|
Verplaatsingen per fiets in coronatijd |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 26-03-2020 10:18:41 Onderwerp: Verplaatsingen per fiets in coronatijd |
|
|
|
|
De "Vaste Commissie van de Lokale Politie" heeft blijkbaar een groot probleem. Ze heeft namelijk geen duidelijke regels gekregen hoe fietsers en wandelaars moeten gecontroleerd worden. Dit staat bijvoorbeeld in Het Nieuwsblad van donderdag 26 maart 2020 (klik om te vergroten).
Het lijkt alsof die Vaste Commissie van de Lokale Politie eigenlijk wil dat fietsers en wandelaars zich niet verder dan één kilometer, en niet langer dan één uur van huis verwijderen ... Alleen dan kunnen ze dat controleren.
Komt er nog meer onnodige regelneverij??
Ik dacht dat fietsen en wandelen alleen mag als je dat alleen doet of met het gezin, en dat je daarbij afstand moet bewaren van anderen. Dat is voor de politie toch niet moeilijk om te controleren, hoop ik?
En om te verhinderen dat men zich per auto verder van huis verplaatst om te fietsen of te wandelen, moet de politie NIET de fietsers en de wandelaars controleren, maar de automobilisten!
Hoe moeilijk kan dat zijn?
Waarom zouden we niet verder dan één kilometer, of niet langer dan één uur mogen fietsen of wandelen, als we ons aan de regels houden?
Ik ben eens benieuwd welke "bijkomende maatregelen" er nu weer zullen genomen worden, "ten voordele" van fietsers en wandelaars, en dank zij de Vaste Commissie van de Lokale Politie ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 28-03-2020 10:45:00 Onderwerp: |
|
|
|
|
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...
Ik ben eens benieuwd welke "bijkomende maatregelen" er nu weer zullen genomen worden, "ten voordele" van fietsers en wandelaars, en dank zij de Vaste Commissie van de Lokale Politie ... |
(Zie hierboven.)
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...
Nu maar afwachten welke maatregelen onze politici in de Nationale Veiligheidsraad zullen beslissen. Ik ben benieuwd of het gezond verstand het zal halen op de politieke ego's ... |
(Zie hierboven.)
Gelukkig heeft het gezond verstand gezegevierd, boven dat van Pieter De Crem (CD&V), die met fietsers als doelgroep letterlijk zei: "De speeltijd is voorbij" en "Dat is contraproductief". Dit stond hierover in Het Nieuwsblad van zaterdag 28 maart 2020 (klik om te vergroten).
En zoals ik ook hierboven schreef:
Jozef Van Breuseghem schreef: |
En om te verhinderen dat men zich per auto verder van huis verplaatst om te fietsen of te wandelen, moet de politie NIET de fietsers en de wandelaars controleren, maar de automobilisten! |
en
Jozef Van Breuseghem schreef: |
Ik dacht dat fietsen en wandelen alleen mag als je dat alleen doet of met het gezin, en dat je daarbij afstand moet bewaren van anderen. Dat is voor de politie toch niet moeilijk om te controleren, hoop ik? |
We mogen dus nog blijven fietsen, dank zij de meer deskundige virologen ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 05-04-2020 18:56:05 Onderwerp: |
|
|
|
|
In deze coronatijd wordt onze mobiliteit beperkt, met recht en reden. En om de pil wat te verzachten, worden hier en daar gunstmaatregelen ingevoerd op gebied van mobiliteit, ook in Temse. Dit stond bijvoorbeeld in Het Nieuwsblad van donderdag 2 april 2020.
Je kunt het ook op internetkrant Editietemse lezen.
Ja, die automobilisten hebben het tegenwoordig toch zo lastig met hun 'mobiliteit'. Daar moest absoluut iets troostend voor gedaan worden. Ze kunnen nu gratis genieten van hun immobiliteit ...
Het valt mij op, dat onze overheden met 'mobiliteit' alleen maar 'automobiliteit' bedoelen. Aan fietsers hebben onze overheden ook wel al gedacht, maar dan vooral om hun mobiliteit te beperken of te verbieden, terwijl diezelfde overheden gelijktijdig wel willen dat we blijven bewegen voor onze gezondheid.
Heeft al iemand gehoord van gunstmaatregelen om het wandelen of het fietsen aan te moedigen? Alleen in Brussel is de regeling van de verkeerslichten aangepast, zodat fietsers en voetgangers niet meer minutenlang moeten wachten op autoverkeer dat toch niet komt.
Terloops doet mij dat denken aan de aanpassing van de voetgangerslichten aan het zebrapad over de Sint-Amelbergalaan op het Luizemarktje die we op 7 april 2017 gevraagd hebben. Dat is dus juist drie jaar geleden! De gemeente Temse kon daar toen niet op ingaan omdat lichtenregeling een complexe materie is, en een studiebureau dan bijkomende simulaties moet doen. Hoe complex moet dat in Brussel dan wel niet geweest zijn, en dat studiebureau zal nogal een hoop simulaties moeten doen hebben, om al die verkeerslichten daar aan te passen ... Maar achteraf is Temse door de mand gevallen met haar drogredenen. En twee jaar later, in februari 2019, verklaarde de gemeente Temse dan zelf maar dat het gevaarlijk is aan dit zebrapad, maar de lichtenregeling is heden (april 2020) nog altijd niet aangepast!
Nu er veel minder autoverkeer is, en het veiliger zou moeten zijn om te fietsen, zou bijvoorbeeld de volledige bebouwde kom tot zone 30 kunnen verklaard worden. Het zou een goede oefening zijn, want juist omdat er nu minder autoverkeer is, vinden sommige autobestuurders dit een ideale gelegenheid om overdreven snel te gaan rijden. De politie controleert dat nu toch niet, die heeft het veel te druk om de coronamaatregelen te handhaven!
Het zou nochtans geen kwaad kunnen om de snelheid van autobestuurders te blijven controleren. Zeer waarschijnlijk doen die vooral zogenaamde "niet-essentiële verplaatsingen" ...
Anderzijds zijn de zones 30 in Temse dikwijls een lachertje. Neem bijvoorbeeld het begin van deze zone 30 in de Sint-Amelbergalaan, zeer afdwingbaar op deze plaats waar de rijbaan bijna 10 meter breed is ...
De gelegenheid is nu nochtans ideaal om meer mensen op de fiets te krijgen, zoals ons gemeentebestuur het in Temse wil, naar het schijnt ...
Er zijn nog wel andere ideeën te bedenken om de echte mobiliteit van de mensen te bevorderen. Buiten alle beperkende maatregelen die nu opgelegd worden aan het winkelen in warenhuizen, zou men bijvoorbeeld voorrang in de wachtrij kunnen geven aan wie te voet of per fiets komt winkelen. Dat zijn immers de hamsteraars niet _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 24-05-2020 07:31:00 Onderwerp: |
|
|
|
|
Een opinie artikel over de kortzichtigheid van onze overheden op gebied van mobiliteit, stond op 12 mei 2020 in De Standaard. Daarbij wordt "onze mobiliteit" nogal dikwijls verward met "de wijze waarop we ons verplaatsen". Vier dagen daarna, op zaterdag 16 mei 2020, stond een ander opinie artikel in De Standaard over hoe we ons vanaf nu zouden kunnen verplaatsen, als gevolg van de coronacrisis (klik om te vergroten).
Als gevolg van de coronacrisis zal er heel wat veranderen. Maar geldt dat ook voor de manieren waarop we ons verplaatsen? We zouden dat dikwijls helemaal anders kunnen doen. Er zijn mogelijkheden genoeg, maar ze worden heel slecht verdeeld, gebruikt en zelfs bevoordeeld of benadeeld.
Alleen al de ondertitel, "Nooit meer in de file", komt wat lachwekkend over. Nu de corona beperkingen wat versoepeld worden, komt er immers opnieuw veel meer gemotoriseerd verkeer op onze wegen. Omdat het bovendien "afgeraden" wordt om het openbaar vervoer te gebruiken, komt er zelfs meer gemotoriseerd verkeer dan voorheen, met nu al files als gevolg!
Dat belooft voor de toekomst! Zullen we het ooit leren?
Dat wordt niet "business as usual", maar eerder "more unusual business"! _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 16-06-2020 07:33:40 Onderwerp: |
|
|
|
|
Gedurende de tijd van het corona virus hebben meer mensen de fiets ontdekt of herontdekt. De auto bleef meer op stal en de fiets werd gebruikt voor boodschappen en uitstapjes.
Ik vraag mij alleen af: zal dat blijven duren? Zullen deze mensen het volhouden om de auto meer te laten staan en de fiets te gebruiken? Ik denk dat veel zal afhangen van de mentaliteit van deze mensen. Een verstokte automobilist heeft zo zijn vastgeroeste ideeën, die hem altijd terug naar de auto zullen leiden.
Die vastgeroeste ideeën over de auto hebben nog andere gevolgen. Aan het stuur van een auto vergeten heel wat bestuurders dat ze een gevaarlijk tuig onder controle moeten houden. Daarbij worden nogal dikwijls ernstige fouten en misrekeningen gemaakt, waarover volgend artikel gaat. Het stond te lezen in de bijlage "NU" van Het Nieuwsblad van zaterdag 13 juni 2020 (klik om te vergroten).
Hoofdzonde 3 gaat over fietsers (en voetgangers), maar het valt mij tegenwoordig op dat de meeste van deze 7 hoofdzonden ook op sommige fietsers van toepassing zijn:
- Ze rijden te snel (automobilisten op de fiets?).
- Ze storen zich aan andere fietsers en voetgangers (want die rijden te traag of gaan in de weg).
- Ze gedragen zich even hufterig.
- Ze rijden met de smartphone in de hand (vooral jongeren, dus toekomstige automobilisten) of ze rijden onder invloed (meestal wat oudere fietsers).
- Ook fietsers durven wegvluchten als ze een ongeval veroorzaakt hebben.
Maar het kan nog altijd veel zwaardere gevolgen hebben als je een auto ondoordacht bestuurt, dan wanneer dat met een fiets gebeurt.
Toch denk ik dat bijna al deze "nieuwe" fietsers opnieuw naar de auto zullen overstappen zoals voorheen, als de corona periode ooit zal voorbij zijn. Dit lijstje met de 7 hoofdzonden zal geldig blijven.
En natuurlijk vind ik de eerste zin van het artikel zeer "zwak":
Citaat: |
Hij rijdt te veel, te snel, stoort zich aan zwakke weggebruikers, ... |
Hij stoort zich aan zwakke weggebruikers. Betekent dat dus, dat de automobilist zich ook stoort aan de pasagiers die in zijn auto zitten? _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 1 van 2 |
Ga naar pagina 1, 2 Volgende Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|