|
Een tweerichtingsfietspad op een rotonde. |
|
|
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 28-11-2021 20:43:57 Onderwerp: |
|
|
|
|
Al onze opmerkingen van hierboven zijn op 28 november 2021 met deze e-mail medegedeeld aan de dienst mobiliteit.
Citaat: |
Geachte ...
Met Fietsersbond Temse vinden we het een heel goed idee om een fietsverbinding te voorzien tussen het tweerichtingsfietspad aan de ene kant, en de Frank Van Dyckelaan aan de andere kant van de veel te grote rotonde van de Orlaylaan. Maar aan de praktische uitwerking ervan kunnen misschien enkele verbeteringen aangebracht worden.
Er was de keuze voor het gebruik van fietspaden om de rotonde te volgen, of van oversteekplaatsen om de zijtakken van de rotonde over te steken. Hier is gekozen voor oversteekplaatsen wat logisch is, omdat een fietspad niet de volledige cirkel van de rotonde zou beschrijven. Vanaf het tweerichtingsfietspad zijn immers twee doorsteekjes gemaakt naar de rotonde, waartussen geen bijkomend fietspad op de rotonde hoeft, en alleen de Frank Van Dyckelaan moet bereikbaar gemaakt worden.
Als markering van de oversteekplaatsen is gekozen voor de zogenaamde fietsgeleiding (de nep-fietsoversteekplaats) van het dienstorder MOW/AWV/2017/6 van 19 juli 2017 van AWV. Onze mening hierover is gekend, maar doet eigenlijk niet ter zake in verband met deze rotonde.
Vertrekkend vanaf de fietssuggestiestrook op de Frank Van Dyckelaan, in de vorm van fietslogo's en sergeantstrepen, komen (brom)fietsers op een fietspad naast de rotonde, dat even de rotonde volgt.
In principe is het niet nodig om haaientanden op het fietspad aan te brengen, aangezien het fietspad begint voor de rotonde en buiten de rotonde blijft. Van links kan normaal gesproken geen verkeer komen waaraan (brom)fietsers voorrang moeten verlenen. Het voorrangsbord B1 (omgekeerde driehoek) is wel nodig voor de haaientanden op de rijbaan, en voor de volgende haaientanden op het einde van dit fietspad.
Het fietspad eindigt immers waar de rijbaan van de Orlaylaan moet worden overgestoken en waar voorrang moet verleend worden aan het verkeer op de rijbaan. Een afgerond fietspad, in plaats van dit hoekig exemplaar, zou mooier geweest zijn.
Maar halfweg de fietsgeleiding moet het verkeer dat de rijbaan van de Orlaylaan volgt voorrang verlenen aan (brom)fietsers die de rijbaan oversteken op de tweede helft van die fietsgeleiding.
Dat is volledig in strijd met het opzet van het dienstorder MOW/AWV/2017/6 van 19 juli 2017 van AWV, waarbij de wegmarkering van de fietsgeleiding juist is uitgevonden om aan de gebruikers ervan duidelijk te maken dat ze voorrang moeten verlenen. Die haaientanden, die de plaats aanduiden waar de bestuurders die de Orlaylaan volgen voorrang moeten verlenen, moeten dus verplaatst worden naar de linkerkant van het stippellijntje, zodat ze voorbij de fietsgeleiding staan voor de bestuurders die de Orlaylaan volgen. Het is alleen dan duidelijk dat wel voorrang moet verleend worden aan het verkeer dat de rotonde volgt, maar niet aan (brom)fietsers die de Orlaylaan oversteken op een fietsgeleiding.
Na de fietsgeleiding volgt nog een stukje fietspad en een voor fietsers onaangename doorgang door een greppel. De greppel kan vlak gemaakt worden om het fietscomfort te verbeteren.
Na de greppel volgt het doorsteekje naar het tweerichtingsfietspad naast de rotonde, waar (brom)fietsers naar links of naar rechts dit fietspad kunnen volgen, na eerst voorrang verleend te hebben aan de gebruikers van dat fietspad. De haaientanden mogen zelfs op de volledige breedte van het doorsteekje aangebracht worden.
Als we op deze plaats even 180° draaien, zien we ook een B1 staan op de rand van het doorsteekje en een fietslogo volgens het dienstorder MOW/AWV/2017/6 van 19 juli 2017 van AWV, aangebracht op deze kant van de fietsgeleiding.
Beide aanduidingen geven aan dat (brom)fietsers in deze richting vanaf het tweerichtingsfietspad naast de rotonde, via het doorsteekje en het stukje fietspad, de fietsgeleiding mogen oprijden, terwijl het helemaal niet de bedoeling mag zijn om in tegenrichting, als spookrijder via deze weg naar de linkerkant van de Frank Van Dyckelaan te rijden!
Deze B1 veroorzaakt bovendien een patstelling op gebied van voorrang. Wie zich hier als spookrijder op de rijbaan zou begeven via de fietsgeleiding, moet voorrang verlenen aan het verkeer dat van links uit de Orlaylaan komt, wegens deze B1. Maar ook het verkeer dat van links uit de Orlaylaan komt moet wegens een B1 (en haaientanden) voorrang verlenen aan (brom)fietsers op de fietsgeleiding. Alle bestuurders moeten hier dus voorrang verlenen aan elkaar. Wie zou hier de schuld toegewezen krijgen bij een ongeval?
Het fietslogo mag daar dus niet staan, en de B1 moet vervangen worden door een C1 of door (een combinatie van) een C11 en een C9.
Om naar de Frank Van Dyckelaan te rijden vertrekkend vanaf het tweerichtingsfietspad, moet immers het andere doorsteekje genomen worden, meer noordelijk en dichter tegen Cauwerburg. Een B1 en haaientanden na een stukje fietspad duiden aan dat voorrang moet verleend worden aan het verkeer dat de Orlaylaan volgt.
Ook hier moeten (brom)fietsers door een onaangename greppel rijden, die vlak kan gemaakt worden om het fietscomfort te verbeteren.
Als we ook op deze plaats even 180° draaien, zien we daar eveneens een B1 staan op de rand van het doorsteekje met het tweerichtingsfietspad, voor ... een eventuele spookrijder?
Deze B1 is overbodig, want een bestuurder die uit een verboden richting komt kan geen voorrang krijgen volgens artikel 12.3.1 van het verkeersreglement.
Halfweg deze fietsgeleiding over de Orlaylaan is dezelfde voorrangs-anomalie als aan de overkant van de rotonde.
Ook hier moeten de haaientanden verplaatst worden naar de linkerkant van het stippellijntje, voorbij de fietsgeleiding voor bestuurders die de Orlaylaan volgen, om overeenkomstig te zijn met de bedoeling van de uitvinding van de fietsgeleiding.
Voorbij deze fietsgeleiding volgt weer een stukje fietspad naar de Frank Van Dyckelaan, maar als we ook hier even 180° draaien, zien we in de omgekeerde richting weer een fietslogo op het begin van de fietsgeleiding staan.
Dat is een aanduiding dat ook deze fietsgeleiding in de omgekeerde richting mag gebruikt worden, hoewel het toch niet de bedoeling kan zijn om vanaf de linkerkant van de Frank Van Dyckelaan als spookrijder naar het tweerichtingsfietspad naast de rotonde te rijden? Dat fietslogo mag daar dus evenmin staan.
Het fietspad eindigt met een knik en met haaientanden tegen de Frank Van Dyckelaan.
De bijhorende B1 ontbreekt, maar eigenlijk zijn zowel de B1 als deze haaientanden overbodig. Het fietspad moet zelfs meer naar de Frank Van Dyckelaan afbuigen zonder een overbodige knik naar links. Het is immers toch de bedoeling dat (brom)fietsers naar de Frank Van Dyckelaan rijden. Op het einde van het fietspad tegen de rijbaan moeten (brom)fietsers zich op de rijbaan begeven om rechtdoor verder te rijden (artikel 12.4 van het verkeersreglement). Een goede rugdekking is dan aangewezen, voor de overgang van fietspad naar fietssuggestiestrook in de vorm van fietslogo's en sergeantstrepen. Het verkeer op de rijbaan moet dan immers voorrang verlenen aan (brom)fietsers die daar het fietspad moeten verlaten.
Dwars over de Frank Van Dyckelaan is ook nog een fietsgeleiding aangebracht, met fietslogo's aan beide kanten en alweer haaientanden op de rijbaan voor de tweede helft van deze fietsgeleiding
Het doel van deze fietsgeleiding ontgaat ons helemaal, omdat het oversteken van de Frank Van Dyckelaan helemaal geen zin heeft, en al zeker niet in tegengestelde richting als spookrijder. Via deze fietsgeleiding zou men alleen maar een nutteloos "rondje rotonde" kunnen uitvoeren, om terug te keren naar het tweerichtingsfietspad naast de rotonde ... waar men vandaan komt.
Met vriendelijke groeten,
... |
Dat is iets om te bespreken tijdens ons volgend overleg met de mobiliteitsdienst, op 19 januari 2022.
(Aanpassing op 22-12-2021: Typefoutje verbeterd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 22-12-2021 09:47:24 Onderwerp: |
|
|
|
|
Waarschijnlijk als gevolg van mijn opmerkingen verstuurd op 28 november 2021, zijn er enkele aanpassingen uitgevoerd aan de wegmarkeringen op de rotonde van de Orlaylaan.
DeB1 die aan de zuidelijke doorsteek stond, en die de indruk gaf dat je langs daar naar de rotonde zou kunnen fietsen (als spookrijder!) ...
... is nu vervangen door een combinatie van een C11 en een C9, zoals ik het gevraagd had.
Het is immers niet de bedoeling dat (brom)fietsers langs deze doorsteek naar de rotonde zouden rijden. Tegelijkertijd is ook het fietslogo op de "fietsgeleiding", de nep-fietsoversteekplaats, verwijderd, dat ook de indruk gaf dat deze fietsgeleiding vanaf hier zou mogen gebruikt worden als spookrijder.
Bijkomend zijn de haaientanden verplaatst naar de andere kant van de fietsgeleiding zoals ik het ook gevraagd had. Het is immers de bedoeling van deze wegmarkering om aan te duiden dat je zelf voorrang moet verlenen, niet dat anderen je voorrang moeten verlenen. Daarbij is een poging ondernomen om de bestaande haaientanden te verwijderen, maar dat is een beetje mislukt. Dat zou nog voor verwarring kunnen zorgen
Hetzelfde doet zich nu voor aan het andere, meer noordelijke doorsteekje, waar (brom)fietsers wel naar de rotonde kunnen rijden. Ook daar zijn de haaientanden zoals gevraagd verplaatst naar de andere kant van de fietsgeleiding, maar ook hier zijn de oude, bestaande haaientanden niet zo succesvol verwijderd.
Dat zou ook hier voor verwarring kunnen zorgen.
Een terugblik op deze fietsgeleiding leert ons dat het fietslogo dat hier vroeger stond ...
... nu ook verwijderd is zoals gevraagd.
Dat gaf immers de indruk dat deze fietsgeleiding als spookrijder mocht gebruikt worden.
Het valt toch op, dat de fietslogo's veel beter verwijderd zijn dan de oude haaientanden!
Maar de totaal overbodige fietsgeleiding dwars over de Frank Van Dyckelaan ...
... is er nog altijd.
Wel is ook hier het fietslogo aan de overkant verwijderd, om spookrijden te verhinderen, en zijn de haaientanden verplaatst.
Maar het fietspad is evenmin meer afgebogen richting Frank Van Dyckelaan, zoals gevraagd, noch voorzien van de nodige rugdekking voor fietsers.
Wat moeten we besluiten uit het aanbrengen van deze fietsgeleiding en de vorm van dit fietspad op deze plaats? Wat is de bedoeling van deze hele signalisatie? Is het om de Frank Van Dyckelaan te verbinden met het tweerichtingsfietspad naast de rotonde, of is het om een rondje rotonde te rijden?
De mentaliteit in Temse ligt nog te veel autogericht om fietsers te behandelen als volwaardige weggebruikers, en de weginrichting aan te passen aan de regels van de wegcode, ook als dat in het voordeel is van fietsers, en in het nadeel van het gemotoriseerd verkeer.
Temse heeft nog een lange weg af te leggen, om het fietsen echt te bevorderen, zoals ze het zelf toch altijd zeggen ...
Fietsersbond Temse heeft nog werk aan die winkel _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 23-12-2021 16:08:28 Onderwerp: |
|
|
|
|
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...
Ook hier staan weer haaientanden zonder voorrangsbord B1. Deze haaientanden hebben bijgevolg geen enkele betekenis.
... |
(Zie hierboven.)
Dat voorangsbordje B1 staat er nu, maar eigenlijk zou dat er niet mogen staan, evenmin als er haaientanden zouden mogen aangebracht zijn, zoals hierboven is verklaard.
Op deze foto komt immers goed tot uiting dat de bedoeling van deze hele inrichting van de rotonde niet verwezenlijkt wordt.
De bocht van het fietspad naar links, dit voorrangsbord B1, de haaientanden en de fietsgeleiding met fietslogo zijn aanduidingen om de rotonde te volgen door Frank Van Dyckelaan over te steken. Maar dat is nu juist NIET de bedoeling van deze hele inrichting! Als je hier bent, kom je van het tweerichtingsfietspad naast de rotonde. Als je nu de fietsgeleiding volgt, keer je gewoon terug naar dat tweerichtingsfietspad naast de rotonde. Dan heb je een "rondje rotonde" gedaan ... voor het plezier?
Dit voorrangsbord B1, de haaientanden en de fietsgeleiding zijn dus totaal nutteloze aanduidingen, omdat het de bedoeling van deze hele inrichting is, om een aansluiting te hebben van het tweerichtingsfietspad naast de rotonde met de Frank Van Dyckelaan. Dus om vanaf hier rechtdoor verder te rijden naar de Frank Van Dyckelaan. Het fietspad moet hier dus niet afbuigen naar de rotonde, maar wel verder lopen naar de Frank Van Dyckelaan, en met een rugdekking voor fietsers, zoals hierboven is uitgelegd.
Om deze bedoeling goed te begrijpen, is de volgende e-mail nog maar eens verstuurd naar onze schepen van mobiliteit en de dienst mobiliteit.
Citaat: |
Geachte ...
De signalisatie op de rotonde van de Orlaylaan is nu in orde gebracht. Spookrijden wordt vermeden en de voorrangsaanduidingen staan op de juiste plaatsen.
Alleen is de signalisatie aan de Frank Van Dyckelaan niet overeenkomstig met de bedoeling van deze hele (her)inrichting.
Het is immers de bedoeling om via de rotonde een verbinding te maken tussen het tweerichtingsfietspad langs de rotonde en de Frank Van Dyckelaan voor (brom)fietsers. Maar aan de Frank Van Dyckelaan gekomen, geven de vorm van het fietspad, het voorrangsbord B1, de haaientanden en de fietsgeleiding met overeenkomstig fietslogo eerder de aanduiding om de rotonde te volgen over de Frank Van Dyckelaan, dan om verder te rijden in de Frank Van Dyckelaan.
Het lijkt alsof het normaal is om een "rondje rotonde" te rijden en terug te keren naar het tweerichtingsfietspad waar men vandaan komt ... voor het plezier?
Deze fietsgeleiding is totaal zonder enig nut, zowel om de Frank Van Dyckelaan te bereiken per (brom)fiets vanaf het tweerichtingsfietspad langs de rotonde, als in de omgekeerde rijrichting.
De aansluiting van het einde van het fietspad met de fietssuggestiestrook op de Frank Van Dyckelaan kan nog wel verbeterd worden. Het fietspad dient af te buigen in de juiste richting, naar de Frank Van Dyckelaan, en voorzien te worden van een rugdekking om (brom)fietsers zonder gevaar te laten "invoegen" op de aangebrachte fietssuggestiestrook in de vorm van opeenvolgende fietslogo's. Het verkeer op de rijbaan moet immers voorrang verlenen aan (brom)fietsers, die zich op het einde van een fietspad op de rijbaan begeven om rechtdoor te rijden (artikel 12.4 van het verkeersreglement). Een voorrangsbord B1 en haaientanden horen dan niet op het fietspad.
Terloops, de fietslogo's van de fietssuggestiestrook in de Frank Van Dyckelaan zijn uitstekend aangebracht. Ze maken duidelijk dat het niet de bedoeling is dat fietsers tegen of in de greppel zouden rijden.
Met vriendelijke groeten,
... |
Ook bij deze e-mail is na ons Fietsersbondlogo de volgende tekst toegevoegd:
Maak alles beter voor fietsers, word lid van de Fietsersbond:
www.Fietsersbond.be/ikwordlid
_________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 1 van 1 |
Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|