|
De Speed Pedelec en de wetgeving |
|
|
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 27-07-2019 18:01:12 Onderwerp: De Speed Pedelec en de wetgeving |
|
|
|
|
Langs de ene kant wil de wetgeving een speed pedelec zoveel mogelijk dezelfde regels laten volgen als een gewone fiets, langs de andere kant willen anderen speciale regels uitvaardigen voor speed pedelecs. Dit stond te lezen in Het Nieuwsblad van zaterdag 27 juli 2019 (klik om te vergroten):
Bovendien zouden die 'speciale regels' wel eens kunnen verschillend zijn van de ene gemeente of stad tot de andere! Er wordt werkelijk alles gedaan om de regelgeving zoveel mogelijk te 'vereenvoudigen' ...
Voorbeelden van gelijkschakeling: Volgens artikel 43.2 van het verkeersreglement mogen nu ook bestuurders van speed pedelecs naast elkaar rijden zoals fietsers. Fiscaal voor de fietsvergoeding wordt een speed pedelec beschouwd als een fiets. Er is geen aparte verzekering burgerlijke aansprakelijkheid meer nodig voor een speed pedelec, als die zelfstandig kan rijden tot maximum ongeveer 6km/u. Voor de verzekering als "zwakke weggebruiker bij een ongeval met een motorvoertuig" wordt een speed pedelec ook niet meer beschouwd als een motorvoertuig. En zo verder!
Het blijft mij verbazen, hoe "gevaarlijk" een speed pedelec volgens sommigen is, als die maximum 45km/u kan rijden mits daartoe een nodige inspanning te leveren. Terwijl gevaartes van 1000kg en veel meer, die zonder de minste inspanning tot 200km/u en veel meer kunnen rijden, dan weer "veilig" zijn. Het wordt zelfs als vervelend traag ervaren om tegen een snelheid van "slechts 50km/u" door een bebouwde kom te rijden, rakelings langs deze gevaarlijke fietsers ...
Wie of wat zit daar achter? Zou de autosector misschien frustraties krijgen, omdat de fietsen en speed pedelecs van tegenwoordig op heel wat plaatsen sneller vooruit gaan dan hun auto's? Dat kan toch niet, daar moet iets tegen gedaan worden! Misschien wat 'speciale regels'?
Het zal mij benieuwen wat dat weer zal worden! _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 30-07-2019 07:53:07 Onderwerp: |
|
|
|
|
Op Facebook staan hierop meer reacties dan gewoonlijk. Het bewijst wel dat er bij velen ongemakken bestaan over speed pedelecs, en over de "regels" die er zouden moeten komen.
Zouden al die ongemakken ook niet kunnen veroorzaakt worden doordat de bestaande regels niet gekend zijn? Niet gekend door heel wat bestuurders van speed pedelecs en zelfs niet door de wegbeheerders, die voor onze wegen en de correcte signalisatie moeten zorgen? Wie weet bijvoorbeeld dat je met een speed pedelec, zoals trouwens met een bromfiets klasse B, niet mag rijden op een fietspad dat aangeduid is met een verkeersbord D9 en zeker niet op een weg of een pad aangeduid met een verkeersbord D10 ? Zie het verkeersreglement artikel 9.1.2.2°.
Dit zijn de vluchtige reacties die tot nu toe op Facebook staan:
- Donia Cee Ik vind het alleen maar een goede zaak dat er regels komen. Voor mij staat dit los van auto's. Ik ben al een paar keer bijna overhoop gereden door een onverantwoordelijke speedpedelec-fietser als ik samen met mijn zoon fiets. Ik zag al enorm gevaarlijke dingen. Het zou onverantwoord zijn om hier geen regels over op te stellen
- Liezy Brynaert Geen speciale regels. Wel duidelijkheid over waar ze moeten rijden.
Niet hier op de baan en 200m verder via een goot terug op het fietspad.
En één gouden tip. Denk na voor je aan 45/u op de baan rijdt. Jij kan misschien rijden maar ga er van uit dat de rest dat niet kan.
- Hilde Habraken Ik vind het zelf erg verschietachtig als ze mij rakelings voorbijrijden zonder te bellen. Maar dat is ook zo met mensen op een koersfiets, die kunnen ook zonder problemen snelheden boven de 30 halen en andere fietsers in gevaar brengen. Als iedereen wat meer met elkaar rekening zou houden, hoeven al die regels niet. Maar dat is helaas niet zo en dus eindigt het meestal in regels.
- Tom Les Same Goddie Simpel... in bebouwde kom op de rijbaan. Buiten bebouwde kom op het fietspad.
- Hilde Habraken Voor auto's gelden er ook regels natuurlijk, helaas hebben veel chauffeurs die precies nooit geleerd als je ziet hoe ze rakelings voorbijsteken.
- Chrissy De Decker Lijkt mij niet zo simpel... vandaar wrschlk nog steeds geen duidelijkheid vb.... 45/u rijden in een bebouwde kom waar je 30/u mag rijden in een 1 richtingstraat met een speedelec tégen de richting vh autoverkeer in (ik wóón in zo n straat) is pure horror dagelijkse kost hier ... doorgang verbieden lijkt me geen oplossing... maar hoe ga je 30/u opleggen?????
- Hilde Habraken Chrissy De Decker flitscamera's zetten, ze hebben een nummerplaat dus kan perfect. In Gent gebeurt dat nu al en krijgen ze net als automobilisten een boete.
- Chrissy De Decker Hilde Habraken lijkt me n goed idee maar k vraag me soms af waar mensen hun gezond verstand ergens steekt ik vind t gewoon logisch dat je in n zone 30 voorzichtig bent... ook met mn zelftrapper hoekje om is n school... of je nu met de auto of zelftrapper of racefiets bent... wees op je hoede
- Maarten De Laet Als het 30 km per uur in de straat is geldt het toch ook voor pedelecs? Maar inderdaad als elke gemeente zelf gaat invullen wat de reglementen zijn dan loopt het verkeerd.
Misschien komen er nog wel reacties bij ... Persoonlijk vind ik het nog altijd gevaarlijker om rakelings ingehaald te worden door een auto, ook al hoor ik die van ver komen. Daarbij, een bestuurder van een auto of van een motorfiets moet een zijdelingse afstand van ten minste één meter laten tussen zijn voertuig en een fietser. Buiten de bebouwde kom moet dat zelfs ten minste 1,5 meter zijn, zie het verkeersreglement artikel 40ter. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 30-10-2019 19:37:30 Onderwerp: |
|
|
|
|
Op de radio werd alweer duchtig geredetwist en verklaard door "deskundigen" dat de wegcode onduidelijk is voor speed pedelecs, zoals de wegcode ook onduidelijk zou zijn voor vierkant groen. Het zou niet duidelijk zijn, wanneer een speed pedelec op een fietspad mag of moet rijden, en wanneer niet.
In de krant staat het bericht wat milder. Het ligt niet aan de wegcode, maar er is wat 'verwarring' en het is niet 'logisch'. Dit stond in de Gazet van Antwerpen van woensdag 30 oktober 2019.
De wegcode is namelijk perfect duidelijk op dat gebied. Alleen zijn de regels van de wegcode onvoldoende gekend, zoals ik hiervoor reeds schreef. Vooral de wegbeheerders zijn in dat bedje ziek.
De regels voor het gebruik van het fietspad zijn namelijk identiek voor speed pedelecs en voor bromfietsen klasse B.
Hoe komt het dan dat deze regels vroeger niet "onduidelijk" waren?
De wegcode lijkt immers pas onduidelijk te zijn geworden samen met het verschijnen van speed pedelecs op onze wegen en onze fietspaden. Zou het kunnen dat het vroeger niet zo nauw stak met die bromfietsen klasse B? Die zijn nochtans even snel als een speed pedelec, en zonder dat de bestuurder daarvan enige inspanning moet leveren. Bovendien maken ze nog lawaai en stinken ze! Dat is helemaal niet prettig voor fietsers op dat fietspad.
Hoe zou het toch komen, dat men met de komst van de stille en propere speed pedelec hierover begint te zagen?
Maar het neemt niets weg van het feit, dat wegbeheerders van sommige fietspaden een potje maken! Heel wat fietspaden worden lukraak, willekeurig en door elkaar aangeduid met verkeersborden D7 en D9, terwijl die twee verkeersborden voor speed pedelecs en bromfietsen klasse B een totaal andere betekenis hebben! Sommige "fietspaden" worden zelfs aangeduid met een verkeersbord D10, terwijl dat helemaal geen bord is om een fietspad aan te duiden! _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 09-03-2020 16:12:50 Onderwerp: |
|
|
|
|
Fietsberaad heeft advies gegeven met aangepaste richtlijnen over het gebruik van de speed pedelec op de openbare weg.
Het zijn een aantal voorstellen en aanbevelingen om het verkeersreglement te verduidelijken of aan te passen, om conflicten met andere weggebruikers te vermijden en om de onderlinge verhoudingen tussen de weggebruikers en hun plaats op de openbare weg duidelijker te maken.
Je kunt dat hele advies hier lezen en downloaden. Het is een pdf van 15 bladzijden.
In het kort komen de voornaamste voorstellen hierop neer:
- De speed pedelec in grote mate gelijk schakelen met de fiets, met als cruciale voorwaarde dat speed pedelecs zich ook aanpassen aan de snelheid van een gewone fiets op plaatsen waar hij de ruimte deelt met andere fietsers en medeweggebruikers.
In veel situaties zonder aparte fietsinfrastructuur kan de speed pedelec binnen de huidige wegcode dezelfde voordelen krijgen als de fiets. Dat is in voetgangersgebied, parken, woonerf, fietsstraat, beperkt eenrichtingsverkeer en verboden alle verkeer met uitzondering van fiets, speed pedelec, ...
- Onderzoeken of een aantal wijzigingen mogelijk zijn van de snelheidsregimes op sommige openbare wegen:
- Maximum 30km/u algemeen koppelen aan de borden bebouwde kom, in plaats van 50km/u.
- Een snelheidsverhoging tot maximum 45 km/u (nu 30km/u) mogelijk maken op openbare wegen met deze verkeersborden:
- Op jaagpaden een snelheidsverhoging mogelijk maken tot maximum 30km/u (nu 10km/u) binnen de bebouwde kom en maximum 45km/u (nu 30km/u) buiten de bebouwde kom.
- Onderzoeken of een aantal wijzigingen mogelijk zijn in de wegcode:
- De voorrangsborden B22 en B23 ook voor speed pedelecs laten gelden.
- Speed pedelecs toelaten op busbanen waar fietsers toegelaten zijn.
- Speed pedelecs toelaten bij de verkeersborden D9 en D10, met absolute bescherming van de voetganger.
Het is allemaal goed bedoeld, maar ik weet niet of dat allemaal de veiligheid van de "gewone" fietsers zal ten goede komen. Heel wat van die gewone fietsers denken daar anders over. Dit stond te lezen in Het Nieuwsblad van maandag 9 maart 2020.
En dit is een lezersbrief uit Het Nieuwsblad van dinsdag 10 maart 2020.
Weet Fietsberaad wel wat er leeft bij de helft van de fietsers, en wat die er over denken? _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 08-10-2022 18:21:37 Onderwerp: |
|
|
|
|
Sinds 1 oktober 2022 is het verkeersreglement wat gewijzigd ten voordele van speed pedelecs. Enkele wijzigingen zijn overgenomen van het advies van Fietsberaad, meer dan twee jaar geleden.
Zo zijn speed pedelecs voortaan toegelaten op fietspaden die met een verkeersbord D9 zijn aangeduid. Als de toegelaten snelheid op de rijbaan hoger ligt an 50 km/u dan moeten speed pedelecs zelfs verplicht op het fietspad rijden dat met een D9 is aangeduid.
In een bebouwde kom bijvoorbeeld, zijn bestuurders van speed pedelecs niet meer verplicht om altijd tussen het gemotoriseerd verkeer te rijden. Als er een fietspad is mogen ze dat ook gebruiken. Dat is handiger, omdat fietsers op een fietspad in een bebouwde kom meestal sneller vooruit komen dan het verkeer op de rijbaan. Het is dan nogal onlogisch dat je met een "snelle" fiets tussen het trage autoverkeer moet blijven. Bovendien kunnen ouders hun fietsende kinderen dan ook met een speed pedelec naar school begeleiden. Vanzelfsprekend moeten de bestuurders van speed pedelecs hun snelheid aanpassen aan de omstandigheden. Bijvoorbeeld op drukke fietspaden in een bebouwde kom, waar ook schoolgaande kinderen fietsen, kun je niet veilig met een snelheid tot 45 km/u rijden.
Enkele dagen na deze wetswijziging gebeurde er een dodelijk ongeval tussen twee bestuurders van speed pedelecs. Op vrijdag 7 oktober 2022 stond in dat verband een artikel in Het Nieuwsblad met deze rare titel (klik om te vergroten).
Als een dodelijk ongeval met een speed pedelec bewijst dat Vlaanderen niet klaar is voor de aangroei van speed pedelecs, wat bewijzen de vele dodelijke ongevallen met auto's dan? Is Vlaanderen dan evenmin al jaren niet klaar voor nog meer auto's?
Maar voor de aangroei van het autopark is het nooit een probleem geweest om de wegen te verbreden en er veel bij te leggen, dikwijls ten koste van de ruimte voor fietsers en voetgangers. Nu er meer en allerlei soorten fietsen bijkomen lijkt het een onoverkomelijk probleem om het wegennet daaraan aan te passen. Aan de overdreven ruimte toegemeten aan het autoverkeer mag zeker niet geraakt worden.
De discussie gaat eveneens dikwijls over de "te hoge snelheid" van speed pedelecs. Die snelheid is 45 km/u als je zelf hard genoeg trapt, en niemand verplicht je om altijd met die snelheid te rijden.
Natuurlijk zijn er bestuurders van speed pedelecs die hun snelheid niet aanpassen aan omstandigheden. Dat ligt niet aan de speed pedelec, dat ligt aan de persoon die ermee rijdt. En dat geldt trouwens niet alleen voor speed pedelecs, want dit artikel stond op zaterdag 8 oktober 2022 (één dag later) in Het Nieuwsblad (klik om te vergroten).
En ... hoe snel kunnen de auto's rijden van die overtreders? Ik denk wel een beetje sneller dan 45 km/u, want dat is toch wel ... traag? _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 1 van 1 |
Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|