 in de omgekeerde richting staat er nog altijd, en die geeft aanleiding tot een nieuwe tweede opmerking.
Wie zich hier (verkeerdelijk!) op de rijbaan zou begeven via de fietsgeleiding, moet voorrang verlenen aan het verkeer dat van links uit de Orlaylaan komt, wegens deze B1. Maar ook het verkeer dat van links uit de Orlaylaan komt moet wegens een B1 (en haaientanden) voorrang verlenen aan (brom)fietsers op de fietsgeleiding. Alle bestuurders moeten hier dus voorrang verlenen aan elkaar. Wie zou hier de schuld toegewezen krijgen bij een ongeval?
Ook de vierde opmerking blijft dus bestaan.
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...
Zou het bovendien veiligheidshalve niet aangewezen zijn, om in de plaats van de B1 daar een verbodsbord C1 te plaatsen? Het kan twijfelaars de juiste weg wijzen.
Dit is de vierde opmerking bij de signalisatie van deze rotonde.
En ... fietsers moeten door de onaangename greppel rijden tussen de rijbaan en het doorsteekje. Die zou moeten vlak gemaakt worden.
... |
(Zie hierboven.)
In de plaats van die C1 kan ook een verbodsbord C11 en C9 geplaatst worden, of een combinatie van deze twee verbodsborden.
En dit is een beter beeld van de onaangename greppel waar (brom)fietser doorheen moeten.
Aan de andere kant van de rotonde, om vanaf het tweerichtingsfietspad naar de Frank Van Dyckelaan te rijden, ontbrak ook een B1.
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...
Daar staan haaientandjes die de plaats aanduiden waar je voorrang moet verlenen aan het verkeer op de rijbaan, dat hier enkel van links kan komen. Maar ... hier ontbreekt de B1 die de haaientandjes geldig moet maken!
Dit is de vijfde opmerking bij de signalisatie van deze rotonde.
... |
(Zie hierboven.)
ook die B1 is nu aangebracht.
Die vijfde opmerking vervalt dus. Maar als je nu aan dit doorsteekje 180° draait, zie je ook daar een B1 geplaatst voor ... een eventuele spookrijder.
Dit wordt dus een nieuwe vijfde opmerking, want die B1 is weer overbodig. Een bestuurder die uit een verboden richting komt kan geen voorrang krijgen (artikel 12.3.1 van het verkeersreglement).
Alle andere opmerkingen van hierboven blijven geldig. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 28-11-2021 20:43:57 Onderwerp: |
|
|
|
|
Al onze opmerkingen van hierboven zijn op 28 november 2021 met deze e-mail medegedeeld aan de dienst mobiliteit.
Citaat: |
Geachte ...
Met Fietsersbond Temse vinden we het een heel goed idee om een fietsverbinding te voorzien tussen het tweerichtingsfietspad aan de ene kant, en de Frank Van Dyckelaan aan de andere kant van de veel te grote rotonde van de Orlaylaan. Maar aan de praktische uitwerking ervan kunnen misschien enkele verbeteringen aangebracht worden.
Er was de keuze voor het gebruik van fietspaden om de rotonde te volgen, of van oversteekplaatsen om de zijtakken van de rotonde over te steken. Hier is gekozen voor oversteekplaatsen wat logisch is, omdat een fietspad niet de volledige cirkel van de rotonde zou beschrijven. Vanaf het tweerichtingsfietspad zijn immers twee doorsteekjes gemaakt naar de rotonde, waartussen geen bijkomend fietspad op de rotonde hoeft, en alleen de Frank Van Dyckelaan moet bereikbaar gemaakt worden.
Als markering van de oversteekplaatsen is gekozen voor de zogenaamde fietsgeleiding (de nep-fietsoversteekplaats) van het dienstorder MOW/AWV/2017/6 van 19 juli 2017 van AWV. Onze mening hierover is gekend, maar doet eigenlijk niet ter zake in verband met deze rotonde.
Vertrekkend vanaf de fietssuggestiestrook op de Frank Van Dyckelaan, in de vorm van fietslogo's en sergeantstrepen, komen (brom)fietsers op een fietspad naast de rotonde, dat even de rotonde volgt.
In principe is het niet nodig om haaientanden op het fietspad aan te brengen, aangezien het fietspad begint voor de rotonde en buiten de rotonde blijft. Van links kan normaal gesproken geen verkeer komen waaraan (brom)fietsers voorrang moeten verlenen. Het voorrangsbord B1 (omgekeerde driehoek) is wel nodig voor de haaientanden op de rijbaan, en voor de volgende haaientanden op het einde van dit fietspad.
Het fietspad eindigt immers waar de rijbaan van de Orlaylaan moet worden overgestoken en waar voorrang moet verleend worden aan het verkeer op de rijbaan. Een afgerond fietspad, in plaats van dit hoekig exemplaar, zou mooier geweest zijn.
Maar halfweg de fietsgeleiding moet het verkeer dat de rijbaan van de Orlaylaan volgt voorrang verlenen aan (brom)fietsers die de rijbaan oversteken op de tweede helft van die fietsgeleiding.
Dat is volledig in strijd met het opzet van het dienstorder MOW/AWV/2017/6 van 19 juli 2017 van AWV, waarbij de wegmarkering van de fietsgeleiding juist is uitgevonden om aan de gebruikers ervan duidelijk te maken dat ze voorrang moeten verlenen. Die haaientanden, die de plaats aanduiden waar de bestuurders die de Orlaylaan volgen voorrang moeten verlenen, moeten dus verplaatst worden naar de linkerkant van het stippellijntje, zodat ze voorbij de fietsgeleiding staan voor de bestuurders die de Orlaylaan volgen. Het is alleen dan duidelijk dat wel voorrang moet verleend worden aan het verkeer dat de rotonde volgt, maar niet aan (brom)fietsers die de Orlaylaan oversteken op een fietsgeleiding.
Na de fietsgeleiding volgt nog een stukje fietspad en een voor fietsers onaangename doorgang door een greppel. De greppel kan vlak gemaakt worden om het fietscomfort te verbeteren.
Na de greppel volgt het doorsteekje naar het tweerichtingsfietspad naast de rotonde, waar (brom)fietsers naar links of naar rechts dit fietspad kunnen volgen, na eerst voorrang verleend te hebben aan de gebruikers van dat fietspad. De haaientanden mogen zelfs op de volledige breedte van het doorsteekje aangebracht worden.
Als we op deze plaats even 180° draaien, zien we ook een B1 staan op de rand van het doorsteekje en een fietslogo volgens het dienstorder MOW/AWV/2017/6 van 19 juli 2017 van AWV, aangebracht op deze kant van de fietsgeleiding.
Beide aanduidingen geven aan dat (brom)fietsers in deze richting vanaf het tweerichtingsfietspad naast de rotonde, via het doorsteekje en het stukje fietspad, de fietsgeleiding mogen oprijden, terwijl het helemaal niet de bedoeling mag zijn om in tegenrichting, als spookrijder via deze weg naar de linkerkant van de Frank Van Dyckelaan te rijden!
Deze B1 veroorzaakt bovendien een patstelling op gebied van voorrang. Wie zich hier als spookrijder op de rijbaan zou begeven via de fietsgeleiding, moet voorrang verlenen aan het verkeer dat van links uit de Orlaylaan komt, wegens deze B1. Maar ook het verkeer dat van links uit de Orlaylaan komt moet wegens een B1 (en haaientanden) voorrang verlenen aan (brom)fietsers op de fietsgeleiding. Alle bestuurders moeten hier dus voorrang verlenen aan elkaar. Wie zou hier de schuld toegewezen krijgen bij een ongeval?
Het fietslogo mag daar dus niet staan, en de B1 moet vervangen worden door een C1 of door (een combinatie van) een C11 en een C9.
Om naar de Frank Van Dyckelaan te rijden vertrekkend vanaf het tweerichtingsfietspad, moet immers het andere doorsteekje genomen worden, meer noordelijk en dichter tegen Cauwerburg. Een B1 en haaientanden na een stukje fietspad duiden aan dat voorrang moet verleend worden aan het verkeer dat de Orlaylaan volgt.
Ook hier moeten (brom)fietsers door een onaangename greppel rijden, die vlak kan gemaakt worden om het fietscomfort te verbeteren.
Als we ook op deze plaats even 180° draaien, zien we daar eveneens een B1 staan op de rand van het doorsteekje met het tweerichtingsfietspad, voor ... een eventuele spookrijder?
Deze B1 is overbodig, want een bestuurder die uit een verboden richting komt kan geen voorrang krijgen volgens artikel 12.3.1 van het verkeersreglement.
Halfweg deze fietsgeleiding over de Orlaylaan is dezelfde voorrangs-anomalie als aan de overkant van de rotonde.
Ook hier moeten de haaientanden verplaatst worden naar de linkerkant van het stippellijntje, voorbij de fietsgeleiding voor bestuurders die de Orlaylaan volgen, om overeenkomstig te zijn met de bedoeling van de uitvinding van de fietsgeleiding.
Voorbij deze fietsgeleiding volgt weer een stukje fietspad naar de Frank Van Dyckelaan, maar als we ook hier even 180° draaien, zien we in de omgekeerde richting weer een fietslogo op het begin van de fietsgeleiding staan.
Dat is een aanduiding dat ook deze fietsgeleiding in de omgekeerde richting mag gebruikt worden, hoewel het toch niet de bedoeling kan zijn om vanaf de linkerkant van de Frank Van Dyckelaan als spookrijder naar het tweerichtingsfietspad naast de rotonde te rijden? Dat fietslogo mag daar dus evenmin staan.
Het fietspad eindigt met een knik en met haaientanden tegen de Frank Van Dyckelaan.
De bijhorende B1 ontbreekt, maar eigenlijk zijn zowel de B1 als deze haaientanden overbodig. Het fietspad moet zelfs meer naar de Frank Van Dyckelaan afbuigen zonder een overbodige knik naar links. Het is immers toch de bedoeling dat (brom)fietsers naar de Frank Van Dyckelaan rijden. Op het einde van het fietspad tegen de rijbaan moeten (brom)fietsers zich op de rijbaan begeven om rechtdoor verder te rijden (artikel 12.4 van het verkeersreglement). Een goede rugdekking is dan aangewezen, voor de overgang van fietspad naar fietssuggestiestrook in de vorm van fietslogo's en sergeantstrepen. Het verkeer op de rijbaan moet dan immers voorrang verlenen aan (brom)fietsers die daar het fietspad moeten verlaten.
Dwars over de Frank Van Dyckelaan is ook nog een fietsgeleiding aangebracht, met fietslogo's aan beide kanten en alweer haaientanden op de rijbaan voor de tweede helft van deze fietsgeleiding
Het doel van deze fietsgeleiding ontgaat ons helemaal, omdat het oversteken van de Frank Van Dyckelaan helemaal geen zin heeft, en al zeker niet in tegengestelde richting als spookrijder. Via deze fietsgeleiding zou men alleen maar een nutteloos "rondje rotonde" kunnen uitvoeren, om terug te keren naar het tweerichtingsfietspad naast de rotonde ... waar men vandaan komt.
Met vriendelijke groeten,
... |
Dat is iets om te bespreken tijdens ons volgend overleg met de mobiliteitsdienst, op 19 januari 2022.
(Aanpassing op 22-12-2021: Typefoutje verbeterd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 22-12-2021 09:47:24 Onderwerp: |
|
|
|
|
Waarschijnlijk als gevolg van mijn opmerkingen verstuurd op 28 november 2021, zijn er enkele aanpassingen uitgevoerd aan de wegmarkeringen op de rotonde van de Orlaylaan.
DeB1 die aan de zuidelijke doorsteek stond, en die de indruk gaf dat je langs daar naar de rotonde zou kunnen fietsen (als spookrijder!) ...
... is nu vervangen door een combinatie van een C11 en een C9, zoals ik het gevraagd had.
Het is immers niet de bedoeling dat (brom)fietsers langs deze doorsteek naar de rotonde zouden rijden. Tegelijkertijd is ook het fietslogo op de "fietsgeleiding", de nep-fietsoversteekplaats, verwijderd, dat ook de indruk gaf dat deze fietsgeleiding vanaf hier zou mogen gebruikt worden als spookrijder.
Bijkomend zijn de haaientanden verplaatst naar de andere kant van de fietsgeleiding zoals ik het ook gevraagd had. Het is immers de bedoeling van deze wegmarkering om aan te duiden dat je zelf voorrang moet verlenen, niet dat anderen je voorrang moeten verlenen. Daarbij is een poging ondernomen om de bestaande haaientanden te verwijderen, maar dat is een beetje mislukt. Dat zou nog voor verwarring kunnen zorgen
Hetzelfde doet zich nu voor aan het andere, meer noordelijke doorsteekje, waar (brom)fietsers wel naar de rotonde kunnen rijden. Ook daar zijn de haaientanden zoals gevraagd verplaatst naar de andere kant van de fietsgeleiding, maar ook hier zijn de oude, bestaande haaientanden niet zo succesvol verwijderd.
Dat zou ook hier voor verwarring kunnen zorgen.
Een terugblik op deze fietsgeleiding leert ons dat het fietslogo dat hier vroeger stond ...
... nu ook verwijderd is zoals gevraagd.
Dat gaf immers de indruk dat deze fietsgeleiding als spookrijder mocht gebruikt worden.
Het valt toch op, dat de fietslogo's veel beter verwijderd zijn dan de oude haaientanden!
Maar de totaal overbodige fietsgeleiding dwars over de Frank Van Dyckelaan ...
... is er nog altijd.
Wel is ook hier het fietslogo aan de overkant verwijderd, om spookrijden te verhinderen, en zijn de haaientanden verplaatst.
Maar het fietspad is evenmin meer afgebogen richting Frank Van Dyckelaan, zoals gevraagd, noch voorzien van de nodige rugdekking voor fietsers.
Wat moeten we besluiten uit het aanbrengen van deze fietsgeleiding en de vorm van dit fietspad op deze plaats? Wat is de bedoeling van deze hele signalisatie? Is het om de Frank Van Dyckelaan te verbinden met het tweerichtingsfietspad naast de rotonde, of is het om een rondje rotonde te rijden?
De mentaliteit in Temse ligt nog te veel autogericht om fietsers te behandelen als volwaardige weggebruikers, en de weginrichting aan te passen aan de regels van de wegcode, ook als dat in het voordeel is van fietsers, en in het nadeel van het gemotoriseerd verkeer.
Temse heeft nog een lange weg af te leggen, om het fietsen echt te bevorderen, zoals ze het zelf toch altijd zeggen ...
Fietsersbond Temse heeft nog werk aan die winkel _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 23-12-2021 16:08:28 Onderwerp: |
|
|
|
|
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...
Ook hier staan weer haaientanden zonder voorrangsbord B1. Deze haaientanden hebben bijgevolg geen enkele betekenis.
... |
(Zie hierboven.)
Dat voorangsbordje B1 staat er nu, maar eigenlijk zou dat er niet mogen staan, evenmin als er haaientanden zouden mogen aangebracht zijn, zoals hierboven is verklaard.
Op deze foto komt immers goed tot uiting dat de bedoeling van deze hele inrichting van de rotonde niet verwezenlijkt wordt.
De bocht van het fietspad naar links, dit voorrangsbord B1, de haaientanden en de fietsgeleiding met fietslogo zijn aanduidingen om de rotonde te volgen door Frank Van Dyckelaan over te steken. Maar dat is nu juist NIET de bedoeling van deze hele inrichting! Als je hier bent, kom je van het tweerichtingsfietspad naast de rotonde. Als je nu de fietsgeleiding volgt, keer je gewoon terug naar dat tweerichtingsfietspad naast de rotonde. Dan heb je een "rondje rotonde" gedaan ... voor het plezier?
Dit voorrangsbord B1, de haaientanden en de fietsgeleiding zijn dus totaal nutteloze aanduidingen, omdat het de bedoeling van deze hele inrichting is, om een aansluiting te hebben van het tweerichtingsfietspad naast de rotonde met de Frank Van Dyckelaan. Dus om vanaf hier rechtdoor verder te rijden naar de Frank Van Dyckelaan. Het fietspad moet hier dus niet afbuigen naar de rotonde, maar wel verder lopen naar de Frank Van Dyckelaan, en met een rugdekking voor fietsers, zoals hierboven is uitgelegd.
Om deze bedoeling goed te begrijpen, is de volgende e-mail nog maar eens verstuurd naar onze schepen van mobiliteit en de dienst mobiliteit.
Citaat: |
Geachte ...
De signalisatie op de rotonde van de Orlaylaan is nu in orde gebracht. Spookrijden wordt vermeden en de voorrangsaanduidingen staan op de juiste plaatsen.
Alleen is de signalisatie aan de Frank Van Dyckelaan niet overeenkomstig met de bedoeling van deze hele (her)inrichting.
Het is immers de bedoeling om via de rotonde een verbinding te maken tussen het tweerichtingsfietspad langs de rotonde en de Frank Van Dyckelaan voor (brom)fietsers. Maar aan de Frank Van Dyckelaan gekomen, geven de vorm van het fietspad, het voorrangsbord B1, de haaientanden en de fietsgeleiding met overeenkomstig fietslogo eerder de aanduiding om de rotonde te volgen over de Frank Van Dyckelaan, dan om verder te rijden in de Frank Van Dyckelaan.
Het lijkt alsof het normaal is om een "rondje rotonde" te rijden en terug te keren naar het tweerichtingsfietspad waar men vandaan komt ... voor het plezier?
Deze fietsgeleiding is totaal zonder enig nut, zowel om de Frank Van Dyckelaan te bereiken per (brom)fiets vanaf het tweerichtingsfietspad langs de rotonde, als in de omgekeerde rijrichting.
De aansluiting van het einde van het fietspad met de fietssuggestiestrook op de Frank Van Dyckelaan kan nog wel verbeterd worden. Het fietspad dient af te buigen in de juiste richting, naar de Frank Van Dyckelaan, en voorzien te worden van een rugdekking om (brom)fietsers zonder gevaar te laten "invoegen" op de aangebrachte fietssuggestiestrook in de vorm van opeenvolgende fietslogo's. Het verkeer op de rijbaan moet immers voorrang verlenen aan (brom)fietsers, die zich op het einde van een fietspad op de rijbaan begeven om rechtdoor te rijden (artikel 12.4 van het verkeersreglement). Een voorrangsbord B1 en haaientanden horen dan niet op het fietspad.
Terloops, de fietslogo's van de fietssuggestiestrook in de Frank Van Dyckelaan zijn uitstekend aangebracht. Ze maken duidelijk dat het niet de bedoeling is dat fietsers tegen of in de greppel zouden rijden.
Met vriendelijke groeten,
... |
Ook bij deze e-mail is na ons Fietsersbondlogo de volgende tekst toegevoegd:
Maak alles beter voor fietsers, word lid van de Fietsersbond:
www.Fietsersbond.be/ikwordlid
_________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 1 van 1 |
Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|