|
Te snelle elektrische fietsen? |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 06-05-2013 19:26:13 Onderwerp: Te snelle elektrische fietsen? |
|
|
|
|
Het is op dit forum hier en hier als eens te pas gekomen, en op zaterdag 4 mei 2013 stond dit artikel in Het Nieuwsblad (klik om te vergroten):
Er wordt een probleem van gemaakt, maar eigenlijk is de zaak simpel. Als een fiets of een ander rijwiel een elektrische hulpmotor heeft die zichzelf niet uitschakelt als een snelheid van 25km/u bereikt is, dan is het geen fiets of geen rijwiel meer volgens de wegcode, artikel 2.15.1 :
Citaat: |
2.15.1. "Rijwiel": elk voertuig met twee of meer wielen, dat wordt voortbewogen door middel van pedalen of van handgrepen door één of meer van de gebruikers en niet met een motor is uitgerust, zoals een fiets, een driewieler of een vierwieler.
De bevestiging van een elektrische hulpmotor met een nominaal continu vermogen van maximaal 0,25 kW, waarvan de aandrijfkracht geleidelijk vermindert en tenslotte wordt onderbroken wanneer het voertuig een snelheid van 25 km/u bereikt, of eerder, indien de bestuurder ophoudt met trappen, brengt geen wijziging in de classificatie als rijwiel.
Het niet bereden rijwiel wordt niet als voertuig beschouwd. |
Het is dan zelfs geen bromfiets klasse A, volgens het artikel 2.17.1° van de wegcode :
Citaat: |
2.17. "Bromfiets":
1° ofwel een "bromfiets klasse A", dit wil zeggen elk twee- of driewielig voertuig uitgerust met een motor met inwendige verbranding waarvan de cylinderinhoud ten hoogste 50 cm³ bedraagt, of met een elektrische motor en dat naar bouw en motorvermogen, op een horizontale weg, niet sneller kan rijden dan 25 km per uur; |
Als die elektrische "fiets" bijna 50 km/u kan halen, zoals in het artikel staat, dan is het ook geen bromfiets klasse B, volgens het artikel 2.17.2° van de wegcode :
Citaat: |
2° ofwel een "bromfiets klasse B", dit wil zeggen:
elk twee-of driewielig voertuig uitgerust met een motor met inwendige verbranding en waarvan de cilinderinhoud ten hoogste 50 cm³ bedraagt, of met een elektrische motor en dat naar bouw en motorvermogen en op een horizontale weg niet sneller kan rijden dan 45 km per uur, met uitsluiting van de bromfietsen klasse A; |
Maar dan zou die elektrische "fiets" een motorfiets zijn, volgens het artikel 2.18 van de wegcode :
Citaat: |
2.18. "Motorfiets": elk tweewielig motorvoertuig met of zonder zijspanwagen en dat niet beantwoordt aan de bepaling van de bromfiets. |
Met alle gevolgen vandien, wat betreft helmdracht, speciale kledij, verzekering, nummerplaat, wegentaks, ...
(Aanpassing op 08-10-2015: Krantenartikel vergrootbaar gemaakt.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 08-10-2015 20:40:10; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 04-12-2014 10:41:55 Onderwerp: |
|
|
|
|
Dit staat op de website van Het Nieuwsblad:
Geen enkele elektrische fiets in orde
Omdat zo goed als alle elektrische fietsen niet ophouden met hun trapondersteuning bij snelheden boven de 25 km/u. Dergelijke fietsen voldoen niet aan onze wegcode en zijn eigenlijk zelfs geen fietsen meer zoals blijkt uit het artikel 2.15.1 van de wegcode :
Citaat: |
2.15.1. "Rijwiel": elk voertuig met twee of meer wielen, dat wordt voortbewogen door middel van pedalen of van handgrepen door één of meer van de gebruikers en niet met een motor is uitgerust, zoals een fiets, een driewieler of een vierwieler.
De bevestiging van een elektrische hulpmotor met een nominaal continu vermogen van maximaal 0,25 kW, waarvan de aandrijfkracht geleidelijk vermindert en tenslotte wordt onderbroken wanneer het voertuig een snelheid van 25 km/u bereikt, of eerder, indien de bestuurder ophoudt met trappen, brengt geen wijziging in de classificatie als rijwiel.
Het niet bereden rijwiel wordt niet als voertuig beschouwd. |
Boven de 25 km/u verliest een dergelijk voertuig zijn classificatie als "rijwiel", en bijgevolg ook als "fiets". Er zullen maatregelen genomen worden, naar men zegt ... Zou het niet beter zijn als eerst de fietspaden zelf in orde gebracht werden? (Naar een voorstel van Stefan van Nederland op facebook .)
Is het ook niet verwonderlijk dat er zoveel auto's zijn — allemaal eigenlijk — die nogal wat sneller kunnen rijden dan de toegelaten maximum snelheid, maar ... daar wordt niets tegen ondernomen, dat vindt blijkbaar iedereen doodnormaal. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 09-10-2015 08:45:19 Onderwerp: |
|
|
|
|
Het wordt natuurlijk afwachten hoe de nieuwe wetgeving over de elektrische fietsen zal zijn. Het is alleen maar te hopen dat het rijden met elektrische fietsen niet zal ontmoedigd worden door onbegrijpelijke maatregelen.
- Waarom elektrische fietsers opzadelen met extra kosten (verzekering, rijbewijs, helm, nummerplaat, kledij, ...) en elektrische auto's daarentegen allerlei premies geven?
- Waarom zo een onderscheid maken met de snelheid van elektrische fietsen (niet voor -16-jarigen, 3 categorieën naargelang 25 km/u, 45 km/u of meer, ...), terwijl voor auto's geen enkele beperking of onderscheid in snelheid of vermogen bestaat?
- Met een goed bollende racefiets, ligfiets en zeker met een velomobiel haal je zonder al te veel moeite snelheden boven de 30 km/u. Waarom zouden elektrische fietsen bij die snelheid dan bij de 'bromfietsen klasse B' gecatalogeerd moeten worden?
- Waarom zouden elektrische fietsen, waarvan de motor blijft ondersteunen boven 25 km/u, bijvoorbeeld niet meer op jaagpaden mogen rijden als gecatalogeerd bij de 'bromfietsen klasse B'?
- ...
Onderstaan artikel uit de Gazet van Antwerpen van vrijdag 9 oktober 2015 slaat de nagel op de kop in dit verband (klik om te vergroten):
_________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 07-05-2017 16:08:25 Onderwerp: |
|
|
|
|
Dit stond in de Gazet van Antwerpen van vrijdag 5 mei 2017 (klik om te vergroten).
Ik heb er niets op tegen dat snelheidsovertredingen aangepakt worden, ook niet als fietsers die overtredingen begaan. Maar één ding valt mij toch op. De politie heeft altijd beweerd dat ze de snelheid in een zone 30 niet kan controleren, en daar waren verscheidene uitvluchten voor: ze konden hun controlevoertuig daar niet opstellen, hun controletoestel was daarvoor niet geschikt, ze zouden dan waarschijnlijk toch bijna iedereen moeten beboeten, enzoverder, enzovoort, ... Maar ... Nu ook fietsers zonder al te veel moeite sneller dan 30 km/u kunnen rijden, nu is er heel toevallig plotsklaps een "supergevoelige" camera, die zelfs in een vuilbak onopvallend kan opgesteld worden ...
"We viseren geen fietsers" ... maar toch valt het op, vooral in de krantentitels. Zolang de "veilige" auto's sneller dan 30km/u reden in een zone 30 kon dat absoluut geen kwaad, maar nu die "gevaarlijke" fietsers dat ook gaan doen, nu wordt het toch tijd om streng op te treden!
Ik ben benieuwd, of nu "bijna iedereen", dus ook andere weggebruikers dan fietsers, een boete zal krijgen voor overdreven snelheid in de zones 30 . _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 28-12-2017 19:01:11 Onderwerp: |
|
|
|
|
Ligt het aan de snelheid van een speed pedelec, aan onze armzalige fietsvoorzieningen, of aan verkeerd gebruik van deze snelle speed pedelecs?
Een artikel uit de Gazet van Antwerpen van donderdag 28 december 2017 (klik om te vergroten).
Ongeveer hetzelfde artikel, maar zonder helmbespreking, uit Het Nieuwsblad van donderdag 28 december 2017 (klik om te vergroten).
Het artikel staat ook te lezen op de websites van de Gazet van Antwerpen en van Het Nieuwsblad.
Onze fietspaden en andere fietsvoorzieningen zijn inderdaad meestal niet aangepast aan deze snelle speed pedelecs, maar zijn ze dan aangepast aan bromfietsen klasse B? Misschien weten niet alle gebruikers van deze speed pedelecs, dat je daarmee bijvoorbeeld niet op alle fietspaden mag rijden, net zo min als met een bromfiets klasse B!
Zo mag je met een speed pedelec nooit rijden op een fietspad aangeduid met een verkeersbord D9. Een pad aangeduid met het verkeersbord D10 is helemaal verboden terrein voor alle bromfietsen, speed pedelecs, driewielers, ... Daar mogen alleen fietsers rijden. Verder zijn er nog de wegen aangeduid met verkeersborden F99a, F99b en F99c, die alleen met een speed pedelec mogen bereden worden als het symbool van een bromfiets met de letter P op het verkeersbord staat.
Op een speed pedelec is de helm verplicht. Hij moet zelfs van een betere kwaliteit zijn dan een "gewone" fietshelm. Maar zoals uit dit spijtig ongeval blijkt, biedt een helm nooit een totale bescherming. Men kan zich zelfs de vraag stellen of het verkeer voor fietsers minder onveilig zal worden als de fietshelm verplicht wordt voor alle fietsers.
Tussen haakjes: dit dodelijk ongeval met een speed pedelec krijgt bijna een volledige pagina in de krant. Dodelijke ongevallen met auto's zijn we meer gewoon. Die gebeuren dagelijks en vallen dikwijls niet meer op in de krant. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 09-04-2019 12:47:53 Onderwerp: |
|
|
|
|
Sommige politici trachten zich nog altijd interessant te maken met opmerkingen over de "gevaarlijke" snelheid van elektrische fietsen. Dit stond in Het Nieuwsblad van maandag 8 april 2019 (klik om te vergroten).
De 25 km/u (bijna 7 m/s) voor een elektrische fiets, of de 45 km/u (12,5 m/s) voor een speed pedelec moeten dringend kunnen gecontroleerd worden, want dat zijn "gevaarlijke" snelheden. Maar als auto's beperkt worden tot 180 km/u (50 m/s, vijftig meter per seconde, elke 2 seconden 100 meter, elke 20 seconden een kilometer), dan is dat een "veiligheidsmaatregel". Dit stond in Het Nieuwsblad van dinsdag 5 maart 2019 (klik om te vergroten).
Vergeet daarbij niet, dat deze 180 km/u bereikt wordt zonder enige inspanning van de autobestuurder, en dat ze moeiteloos kan volgehouden worden! Fietsers en bestuurders van een speed pedelec moeten nog altijd een fysieke inspanning leveren om een snelheid van 25 of 45 km/u te bereiken, en zeker om deze snelheid te overschrijden! En hoe lang houden ze dat vol?
Denken deze politici misschien dat er gevaar bestaat dat de elektrische motor van een fiets of van een speed pedelec zou opgedreven worden door hun gebruikers? Te snelle elektrische fietsen moeten niet bij de gebruikers gecontroleerd worden, maar bij de producenten.
Wil de politie een apparaat om de snelheid van elektrische fietsen te kunnen controleren? Bestaat er een toestel dat kan nagaan of de assistentie van de motor afneemt naarmate de maximum snelheid benaderd wordt, en dat de hulp helemaal stopt bij het bereiken van die snelheid? De politieagenten zouden het kunnen controleren door zelf op de fiets of op de speed pedelec te stappen, en te zien wat er gebeurt als ze sneller dan 25 of 45 km/u willen rijden: moeten ze er zelf helemaal voor stampen of blijft de motor nog helpen?
Simpel toch _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 30-04-2019 09:30:00 Onderwerp: |
|
|
|
|
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...
Denken deze politici misschien dat er gevaar bestaat dat de elektrische motor van een fiets of van een speed pedelec zou opgedreven worden door hun gebruikers? Te snelle elektrische fietsen moeten niet bij de gebruikers gecontroleerd worden, maar bij de producenten.
... |
(Zie hierboven.)
Elektrische fietsen worden klaarblijkelijk toch wel in snelheid opgedreven door sommige fietshandelaars. Dit stond in Het Nieuwsblad van dinsdag 30 april 2019 (klik om te vergroten):
En dat zou gebeuren op vraag van de gebruikers van een elektrische fiets ... Ik vraag mij af of dat dan wel echte fietsers zijn? Zijn dat eigenlijk geen automobilisten, die vinden dat het allemaal veel te veel moeite kost en te traag gaat, en die zich "gedwongen" voelen om op een fiets te rijden?
De federatie van de Belgische Fietssector vindt het, bij monde van Guy Crab (nog nooit van gehoord), zelfs "slim" om de wettelijke maximumsnelheid op te trekken tot 30km/u! Dan zou de nood aan illegaal opvoeren wegvallen, denkt hij. Ik vrees dat het voor dat soort automobilist-fietsers nooit genoeg zal zijn. Ze willen de maximum snelheid op de autosnelwegen ook altijd opvoeren.
Ze hebben er waarschijnlijk nog nooit van gehoord dat het aantal ongevallen, het aantal verkeersdoden en de ernst van de verwondingen toeneemt, naarmate de snelheid toeneemt. Ik vind 25km/u voor een gewone elektrische fiets meer dan genoeg. Wie sneller dan 25km/u wil fietsen, en toch geen speed pedelec wil (om reden van de strengere reglementering?), moet zich geen zware elektrische fiets aanschaffen. Er bestaan andere en lichtere fietsen waarmee je sneller dan 25km/u kunt rijden. Natuurlijk moet je dan zelf uit uw pijp komen!
De elektrische fiets is begonnen als hulpmiddel, voor wie het moeilijk kreeg om op een gewone fiets te rijden. Nu is de elektrische fiets geëvolueerd tot een vervoermiddel dat in heel wat gevallen de auto vervangt ... En voor die automobilisten moet het snel gaan.
Op het einde van het krantenartikel lees ik nog, dat Kris Peeters (CD&V) heeft laten weten dat een verzekering voor speed pedelecs en elektrische fietsen niet langer verplicht zou zijn ... Daar heb ik officieel nog niets over gelezen. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 1 van 2 |
Ga naar pagina 1, 2 Volgende Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|