|
Een betere fietsinfrastructuur in de stationsomgeving? |
|
|
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 27-06-2015 20:58:17 Onderwerp: |
|
|
|
|
In afwachting van die "optimalisatie van de fietsinfrastructuur" is de fietsenstalling aan het station de enige fietsinfrastructuur in de stationsomgeving. Zoals hierboven vermeld lijken een aantal inrichtingen wel op een fietsinfrastructuur, maar ze zijn dat niet! De roodachtige stroken op de Parklaan en op de Spoorweglaan bijvoorbeeld lijken wel op fietspaden, maar het zijn in feite gelijkgrondse bermen. Zie in dit verband ook "De avonturen van een fietser op het Stationsplein", meer bepaald vanaf het avontuur 11.
Ja mag daar natuurlijk wel op fietsen, maar niets of niemand kan u dat verplichten. Als er geen fietspad is, is de normale plaats van een fietser op de rijbaan, zoals elke andere bestuurder.
Het fietspad op de Rik De Rycklaan, het enige fietspad in de buurt, is sinds kort zelfs geen fietspad meer (klik hier en hier)! _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 27-08-2016 08:09:27 Onderwerp: |
|
|
|
|
Ook al overweegt de gemeente Temse om echte fietspaden aan te leggen in de stationsomgeving, dat lijkt toch eerder op een zoethoudertje voor de verre toekomst. Op de Parklaan staan nu immers twee borden die iets helemaal anders aankondigen.
Dit bord staat aan de kant van de Krijgsbaan, ...
... en dit bord staat aan de kant van de Sint-Jorisstraat.
De gemeente Temse gaat dus vanaf maandag 29 augustus 2016 de "fietssuggestiestrook vernieuwen" ...
Maar ... zoals hierboven, en op vele andere plaatsen op dit forum reeds ten overvloede aangetoond, ligt er helemaal geen fietssuggestiestrook op de Parklaan. Er ligt wel een gekleurde gelijkgrondse berm, die sterk versleten is, naast de rijbaan. Een echte fietssuggestiestrook moet op de rijbaan liggen, moet een deel van de rijbaan zijn, en moet de rijbaan optisch versmallen. Uit onderstaande foto blijkt duidelijk dat, wat de gemeente Temse onjuist bestempelt als "fietssuggestiestrook", niets minder is dan een gekleurde gelijkgrondse berm op de Parklaan.
Daar komt nog bij dat de Parklaan een voorrangsweg is. Een echte fietssuggestiestrook zou normaal gesproken die voorrangsweg moeten volgen. Maar de "fietssuggestiestrook" van de gemeente Temse langs de Parklaan volgt trouw de rand van de rijbaan zoals een berm dat doet. Aan het kruispunt met de Spoorweglaan bijvoorbeeld, draait de gelijkgrondse berm (dus NIET de "fietssuggestiestrook") mooi mee van de Parklaan weg, de Spoorweglaan in. Mooie "suggestie" voor fietsers ...
Een deel van die "fietssuggestiestrook" is daar trouwens in januari 2011 nog hersteld in een andere kleur, nadat deze "fietsssuggestiestrook" twee maanden lang een echte valkuil voor fietsers was!
Het zal mij dus benieuwen wat de "vernieuwing" van de "fietssuggestiestrook" betekent.
De versleten fietssuggestiestroken op het Hertjen in Sint-Niklaas zijn begin april 2016 eveneens vernieuwd. Helemaal volmaakt is het daar ook niet, maar daar zijn het tenminste toch echte fietssuggestiestroken die op de rijbaan liggen. Ze waren wel te smal (amper 1 meter breed), rood gekleurd (verwarring mogelijk met een fietspad) en op de rijbaan staat een middenstreep (optische versmalling verdwijnt). Bij het afschrapen van de versleten bovenlaag werd tevens een deel van de rijbaan mee afgeschraapt, om de fietssuggestiestrook te kunnen verbreden.
Na afwerking zijn de fietssuggestiestroken op het Hertjen nu minstens 1,20 meter breed zoals het aangeraden wordt in het Vademecum Fietsvoorzieningen.
Alleen jammer dat de rode kleur en de middenstreep op de rijbaan behouden zijn.
Zullen de "fietssuggestiestroken" op de Parklaan in Temse ook op de rijbaan komen te liggen, minstens 1,20 meter breed worden, geen roodachtige kleur krijgen en op een vlotte wijze de voorrangsweg volgen
(Aanpassing op 24-10-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 24-10-2017 07:57:36; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 29-08-2016 17:01:10 Onderwerp: |
|
|
|
|
Vandaag, maandag 29 augustus 2016, is begonnen met het uitfrezen van de kapotte gelijkgrondse berm op de Parklaan.
Het uitfrezen is begonnen op dezelfde plaats waar die gelijkgrondse berm in januari 2011 hersteld is in een andere kleur.
Eén zaak is toch al zeker het vermelden waard: er wordt een breder stuk afgefreesd dan de breedte van het beton van de gelijkgrondse berm.
De breedte van de afgraving is ongeveer 1,30m, terwijl het "betonnetje" slechts 1m breed was. Volgens het Vademecum Fietsvoorzieningen hoofdstuk 4.1.3., is de minimum aanbevolen breedte van een fietssuggestiestrook 1,25m. Zal het misschien toch een echte fietssuggestiestrook worden?
Dat zal nog blijken bij het verder verloop van de werken. De breedte van een fietssuggestiestrook kan immers niet los gezien worden van de breedte van de "centrale rijloper", het gedeelte van de rijbaan tussen de fietssuggestiestroken, zoals beschreven in het Vademecum Fietsvoorzieningen, hoofdstuk 4.1.6.
De huidige rijbaan van de Parklaan is ongeveer 6m breed. Met twee fietssuggestiestroken van 1,30m, en dus een versmalling van 30cm langs beide kanten, zou er een centrale rijloper van ongeveer 5,40m overblijven. De totale breedte van de rijbaan zou dan 8 meter worden!
Aangezien de rijloper nog altijd meer dan 5 meter breed blijft, en de volledige rijbaan 8 meter breed zal worden, zal dit zeker blijven leiden tot hoge snelheden van het gemotoriseerd verkeer op de Parklaan. Dat is wat het Vademecum Fietsvoorzieningen hierover zegt in hoofdstuk 4.1.6. En ook nog: "Gaat men ervan uit dat twee auto's elkaar aan een lage snelheid moeten kunnen kruisen zonder fietsers te hinderen, dan is een centrale rijloper nodig van 4,30m. In combinatie met voldoende brede suggestiestroken geeft dit echter een totale wegbreedte van 6,70 meter tot 7,30 meter exclusief goten, wat vooral bij lage verkeersintensiteiten leidt tot onverantwoord hoge snelheden." En wij zullen een centrale rijloper hebben van 5,40m en een totale rijbaanbreedte van 8 meter ... Dat belooft!
(Aanpassing op 24-10-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 24-10-2017 08:10:38; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 02-09-2016 23:34:56 Onderwerp: |
|
|
|
|
De Parklaan is werkelijk hervormd! De vroegere kapot gereden betonstrookjes op de gelijkgrondse berm — die de gemeente Temse als "fietssuggestiestroken" bestempelde — zijn allemaal uitgefreesd, en daarna opgevuld met asfalt met een vlakke, okerkleurige bovenlaag. Bij dat uitfrezen is zelfs een deel van de rijbaan meegenomen, zodat het okerkleurig gedeelte bijna overal minstens 1,30 meter breed is, op sommige plaatsen zelfs tot 1,40 meter!
Zouden we vanaf nu toch kunnen spreken van fietssuggestiestroken op de Parklaan? Het uitzicht is in alle geval veel beter dan vroeger. Zo is het nu, met een bredere rijbaan met fietssuggestiestroken ...
... en dit was het vroeger, met de smalle betonstrookjes op de gelijkgrondse berm.
Maar het werk is nog niet af, hoewel dat wel zo voorzien was. Tussen de Krijgsbaan en de Spoorweglaan ontbreekt nog een stuk okergele bovenlaag, maar gelukkig is dat goed aangeduid, ...
... zodat fietsers daar niet onverhoeds in een put terecht komen.
Melden op het Meldpunt Fietspaden is deze keer niet nodig .
Het is niet de gewoonte van Temse om brede fietssuggestiestroken aan te leggen, zoals het Vademecum Fietsvoorzieningen dat vraagt. Maar deze keer is dat toch gebeurd. Daar kunnen we alleen maar blij mee zijn. Maar de Parklaan is zo al een brede straat, die uitnodigt tot snel rijden. De breedte van de "rijloper" (= de rijbaan tussen de fietssuggestiestroken) is nu wel wat verminderd door de brede fietssuggestiestroken, maar hij blijft nog altijd ongeveer 5,60 à 5,70 meter breed. Twee auto's kunnen elkaar nog altijd gemakkelijk kruisen zonder op de fietssuggestiestroken te moeten rijden. De totale breedte van de rijbaan is nu zelfs met twee meter toegenomen tot 8 meter! Hopelijk gaat Temse nu geen middenstreep op de rijbaan trekken, om ze in twee rijstroken te verdelen!
Heeft de gemeente Temse met deze fietssuggestiestroken niet eerder de bedoeling om fietsers "uit de weg" van de auto's te houden? Op de laatste gemeenteraad van maandag 29 september 2016 zei onze schepen van mobiliteit immers: "De fietssuggestiestroken op de Parklaan zijn zo slecht geworden dat fietsers er niet meer op rijden. Ze rijden nu op de rijbaan. Daarom worden ze vernieuwd en beter aangelegd, zodat fietsers opnieuw op de suggestiestroken zouden rijden". Blijkbaar heeft onze schepen van mobiliteit nog altijd niet door, dat die "oude" fietssuggestiestroken geen fietssuggestiestroken waren, maar wel betonstrookjes op de gelijkgrondse berm naast de rijbaan. Ze maakt zelfs een onderscheid tussen een fietssuggestiestrook en de rijbaan, terwijl een echte fietssuggestiestrook op de rijbaan ligt en er deel van uitmaakt! Bovendien is de rechtmatige plaats van fietsers op de rijbaan als er geen fietspad is. Fietsers mogen wel op de gelijkgrondse berm rijden, maar dat is in geen enkel geval verplicht!
Daarbij, als we nu wel kunnen spreken van fietssuggestiestroken, dan ligt de Parklaan nog altijd in de bebouwde kom, en mogen fietsers daar met twee naast elkaar rijden, waarbij één fietser nog altijd naast de suggestiestrook zal rijden!
En zijn dit echt wel fietssuggestiestroken die aan fietsers een suggestie geven waar ze best kunnen rijden?
Het werk is nog niet helemaal af aan het kruispunt met de Spoorweglaan. Maar de Parklaan is de voorrangsweg tegenover de Spoorweglaan. Zal dus aan fietsers de suggestie gegeven worden om de voorrangsweg te volgen, of zal de fietssuggestiestrook eerder fietsers geleiden naar de Spoorweglaan?
Normaal gesproken zou de fietssuggestiestrook hier moeten verlopen zoals op het kruispunt met de Eupenlaan: langs de voorrangsweg.
Verder maakt de Parklaan ter hoogte van het station een vloeiende bocht.
Normaal gesproken zou een fietssuggestiestrook ook vloeiend de bocht van de voorrangsweg moeten volgen, maar hoe wordt hier gesuggereerd dat fietsers best rijden?
Dat lijkt mij niet zeer handig en zeker niet fietsvriendelijk!
En eenmaal de bocht op de fietssuggestiestrook genomen, lijk je wat te ver gesuggereerd te zijn, want je moet wat terug draaien!
Dergelijke zaken, samen met de woorden van onze schepen van mobiliteit, doen mij vermoeden dat deze fietssuggestiestroken er eigenlijk liggen om te voorkomen dat hinderlijke fietsers op de "rijloper" rijden zodat de auto's vrije doorgang hebben.
Maar niettegenstaande dat alles, is het nu op de Parklaan toch beter dan voorheen voor fietsers, op voorwaarde dat fietsers zich "niet laten doen"! De brede fietssuggestiestroken hebben zelfs eigenaardige en grappige bijwerkingen.
Vanaf de Krijgsbaan kom je van een te smal fietspad op een brede fietssuggestiestrook.
Als je in de richting van de Krijgsbaan rijdt, dan krijg je zelfs twee fietssuggestiestroken naast elkaar, met een verschillende kleur .
Als je van de Parklaan verder naar de Krijgsbaan fietst, richting Steendorp, dan kom je van een brede fietssuggestiestrook in een smalle doorgang tussen boordstenen en paaltjes, en daarna op een breed fietspad dat helemaal uit de rijrichting ligt.
Wat zou er gebeuren als een dergelijke toestand werd voorgeschoteld aan motorvoertuigen?
Aan het Stationsplein heb je zelfs een fietssuggestiestrookwissel ...
... en een plotse overgang van een brede, okergele naar een smalle, rode fietssuggestiestrook, zoals we ze in Temse meer gewoon zijn.
Tenslotte is ook tussen de groenpleintjes op het Stationsplein een brede fietssuggestiestrook aangebracht.
Wat wordt hier gesuggereerd aan fietsers die naar links willen afslaan?
En tussen haakjes, wanneer krijgt de Spoorweglaan gelijkaardige fietssuggestiestroken?
Nog een belangrijk detail:
De gemeente Temse zegt in haar driemaandelijks informatieblad "Info Temse" van maart 2016 dat auto's of andere gemotoriseerde voertuigen op de suggestiestrook mogen parkeren. Op deze suggestiestroken mag dat evenwel niet, omdat er parkeerplaatsen zijn op de gelijkgrondse berm naast de suggestiestroken. Je mag trouwens evenmin parkeren op gelijk welke andere fietssuggestiestrook in Temse. Of hoe Temse de wegcode leert aan zijn automobilisten ...
(Aanpassing op 24-10-2017: Verdwenen foto's hersteld.)
(Aanpassing op 14-12-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 14-12-2017 20:00:32; in totaal 2 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 13-09-2016 13:32:37 Onderwerp: |
|
|
|
|
De fietssuggestiestroken zijn nu volledig afgewerkt, en het is zoals ik verwacht had: aan fietsers wordt niet "gesuggereerd" hoe ze best de Parklaan als voorrangsweg volgen. Ze worden daarentegen "afgeleid" naar de Spoorweglaan.
Zoals hierboven vermeld aan de bocht aan het Stationsplein, bewijst dit weer eens dat het toch geen echte fietssuggestiestroken zijn, bedoeld om de automobilisten te verwittigen dat daar fietsers kunnen rijden, maar meer een middel om fietsers uit de weg te houden van het autoverkeer.
Een bijverschijnsel: als je dan in de Spoorweglaan terecht gekomen bent, merk je dadelijk het verschil tussen de fietssuggestiestrook en de gelijkgrondse berm.
Alleen wordt hier aan fietsers niet "gesuggereerd" dat het beter is om op de rijbaan te rijden om niet dooreengeschud te worden.
Nog iets zeer belangrijks! Ik heb het zelf nog niet ondervonden door het uitzonderlijk mooie weer van de laatste dagen, maar sommige fietsers melden mij dat deze nieuwe fietssuggestiestroken zeer glad zijn als het regent! Weten wegbeheerders dan niet, dat ook de wegbedekking voor fietsers niet alleen vlak en effen, maar ook voldoende stroef moet zijn om er niet op uit te glijden?
Dit bekijk ik vast en zeker als het nog eens regent. Op de herschilderde fietssuggestiestroken in de Dijkstraat is het voorbije weekend trouwens ook een fietser uitgegleden, gevallen en gewond overgebracht naar het ziekenhuis. Deze fietssuggestiestroken hebben wij daar niet gewild, zeker geen gladde! _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 15-11-2017 19:24:47 Onderwerp: |
|
|
|
|
In het Vademecum Fietsvoorzienigen (laatste versie 19 april 2017), staat in hoofdstuk 4.5.1.1, pagina 43:
Citaat: |
Indien een fietssuggestiestrook aangebracht is op de voorrangsweg, blijft deze doorlopen ter hoogte van het kruispunt met de zijweg. |
Wat mijn opmerking van hierboven alleen maar bevestigt.
Op onze vergadering met de dienst mobiliteit van de gemeente Temse, op maandag 13 november 2017, is gezegd dat aan Interwaas gevraagd is om de fietssuggestiestrook op de Parklaan door te trekken op het kruispunt met de Spoorweglaan.
Dit zou reeds vermeld zijn op een verslag van 15/3/2017 voor het college van 3/4/2017, en op een verslag van 20/9/2017 voor het college van 25/9/2017, maar ... verder is er niets gebeurd
Wordt de uitvoering van werken, die wij vragen voor de veiligheid van fietsers, door iemand tegengehouden Het lijkt er zeer sterk op _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 1 van 1 |
Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|