|
Fietspad op viaduct over E17, enkel- of dubbelrichting? |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6206 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 21-12-2017 20:48:51 Onderwerp: |
|
|
|
|
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...
Ik heb wel nog altijd mijn bedenkingen bij de 'nieuwe' aanduiding van de plaats waar fietsers een voorrangsweg oversteken. Wettelijk betekent die aanduiding helemaal niets. Bovendien is deze aanduiding aan het kruispunt met de Kapelanielaan (noord) helemaal niet duidelijk. Ik heb hiervan geen afbeelding omdat dit kruispunt helemaal gewijzigd wordt, maar het komt hierop neer: de plaats waar fietsers oversteken wordt met deze 'nieuwe' wegmarkering aangeduid met één lijntje dat langs de kant staat van het kruispunt. Aan de andere kant is (meestal) een zebrapad geschilderd. Fietsers kunnen dan oversteken tussen dat lijntje en het zebrapad. Maar ... wat als er geen zebrapad geschilderd is? En dat is nu juist het geval aan de Kapelanielaan (noord). Alle autoverkeer, behalve één autobus van De Lijn om het uur, zal daar vanuit de richting Temse komen. Met het lijntje langs de kant van het kruispunt steken fietsers over vóór dat lijntje ten opzichte van het autoverkeer. Is het niet logischer om fietsers te laten oversteken achter dat lijntje? Hier zou het lijntje dan moeten geschilderd worden langs de kant die het verst van het kruispunt verwijderd is.
Ik blijf deze 'nieuwe' wegmarkering overbodig en gevaarlijk vinden. Geef mij maar de normale, wettige oversteekplaats voor fietsers, of de wettige fietspadmarkering, naargelang de omstandigheden. Aan de Kapelanielaan (noord) zou wettelijk gezien een fietspadmarkering mogen aangebracht worden, maar ... dat wil men niet meer doen .
... |
(Zie hierboven.)
Nu ik het dienstorder van deze 'nieuwe' aanduiding van AWV te weten ben gekomen, twijfel ik er aan of men de plaats van het lijntje zal veranderen, aangezien in dit dienstorder staat dat het lijntje steeds aan de binnenkant van het kruispunt moet geplaatst worden.
Nochtans staat dit in het laatste (definitief) verslag van de IGBC-vergadering over de oversteekplaats aan dit kruispunt:
Citaat: |
... De fietsmarkering aan de zuidzijde van het kruispunt (tak Hoogkamerstraat) wordt wel verplaatst naar de zuidzijde (en niet de kant van het kruispunt zoals nu voorzien), aangezien alle gemotoriseerd verkeer (met uitzondering van het busverkeer) zuid-noord is georiënteerd en op deze manier dus beter zicht krijgt op de markering. |
Er is dus misschien toch een mogelijkheid dat de wegmarkering "omgekeerd" aangebracht wordt. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
steven
Geregistreerd op: 11 Okt 2010 Berichten: 22
|
|
|
|
|
Geplaatst: 13-06-2018 12:44:58 Onderwerp: |
|
|
|
|
ik lees dat één van de pijlers "een vlotte doorgang N16-Hoogkamerstraat "wordt. Zou dat dan mee aangepakt worden? |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6206 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 13-06-2018 21:29:49 Onderwerp: |
|
|
|
|
steven schreef: |
ik lees dat één van de pijlers "een vlotte doorgang N16-Hoogkamerstraat "wordt. Zou dat dan mee aangepakt worden? |
Die "vlotte doorgang N16-Hoogkamerstraat" heb ik in dit forum inderdaad nog niet helemaal uitgelegd, omdat tot nu toe nog niets echt definitief was. Maar nu "de administratie achter de rug is" en "de aanleg van de fietsverbinding zal starten in het voorjaar van 2019", denk ik wel dat alles nu mag geweten zijn.
Voor zover ik het begrepen heb, zal het als volgt in elkaar zitten:
- Alle gemotoriseerd verkeer dat vanuit de Eurolaan naar de Hoogkamerstraat rijdt, zal aan het kruispunt met de Hoogkamerstraat altijd naar rechts moeten afslaan, dus zal richting Sint-Niklaas moeten rijden.
- Het gedeelte van het gemotoriseerd verkeer dat vanuit de Eurolaan naar het kruispunt met de N16 wil, zal even verder in de richting naar Sint-Niklaas, aan het kruispunt met de Kapelanielaan naar links moeten afslaan en helemaal rond rijden langs de Kapelanielaan naar het kruispunt met de N16.
- Alle gemotoriseerd verkeer dat in de Hoogkamerstraat van Sint-Niklaas komt, zal aan het eerste kruispunt met de Kapelanielaan altijd naar rechts moeten afslaan, en zal eveneens helemaal rond moeten rijden langs de Kapelanielaan.
- Het gedeelte van het gemotoriseerd verkeer dat de Kapelanielaan rond rijdt en dat naar de Eurolaan wil, kan op het einde van de lus rond de Kapelanielaan naar links afslaan. Al het andere gemotoriseerd verkeer slaat rechts af naar het kruispunt met de N16.
- Deze regeling geldt niet voor buslijn 93 van De Lijn! De bus die van Sint-Niklaas komt, mag nog altijd rechtstreeks langs de Hoogkamerstraat naar het kruispunt met de N16 blijven rijden, op een bijzondere overrijdbare bedding.
Tussen haar twee kruispunten met de Kapelanielaan wordt de Hoogkamerstraat dus een enkelrichtingstraat in de richting naar Sint-Niklaas, behalve voor de autobussen van De Lijn.
De Kapelanielaan zelf wordt eveneens een enkelrichtingstraat in tegenwijzerzin.
Dat zou de volgende voordelen moeten hebben:
- Alle gemotoriseerd verkeer dat naar het kruispunt met de N16 rijdt komt langs de Kapelanielaan (behalve ongeveer elk uur die ene autobus van De Lijn).
- Daardoor kunnen 3 zeer lange voorsorteerstroken aangelegd worden:
- één voor het links afslaand gemotoriseerd verkeer (richting Bornem),
- één voor het rechtdoor rijdend gemotoriseerd verkeer (verder in de Hoogkamerstraat),
- één voor het rechts afslaand gemotoriseerd verkeer (richting Sint-Niklaas).
- De lichtenregeling op het kruispunt N16/Hoogkamerstraat zal eveneens aangepast worden:
- Het links afslaand verkeer en het rechtdoor rijdend verkeer krijgen elk een aparte groenfaze.
- Het rechts afslaand verkeer zal buiten de lichtenregeling vallen, zoals dat ook nu het geval is.
- Om de N16 over te steken zullen fietsers alleen groen licht krijgen gelijktijdig met het rechtdoor rijdend gemotoriseerd verkeer.
Daardoor wordt dat kruispunt "conflictvrij", want er zullen geen conflicten meer zijn tussen overstekende fietsers en afslaand gemotoriseerd verkeer naar Bornem.
Dat is tenminste de uitleg, en die klopt voor fietsers bij het oversteken van de N16 zelf, en voor het gemotoriseerd verkeer dat vanuit Sint-Niklaas komt. Maar ...
- Fietsers moeten op dat kruispunt niet alleen de N16 oversteken, maar ook nog twee bypassen.
- Op de ene bypass rijdt het gemotoriseerd verkeer vanuit richting Bornem naar Sint-Niklaas,
- Op de andere bypass rijdt het gemotoriseerd verkeer vanuit de richting Temse naar Bornem.
Deze bypassen vallen buiten de lichtenregeling. Conflicten tussen overstekende fietsers en afslaand gemotoriseerd verkeer blijven bijgevolg zeer goed mogelijk. Dit kruispunt wordt dus helemaal niet conflictvrij!
- Daar komt nog bij, dat rechtdoor rijdende bestuurders (fietsers, bromfietsers, ...) op het fietspad voorrang moeten verlenen aan afslaand gemotoriseerd verkeer op de rijbaan. Dat is het tegengestelde van de voorrangsregels in de wegcode, maar de normaalste zaak voor het Agentschap Wegen en Verkeer.
- Deze regeling, met 3 lange aparte voorsorteerstroken, kan de "vlotte doorgang N16-Hoogkamerstraat" verbeteren voor het gemotoriseerd verkeer dat uit Sint-Niklaas komt. Maar ik begrijp niet hoe deze nieuwe lichtenregeling de "vlotte doorgang N16-Hoogkamerstraat" gaat verbeteren voor het gemotoriseerd verkeer dat uit Temse komt. Of gaat men de Hoogkamerstraat vanuit Temse breder maken, om er ook 3 lange voorsorteerstroken te kunnen aanleggen?
En eigenlijk heb ik nog een kleine bedenking: hoe gaat men kunnen beletten, dat gemotoriseerde voertuigen vanuit de Eurolaan toch naar links afslaan om een omweg van meer dan een kilometer te vermijden en te vervangen door een "overbrugging" van nog geen 50 meter
En zoals hierboven al meermaals gezegd, ben ik lang niet gerust in de veiligheid van het dubbelrichtingsfietspad dat zal aangelegd worden, vooral niet aan het kruispunt met de Eurolaan. Als het gemotoriseerd verkeer vanuit de Eurolaan altijd naar rechts moet afslaan, zullen de meeste bestuurders alleen even naar links kijken alvorens naar rechts af te slaan. Van rechts kan toch niets komen ... behalve ... fietsers ... De tragische gevolgen zijn voorspelbaar. De vraag is niet of ze zullen gebeuren, de vraag is wanneer ze zullen gebeuren ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6206 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 20-12-2018 16:48:25 Onderwerp: |
|
|
|
|
Het geld is er voor het fietspad in de Hoogkamerstraat over de viaduct van de E17, althans volgens dit bericht uit Het Nieuwsblad van donderdag 20 december 2018:
Het staat ook te lezen op editietemse.
Dat is goed nieuws, maar wees niet te euforisch! Die "meer dan twee miljoen" is niet voor dat fietspad!
Citaat: |
Het grootste deel, 1.875.000 euro, is gereserveerd voor de heraanleg van de Hoogkamerstraat met de N16. |
Hier heb ik uitgelegd wat de zoveelste heraanleg van dit kruispunt betekent. En daar gaat het overgrote deel van het geld naartoe.
Citaat: |
Een half miljoen gaat naar de heraanleg van de brug over de E17 in de Hoogkamerstraat en de aanleg van een fietspad. |
Laat u dus niet beetnemen! De "rest" van het bedrag van meer dan twee miljoen (500.000 euro) wordt verdeeld tussen de heraanleg van de viaduct over de E17 en het fietspad. Welk deeltje van dit bedrag zou werkelijk aan het fietspad besteed worden? Mijn vermoeden van vroeger wordt steeds meer bevestigd, dat dit "fietsdossier" eerder een mobiliteitsproject voor het autoverkeer is.
En het valt nog altijd af te wachten hoe veilig dit dubbelrichtingsfietspad voor fietsers op het grondgebied van Temse zal worden, in vergelijking met de twee enkelrichtingsfietspaden die wij gevraagd hebben. Verder richting Sint-Niklaas, voorbij het kruispunt met de Eigenlostraat, zullen trouwens wel twee enkelrichtingsfietspaden aangelegd worden op de hele Houten Schoen!
En wat het 'conflictvrij' maken betreft van het kruispunt Hoogkamerstraat/N16, dat tracht men ons steeds wijs te maken! _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6206 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 07-02-2020 10:24:46 Onderwerp: |
|
|
|
|
Jozef Van Breuseghem schreef: |
Op onze vergadering met de dienst mobiliteit van de gemeente Temse, op maandag 16 september 2019, is gezegd dat normaal gesproken de werken zullen beginnen in 2020, aan de kant van Sint-Niklaas (dus vanaf het kruispunt met de Eigenlostraat) en dat ze opschuiven richting N16 naargelang de vordering. Het is de bedoeling en de hoop van AWV, dat ze de viaduct over de E17 kunnen aanpakken in juli en augustus van 2020, tijdens de zomervakantie van de scholieren. |
(Zie hierboven.)
Dat gaat natuurlijk over het fietspad in de Hoogkamerstraat, tussen de N16 en het kruispunt met de Eigenlostraat. Dus ook het gedeelte over de viaduct van de E17. Maar in Het Nieuwsblad van woensdag 5 februari 2020 stond dit artikel (klik om te vergroten).
Daarin lees ik dat de Hoogkamerstraat "later dit jaar" een fietspad krijgt, dat het brugdek over de E17 vernieuwd wordt, en dat de werken ingepland staan vanaf juli. De nodige voorbereidende werken aan de rioleringen zouden beginnen in april. Dit alles hopelijk dit jaar 2020 ...
In alle geval lijkt men in Sint-Niklaas veel meer met fietsvoorzieningen en goede fietspaden bezig te zijn dan in Temse ... Het zuiden van Sint-Niklaas sluit namelijk aan op het noorden van Temse. Hoe zit het met het fietspad langs de spoorlijn en de fietspaden op Eigenlo _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6206 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 14-03-2020 18:10:30 Onderwerp: |
|
|
|
|
Jozef Van Breuseghem schreef: |
Op onze vergadering met de dienst mobiliteit van de gemeente Temse, op maandag 16 september 2019, is gezegd dat normaal gesproken de werken zullen beginnen in 2020, aan de kant van Sint-Niklaas (dus vanaf het kruispunt met de Eigenlostraat) en dat ze opschuiven richting N16 naargelang de vordering. Het is de bedoeling en de hoop van AWV, dat ze de viaduct over de E17 kunnen aanpakken in juli en augustus van 2020, tijdens de zomervakantie van de scholieren. |
(Zie hierboven.)
Dat was in september 2019, en juist hierboven staat in het krantenartikel dat de Hoogkamerstraat "later dit jaar" een fietspad krijgt, dus in 2020. Maar in het verslag van de kernvergadering van 12 maart 2020 van de Fietsersbondafdeling van Sint-Niklaas lees ik: "AWV heeft geen budget om te werken aan de brug. Wellicht in 2021." ... Wellicht! Dat is dus zelfs nog niet zeker! Dat betekent in alle geval dat dit jaar 2020 niet zal begonnen worden aan het fietspad op de viaduct over de E17 in de Hoogkamerstraat!
In hetzelfde verslag staat ook te lezen: "Er wordt aan gedacht om tijdelijk te werken met belijning voor de fietsers op de brug." Dat is iets wat men al heel lang had kunnen doen. Als de maximum snelheid daar beperkt wordt tot 50km/u, is de rijbaan daar breed genoeg om langs beide kanten een fietspadmarkering aan te brengen. Natuurlijk moet dat fietspad op het asfalt geschilderd worden, niet in de goot! _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|