Het is nu 26-11-2024 06:03:50
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Nieuwe ontsluitingsweg Havenbedrijf

    -> Schelde en Durme Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 11, 12, 13  Volgende
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6209
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 19-01-2011 18:44:55    Onderwerp: Reactie van het Kabinet van Vlaams minister Hilde Crevits
 Reageren met citaat  

Van het kabinet van minister Hilde Crevits heb ik vandaag (woensdag 19 januari 2011) ook weer een antwoord ontvangen:
Citaat:
Vlaams minister Hilde Crevits heeft uw reactie in goede orde ontvangen en met aandacht doorgenomen.
Het dossier werd voor passende opvolging overgemaakt aan de beide bevoegde raadgevers.
Van zodra de relevante informatie beschikbaar is, wordt opnieuw contact met u opgenomen.

Het verschilt niet veel van het antwoord op de vorige brief (zie ook in dit topic op 15-12-2010):
Citaat:
Vlaams minister Hilde Crevits heeft uw mailbericht met brief inzake de fietstunnel onder de ontsluitingsweg ter hoogte van Wilfordkaai/Stationsplein te Temse in goede orde ontvangen en met aandacht doorgenomen.
Het dossier werd voor passende opvolging overgemaakt aan de bevoegde raadgever.
Van zodra de relevante informatie beschikbaar is, wordt opnieuw contact met u opgenomen.

Het enige verschil zou kunnen zijn, dat onze laatste brief voor passende opvolging overgemaakt werd aan de beide bevoegde raadgevers, terwijl de eerste brief voor passende opvolging overgemaakt werd aan de bevoegde raadgever.

... hmmm ... Idee Tot nu toe is er blijkbaar nog steeds geen enkele relevante informatie beschikbaar ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Trobken


Site Admin


Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 701
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 19-01-2011 19:45:41    Onderwerp: Re: editietemse
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
Inderdaad knap werk van Hans.


Dankjewel Jozef!

Hier het aangepaste filmpje:




Nog meer aanpasssingen
- 'n fractie wit scherm aan 't begin toegevoegd
- recente Google-luchtfoto van de omgeving toegevoegd
- animatie (30 foto's bewerkt!) toegevoegd met wat we vrezen dat er gaat gebeuren in de tunnel...
- tekst aangepast (volgens aanwijzingen van Hilde, sommige fragementen waren moeilijk leesbaar)
- muziek opnieuw gesynchroniseerd en uitgebreid
- eindgeneriek van Fietsersbond Temse toegevoegd
_________________
Forumbeheerder
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Hilde Habraken





Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 372

     
Bericht Geplaatst: 20-01-2011 20:35:31    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Sjiek! Hij staat al op mijn Facebook.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6209
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 25-01-2011 13:06:58    Onderwerp: Blijvende aandacht in de pers!
 Reageren met citaat  

Het Nieuwsblad besteedt vandaag onverwacht aandacht aan de gevaarlijke fietstunnel (klik om te vergroten):



Het artikel kan ook hier gelezen worden op de website van Het Nieuwsblad.

(Aanpassing 17-09-2012: verdwenen artikel Nieuwsblad herplaatst.)
(Aanpassing op 12-12-2015: Afbeeldingen op nieuwe host en vergrootbaar gemaakt.)

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 12-12-2015 15:12:43; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Hilde Habraken





Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 372

     
Bericht Geplaatst: 26-01-2011 10:38:41    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Goed zo!
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6209
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 29-01-2011 07:15:32    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Op woensdag 16 februari 2011 ben ik, samen met onze voorzitter, uitgenodigd op het kabinet van minister Crevits voor overleg over deze fietstunnel. Er komen ook mensen van W&Z en van Mobiel Vlaanderen. We vragen ons af wat er nu nog te overleggen valt?

Er stond dit weekend een mooi artikel hierover in de Gazet van Antwerpen (klik om te vergroten):



Inderdaad! Welke waarschuwingen gaat men plaatsen aan deze fietstunnel?
Met "Fietsers afstappen" maakt men zich grenzeloos belachelijk!
Een tweede mogelijkheid is het plaatsen van verkeerslichten, en beurtelings verkeer toelaten. De woorden "... namelijk door het aanbrengen van een verlichting" van Wim Dauwe van W&Z op TVOOST zouden hiermee wel een heel aparte betekenis krijgen Hihi .
Wat kan men nog zoal bedenken?

(Aanpassing op 31-01-2011: krantenartikel toegevoegd)
(Aanpassing op 12-12-2015: Afbeeldingen op nieuwe host en vergrootbaar gemaakt.)

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 12-12-2015 15:14:58; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Hilde Habraken





Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 372

     
Bericht Geplaatst: 29-01-2011 13:47:02    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Misschien kunnen jullie van de gelegenheid profiteren om te vragen hoe het nu met het fietspad langs de spoorweg staat?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6209
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 31-01-2011 20:14:13    Onderwerp: Fietsen in een haarspeldbocht?
 Reageren met citaat  

Niet alleen de fietstunnel is een staaltje van fietsonkunde van W&Z. Op het volgend plan (van W&Z) van de ontsluitingsweg zijn de fietswegen rood ingekleurd, en de rijbanen grijs:



Neem nu even je fiets, en rij van Sint-Niklaas (even optimistisch doen Lach ) naar Steendorp, of van Steendorp naar Sint-Niklaas. Je krijgt dan aan het begin van de ontsluitingsweg een haarspeldbocht van 180°Uitroepteken voor uw fietswielen geschoven. De kromtestraal van die bocht is 2,20 meterUitroepteken. Dat betekent dat je het stuur van je fiets bijna in een hoek van 90° moet draaien om die bocht te kunnen nemen. Kan W&Z misschien even uitleggen hoe dat moet met een tandem, fietskar, aanhangfiets, bakfiets, ligfiets, ...? Of zou dat volgens W&Z ook geen onoverkomelijk probleem zijn, dat met het voorzien van waarschuwingen en het aanbrengen van verlichting kan opgelost worden?

Er is nochtans plaats genoeg om een ruimere bocht aan te leggen, bijvoorbeeld als volgt:



De ontsluitingsweg stijgt de eerste 20 meter amper enkele centimeters. Een groot probleem kan een dergelijke bocht niet vormen. Bovendien zal het zelfs gemakkelijker draaien worden voor de vrachtwagens van Belgomine.

Het is werkelijk opvallend, hoe inventief W&Z is in het bedenken van fietsonvriendelijke toestanden ...

(Aanpassing op 12-12-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 12-12-2015 15:18:33; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6209
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 17-02-2011 20:55:07    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Er was dus op 16 februari 2011 een overleg over deze tunnel op het kabinet van Vlaams minister Hilde Crevits.
Waren aanwezig:
Patrick D'Haese, raadgever mobiliteit op het kabinet
1 persoon van Mobiel Vlaanderen
2 personen van het Agentschap Wegen en verkeer
2 personen van Waterwegen en Zeekanaal
2 personen van de Fietsersbond Temse (onze voorzitter en ik)

De essentie:

De werken zijn nu al zo ver gevorderd, dat aanpassingen aan de tunnel niet meer mogelijk zijn. Op de vraag waarom de tunnel niet breder gemaakt is, antwoordde W&Z (na een gekende uitleg over de ontsluitingsweg) dat dit technisch zeer moeilijk zou zijn door de nabijheid van de spoorweg. De moeilijkheid werd handig afgeleid naar de korte bocht aan de toegang langs de spoorwegkant, als enige mogelijke oplossing op die plaats. Tenslotte werd op de gevoelens gewerkt: onze stelling dat enkel financiële overwegingen geleid hebben tot deze smalle tunnel is toch niet zeer bemoedigend voor al die mensen die hun uiterste best doen om in moeilijke omstandigheden met beperkte middelen het beste trachten te maken voor elke betrokken partij (of iets in die aard). De bekende retorische trucjes dus.

W&Z moest wel toegeven dat de tunnel "een beetje te smal" is volgens de 1,5-maal-de-hoogte-norm van het Vademecum Fietsvoorzieningen; zelfs met de minimum hoogte van 2,5 meter zou de tunnel nog 3,75 meter breed moeten zijn. Nu is de tunnel 2,70 meter hoog (wat eigenlijk nog te laag is voor een verlichte tunnel Uitroepteken) en slechts 3,60 meter breed. Een beetje dus ... Terwijl een tunnel van minstens 5 meter breed gevraagd werd omdat het hier gaat over een tunnel zonder inkijk!

De korte bocht aan de spoorwegkant konden we begrijpen, maar we bleven even aandringen dat het geen enkel technisch probleem kon zijn om de tunnel onder de ontsluitingsweg zelf breder te maken. De constructie van de tunnel zou dan wel wat anders moeten gemaakt worden met een steviger bovenkant, wat dan weer invloed zou hebben op het kostenplaatje ... Dus toch enkel financieel?

Heel even is zelfs gedacht aan de mogelijkheid om de fietsweg, zoals hij nu is, open te houden in de weekends en buiten de werkuren. Met een oversteek over de ontsluitingsweg ... heel even maar, wegens praktisch onuitvoerbaar.

Ook de bocht van 180° tussen het fietspad naar de tunnel en het fietspad op de ontsluitingsweg is ter sprake gekomen. Maar dan was er natuurlijk de goedgekeurde bouwvergunning, die met al deze fietsproblemen geen rekening heeft gehouden.

Tenslotte werd ingezien, dat deze blunders vermeden konden worden, als ook de Fietsersbond betrokken geweest was bij de plannen, voor het verkrijgen van de bouwvergunning. De bouwvergunning werd bekomen op 22 september 2009, bijna een jaar voor met de bouw begonnen werd.

Een les voor de toekomst? Laat ons hopen! Jammer genoeg is het te laat voor deze tunnel. Ik vrees dat we er onze rode stickers zullen moeten plakken Uitroepteken We kunnen nu maar hopen dat daar geen ongevallen zullen gebeuren!

Tenslotte werd gevraagd wat verstaan moet worden onder de "waarschuwingen" die voorzien kunnen worden, en of nog andere aanpassingen voorzien worden, om de tunnel toch wat minder onveilig te maken. W&Z dacht aan het plaatsen van spiegels, in de hoop dat die niet snel zullen vernield worden. W&Z opperde dat ook de verlichting (die de gemeente zal aanbrengen) zou kunnen bijdragen tot het "veiligheidsgevoel" in de tunnel. In dit verband belooft W&Z om het gemeentebestuur er toe aan te zetten, om de Fietsersbond te betrekken bij het uitwerken van de verlichting van de tunnel.

Voor alles is een begin. Maar kan de verlichting nog veel bijdragen tegen de onveiligheid in dit geval? Er valt zeker over na te denken.

Er is toch ook wat positief:
Het fietspad langs de ontsluitingsweg zelf zal 2,50 meter breed zijn, en 30 cm gescheiden liggen van de rijbaan. Op de viaduct over de Kasteelstraat ligt het fietspad wat hoger dan de rijbaan.
Ook in de tunnel komt asfalt. Op een (oud) plan waren betonstraatstenen voorzien.

Er bestaat een spreuk voor dergelijke vergaderingen:
Ze maakten ambras,
ze dronken een glas,
ze pisten een plas,
en alles bleef zoals 't was
.
Triest
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Trobken


Site Admin


Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 701
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 17-02-2011 21:50:18    Onderwerp: Jammer, erg jammer!
 Reageren met citaat  

Jammer, erg jammer!

Een duidelijk gemiste kans dus!

Dat het wel goed kan, bewijst Willebroek (of is het Puurs) met deze fietserstunnelS (meervoud!)
_________________
Forumbeheerder
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Hilde Habraken





Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 372

     
Bericht Geplaatst: 18-02-2011 11:47:13    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Bedankt voor het uitgebreid verslag, Jozef! Zoals te verwachten dus, ze hebben er hopelijk wel hun lessen uit getrokken voor de toekomst.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Trobken


Site Admin


Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 701
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 20-02-2011 21:19:16    Onderwerp: De weg krijgt vorm
 Reageren met citaat  

De ontsluitingsweg voor de Belgomine krijgt vorm

Foto genomen op 20 februari 2011:



(Aanpassing op 18-12-2015: Afbeeldingen vergrootbaar gemaakt.)
_________________
Forumbeheerder
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6209
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 05-03-2011 09:30:29    Onderwerp: Er gebeuren nog blunders bij fietstunnels
 Reageren met citaat  

Niet alleen Waterwegen & Zeekanaal, ook het Vlaams gewest blundert bij de opmaak van plannen voor een fietstunnel. Dat blijkt toch uit dit artikel uit de Gazet van Antwerpen van 5-6 maart 2011 (klik om te vergroten):



Aan de Hoge Bokstraat in Sint-Niklaas had men geen rekening gehouden met een hoge spanningspaal van de spoorweg. De fietstunnel zal nu enkele meters moeten "opschuiven" en niet alle toegangen zullen kunnen uitgevoerd worden zoals oorspronkelijk gewenst was.

Komen die gasten van een studiebureau dan nooit van achter hun studiebureau?
Het is een schrale troost dat we niet alleen zijn met een blunderfietstunnel, want ...
Citaat:
De stedelijke diensten fronsten de wenkbrauwen toen ze de plannen voor die fietstunnel onder ogen kregen.

Hebben onze gemeentelijke diensten dan nooit hun wenkbrauwen gefronst toen ze de plannen voor 'onze' fietstunnel onder ogen kregen? Het blijft trouwens nog altijd oorverdovend stil bij onze gemeentelijke diensten. Ik ben benieuwd wat ze gaan doen, nu ze er voor moeten zorgen om de fietstunnel alsnog zo veilig mogelijk te maken, dit op vraag van Waterwegen & Zeekanaal. Het kan bijna niet belachelijker!

(Aanpassing 07-03-2011: krantenartikel toegevoegd.)
(Aanpassing op 12-12-2015: Afbeeldingen op nieuwe host en vergrootbaar gemaakt.)

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 12-12-2015 15:20:55; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6209
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 05-03-2011 09:43:37    Onderwerp: We zijn er bijna!
 Reageren met citaat  

Zeer binnenkort is de fietstunnel klaar, zoals blijkt uit dit artikel op editietemse. De rit van mijn korte ritten naar het Gelaagpark/Roomkouter in Steendorp op 20 maart 2011 zal dus niet volledig langs het dijkpad kunnen gebeuren.
We hebben 'geluk' dat we deze keer geen omleiding krijgen langs de Lange Dreef zoals hier, twee jaar geleden, toen de Oostberg veiliger voor fietsers bevonden werd dan het Philemon Haumanpad.

Nu kun je al goed zien hoe je in de toekomst zult moeten fetsen en wandelen als je van onder de brug komt ...



... of als je langs het park, naast Belgomine komt ...



Vanaf 4 april 2011 zullen de ogen van vele fietsers open gaan tussen knooppunt 74 en 75!

(Aanpassing op 12-12-2015: Afbeeldingen op nieuwe host en vergrootbaar gemaakt.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 12-12-2015 15:23:15; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6209
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 14-03-2011 10:36:10    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Voor wie het nu nog niet moest weten: het staat vandaag, maandag 14 maart 2011, nog eens in de Gazet van Antwerpen:



(Aanpassing op 12-12-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 12-12-2015 15:24:38; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Schelde en Durme

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 11, 12, 13  Volgende
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 7 van 13 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 11, 12, 13  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005