|
Nieuwe ontsluitingsweg Havenbedrijf |
|
Hilde Habraken
Geregistreerd op: 08 Jan 2009 Berichten: 372
|
|
|
|
|
Geplaatst: 29-01-2011 13:47:02 Onderwerp: |
|
|
|
|
Misschien kunnen jullie van de gelegenheid profiteren om te vragen hoe het nu met het fietspad langs de spoorweg staat? |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6210 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 31-01-2011 20:14:13 Onderwerp: Fietsen in een haarspeldbocht? |
|
|
|
|
Niet alleen de fietstunnel is een staaltje van fietsonkunde van W&Z. Op het volgend plan (van W&Z) van de ontsluitingsweg zijn de fietswegen rood ingekleurd, en de rijbanen grijs:
Neem nu even je fiets, en rij van Sint-Niklaas (even optimistisch doen ) naar Steendorp, of van Steendorp naar Sint-Niklaas. Je krijgt dan aan het begin van de ontsluitingsweg een haarspeldbocht van 180° voor uw fietswielen geschoven. De kromtestraal van die bocht is 2,20 meter. Dat betekent dat je het stuur van je fiets bijna in een hoek van 90° moet draaien om die bocht te kunnen nemen. Kan W&Z misschien even uitleggen hoe dat moet met een tandem, fietskar, aanhangfiets, bakfiets, ligfiets, ...? Of zou dat volgens W&Z ook geen onoverkomelijk probleem zijn, dat met het voorzien van waarschuwingen en het aanbrengen van verlichting kan opgelost worden?
Er is nochtans plaats genoeg om een ruimere bocht aan te leggen, bijvoorbeeld als volgt:
De ontsluitingsweg stijgt de eerste 20 meter amper enkele centimeters. Een groot probleem kan een dergelijke bocht niet vormen. Bovendien zal het zelfs gemakkelijker draaien worden voor de vrachtwagens van Belgomine.
Het is werkelijk opvallend, hoe inventief W&Z is in het bedenken van fietsonvriendelijke toestanden ...
(Aanpassing op 12-12-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 12-12-2015 15:18:33; in totaal 2 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6210 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 17-02-2011 20:55:07 Onderwerp: |
|
|
|
|
Er was dus op 16 februari 2011 een overleg over deze tunnel op het kabinet van Vlaams minister Hilde Crevits.
Waren aanwezig:
Patrick D'Haese, raadgever mobiliteit op het kabinet
1 persoon van Mobiel Vlaanderen
2 personen van het Agentschap Wegen en verkeer
2 personen van Waterwegen en Zeekanaal
2 personen van de Fietsersbond Temse (onze voorzitter en ik)
De essentie:
De werken zijn nu al zo ver gevorderd, dat aanpassingen aan de tunnel niet meer mogelijk zijn. Op de vraag waarom de tunnel niet breder gemaakt is, antwoordde W&Z (na een gekende uitleg over de ontsluitingsweg) dat dit technisch zeer moeilijk zou zijn door de nabijheid van de spoorweg. De moeilijkheid werd handig afgeleid naar de korte bocht aan de toegang langs de spoorwegkant, als enige mogelijke oplossing op die plaats. Tenslotte werd op de gevoelens gewerkt: onze stelling dat enkel financiële overwegingen geleid hebben tot deze smalle tunnel is toch niet zeer bemoedigend voor al die mensen die hun uiterste best doen om in moeilijke omstandigheden met beperkte middelen het beste trachten te maken voor elke betrokken partij (of iets in die aard). De bekende retorische trucjes dus.
W&Z moest wel toegeven dat de tunnel "een beetje te smal" is volgens de 1,5-maal-de-hoogte-norm van het Vademecum Fietsvoorzieningen; zelfs met de minimum hoogte van 2,5 meter zou de tunnel nog 3,75 meter breed moeten zijn. Nu is de tunnel 2,70 meter hoog (wat eigenlijk nog te laag is voor een verlichte tunnel ) en slechts 3,60 meter breed. Een beetje dus ... Terwijl een tunnel van minstens 5 meter breed gevraagd werd omdat het hier gaat over een tunnel zonder inkijk!
De korte bocht aan de spoorwegkant konden we begrijpen, maar we bleven even aandringen dat het geen enkel technisch probleem kon zijn om de tunnel onder de ontsluitingsweg zelf breder te maken. De constructie van de tunnel zou dan wel wat anders moeten gemaakt worden met een steviger bovenkant, wat dan weer invloed zou hebben op het kostenplaatje ... Dus toch enkel financieel?
Heel even is zelfs gedacht aan de mogelijkheid om de fietsweg, zoals hij nu is, open te houden in de weekends en buiten de werkuren. Met een oversteek over de ontsluitingsweg ... heel even maar, wegens praktisch onuitvoerbaar.
Ook de bocht van 180° tussen het fietspad naar de tunnel en het fietspad op de ontsluitingsweg is ter sprake gekomen. Maar dan was er natuurlijk de goedgekeurde bouwvergunning, die met al deze fietsproblemen geen rekening heeft gehouden.
Tenslotte werd ingezien, dat deze blunders vermeden konden worden, als ook de Fietsersbond betrokken geweest was bij de plannen, voor het verkrijgen van de bouwvergunning. De bouwvergunning werd bekomen op 22 september 2009, bijna een jaar voor met de bouw begonnen werd.
Een les voor de toekomst? Laat ons hopen! Jammer genoeg is het te laat voor deze tunnel. Ik vrees dat we er onze rode stickers zullen moeten plakken We kunnen nu maar hopen dat daar geen ongevallen zullen gebeuren!
Tenslotte werd gevraagd wat verstaan moet worden onder de "waarschuwingen" die voorzien kunnen worden, en of nog andere aanpassingen voorzien worden, om de tunnel toch wat minder onveilig te maken. W&Z dacht aan het plaatsen van spiegels, in de hoop dat die niet snel zullen vernield worden. W&Z opperde dat ook de verlichting (die de gemeente zal aanbrengen) zou kunnen bijdragen tot het "veiligheidsgevoel" in de tunnel. In dit verband belooft W&Z om het gemeentebestuur er toe aan te zetten, om de Fietsersbond te betrekken bij het uitwerken van de verlichting van de tunnel.
Voor alles is een begin. Maar kan de verlichting nog veel bijdragen tegen de onveiligheid in dit geval? Er valt zeker over na te denken.
Er is toch ook wat positief:
Het fietspad langs de ontsluitingsweg zelf zal 2,50 meter breed zijn, en 30 cm gescheiden liggen van de rijbaan. Op de viaduct over de Kasteelstraat ligt het fietspad wat hoger dan de rijbaan.
Ook in de tunnel komt asfalt. Op een (oud) plan waren betonstraatstenen voorzien.
Er bestaat een spreuk voor dergelijke vergaderingen:
Ze maakten ambras,
ze dronken een glas,
ze pisten een plas,
en alles bleef zoals 't was.
_________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Hilde Habraken
Geregistreerd op: 08 Jan 2009 Berichten: 372
|
|
|
|
|
Geplaatst: 18-02-2011 11:47:13 Onderwerp: |
|
|
|
|
Bedankt voor het uitgebreid verslag, Jozef! Zoals te verwachten dus, ze hebben er hopelijk wel hun lessen uit getrokken voor de toekomst. |
|
Terug naar boven |
|
Hilde Habraken
Geregistreerd op: 08 Jan 2009 Berichten: 372
|
|
|
|
|
Geplaatst: 18-03-2011 08:11:02 Onderwerp: |
|
|
|
|
Ik hoop dat ze het toch wat vooruit doen gaan met de inrichting van het stationsplein. Je kan al goed zien waar de vrachtwagens gaan uitkomen, en dat gaat gevaarlijke toestanden geven als er verder geen aanpassingen gebeuren. Het is er nu al erg verwarrend, ik ondervind dat met het toegenomen vrachtverkeer vanwege de werken aan de viaduct er meer conflictsituaties zijn dan vroeger. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|