|
Ontbrekende fietspadmarkering aan de Laagstraat. |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 06-02-2023 15:54:28 Onderwerp: |
|
|
|
|
Op maandag 6 februari 2023 is de Laagstraat uiteindelijk afgesloten van de N16 voor het gemotoriseerd verkeer, voor een "testperiode" van minstens 6 maanden volgens AWV. Dit artikel stond die dag in Het Nieuwsblad (klik om te vergroten).
Het staat ook te lezen op de website van die krant, evenals op de website van de Gazet van Antwerpen en op de website van Het Laatste Nieuws. Het zal ook wel in die kranten staan.
Het staat nu ook op Editietemse.
Van overdrijving is dit artikel niet gespeend!
- "Klanten en leveranciers moeten 4 kilometer omrijden" ...
Welke wegen moeten die klanten en leveranciers dan wel nemen om vanaf dat kruispunt van de N16 met de Laagstraat nog 4 BIJKOMENDE kilometers bij elkaar te rijden om hun bestemming in het industriepark te bereiken? In werkelijkheid zal het hoogstens een paar honderd meter zijn dat sommige klanten en leveranciers moeten "omrijden". Voelen ze dat echt al in hun portemonnee? En is het kruispunt van de Hoogkamerstraat met de Eurolaan echt een "moeilijk toegankelijke weg" voor klanten en leveranciers?
- "In de TTS-zone werken 3.500 mensen die allemaal aan hetzelfde kruispunt moeten afslaan" ...
Die 3.500 mensen (die natuurlijk per auto aan dat kruispunt moeten afslaan) moeten aan dat ene kruispunt dan alle dagen toch wel een serieuze file vormen! Neem slechts 5 meter per auto, dat is dan een file van 17,5 kilometer!
- "Zij steken hierbij een fietspad over dat op weekdagen druk gebruikt wordt voor fietsende studenten. Dit is vragen om problemen. Het is maar een kwestie van tijd voor hier dodelijke slachtoffers vallen" ...
Die bezorgdheid hebben wij al lang aan het kruispunt van de Hoogkamerstraat met de Eurolaan. Maar het is toch TTS en de gemeente Temse die daar een gevaarlijk tweerichtingsfietspad wilden! Denken ze nu pas aan het gevaar? Het was daar al uiterst gevaarlijk voor fietsers en het kan daar onmogelijk nog gevaarlijker worden dan het al was!
En ook op de N16 aan de Laagstraat staken al die auto's en vrachtwagens een fietspad over. Dat zal nu niet meer kunnen gebeuren waardoor toch al minstens dit kruispunt al veiliger wordt voor fietsers!
- "De aanrijtijden van de veiligheidsdiensten worden drastisch verhoogd" ...
Heb ik vroeger niet gelezen dat de Laagstraat zal afgesloten worden met paaltjes die overrijdbaar zijn voor de hulpdiensten?
- "Er zijn nochtans eenvoudige alternatieven. De toegang via de Laagstraat enkel toegankelijk maken voor werknemers met een badge kan een oplossing zijn." ...
En met een bareel, zodat er op de N16 een file ontstaat en auto's het fietspad blokkeren? Zal dat de veiligheid ten goede komen? En moeten de klanten en de leveranciers dan nog altijd geen "4 kilometer omrijden"?
Allemaal te belachelijk om los te lopen en om er een krantenartikel aan te wijden.
Hopelijk wordt deze afsluiting na zes maand positief beoordeeld door AWV en wordt ze definitief. Het is een grote verbetering voor de veiligheid van fietsers.
Zo ziet de afsluiting eruit, kort nadat ze is aangebracht.
voor AWV.
Maar ik vraag mij wel af, of het nodig is om enkel fietsen toe te laten in de Laagstraat, zoals het onderbord van het verbodsbord aanduidt. Waarom zouden bestuurders van bromfietsen en speed pedelecs ook niet vanaf het fietspad mogen afslaan naar de Laagstraat? Ik heb er wel al een motorrijder zien doorrijden van de Laagstraat naar de N16 ...
In de Laagstraat zelf staan nochtans ook enkele paaltjes met daarbij zeer waarschijnlijk hetzelfde verbodsbord met onderbord.
Zouden dat echt overrijbare paaltjes zijn voor de hulpdiensten? Of rijden die ernaast? _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 06-02-2024 15:36:54 Onderwerp: |
|
|
|
|
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...
Het wordt inderdaad dringend tijd om ook onze mening eens door te spelen naar AWV en ... naar ons gemeentebestuur 'dat de fietsveiligheid zo hoog in het vaandel draagt' . |
(Zie hierboven.)
Dat hebben we dan ook gedaan, na bespreking op onze vergadering van maandag 5 februari 2024. Naar beiden is een e-mail verstuurd met als onderwerp: "Afsluiten Laagstraat en SG Boereboomstraat van de N16 in Temse", met in bijlage het krantenartikel van hierboven.
Deze e-mail is op 6 februari 2024 vertuurd naar AWV Oost-Vlaanderen.
Citaat: |
Fietsersbond afdeling Temse wil een andere stem laten horen in verband met het afsluiten van de Laagstraat en de SG Boereboomstraat van de N16 voor het gemotoriseerd verkeer.
Volgens artikels in de pers is er enkel onbegrip en weerstand tegen deze maatregel, is vooral de onveiligheid toegenomen en bestaan er petities met vele handtekeningen tegen deze "onverstandige beslissing". Het laatste artikel over de SG Boereboomstraat verscheen op 2 februari 2024 in verschillende kranten, zoals bijvoorbeeld de bijlage in Het Nieuwsblad.
Wij vinden die afsluitingen evenwel een zeer goede beslissing, omdat het nu voor fietsers veel veiliger is aan deze kruispunten. Wij hopen dus dat ze definitief zijn.
Het is trouwens een leugen dat daar nooit ongevallen gebeurd zijn.
Aan de Laagstraat is de zoon van een van onze leden ooit aangereden door een afslaande automobilist vanaf de N16, en onze afdeling heeft ooit een vraag gekregen van een verzekeringsmaatschappij over een ongeval met een fietser op dit kruispunt. Maar het is bekend dat de meeste fietsongevallen niet geregistreerd worden.
Als aan de SG Boereboomstraat geen ongevallen gebeurd zijn, dan is dat enkel en alleen aan de voorzichtigheid en de oplettendheid van fietsers te danken. Wanneer automobilisten vanuit deze straat de N16 opreden, keken ze daar vooral naar links, naar het gemotoriseerd verkeer dat uit de richting van Sint-Niklaas kwam, maar letten dikwijls in het geheel niet op fietsers die van rechts kwamen.
Het zou zelfs nog veiliger worden voor fietsers als ook de oversteek van het fietspad naar de Smesstraat wordt afgesloten van de N16. In dit laatste krantenartikel lezen we dat omwonenden het onbegrijpelijk vinden dat dit niet gebeurd is. Ze zullen er dus waarschijnlijk geen bezwaar tegen hebben.
We hebben ons standpunt medegedeeld aan het gemeentebestuur van Temse. |
Aan onze burgemeester, onze schepen van mobiliteit en de dienst mobiliteit is op dezelfde datum een gelijkaardige e-mail verstuurd, maar niet helemaal dezelfde.
Citaat: |
Fietsersbond afdeling Temse wil een andere stem laten horen in verband met het afsluiten van de Laagstraat en de SG Boereboomstraat van de N16 voor het gemotoriseerd verkeer.
Volgens artikels in de pers is er enkel onbegrip en weerstand tegen deze maatregel, is vooral de onveiligheid toegenomen en bestaan er petities met vele handtekeningen tegen deze "onverstandige beslissing". Het laatste artikel over de SG Boereboomstraat verscheen op 2 februari 2024 in verschillende kranten, zoals bijvoorbeeld de bijlage in Het Nieuwsblad.
Door deze afsluitingen is het evenwel voor fietsers veel veiliger geworden aan deze kruispunten.
Aan de SG Boereboomstraat keken automobilisten vooral naar links, naar het gemotoriseerd verkeer dat uit de richting van Sint-Niklaas kwam, wanneer ze vanuit deze straat de N16 opreden, maar letten dikwijls in het geheel niet op fietsers die van rechts kwamen. Vaak stonden deze automobilisten bovendien nog te 'wachten' op het fietspad, terwijl ze even goed het verkeer op de N16 konden zien afkomen zonder het fietspad te versperren.
Als het waar is dat daar nooit ongevallen gebeurd zijn - want de meeste fietsongevallen worden niet geregistreerd - dan is dat enkel en alleen aan de voorzichtigheid en de oplettendheid van fietsers te danken.
Aan het kruispunt met de Laagstraat is het nu eveneens veel veiliger voor fietsers. Ze worden daar niet meer de weg afgesneden door automobilisten die afslaan vanaf de N16 naar de Laagstraat.
Het is trouwens een leugen dat daar nooit ongevallen gebeurd zijn. De zoon van een van onze leden is daar ooit aangereden door een afslaande automobilist vanaf de N16, en onze afdeling heeft ooit een vraag gekregen van een verzekeringsmaatschappij over een ongeval met een fietser op dit kruispunt. Maar zoals reeds gezegd: de meeste fietsongevallen worden niet geregistreerd.
Fietsersbond Temse is blij met deze afsluitingen en we hopen dat ze blijven bestaan. We hadden van de gemeente Temse een gelijkaardig standpunt verwacht, omdat ze de fietsveiligheid toch zo hoog in het vaandel draagt. We vragen ons af wie we zullen moeten aanspreken, wanneer er een ernstig fietsongeval gebeurt als deze kruispunten opnieuw open gesteld worden.
Het zou nog veiliger worden voor fietsers als ook de oversteek van het fietspad naar de Smesstraat wordt afgesloten van de N16. In dit laatste krantenartikel lezen we dat omwonenden het onbegrijpelijk vinden dat dit niet gebeurd is. Ze zullen er dus waarschijnlijk geen bezwaar tegen hebben.
We hebben ons standpunt medegedeeld aan AWV. |
Benieuwd welke reactie we daarop zullen krijgen. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|