Het is nu 01-12-2024 11:15:45
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Mooie fietsweg langs de Schelde ... in het donker.

    -> Temse - Zaat (Boelwerf) Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6211
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 02-02-2017 14:28:27    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De gemeente Temse belooft veel, maar ...

De gevraagde (en beloofde) lichtweerkaatsende bakens (die ze op de gemeente Temse "sergeanten" noemen) blijven weg, ook op dat andere einde van de dijk. Daarom heb ik vandaag een mailtje gestuurd rechtstreeks naar de bevoegde "wegbeheerder", Waterwegen & Zeekanaal:
Citaat:
Geachte,


Waar de dijk in Temse stopt tegen de firma Belgomine, is het in het donker zeer moeilijk om de toegang te vinden naar het pad (het "Philemon Haumanpad") om de weg te vervolgen. Zelfs al weet je ongeveer waar dat is, en met een uitstekende fietsverlichting, is het niet vanzelfsprekend.





Is het mogelijk om daar een lichtweerkaatsend baken aan te brengen, waarmee fietsers aan de lichtweerkaatsing van hun fietsverlichting kunnen zien waar dat pad begint? Zoals bijvoorbeeld uitgebeeld op deze foto:



Een gelijkaardig probleem doet zich voor waar de dijk stopt op de Zaat in Temse. Daar staat wel een lichtweerkaatsend baken dat het einde van de dijk aanduidt, maar het staat voorbij het pad naar de Dijkstraat. De toegang naar dat pad blijft verstopt in het duister en is onzichtbaar, zelfs met een uitstekende fietsverlichting.






Kan ook daar een lichtweerkaatsend baken aangebracht worden, dat het begin van dat pad doet oplichten voor naderende fietsers? Zoals bijvoorbeeld uitgebeeld op deze foto:




Dank u, en met vriendelijke groeten,

Jozef Van Breuseghem
Secretaris Fietsersbond afdeling Temse

Nu maar wachten, hopelijk op een gunstiger gevolg.


(Aanpassing op 05-11-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)
(Aanpassing op 08-01-2018: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 08-01-2018 19:26:56; in totaal 3 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6211
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 03-02-2017 19:00:31    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Waterwegen & Zeekanaal heeft al geantwoord:
Citaat:
Op 3 februari 2017 om 14:30 schreef Gert Huylebroeck <Gert.Huylebroeck@wenz.be>:

Geachte,

Waterwegen en Zeekanaal heeft uw mailbericht in goede orde ontvangen.

Jaagpaden zijn in essentie dienstwegen voor de waterwegbeheerders. Ze moeten hen toelaten om de watergebonden infrastructuur te inspecteren, onderhoud uit te voeren en snel ter plaatse te gaan in geval van calamiteiten. Fietsers en wandelaars zijn toegelaten op de jaagpaden in toepassing van het scheepvaartreglement. Jaagpaden worden standaard echter niet uitgerust met voorzieningen voor fietsers en wandelaars. Zo worden geen (of weinig) verkeersborden geplaatst noch wegmarkeringen aangebracht (bv. om fietsers en wandelaars te scheiden), en wordt geen verlichting voorzien. Ook wordt normaliter geen winteronderhoud voorzien (sneeuw en ijs ruimen), en kunnen jaagpaden tijdelijk afgesloten of omgelegd worden in geval van stormtij of in functie van laad- en losactiviteiten. Dat er weinig of geen inrichting voorzien wordt voor fietsverkeer heeft o.m. te maken met het feit dat de beschikbare middelen van de waterwegbeheerder prioritair worden ingezet in functie van de optimalisatie van de scheepvaart en van de beveiliging tegen overstromingen.
Evenwel hebben wij begrip met uw bekommernis.
Ter hoogte van Belgomine lijkt het ons opportuun om daar een "visgraat" te plaatsen. Ter hoogte van de Zaat staan er reeds "visgraten" dus uw opmerking lijkt ons minder terecht.
In verband met het eventueel "verlichten" van jaagpaden wil ik nog het volgende kwijt:

Op verschillende locaties wordt regelmatig gevraagd om jaagpaden te verlichten. Het toenemend gebruik van jaagpaden als fietsverbinding, zowel recreatief als voor woon-werkverkeer, is daar niet vreemd aan, maar verlichting langs jaagpaden kan storend werken voor de scheepvaart, en vele waterwegen hebben een ecologische verbindingsfunctie die moeilijk te verzoenen is met continue verlichting. Ten slotte trachten de waterwegbeheerders zo weinig mogelijk kabels en leidingen aan te brengen in de dijken, omdat die aanleiding kunnen geven tot verzwakking ervan.
Dit neemt uiteraard niet weg dat de waterwegbeheerders open staan voor initiatieven van lokale besturen om jaagpaden met een belangrijke functie voor lokaal fietsverkeer plaatselijk en tijdelijk te verlichten. Verlichting kan eventueel door een lokaal bestuur (gemeente) voorzien worden, mits het bestuur instaat voor de plaatsing, het onderhoud en het energieverbruik. Deze infrastructuur moet voldoen aan de technische voorwaarden die opgelegd worden door de waterwegbeheerder, o.m. met betrekking tot de richting van de lichtbundels en de tijdsduur van de verlichting.
Eveneens dient het lokaal bestuur hiervoor een domeinvergunning te bekomen bij Waterwegen en Zeekanaal

In de hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd


Met vriendelijke groeten
Ing. Gert Huylebroeck

Districtshoofd - District 2, Zeeschelde en Rupel
Beheer en exploitatie
Afdeling Zeeschelde

Waterwegen en Zeekanaal NV
Kallebeek 1
9150 Bazel (Kruibeke)

Het is een hele uitleg over verlichting van de jaagpaden, wat ik niet vraag. Eigenlijk wat overbodig dus.

Spijtig dat W&Z de noodzaak niet inziet om op deze locatie een reflecterende "visgraat" te plaatsen, die in het duister de juiste plaats aanduidt waar je met de fiets moet inrijden. Maar misschien zorgt Temse voor een echte verlichting, als we mogen geloven wat in de kranten staat? Die verlichting zou er "al snel komen" ... Dat zou natuurlijk nog beter zijn dan een "visgraat".

Het antwoord bevat wel goed nieuws voor het einde van de dijk aan Belgomine. Daar zal zeer waarschijnlijk wel een "visgraat" geplaatst worden.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6211
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 05-11-2017 14:19:27    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
Het antwoord bevat wel goed nieuws voor het einde van de dijk aan Belgomine. Daar zal zeer waarschijnlijk wel een "visgraat" geplaatst worden.
(Zie hierboven.)

Zoals je hier kunt lezen, is dat lichtweerkaatsend baken inderdaad aangebracht.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

ROP





Geregistreerd op: 19 Jun 2010
Berichten: 69

     
Bericht Geplaatst: 18-11-2019 18:22:33    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De Vlaamse Waterweg verwijst ten onrechte naar het begrip jaagpad. Dat is een juridisch beschermd begrip, uit de oude tijd, en is niet dienstig in de voorliggende problematiek.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht


Berichten van afgelopen:   

    -> Temse - Zaat (Boelwerf)

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 1 van 1
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005