Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 14-02-2019 12:20:00 Onderwerp: |
|
|
|
|
Op de vergadering van de commissie mobiliteit van 12 februari 2019 is gezegd dat een gedeelte van de fietspaden op de Burgemeester Achiel Heymanstraat zullen verbeterd worden, naar aanleiding van de herinrichting van de Antwerpse Steenweg. Het gaat over het gedeelte ongeveer vanaf de Ruisstraat tot aan de aansluiting met de Antwerpse Steenweg. Dat is dus dit fietspad in de richting van Temse ...
... en deze gedeelten in de richting van Tielrode.
De fietspaden zullen 1,75m breed worden. Dat is een aanbevolen breedte van het Vademecum Fietsvoorzieningen . Bovendien zullen daarvoor enkele smalle parkeerplaatsen moeten verdwijnen, waardoor niet meer (gedeeltelijk) op het fietspad zal kunnen geparkeerd worden zoals nu dikwijls gebeurt ...
Op de vergadering heb ik het plan slechts van ver kunnen bekijken. Vanuit het standpunt van fietsers heb ik volgende opmerkingen:
- Op de tekening lopen de fietspaden niet rechtuit, maar beschrijven ze enkele bochten. Dat aantal bochten moet tot het minimum beperkt worden en ze mogen niet hoekig aangelegd worden. De kromming moet zo geleidelijk mogelijk verlopen.
- De huidige bruuske afdaling aan de Polderstraat moet vermeden worden of toch zo klein mogelijk worden gemaakt.
- Om de Burgemeester Achiel Heymanstraat over te steken van op het fietspad naar de Antwerpse Steenweg, de Polderstraat of de Ruisstraat, moet een voldoende lange opstelruimte tussen het fietspad en de rijbaan voorzien worden, waarop fietsers kunnen wachten tot de rijbaan vrij is om over te steken zonder andere fietsers op het fietspad te hinderen. Als er onvoldoende plaats is om een dergelijke opstelruimte te voorzien, moet er een ruime overgang zijn van het fietspad tegenover deze straten naar de rijbaan.
- Dezelfde opstelruimte of overgang moet dienen om het fietspad aan de overkant van de Burgemeester Achiel Heymanstraat te bereiken vanuit de Antwerpse Steenweg, de Polderstraat of de Ruisstraat. Deze opstelruimte of overgang moet dus lang genoeg zijn om het fietspad aan de overkant van de rijbaan gemakkelijk te kunnen opdraaien.
- De huidige drie oversteekplaatsen voor fietsers moeten verdwijnen. Ze zijn niet praktisch bruikbaar omdat ze fietsers omslachtig rondleiden ...
... langs hoeken van 90° en door smalle doorgangen.
Bovendien is hun wettigheid zeer twijfelachtig volgens artikel 18.4, vijfde alinea van het reglement voor de wegbeheerder :
(Zij = de "markeringen van oversteekplaatsen voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen".)
Citaat: |
Zij mag niet aangebracht worden op het kruispunt of de rotonde wanneer de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen dezelfde voorrangsregels moeten naleven als de andere bestuurders. |
Deze oversteekplaatsen liggen misschien niet letterlijk op de kruispunten, maar ze zijn wel degelijk aangebracht om de kruispunten over te steken!
De foute verkeersborden aan de Antwerpse Steenweg en de Polderstraat, die de enkelrichtingsfietspaden nog altijd aanduiden als dubbelrichtingsfietspad, horen eveneens te verdwijnen.
Deze opmerkingen maken we over aan onze schepen en de dienst mobiliteit.
Het zal op die plaats een hele verbetering worden voor fietsers. Spijtig dat de afstand zo kort is waarop deze verbeteringen plaats vinden. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|