|
Voetwegen, doorsteekjes en sluikwegen. |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6210 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 03-12-2014 21:02:34 Onderwerp: Voetwegen, doorsteekjes en sluikwegen. |
|
|
|
|
Hoe voetwegjes in Temse sluikwegen worden (1).
Zelfs op het meest recente gemeenteplan van 2014 staat het 'doorsteekje' tussen de Welvaartlaan en de Pieter Dierckxlaan (in het rode cirkeltje op onderstaande kaart) aangeduid met groene puntjes. Volgens de legende bij dat plan is dat een 'opengestelde voetweg'.
Volgens de kaarten van Google Maps daarentegen is diezelfde voetweg (weer in het rode cirkeltje op onderstaande kaart) een normale straat voor het autoverkeer. Je kunt er zelfs door rijden met de Google-auto.
Tegenwoordig ziet dat doorsteekje/voetwegje er zo uit.
Ooit is het wel een autovrije voetweg geweest ... lang geleden. Toen stonden er drie paaltjes in het midden van dat doorsteekje. Je kunt nog altijd zien waar ze gestaan hebben.
Maar er was eens, lang geleden ... een Temse waarin werken uitgevoerd werden waardoor het autoverkeer van de Hoogkamerstraat niet meer verder kon via de Schoolstraat. Gewoon omrijden langs de N16 was toen blijkbaar te veel gevraagd van de automobilisten, want de paaltjes van dit doorsteekje werden verwijderd ... en die zijn nooit meer terug gekomen.
Om de snelheid van het autoverkeer in deze voetweg wat te temperen werd er aanvankelijk een soort hondenkooi van gemaakt.
Let op het afgeplakte verkeersbord: dat was een C3 met een onderbord M2.
Daarna kwam een meer definitieve afsluiting met een haagje, zoals blijkt uit deze foto gemaakt met de Google-auto.
Let weer op het afgeplakte verkeersbord: het onderbord is hier gedeeltelijk zichtbaar.
Het snelverkeer liet zich echter niet ontmoedigen in deze voetweg, dus werden er maar twee grote bloembaken in neergepoot ...
... die geregeld eens aangereden worden . De verkeersborden C3 en M2 aan de toegangen naar deze voetweg zijn ondertussen al weg genomen.
Vroeger, als de verkeersborden C3 en M2 er nog stonden, volgden de voetgangers het voetpad van de Welvaartlaan naar de Kardinaal Cardijnlaan, zoals nog gedeeltelijk te zien is op deze foto van Google Maps.
Maar nu is daar een zebrapad aangebracht met bijhorend verkeersbord om overstekende voetgangers wat 'bescherming' te bieden. Tegenwoordig moeten voetgangers op deze plaats immers een ... drukke 'voetweg' oversteken .
Dan moesten er ook nog twee groene paaltjes op dat zebrapad geplaatst worden ...
... om te verhinderen dat automobilisten al van ver in de Welvaartlaan over het voetpad zouden rijden om de drempel te vermijden.
En dat allemaal omdat die andere paaltjes niet teruggekomen zijn. En het is nog niet alles!
Wordt vervolgd ...
(Aanpassing op 09-01-2016: Afbeeldingen vergrootbaar gemaakt.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 09-01-2016 08:50:23; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6210 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 04-12-2014 10:15:21 Onderwerp: |
|
|
|
|
Hoe voetwegjes in Temse sluikwegen worden (2).
Het kan nog beter dan hierboven! Een gelijkaardig 'doorsteekje' tussen de Karel Van Hoeylandtlaan en de Pieter Dierckxlaan (in het rode cirkeltje op onderstaande kaart) staat op het meest recente gemeenteplan van 2014 zelfs helemaal niet aangeduid.
Op de kaarten van Google Maps daarentegen is diezelfde voetweg (weer in het rode cirkeltje op onderstaande kaart) wel degelijk aangeduid als een normale straat voor het autoverkeer. Je kunt er ook door rijden met de Google-auto.
Dit is dat onvermeld 'doorsteekje' zoals het er nu uitziet.
Dit 'doorsteekje' heeft altijd bestaan, ook al stond het nooit op het gemeenteplan van Temse. Vroeger was het een autovrije voetweg, afgezet met paaltjes aan beide uiteinden. De plaatsen waar al deze paaltjes gestaan hebben kun je nog altijd zien.
Om dezelfde reden als hierboven verdwenen deze paaltjes en ze zijn nooit meer teruggeplaatst. Het werd beschouwd als een 'proefproject' (met permanente gevolgen) met aanvankelijk de oorspronkelijke verkeersborden afgeplakt, maar toch al met afsluitingen en haagjes om de snelheid van het autoverkeer te temperen, zoals blijkt uit deze foto's gemaakt met de Google-auto.
Ook hier verdwenen de afgeplakte verkeersborden en kwam er een bloembak omdat de snelheid toch niet genoeg getemperd werd.
Waarom in dit 'doorsteekje' slechts één bloembak staat is niet duidelijk. Misschien is de andere al compleet in de vernieling gereden ?
Het is wel duidelijk dat al deze maatregelen nog altijd onvoldoende zijn om wild sluikverkeer te ontmoedigen, want ook hier blijkt een zebrapad nodig te zijn met bijhorend verkeersbord (zie vorige foto) om ... het drukke voetwegje veilig te kunnen oversteken, ...
... en zijn paaltjes nodig om dat zebrapad te beschermen.
Waarom de paaltjes hier rood zijn, en groen aan het andere doorsteekje, is mij niet duidelijk. Ter informatie: de gemeente Temse heeft nog andere kleuren .
Enerzijds zorgt Temse er voor dat er sluikverkeer komt door enkele paaltjes weg te nemen, anderzijds tracht Temse datzelfde sluikverkeer te ontmoedigen door een trits van kostelijke, ingrijpende maatregelen die bovendien nog geld kosten in onderhoud. En zelfs dat is niet voldoende zoals zal blijken uit wat nog volgt ...
Wordt vervolgd ...
(Aanpassing op 09-01-2016: Afbeeldingen vergrootbaar gemaakt.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 09-01-2016 09:00:04; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6210 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 05-12-2014 10:53:55 Onderwerp: |
|
|
|
|
Van paaltjes en sluikwegen (1).
Vanzelfsprekend zijn ingrepen zoals hierboven auto-verkeer-aanzuigend. Dat betekent minder wooncomfort voor alle inwoners van die wijken en meer verkeersonveiligheid voor fietsers en voetgangers.
Volgens voorstaanders — die waren er ook — van het verwijderen van de paaltjes zou dit de verkeersdrukte verminderen in die fameuze 'snelweg door het centrum van Temse': Schoolstraat - Pastoor Boelstraat - Kouterstraat. Het tegendeel blijkt nu. Het is daar drukker dan ooit.
Het wegnemen van de paaltjes zou 'de lasten verdelen' (zie verder). Maar is dat wel nodig? En wie veroorzaakt die lasten? Immers, kun je niet beter vanaf de Hoogkamerstraat naar het centrum of naar de Gasthuisstraat met de auto langs de N16, dan langs deze woonwijken en doorsteekjes? De N16 is daar veel beter voor geschikt dan deze 'doorsteekjes' of dan die andere 'snelweg door het centrum van Temse'.
Het wegnemen van de paaltjes heeft vooral onnodige lasten en kosten veroorzaakt. Tegenwoordig maakt de gemeente Temse grote gaten in de rijbaan van enkele straten (kosten) die naar deze 'sluik-doorsteekjes' leiden. In de Welvaartlaan zijn er zo twee:
Het eerste 'doorsteekje' zie je op de achtergrond aan de groene paaltjes.
De putten zijn gemarkeerd met ... paaltjes met een pijl (kosten). Klaarblijkelijk onvoldoende, want na amper één dag waren al paaltjes omver gereden ... en weer vlug hersteld (kosten).
De bedoeling van deze putten is wel duidelijk: de gemeente Temse wil het sluikverkeer — dat ze zelf heeft veroorzaakt — ontmoedigen en vertragen. Gaat dat hiermee lukken? De gemeente Temse is immers ook zo autovriendelijk geweest om het voetpad aan te leggen met schuine boordstenen. Het is voor automobilisten een makkie om rechts van de putten over het voetpad te rijden als er een tegenligger komt, wat ze dan ook gedaan hebben! Onze aandachtige gemeente heeft dat ook opgemerkt, en hoe lossen ze dat op?
Juist! Door ... nog meer paaltjes op het voetpad te plaatsen om ook de voetgangers te hinderen.
Verwacht de gemeente Temse nu van fietsers dat ze rechts van deze putten rijden? Hoe zit het dan met de toelating om met twee naast elkaar te fietsen in de bebouwde kom? Of zal de gemeente Temse misschien, zoals op de Oostberg, ook nog een fietspadmarkering aanbrengen (kosten) tussen het voetpad en die putten? Dat zijn niet de fietspaden die de Fietsersbond vraagt! We vragen geen stukjes, en geen te smalle fietspaden!
Is dat nu wat de gemeente Temse noemt 'de lasten gelijk verdelen'? Als automobilisten gehinderd worden ('hinder' veroorzaakt door de gemeente door het wegnemen van paaltjes), moeten dan ook fietsers en voetgangers hun deel van de hinder ondervinden?
Een bedenking: hoeveel paaltjes zijn nu al bijgeplaatst na het verwijderen van de drie paaltjes in het 'doorsteekje'?
Dit gezegde lijkt op onze gemeente totaal onbekend: "Wie straten ontwerpt voor auto's, zal auto's en druk verkeer krijgen."
(Aanpassing op 09-01-2016: Afbeeldingen vergrootbaar gemaakt.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 09-01-2016 09:07:01; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6210 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 06-12-2014 08:09:12 Onderwerp: |
|
|
|
|
Van paaltjes en sluikwegen (2).
Hierboven zie je hoeveel paaltjes er bijgekomen zijn in de Welvaartlaan, nadat er drie weggenomen zijn in het 'doorsteekje' tussen de Welvaartlaan en de Pieter Dierckxlaan. Maar het is nog veel erger gesteld in de Karel Van Hoeylandtlaan van de Sompershoekwijk. Ook daar is autosluikverkeer als gevolg van het wegnemen van paaltjes in het 'doorsteekje' tussen de Karel Van Hoeylandtlaan en de Pieter Dierckxlaan. Daar is zelfs een echt bos van putten met paaltjes aangebracht.
Als je begint vanaf de Hoogkamerstraat is dit de eerste put. Aanvankelijk zonder paaltje op het voetpad, ...
... maar aangezien ook hier de voetpaden zeer autovriendelijke schuine boordstenen hebben, is het voor automobilisten een koud kunstje om de putten langs rechts over het voetpad voorbij te rijden als er een tegenligger komt. Daarom zijn ook in deze straat daarna naast elke put paaltjes op het voetpad geplaatst. Ook voetgangers mogen immers hun deel van de hinder ondervinden .
Verder in de straat wordt het put-paaltjesbos beter zichtbaar. Ze zijn afwisselend links en rechts van de rijbaan aangebracht, aanvankelijk zonder bijkomende paaltjes op het voetpad.
Merk op hoe sommige auto's geparkeerd staan: vlak voor de put zodat fietsers niet rechts van de put kunnen passeren. Daar hou ik van ! Waarom zou je als fietser dat smalle doorgangetje moeten nemen? Het gevaar daarvan heb ik reeds aangetoond op de Oostberg!
Daarna zijn overal paaltjes op de voetpaden bijgeplaatst om dezelfde reden: de autovriendelijke schuine boordstenen.
De ijver bij het plaatsen van de paaltjes was zo groot, dat zelfs een paaltje geplaatst is op het voetpad naast een put waar je ook zonder paaltje niet zonder kleerscheuren per auto zou kunnen passeren .
De put daarachter, die je op bovenstaande foto ziet, is al eens overreden voordat het paaltje op het voetpad stond.
Je kunt de bandensporen in de put nog zien!
Maar een werfwagen van de gemeente staat al klaar om alles weer te herstellen (kosten), ook weer mooi geparkeerd vlak voor de put. Daar hou ik van !
Even verder zijn nog twee putten in de rijbaan, nog één langs elke kant. Deze automobilist demonstreert hoe je onnodig voetgangers kunt hinderen, zelfs als er nog geen paaltjes naast de putten staan. Nu staat hier ook al een rood paaltje op het voetpad, dat kun je vier foto's terug zien.
In de achtergrond, aan de rode paaltjes, zie je het 'doorsteekje' naar de Pieter Dierckxlaan.
Je kunt tellen hoeveel putten hier gemaakt en hoeveel paaltjes hier geplaatst zijn als gevolg van het verwijderen van vijf paaltjes in het 'doorsteekje' . Ook hier heeft de gemeente Temse de 'lasten' — veroorzaakt door het autosluikverkeer waarvoor ze zelf gezorgd hebben — verspreid over voetgangers en fietsers.
En ik vrees dat het hier niet bij zal blijven. Zoals hierboven al gezegd, verwacht ik mij nog aan 'fietspadfragmenten' tussen de voetpaden en de putten in de rijbaan ... Nogmaals: Dat zijn niet de fietspaden die de Fietsersbond vraagt!
Voor fietsers is het veiliger om met twee naast elkaar te blijven fietsen en de putten voorbij te rijden langs de kant aangeduid door de pijltjes, als er een auto achter je komt. Op deze wijze kan hij u niet inhalen, en kan hij u de pas ook niet afsnijden aan de volgende put. Juist zoals op de Oostberg.
(Aanpassing op 09-01-2016: Afbeeldingen vergrootbaar gemaakt.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 09-01-2016 09:22:01; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6210 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 07-12-2014 09:16:31 Onderwerp: |
|
|
|
|
Van paaltjes en sluikwegen (3).
Hierboven zag je dat het creëren van autosluikwegen door het wegnemen van paaltjes in 'doorsteekjes', het ontstaan van een veelvoud aan paaltjes als gevolg heeft. Je kunt dat beschouwen als een soort wanhoopspoging van de gemeente om te trachten het snel autosluikverkeer — dat ze zelf veroorzaakt hebben — af te remmen of te verminderen. Dat daarbij tegelijkertijd andere weggebruikers gehinderd worden, die er niets mee te maken hebben, is "randschade" of "collateral damage" in oorlogstermen.
Maar de randschade beperkt zich eigenaardig(?) genoeg niet tot de Welvaartlaan en de Karel Van Hoeylandtlaan, want ook in de Hendrik Heymanlaan is een put met paaltjes gemaakt. Aanvankelijk zonder paaltje op het voetpad, ...
... maar dat is er nadien bijgeplaatst.
Merk weer op dat de auto's dicht genoeg tegen de put geparkeerd staan, zodat fietsers geen gebruik kunnen maken van het smalle doorgangetje tussen de put en het voetpad. Je weet, daar hou ik van !
Ik hou er niet van om als fietser 'verplicht' te worden om in de bebouwde kom achter elkaar te rijden.
Ik hou er niet van om bij het uitkomen van zo een doorgangetje een auto van links naast mij te krijgen die mij van de weg drukt omdat die vóór mij door de volgende versmalling wilt rijden.
Ik hou er niet van om te laveren langs geparkeerde auto's om dan weer telkens helemaal naar rechts in zo een doorgangetje te moeten duiken.
Tot daar de putten en de paaltjes, of toch niet, want de randschade spreidt zich nog verder uit.
Door het drukke autosluikverkeer wordt de rijbaan van de Pieter Dierckxlaan grondig kapot gereden. Ze is daar duidelijk niet op voorzien.
Om in deze straat de snelheid af te remmen zijn 'verkeerskussens' op de rijbaan aangebracht en ... jawel, paaltjes naast de rijbaan.
Eigenaardig genoeg ligt de rijbaan er wat beter bij in deze onmiddellijke omgeving. Zou dat toeval zijn? Zou dat te maken kunnen hebben met de snelheid van de auto's?
Deze 'verkeerskussens' remmen misschien wel de snelheid van sommige auto's, maar ze zijn hinderlijk voor fietsers. Rij er maar eens over met de fiets! Er resten voor fietsers slechts drie smalle strookjes waar ze nog zonder hobbelen verder kunnen rijden, en één ervan ligt midden op de rijbaan! Als je zonder schokken verder wil, dan moet je weer achter elkaar gaan fietsen naast deze verkeerskussens.
Natuurlijk kun je elk langs een kant van het kussen fietsen als er geen tegenliggers komen. Dan kun je wel naast elkaar blijven rijden .
Tenslotte is er de schoolomgeving in de Clemens De Landtsheerlaan. Al het druk en snel autosluikverkeer moet daarlangs! Een duur en mooi aangelegd zebrapad aan de schooluitgang is helemaal kapot gereden.
Ooit waren ook hier verkeerskussens aangebracht, maar wegens klachten van de omwonenden over geluidsoverlast zijn die verwijderd. Tegenwoordig staat er een elektrisch verkeersbord "maximum 30 km/u" dat oplicht gedurende de schooltijden.
Hoe wijs is het om sluikverkeer langs een schoolomgeving te sturen? Zou de randschade of de collateral damage met kinderen aan een schoolomgeving minder erg zijn?
(Aanpassing op 09-01-2016: Afbeeldingen vergrootbaar gemaakt.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 09-01-2016 10:15:39; in totaal 2 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6210 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 13-01-2015 17:33:04 Onderwerp: |
|
|
|
|
Op onze ledenvergadering van 18 december 2014, is onze Fietsersbondafdeling voor een netelig dilemma geplaatst ...
De versmallingen van hierboven zijn aangebracht om de snelheid van de auto's af te remmen. OK. Zijdelings van deze versmallingen zijn doorgangen aangebracht, 'gangetjes', duidelijk bedoeld om fietsers toe te laten rechtdoor te kunnen blijven rijden. Ook OK. Maar dan komen de problemen ...
Sommige auto's worden zo dicht tegen deze versmallingen geparkeerd, dat fietsers die gangetjes niet meer kunnen gebruiken. Dat zorgt voor twee strekkingen in onze afdeling (de problemen worden eigenlijk alweer veroorzaakt door de automobilisten ):
- Geen probleem, dan fietsen we er omheen, zeggen de assertieve fietsers.
- Dat mag niet kunnen, we willen altijd door die gangetjes kunnen fietsen, zeggen de minder assertieve fietsers.
Meer in detail hoe elke strekking denkt:
- Die versmallingen zijn voor fietsers eigenlijk ook hinderlijk: ze verhinderen fietsers om naast elkaar te blijven rijden, tenzij de ene fietser door het gangetje rijdt, en de andere rond de hindernis.
Die gangetjes worden verzamelplaatsen van allerlei afval. Daar fietsen we niet door.
Naast veiliger, kunnen deze versmallingen ook gevaarlijk zijn zoals al ondervonden is met gelijkaardige versmallingen op de Oostberg. Maar geen probleem: zonder wegmarkeringen in het gangetje ben je als assertieve fietser niet verplicht om dat gangetje te nemen. Als een auto achter je komt volg je gewoon de pijltjes die aangebracht zijn op de versmallingen, zoals de andere bestuurders. De automobilisten kunnen je dan niet inhalen en bijgevolg ook niet opzij in de goot of van de rijbaan drukken. Bovendien beperk je op die wijze ook nog hun snelheid, wat toch de bedoeling is, nietwaar?
- Het parkeren moet verboden worden vlak voor en achter die versmallingen.
Voor strekking 1 mag alles blijven zoals het nu is.
Voor strekking 2 moeten er bijkomende werken uitgevoerd worden. Op de vergadering van de Verkeerscommissie van 9 december 2014 is trouwens gezegd, dat er nog "fietssuggestiestroken" zullen aangebracht worden in deze gangetjes (waarmee strekking 1 dan weer niet akkoord kan gaan).
Maar we hebben voor dit probleem een oplossing gevonden. Zeer binnenkort kun je die hier lezen ...
Ondertussen zien we dat toch niet alle autobestuurders de aangebrachte pijltjes volgen, maar de versmallingen doen wel degelijk hun werk ...
De auto die hier overheen gegaan is in de Welvaartlaan op maandag 12 januari 2015 zal wel afgeremd zijn .
Zo blijft het werk in de wereld .
(Aanpassing op 09-01-2016: Afbeeldingen vergrootbaar gemaakt.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 09-01-2016 09:35:15; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6210 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 03-04-2015 18:14:05 Onderwerp: |
|
|
|
|
Niet alleen antwoordt de gemeente niet op ons voorstel, er wordt zelfs helemaal geen rekening mee gehouden. Vandaag, vrijdag 3 april 2015, zijn de "gangetjes" tussen de rijbaanversmallingen in het rood geschilderd.
In de Welvaartlaan, ...
... in de Hendrik Heymanlaan, ...
... en in de Karel Van Hoeylandtlaan.
Deze rode strookjes zijn ongeveer 1 meter breed, even breed als de gangetjes. Aan beide zijden van elk gangetje zijn de rode stroken nog 2 à 3 meter doorgetrokken. Elke rode strook is dus ongeveer 4 à 6 meter langer dan het gangetje.
We kunnen er naar raden wat daarvan eigenlijk de bedoeling is:
- Fietssuggestiestroken zijn het niet! Een fietssuggestiestrook is immers een deel van de rijbaan, en heeft als doel om die rijbaan visueel te versmallen. Dat is hier overduidelijk niet het geval: de rijbaan is echt versmald en ligt nu aan de andere kant van de hindernissen. Als bijkomstigheid is het aan te raden om fietssuggestiestroken minimum 1,20 meter breed te maken, en niet in het rood aan te brengen om geen verwarring te scheppen met fietspaden. Dat is hier overduidelijk evenmin het geval.
- Fietspaden zijn het ook niet! De stroken zijn immers niet afgeboord met twee evenwijdige witte onderbroken strepen, of niet aangeduid met een verkeersbord D7 of D9. Als bijkomstigheid zou een éénrichtingsfietspad minstens 1,50 meter breed moeten zijn volgens het Vademecum Fietsvoorzieningen.
Voorlopig blijft alles dus zoals het voorheen was. Deze rode "wegmarkering" verbiedt of verplicht immers helemaal niets volgens de wegcode. Fietsers zijn niet verplicht die te volgen en automobilisten mogen er op parkeren.
Hopelijk worden van deze rode stroken later geen fietspaden gemaakt, door ze af te boorden met twee evenwijdige witte onderbroken strepen, want dan verandert er wettelijk wel degelijk wat, zowel voor fietsers als voor automobilisten!
Maar zoals hierboven al gezegd in onze brief aan het gemeentebestuur: als Fietsersbond vragen we wel meer fietspaden, maar geen losse, aparte, smalle en verspreide korte stukjes fietspadfragmenten.
(Aanpassing op 23-04-2015: Vergrootbare foto's.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6210 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 28-04-2015 19:51:34 Onderwerp: |
|
|
|
|
Jozef Van Breuseghem schreef: |
... Hopelijk worden van deze rode stroken later geen fietspaden gemaakt, door ze af te boorden met twee evenwijdige witte onderbroken strepen, want dan verandert er wettelijk wel degelijk wat, zowel voor fietsers als voor automobilisten! ... |
(zie hierboven.)
Wat ik vreesde is gebeurd, althans in de Welvaartlaan en in de Hendrik Heymanlaan: Temse heeft drie nieuwe fietspaden.
Twee in Welvaartlaan, ...
... en één in de Hendrik Heymanlaan.
In de Karel Van Hoeylandtlaan zijn het voorlopig(?) nog altijd rode strookjes zonder enige betekenis. Want nu de rode strookjes van vroeger in de Welvaartlaan en in de Hendrik Heymanlaan echte fietspaden geworden zijn, aangeduid met twee evenwijdige witte onderbroken strepen, hebben die een wettige betekenis gekregen.
Vooraf valt op te merken dat het NIET dit soort van fietspaden is, dat de Fietsersbond vraagt. Met een breedte van amper 1 meter zijn ze al veel te smal, en bovendien vragen we geen fragmentarische fietspaden die her en der als korte stukjes verspreid liggen! Dergelijke fietspadfragmenten voldoen niet aan de normen van het Vademecum Fietsvoorzieningen. Het gemeentebestuur van Temse is daarvan trouwens vooraf verwittigd (klik hier)! Deze fietspadfragmenten verhinderen dat fietsers in de bebouwde kom naast elkaar kunnen rijden, en beletten dus dat ouders naast hun kinderen fietsen om hen het fietsen op een veilige wijze aan te leren. Of is het misschien juist de bedoeling van het gemeentebestuur om zo weinig mogelijk fietsers in Temse te krijgen?
Maar de fietspaden zijn er nu, en bijgevolg zijn fietsers verplicht om ze te gebruiken, als ze rechts in de rijrichting liggen. Maar ook voor alle andere bestuurders van voertuigen verandert er nu wat! Volgens het artikel 24.2° van de wegcode mogen voertuigen nu niet meer stilstaan of parkeren op minder dan 5 meter vóór het begin of achter het einde van deze fietspaden!
Het zal mij benieuwen of dat laatste zal gecontroleerd en beboet worden. Als dat niet gebeurt dan wordt het voor fietsers ook onmogelijk gemaakt om deze fietspadfragmenten te gebruiken ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6210 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 11-05-2015 17:52:32 Onderwerp: |
|
|
|
|
Op 29 april 2015 is volgend mailtje verstuurd naar onze burgemeester en onze schepen van mobiliteit, en tevens als kopie naar de cel mobiliteit van de politie:
Citaat: |
Geachte heer burgemeester,
Geachte mevrouw schepen van mobiliteit,
Fietsersbond afdeling Temse is geen voorstander, noch vragende partij voor fietspaden tussen de "defensieve plantenbakken" in de Sompershoekwijk en omgeving. De redenen daarvoor zijn reeds aangehaald in ons schrijven van 14 januari 2015 in bijlage.
Ondertussen zijn toch drie fietspadfragmenten gemarkeerd, die in het geheel niet voldoen aan het Vademecum Fietsvoorzieningen. Twee zijn aangebracht in de Welvaartlaan en één in de Hendrik Heymanlaan. Aangezien het nu fietspaden zijn volgens artikel 74 van de wegcode, zijn fietsers (en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A) voortaan wel verplicht om die fietspaden te volgen als ze rechts in hun rijrichting liggen, volgens artikel 9.1.2.1° van de wegcode.
Langs de andere kant is het voortaan ook verboden om voertuigen te laten stilstaan of te parkeren op die fietspaden, en zelfs op een afstand die kleiner is dan 5 meter van het begin of van het einde van deze fietspaden, volgens artikel 24.2° van de wegcode. Als dit verbod genegeerd wordt, zoals op onderstaande foto's, is het voor fietsers of tweewielige bromfietsers klasse A onmogelijk om hun verplichting na te komen ...
Welvaartlaan - 2 x minder dan 5 meter afstand van het begin of het einde van het fietspad.
Hendrik Heymanlaan - 1 x minder dan 5 meter afstand van het begin van het fietspad, 1 x op het fietspad.
Daarom vragen we:
- Wordt het stilstaan- en parkeerverbod van artikel 24.2° aan deze fietspaden ernstig genomen, evenals de verplichting voor fietsers om ze te volgen, en wordt dat gehandhaafd?
- Zullen ook 6 van de 7 "defensieve plantenbakken" in de Karel Van Hoeylandtlaan van dergelijke fietspadfragmenten voorzien worden? Dat zou immers betekenen dat in deze straat ineens 60 meter minder parkeerruimte voorhanden is. Zelfs meer dan 60 meter, want de fietspaden worden langer gemarkeerd dan deze "defensieve plantenbakken" en nu is parkeren toegelaten tot vlak tegen deze bakken.
Met vriendelijke groeten,
... |
Benieuwd of daar antwoord op gaat komen, en welk antwoord dat dan zal zijn . _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 1 van 2 |
Ga naar pagina 1, 2 Volgende Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|