|
Fiscale stimulus woon-werk voor fietsers |
|
Nicole Van der Vieren
Geregistreerd op: 12 Jan 2009 Berichten: 39 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 23-02-2009 10:22:57 Onderwerp: Fiscale stimulus woon-werk voor fietsers |
|
|
|
|
Fiscale stimulus woon-werk voor fietsers
18/02/2009
Meyrem Almaci voor Federaal parlement: Kamer
In Mobiliteit en verkeersveiligheid
Meyrem Almaci, Groen! fractievoorzitster, heeft een wetsvoorstel ingediend om het fietsgebruik voor woon-werkverkeer fiscaal aan te moedigen. Concreet gaat het over 0,20 euro per km aan de werknemer die het aanvraagt. Deze kilometervergoeding -evenals de fiets die ter beschikking gesteld wordt door de werkgever- worden niet belast en wel geïndexeerd.
En goed nieuws: na aandringen werd de maatregel opgenomen in het relanceplan van deze regering.
Vorige week begon in het parlement de bespreking van het herstelplan van de regering. Enkele weken daarvoor lagen in de commissie Financiën de verschillende wetsvoorstellen ter aanpassing van de fietsvergoeding op tafel.
Het groene wetsvoorstel dat voorzag in een optrekking en indexering van het bedrag van de fietsvergoeding, alsook in fiscale stimuli voor de uitbouw van het systeem van bedrijfsfietsen, was daar een van.
Meyrem Almaci, samen met haar Ecolo-collega Thérèse Snoy, hebben de meerderheid zover gekregen dat zij toezegden in de opname van een dergelijk voorstel in de herstelwet, en dit zowel wat betreft het aspect optrekken en indexering van de vergoeding als wat betreft het stimuleren van het systeem van bedrijfsfietsen.
Een mooie overwinning! Over twee weken zal dit voorstel voorliggen in de plenaire vergadering en, behoudens ongelukken, bekrachtigd worden. Meyrem Almaci: "Nodeloos te zeggen dat ik blij ben dat de meerderheid, hoewel ze mijn verregaander wetsvoorstel en amendement afkeurden, dan toch een in de geest gelijkaardig tweedelig voorstel hebben ingediend en goedgekeurd, zoals gevraagd."
Vanaf 2010 wordt de fietsvergoeding de facto 0,20 eurocent, na indexatie, en zal ze ook in de toekomst geïndexeerd worden. Bovendien wordt het systeem van de bedrijfsfietsen gepromoot door de terbeschikkingstelling fiscaal vrij te stellen, met inbegrip van onderhouds-en stallingskosten."
Contact: Meyrem Almaci - email |
|
Terug naar boven |
|
Bert
Geregistreerd op: 21 Feb 2009 Berichten: 62 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 23-02-2009 22:12:12 Onderwerp: |
|
|
|
|
jipie |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 01-09-2016 19:16:05 Onderwerp: |
|
|
|
|
De regels voor het toekennen van een fietsvergoeding zouden niet van toepassing zijn op een "snelle e-bike", die elektrisch blijft ondersteunen tot 45km/u. Dat komt omdat zo een "speed pedelec" geen fiets is volgens de wegcode, althans volgens dit artikel op Jobat.be.
Voor het geval dat artikel van het internet moest verdwijnen: dit is de tekst:
Citaat: |
Lagere fietsvergoeding voor snelle e-bike
Wie met een snelle e-bike naar het werk komt, is financieel slechter af dan een collega die met een gewone e-bike rijdt. Dat verschil loopt al snel op tot 50 euro netto per maand.
De elektrische fiets of e-bike zit stevig in de lift. Niet enkel voor recreatief gebruik, maar ook voor het afleggen van de woon-werkverplaatsingen. De elektrische fiets is goed voor het milieu en de gezondheid van de werkende mens ... maar hoe kijken de RSZ en fiscus naar deze e-bikes en de bijhorende fietsvergoeding?
Snelle e-bike halt 45 km/uur
De fiscus en de sociale zekerheid beschouwen een 'gewone' e-bike als een fiets. De allerlei voordelen die daaraan verbonden zijn, gelden echter niet wanneer de e-bike tot 45 km/u kan halen (een zogenaamde snelle e-bike of Speed Pedelec). Want die wordt gelijkgesteld met een bromfiets.
Er zijn momenteel 2 varianten van de e-bike op de markt.
- De 'gewone' e-bike waarmee je tot 25 km/uur kan rijden.
- De snelle e-bike (of speed pedelec) waarmee je 45 km/uur haalt.
"De elektrische fiets met trapondersteuning tot 45 km/uur is volgens onze Belgische wegcode geen fiets, maar wel een bromfiets klasse B", vertelt Veerle Michiels van het Juridisch Kenniscentrum van SD Worx. "Kamerlid Jef Van den Bergh (CD&V) peilde alvast naar het standpunt van minister van Financiën Van Overtveldt hieromtrent. Die onderverdeling en financiële consequenties werden in een parlementair antwoord bevestigd door de minister van Financiën."
En dat heeft zo zijn gevolgen voor de fiscale behandeling van de snelle e-bike. Een werknemer die met een snelle e-bike naar het werk komt, is financieel slechter af dan een collega die met een fiets of 'gewone' e-bike rijdt.
- Een werknemer met snelle e-bike krijgt een lagere fietsvergoeding
De vrijgestelde fietsvergoeding van 0,22 euro per effectief getrapte kilometer is niet van toepassing voor de woon-werkverplaatsingen met de snelle e-bike. Als de werkgever een vergoeding betaalt omdat de werknemer de woon-werkverplaatsing met de snelle e-bike aflegt, zal er op die vergoeding wel RSZ-bijdragen moeten betaald worden (door de werkgever en werknemer) en wordt er bedrijfsvoorheffing op ingehouden. Gevolg: een lager nettoloon voor de werknemer, dit verschil loopt snel op tot 50 euro per maand (zie onderstaand voorbeeld).
- Meer bedrijfsvoorheffing op snelle e-bike
De fietsvergoeding die een werkgever betaalt voor de snelle e-bike is slechts beperkt vrijgesteld van bedrijfsvoorheffing.
- Fietsvergoeding snelle e-bike kan extra belast worden als loon
"Wanneer zo'n snelle e-bike ter beschikking gesteld wordt door de werkgever (dus de werknemer fietst niet met zijn eigen e-bike), is het voordeel dat ontstaat door het gebruik van de fiets slechts beperkt fiscaal vrijgesteld (net zoals bij de bedrijfswagen het geval is). Indien er dan nog een extra vergoeding zou gegeven worden voor de getrapte kilometers, is die vergoeding te beschouwen als loon en dus onderworpen aan RSZ-bijdragen én bedrijfsvoorheffing", aldus Veerle Michiels van het Juridisch Kenniscentrum van SD Worx.
"De 'gewone' e-bike voldoet wél aan de definitie van fiets. Bijgevolg kunnen de gunstige modaliteiten die gelden op het vlak van fietsvergoeding en bij terbeschikkingstelling hiervoor wél toegepast worden."
Financieel nadeel voor werkgever
De kosten die de werkgever maakt om zijn werknemers aan te moedigen met de fiets naar het werk te komen, genieten in principe van een verhoogde kostenaftrek tot 120%.
Het betreft de kosten gedaan of gedragen om fietsen en hun toebehoren te verwerven, te onderhouden en te herstellen.
Vermits de snelle e-bike geen fiets is, zijn de kosten verbonden aan de terbeschikkingstelling slechts voor 100% aftrekbaar ipv 120%.
Voorbeeld: verschil al snel 50 euro netto per maand
We gaan uit van een voltijdse werknemer in een 5-dagenregime, alleenstaand zonder kinderen. Hij woont op 7,5 km van zijn werk en komt dagelijks met zijn eigen fiets werken. Hij ontvangt daarvoor een fietsvergoeding van 0,22 euro per km. Bij 21 gewerkte dagen klokt hij af op 69,3 euro fietsvergoeding.
Woon-werkverplaatsing met een gewone fiets of een elektrische fiets die max 25 km/uur rijdt
Brutoloon voor gewerkte dagen ... 2.700 euro
Nettoloon ...................................... 1.818,92 euro
Wat als de werknemer met de snelle e-bike naar het werk komt? Dan kan hij slechts genieten van een beperkte fiscale vrijstelling van de werkgeverstussenkomst in de kosten woon-werkverkeer.
Brutoloon voor gewerkte dagen ... 2.700 euro
Nettoloon ...................................... 1.766,20 euro
Conclusie: een werknemer die met een snelle e-bike naar het werk komt, is financieel slechter af dan een collega die met een fiets of gewone e-bike rijdt. Dat verschil loopt al snel op tot 50 euro netto per maand. |
Ik heb daarbij drie bedenkingen:
- Veerle Michiels van het Juridisch Kenniscentrum van SD Worx zegt foute dingen. Volgens ons huidig Belgisch verkeersreglement is een elektrische fiets met trapondersteuning tot 45 km/uur inderdaad geen fiets, maar zeker ook geen bromfiets klasse B zoals zij beweert. Een bromfiets klasse B is een motorvoertuig, en een motorvoertuig is volgens het artikel 2.16 nog altijd elk voertuig met een motor, bestemd om op eigen kracht te rijden. Ook een snelle e-bike, een "flitsfiets" zeggen de Nederlanders, rijdt niet op eigen kracht.
- De wet van het verkeersreglement wordt hier gebruikt (of misbruikt?) om een financiële zaak te regelen. Moet daarvoor geen financiële wet gebruikt worden?
- Een fiets is volgens de wegcode een rijwiel met twee wielen. Met een gelijkaardige redenering kun je dan stellen dat een minder beweeglijke mens, die met een driewieler naar zijn werk rijdt, ook geen recht zou hebben op een normale fietsvergoeding? Evenmin als de sportieveling die met een blitse, gestroomlijnde velomobiel (ook een driewieler!) naar het werk trapt?
Ook de flitsfiets doet meer mensen de fiets gebruiken in plaats van de auto om naar het werk te rijden. Ik vind dat ook de Fietsersbond moet ijveren voor een gelijke fietsvergoeding voor alle "bestuurders van rijwielen", die met pedalen of met handgrepen worden voortbewogen al of niet ondersteund door een elektrische hulpmotor. Ik kan er inkomen dat voor flitsfietsen enkele verkeersregels gewijzigd zullen worden, maar niet dat er gemorreld wordt aan de fietsvergoeding voor deze fietsers. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 1 van 2 |
Ga naar pagina 1, 2 Volgende Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|