|
De Speed Pedelec en de wetgeving |
|
|
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 09-03-2020 16:12:50 Onderwerp: |
|
|
|
|
Fietsberaad heeft advies gegeven met aangepaste richtlijnen over het gebruik van de speed pedelec op de openbare weg.
Het zijn een aantal voorstellen en aanbevelingen om het verkeersreglement te verduidelijken of aan te passen, om conflicten met andere weggebruikers te vermijden en om de onderlinge verhoudingen tussen de weggebruikers en hun plaats op de openbare weg duidelijker te maken.
Je kunt dat hele advies hier lezen en downloaden. Het is een pdf van 15 bladzijden.
In het kort komen de voornaamste voorstellen hierop neer:
- De speed pedelec in grote mate gelijk schakelen met de fiets, met als cruciale voorwaarde dat speed pedelecs zich ook aanpassen aan de snelheid van een gewone fiets op plaatsen waar hij de ruimte deelt met andere fietsers en medeweggebruikers.
In veel situaties zonder aparte fietsinfrastructuur kan de speed pedelec binnen de huidige wegcode dezelfde voordelen krijgen als de fiets. Dat is in voetgangersgebied, parken, woonerf, fietsstraat, beperkt eenrichtingsverkeer en verboden alle verkeer met uitzondering van fiets, speed pedelec, ...
- Onderzoeken of een aantal wijzigingen mogelijk zijn van de snelheidsregimes op sommige openbare wegen:
- Maximum 30km/u algemeen koppelen aan de borden bebouwde kom, in plaats van 50km/u.
- Een snelheidsverhoging tot maximum 45 km/u (nu 30km/u) mogelijk maken op openbare wegen met deze verkeersborden:
- Op jaagpaden een snelheidsverhoging mogelijk maken tot maximum 30km/u (nu 10km/u) binnen de bebouwde kom en maximum 45km/u (nu 30km/u) buiten de bebouwde kom.
- Onderzoeken of een aantal wijzigingen mogelijk zijn in de wegcode:
- De voorrangsborden B22 en B23 ook voor speed pedelecs laten gelden.
- Speed pedelecs toelaten op busbanen waar fietsers toegelaten zijn.
- Speed pedelecs toelaten bij de verkeersborden D9 en D10, met absolute bescherming van de voetganger.
Het is allemaal goed bedoeld, maar ik weet niet of dat allemaal de veiligheid van de "gewone" fietsers zal ten goede komen. Heel wat van die gewone fietsers denken daar anders over. Dit stond te lezen in Het Nieuwsblad van maandag 9 maart 2020.
En dit is een lezersbrief uit Het Nieuwsblad van dinsdag 10 maart 2020.
Weet Fietsberaad wel wat er leeft bij de helft van de fietsers, en wat die er over denken? _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 08-10-2022 18:21:37 Onderwerp: |
|
|
|
|
Sinds 1 oktober 2022 is het verkeersreglement wat gewijzigd ten voordele van speed pedelecs. Enkele wijzigingen zijn overgenomen van het advies van Fietsberaad, meer dan twee jaar geleden.
Zo zijn speed pedelecs voortaan toegelaten op fietspaden die met een verkeersbord D9 zijn aangeduid. Als de toegelaten snelheid op de rijbaan hoger ligt an 50 km/u dan moeten speed pedelecs zelfs verplicht op het fietspad rijden dat met een D9 is aangeduid.
In een bebouwde kom bijvoorbeeld, zijn bestuurders van speed pedelecs niet meer verplicht om altijd tussen het gemotoriseerd verkeer te rijden. Als er een fietspad is mogen ze dat ook gebruiken. Dat is handiger, omdat fietsers op een fietspad in een bebouwde kom meestal sneller vooruit komen dan het verkeer op de rijbaan. Het is dan nogal onlogisch dat je met een "snelle" fiets tussen het trage autoverkeer moet blijven. Bovendien kunnen ouders hun fietsende kinderen dan ook met een speed pedelec naar school begeleiden. Vanzelfsprekend moeten de bestuurders van speed pedelecs hun snelheid aanpassen aan de omstandigheden. Bijvoorbeeld op drukke fietspaden in een bebouwde kom, waar ook schoolgaande kinderen fietsen, kun je niet veilig met een snelheid tot 45 km/u rijden.
Enkele dagen na deze wetswijziging gebeurde er een dodelijk ongeval tussen twee bestuurders van speed pedelecs. Op vrijdag 7 oktober 2022 stond in dat verband een artikel in Het Nieuwsblad met deze rare titel (klik om te vergroten).
Als een dodelijk ongeval met een speed pedelec bewijst dat Vlaanderen niet klaar is voor de aangroei van speed pedelecs, wat bewijzen de vele dodelijke ongevallen met auto's dan? Is Vlaanderen dan evenmin al jaren niet klaar voor nog meer auto's?
Maar voor de aangroei van het autopark is het nooit een probleem geweest om de wegen te verbreden en er veel bij te leggen, dikwijls ten koste van de ruimte voor fietsers en voetgangers. Nu er meer en allerlei soorten fietsen bijkomen lijkt het een onoverkomelijk probleem om het wegennet daaraan aan te passen. Aan de overdreven ruimte toegemeten aan het autoverkeer mag zeker niet geraakt worden.
De discussie gaat eveneens dikwijls over de "te hoge snelheid" van speed pedelecs. Die snelheid is 45 km/u als je zelf hard genoeg trapt, en niemand verplicht je om altijd met die snelheid te rijden.
Natuurlijk zijn er bestuurders van speed pedelecs die hun snelheid niet aanpassen aan omstandigheden. Dat ligt niet aan de speed pedelec, dat ligt aan de persoon die ermee rijdt. En dat geldt trouwens niet alleen voor speed pedelecs, want dit artikel stond op zaterdag 8 oktober 2022 (één dag later) in Het Nieuwsblad (klik om te vergroten).
En ... hoe snel kunnen de auto's rijden van die overtreders? Ik denk wel een beetje sneller dan 45 km/u, want dat is toch wel ... traag? _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 1 van 1 |
Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|