|
Mobiliteitskeuzes op een kruispunt? |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6210 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 16-01-2021 09:21:59 Onderwerp: |
|
|
|
|
In de gratis zondagskrant 'De Zondag' van 10 januari 2021, stond dit gesprek met onze Vlaamse minister van mobiliteit (klik om te vergroten).
Het is zoals 'De Andere Kris Peeters' het zegt: zoals je met meer banketbakkerszaken, snoepautomaten en fastfoodrestaurants het obesitasprobleem niet zult oplossen, zul je evenmin met meer en bredere autowegen en vlottere autodoorstroming het "gigantische fileprobleem" kunnen oplossen.
Maar dat heeft onze mobiliteitsminister nog altijd niet door. Er is dit jaar (2021) 5,5 miljard euro voorzien voor "infrastructuur". Oosterweel gaat al met 3,1 miljard lopen, en dan nog wat voor zogenaamde "conflictvrije" kruispunten (zoals bij ons aan het kruispunt van de N16 met de Hoogkamerstraat), "slimme" verkeerslichten die vooral fietsers en voetgangers lang laten wachten, en betere (auto)doorstroming om vlugger in de volgende file terecht te komen. En meer auto's moeten er ook komen, vooral elektrische! Dat "probleem" lossen we dan weer op met zonnepanelen en thuisbatterijen ...
Wie gelooft die mensen nog?
Hoeveel wordt er ook weer voorzien voor meer fietsvoorzieningen? Was dat geen 300 miljoen in 2019? Dat is 0,3 miljard ... En hoeveel is daarvan werkelijk gebruikt? En hoeveel werkelijk voor fietsvoorzieningen en niet voor alle bijkomende "randprojecten"? _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6210 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6210 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 20-03-2022 11:54:23 Onderwerp: |
|
|
|
|
Nog een mobiliteitskeuze: het openbaar vervoer!
Meer en goed openbaar vervoer kan heel wat auto's van de weg halen en het verkeer veiliger maken voor fietsers en voetgangers. Het openbaar vervoer wordt echter stiefmoederlijk behandeld in vergelijking met bijvoorbeeld de salariswagens. Door steeds opnieuw te bezuinigen wordt het openbaar vervoer voor zijn gebruikers duur, onbetrouwbaar en onaantrekkelijk. Als gevolg daarvan nemen begrijpelijkerwijze steeds meer mensen hun auto met alle gevolgen vandien.
Niet iedereen heeft de mogelijkheid om "dan maar de auto te nemen", waardoor heel wat mensen echte vervoersarmoede tegemoet zien!
En waarom wordt de auto nog altijd zo sterk naar voor geschoven door onze overheden? Auto's verbruiken veel energie om vooral hun eigen massa (nutteloos!) te verplaatsen. Die energie wordt duur en schaars en uitlaatgassen verpesten ons milieu. Voetgangers, fietsers en gebruikers van het openbaar vervoer verbruiken per persoon talloze keren minder energie voor hun verplaatsing dan automobilisten. Het wordt meer dan hoog tijd dat onze overheden doortastende maatregelen treffen die duurzame verplaatsingen aanmoedigen en andere verplaatsingswijzen ontmoedigen.
Wat brengt de toekomst voor het openbaar vervoer?
Vanaf 2023, volgend jaar, wordt in Vlaanderen de "basisbereikbaarheid" per "vervoerregio" ingevoerd.
Door de basisbereikbaarheid zal het aanbod van het openbaar vervoer afhangen van de vraag naar openbaar vervoer. Aangezien onze overheden er zelf voor zorgen dat de vraag naar openbaar vervoer vermindert, ziet dat er niet goed uit.
Een regeling per vervoerregio betekent onvermijdelijk slechtere verbindingen en overeenkomsten in aankomst- en vertrektijden tussen die regio's. En aangezien onze vervoerregio Sint-Niklaas eerder een kleine regio is, ziet dat er evenmin goed uit.
Denk maar gewoon aan de verbinding tussen Temse en Bornem met het openbaar vervoer ...
We moeten zelfs niet verder zoeken dan de verbinding naar of van de Velle, of de verbinding richting Antwerpen vanaf Tielrode of Elversele. Het zal er allemaal niet op verbeteren.
Laat op woensdag 23 maart 2022 je stem horen, om 13:15u op het Frans Boelplein voor AC De Zaat, voor beter openbaar vervoer in onze regio. Je zult er niet alleen staan! _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6210 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 07-04-2022 19:13:57 Onderwerp: |
|
|
|
|
In de week van 11 april 2022 wordt in het Publicatieblad van de EU de richtlijn gepubliceerd tot verlaging van het BTW-tarief op fietsen en elektrische fietsen. Als gevolg daarvan zou in de loop van volgende week de BTW op fietsen dalen van 21% naar 6%, want de Ecofin-Raad van België heeft dat voorstel formeel goedgekeurd op woensdag 5 april 2022.
Maar in het Staatsblad van donderdag 6 april 2022 komt onze regering hier handig op terug. De BTW-verlaging op fietsen gaat niet door om budgettaire redenen. Gewoontegetrouw staat daartoe een hele uitleg in dat Staatsblad, maar vooral deze tekst is kenschetsend.
Citaat: |
Gezien de hiervoor geschetste (budgettaire) context heeft de Regering beslist om in het kader van een globale heroverweging van de budgettaire prioriteiten de tarifaire gunstregeling van zes pct. voor de fietsen, elektrische fietsen en speed pedelecs, zoals die was ingevoegd door de wet van 13 april 2019, op te heffen op dezelfde datum als diegene waarop die wet in werking treedt. Er werd binnen de Regering evenwel overeengekomen dat het voor de maatregel gereserveerde budget zal herbestemd worden voor alternatief mobiliteitsbeleid ter promotie van het gebruik van de fiets in het kader van het woonwerkverkeer, zoals bijvoorbeeld uitvoering geven aan het actiepunt met betrekking tot de verbetering van de fietsvergoeding voor het woonwerkverkeer opgenomen in het Actieplan ter Promotie van de Fiets (BeCyclist). |
Men weet nog niet juist op welke datum die richtlijn van de EU zal gepubliceerd worden, maar op dezelfde datum zal de goedkeuring van die richtlijn opgeheven worden.
Onze regering heeft het dikwijls over de modal shift, waarbij minder gebruik moet gemaakt worden van de auto en meer van de fiets en van openbaar vervoer. Maar voor de fiets is geen budget en het openbaar vervoer wordt afgebouwd. Er is wel geld om de prijs van benzine en diesel te verlagen, om de salariswagens te sponsoren, ...
Lees hierover meer op de website van onze Fietsersbond en teken daar de petitie tegen de niet-verlaging van de BTW op fietsen. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 1 van 2 |
Ga naar pagina 1, 2 Volgende Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|