|
Verder enkelrichting in de Kasteelstraat? |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 14-08-2018 15:28:40 Onderwerp: |
|
|
|
|
Dit stond op dinsdag 14 augustus 2018 in Het Nieuwsblad. Alleen het laatste stukje komt hier van pas (klik om te vergroten):
De Kasteelstraat wordt wel degelijk enkele richting vanaf de rotonde aan de Consciencestraat richting Fonteinstraat. Het staat er niet bij, maar hopelijk telt dat niet voor fietsers. Er staat evenmin in dat artikel dat deze enkele richting ingevoerd wordt om langs beide kanten van de straat parkeerplaatsen te kunnen voorzien. Dat is op de commissie verkeer van donderdag 21 juni 2018 gezegd. Hopelijk worden dan in beide rijrichtingen voor fietsers de beloofde fietssuggestiestroken aangebracht naast de parkeerplaatsen, en zullen die suggestiestroken voldoende breed zijn.
Ze sporen de mensen toch aan om zoveel mogelijk met de fiets te komen, zeggen ze? Dan mogen ze er ook wel iets voor doen!
Ik vraag mij trouwens af, of dat parkeren aan beide kanten van de weg wel zo veilig is voor fietsers. Vooral wie geparkeerd staat aan de linkerkant van de rijbaan, zal de fietsers in tegenrichting niet zien aankomen. En aangezien het een enkelrichtingstraat zal worden (voor het autoverkeer), zal de kans groot zijn dat sommige geparkeerde automobilisten zelfs niet zullen uitkijken naar fietsers uit de tegenrichting, "want van die kant kan er toch niets komen ..."
Maar het is gezegd op de commissie verkeer van donderdag 21 juni 2018 en er werd van ja geknikt. Aan onze Fietsersbondafdeling werd niets gevraagd of voorgelegd.
Voor de fietsenstalling, klik hier. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 25-08-2018 20:22:10 Onderwerp: |
|
|
|
|
Het staat nu ook te lezen op Editietemse.be, want het gaat niet alleen over de Wilfordkaai, maar ook over het gedeelte Kasteelstraat, tussen de rotonde en de Fonteinstraat:
Citaat: |
Eénrichtingsverkeer op Wilfordkaai vanaf eind deze maand
Posted on 24 augustus 2018 by Administrator
Wilfordkaai wordt ook Zone 30
TEMSE — Vanaf volgende week wijzigt de verkeerssituatie op een deel van de Wilfordkaai en in de Nijsstraat. Er wordt ook Zone 30 ingevoerd. Ook in de Kasteelstraat vanaf het rondpunt richting Vita Scheldebad wordt éénrichtingsverkeer ingevoerd.
Dat op de Wilfordkaai éénrichtingsverkeer zou ingevoerd worden was al eerder bekend. Maar dat deze nieuwe verkeerscirculatie al volgende week van start gaat is voor vele bewoners een verrassing.
Fietsers in beide richtingen
"We voeren inderdaad éénrichtingsverkeer in om de gevaarlijke verkeerssituatie aan de verbinding van de Wilfordkaai en de Nijsstraat aan te pakken", aldus schepen van Mobiliteit Lieve Truyman (N-VA). "De Wilfordkaai wordt voortaan een éénrichtingsstraat vanaf Kaai 22 tot de Conciensestraat, in de richting van de Scheldebrug. In de Nijsstraat komt er éénrichtingsverkeer in de andere richting, van aan de Conciensestraat tot het grasplein aan De Watermolen. In de Kasteelstraat is er een uitbreiding van het éénrichtingsverkeer vanaf de rotonde tot Kasteeldreef. Fietsers mogen in beide richtingen blijven rijden. Zowel in Kasteelstraat als Nijsstraat worden aan beide zijden fietssuggestiestroken met een breedte van max. 1m50 aangebracht.
"De alternatieve route voor wagens, vrachtwagens en bussen naar het centrum vanuit Steendorp kan via de Krijgsbaan of Parklaan/Rik De Rycklaan via de Consciencestraat naar de Nijsstraat. De Consciencestraat en de resterende gedeeltes van Wilfordkaai blijven in beide richtingen wel bereikbaar voor wagens, vrachtwagens en bussen.
Parkeren
"In Kasteelstraat worden vanaf de rotonde tot Kasteeldreef aan beide zijden parkeervakken en fietssuggestiestroken aangebracht", klinkt het. "In Nijsstraat verdwijnt het beurtelings parkeren. Er worden parkeervakken geschilderd aan de zijde met de pare huisnummers.
Ter hoogte van café de Kaailopers wordt een fietsparkeerhaven voor 26 fietsen ingericht. Op de Wilfordkaai gaat men bloembakken plaatsen en parkeerplaatsen inrichten voor voor motors en motorfietsen aan de overzijde van Wilfordkaai 26 tot 37.
De Wilfordkaai wordt voortaan ook een Zone 30.
De herinrichtingswerken starten woensdag 29 augustus en moeten vrijdag voltooid zijn.
Let op !!! De tunnel via Guido Gezelleplaats/Stationsplein blijft afgesloten tot eind november 2018 (met uitzondering van langzaam verkeer).
|
Zoals hierboven gezegd, is dat niets om fietsers gerust te stellen. Fietsers zullen in beide richtingen kunnen blijven rijden. Maar wordt dat niet ten koste van hun veiligheid?
Een belangrijk nadeel voor de veiligheid van fietsers als langs beide kanten geparkeerd wordt, dus ook links in de rijrichting, heb ik hierboven al uitgelegd. Maar er is nog meer!
Als aan beide kanten van deze straat geparkeerd wordt, dan rest daar in de Kasteelstraat nog een rijbaanbreedte van ongeveer 4,30m tussen de geparkeerde auto's. Als je er rekening mee houdt dat een fietser veiligheidshalve ongeveer een meter van een geparkeerde auto rijdt (tegen plots opengaande portieren), de fietser zelf bijna een meter breed is, en een afstand van één meter moet bewaard worden om een fietser te passeren, dan gaat er van die 4,30m bijna 3 meter af, waardoor er niet veel meer dan 1,50m overblijft voor de auto om een fietser in te halen of te kruisen ...
Alle auto's zijn breder dan 1,50m! Zullen ze dan allemaal achter de fietsers blijven als ze in dezelfde richting rijden, of stoppen om de fietsers eerst door te laten als ze hen tegemoet komen in de Kasteelstraat?
Wat denk je?
En nog iets: hoe breed zullen de fietssuggestiestroken hier gemaakt worden? Hoe veel zal er van die "maximum 1,50m" overblijven?
En dat allemaal om wat meer autoparkeerplaatsen te hebben ... ten koste van de veiligheid van fietsers? _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 01-09-2018 08:52:01 Onderwerp: |
|
|
|
|
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...
Als aan beide kanten van deze straat geparkeerd wordt, dan rest daar in de Kasteelstraat nog een rijbaanbreedte van ongeveer 4,30m tussen de geparkeerde auto's. ...
... |
(Zie hierboven.)
De overblijvende rijbaanbreedte tussen de parkeerstroken is zelfs slechts ongeveer 4,10m!
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...
... hoe breed zullen de fietssuggestiestroken hier gemaakt worden? Hoe veel zal er van die "maximum 1,50m" overblijven?
... |
(Zie hierboven.)
De fietssuggestiestroken zijn 1,10 à 1,20m breed. Ze flirten dus met de vroegere minimumbreedte van 1,20m. Eigenlijk is dit al een hele prestatie voor Temse. Bijna alle tot nu toe bestaande fietssuggestiestroken in Temse zijn amper 1 meter breed, of zelfs smaller, en dan moet je er soms de greppel nog bijtellen als horende bij de suggestiestrook, dus bij de rijbaan! Dit duidt dus wel op een mentaliteit die langzaam verandert en verbetert ten voordele van fietsers. Zelfs bij een rijbaanbreedte van slechts ongeveer 4,10m worden nu toch twee fietssuggestiestroken aangebracht van bijna 1,20m. De resterende rijloper in dit gedeelte van de Kasteelstraat is immers slechts 1,50m à 1,70m breed!
Maar daarom is het in dit gedeelte van de Kasteelstraat zeker nog niet veilig voor fietsers! Er zijn enkele belangrijke pijnpunten:
- In deze enkelrichtingsstraat wordt nu aan beide kanten geparkeerd, dus ook links in de rijrichting. De bestuurders van deze auto's zitten langs de kant van het trottoir, en kunnen bij het verlaten van hun parkeerplaats moeilijk zien of er een fietser uit de tegenovergestelde richting komt. Als ze er al op letten dat er van die kant fietsers kunnen komen! In een enkelrichtingsstraat denken sommige bestuurders dat "er van die kant toch niets kan komen" ...
- Bij een rijbaanbreedte van 4,10m is het zo goed als onmogelijk om per auto een fietser te kruisen of in te halen en daarbij de wettelijke minimum tussenruimte van 1 meter te respecteren (artikel 40ter, derde alinea van het verkeersreglement). Zullen de auto's achter de fietsers blijven, of zullen ze stoppen voor tegemoetkomende fietsers? Daarover heb ik mijn twijfels!
Fietsers mogen wel uitwijken naar de parkeervakken (artikel 9.1.2.4° van het verkeersreglement). Maar dat moeten ze niet! Dat is bovendien alleen maar mogelijk als er geen auto's geparkeerd staan, en het is voor de eigen veiligheid van de fietser zeker niet aan te raden om te slalommen tussen de fietssuggestiestrook en de parkeerplaatsen!
- Sommige automobilisten zullen zelfs zo veel mogelijk trachten op de middenste rijloper te rijden, in plaats van zo dicht mogelijk tegen de rechterrand van de rijbaan, zoals artikel 9.3.1 van het verkeersreglement dat voorschrijft. Bij een tegemoetkomende fietser zullen die automobilisten niet of minder op de fietssuggestiestrook rijden langs hun rechterkant, en daardoor onnodig te dicht de fietser kruisen.
- De toegelaten snelheid blijft hier 50km/u, ondanks de smalle rijbaan en fietsers in beide richtingen. Vergeet niet dat motorvoertuigen niet over de parkeerplaatsen mogen rijden, maar op de rijbaan moeten blijven. De rijbaan ligt hier tussen de twee witte strepen van de parkeerplaatsen, die de "denkbeeldige rand" aanduiden van de rijbaan (zie artikel 75.2 van het verkeersreglement). Maar het zou mij niets verwonderen als autobestuurders toch over de parkeerplaatsen zouden rijden.
- De parkeerplaatsen zelf zijn niet breed genoeg voor de "dikke" auto's van tegenwoordig of voor bestelwagens. Die zullen dus altijd gedeeltelijk buiten het parkeervak komen en de rijbaanbreedte nog wat versmallen. Dat valt bijzonder goed op als er vrachtwagens of autobussen parkeren.
Is dit alles wel een goed idee?
Langs de ene kant spoort onze schepen van sport de mensen aan om zoveel mogelijk met de fiets naar het zwembad te komen (zie het krantenartikel hierboven). Langs de andere kant:
- Maakt ons gemeentebestuur de fietsrit naar het zwembad onveilig voor fietsers die dat doen.
- Lokt ons gemeentebestuur de mensen om toch maar per auto te komen door de aanleg van ongeveer 80 parkeerplaatsen vlakbij het zwembad.
Waar zit de logica? Mis ik iets?
Is dit een voorlopige maatregel of een definitieve?
Er zal een nieuwe parking voor het zwembad aangelegd worden langs de Rik De Rycklaan (zie het krantenartikel hierboven).
- Blijft de toestand in de Kasteelstraat dan zoals hij nu is, en zal er bijgevolg niemand van die verder verwijderde parkeerplaats gebruik maken om het zwembad te bezoeken?
- Wordt de Kasteelstraat aan het zwembad opnieuw zoals voorheen, met tweerichtingsverkeer en parkeerplaatsen langs slechts één kant, opdat de bezoekers van het zwembad de nieuwe parking zouden gebruiken?
Dat vragen we aan ons gemeentebestuur .
Sommigen denken dat een fietsstraat hier een oplossing zou kunnen brengen. Is het aangewezen om een fietsstraat te maken van een enkelrichtingsstraat waar aan beide zijden mag geparkeerd worden? En lijkt het er dan niet op dat we deze toestand aanvaarden als definitief? En zou deze straat in deze toestand echt veiliger worden voor fietsers als het een fietsstraat wordt? Ik heb mijn twijfels ...
(Aanpassing op 02/09/2018: Typefoutjes verbeterd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 30-10-2018 11:52:58 Onderwerp: |
|
|
|
|
Mijn bedenkingen over de parkeerplaatsen aan het zwembad in de Kasteelstraat heb ik hierboven al geformuleerd. Achteraf gezien, blijken de belangrijkste twee wel deze te zijn:
Citaat: |
- Sommige automobilisten zullen zelfs zo veel mogelijk trachten op de middenste rijloper te rijden, in plaats van zo dicht mogelijk tegen de rechterrand van de rijbaan, zoals artikel 9.3.1 van het verkeersreglement dat voorschrijft. Bij een tegemoetkomende fietser zullen die automobilisten niet of minder op de fietssuggestiestrook rijden langs hun rechterkant, en daardoor onnodig te dicht de fietser kruisen.
- De toegelaten snelheid blijft hier 50km/u, ondanks de smalle rijbaan en fietsers in beide richtingen. Vergeet niet dat motorvoertuigen niet over de parkeerplaatsen mogen rijden, maar op de rijbaan moeten blijven. De rijbaan ligt hier tussen de twee witte strepen van de parkeerplaatsen, die de "denkbeeldige rand" aanduiden van de rijbaan (zie artikel 75.2 van het verkeersreglement). Maar het zou mij niets verwonderen als autobestuurders toch over de parkeerplaatsen zouden rijden.
|
De maximum snelheid zou ook daar 30km/u moeten zijn om veiligheidsredenen.
Het blijkt evenmin een goed idee te zijn, om twee fietssuggestiestroken aan te brengen in een enkelrichtingstraat. Eén enkele fietssuggestiestrook voor de fietsers die in "tegenrichting" rijden is beter. Automobilisten worden dan meer naar de rechterkant van de rijbaan geleid, in plaats van naar het midden. Daardoor geven ze meer plaats aan de fietsers die in "tegenrichting" rijden.
Ook nog vergeten te vermelden: op 2 september 2018 is deze mail verstuurd naar de dienst mobiliteit van de gemeente:
Citaat: |
Dag ...,
Fietsersbond Temse krijgt allerlei opmerkingen van fietsers over de nieuwe verkeerssituatie in de Kasteelstraat aan het zwembad. Ik ben er zelf ook al doorgereden, zowel fiets als per auto, en het is toch wel zeer krap als er gelijktijdig fietsers en auto's rijden.
De gemiddelde breedte van de overblijvende rijbaan is nu 4,10m. Mijn auto is 2,10m breed, zijspiegels inbegrepen, en het is geen "dikke". Er zijn er die breder zijn tegenwoordig! Aangezien ik niet tot vlak tegen de geparkeerde auto's rijd, maar er toch zeker minstens 20cm tussen laat, rest er nog gemiddeld maximum 1,80m voor fietsers.
Aangezien ik een zijdelingse afstand van minstens één meter moet laten tussen de fietser en mijn auto (artikel 40ter, derde alinea van het verkeersreglement), rest er voor de fietser eigenlijk slechts 80cm. Daar is de afstand bij inbegrepen tussen de fietser en de geparkeerde auto's.
Vooral als er twee rijen auto's geparkeerd staan - en hopelijk kunnen ze binnen de lijntjes staan - zouden automobilisten moeten vertragen of zelfs stoppen bij tegemoetkomende fietsers, uit veiligheidsoverwegingen. Fietsers inhalen is in deze omstandigheden helemaal niet verantwoord.
Deze parkeerregeling brengt dus gevaren mee voor fietsers, en het is niet aanvaardbaar dat in die straat een snelheid van 50km/u wordt toegelaten. Hopelijk wordt dit snel aangepast en gedragen de automobilisten zich meer verantwoordelijk, vooral als er fietsers rijden.
Verder hoop ik dat dit een tijdelijke maatregel is, die zal opgeheven worden als de voorziene parking voor het zwembad langs de Rik De Rycklaan klaar is.
Met vriendelijke groeten,
... |
Hopelijk wordt er over nagedacht ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 1 van 2 |
Ga naar pagina 1, 2 Volgende Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|