|
Levensgevaarlijk fietspad |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 06-06-2016 12:20:51 Onderwerp: |
|
|
|
|
De werken aan de N41 zijn vorige week begonnen. Nu is dus de "1ste fase" bezig, die volgens de planning zal duren tot 20 juni, als alles meezit natuurlijk.
In die planning staat bij die 1ste fase vermeld dat er enkel een wegomlegging is voor fietsers, komend uit de richting Hamme. Dat is inderdaad zo, maar als je verder leest dan is de uitleg zeer summier om als (vreemde) fietser uw weg te vinden! Er staat:
Citaat: |
..., rijdend richting St-Niklaas; ofwel via de Mirabrug ofwel via het jaagpad onder de Durmebrug. |
Dat is alles. Hoe het verder moet, of hoe je moet rijden richting Elversele (Sombeke, Waasmunster), dat staat er niet bij. Zoals gewoonlijk laat Temse zijn fietsvriendelijkheid zien.
Daarom zal ik het maar doen ... Deze fietsomleiding zal trouwens ook tijdens de '2de fase' van toepassing zijn, dus tijdens het bouwverlof tot einde juli of begin augustus 2016.
Als je langs de N41 uit de richting Hamme komt, dan is voorbij de Durmebrug het fietspad versperd, en verboden voor rijwielen en bromfietsen klasse A. Tevens staat er een wegomleidingspijl voor fietsers.
Het is bijna perfect aangeduid, bijna, want volgens artikel 9.3 van het reglement voor de wegbeheerder, zouden de twee symbolen van fiets en bromfiets op één bord moeten staan :
Citaat: |
9.3. Verkeersborden C5 tot C19.
...C9 C11
...
Bij gelijktijdig gebruik van de symbolen van de verkeersborden C9 en C11 worden deze op eenzelfde verkeersbord gegroepeerd. |
Maar daar ga ik nu niet over vallen .
Hier kun je alleen, zoals de wegwijzer het aanduidt, naar rechts afslaan en dit dreefje volgen naar de durmedijk die ze "jaagpad" noemen.
Als je dapper genoeg bent, kun je een kortere weg nemen als je op de N41 de Durmebrug juist overgestoken bent. Het is wel een steil zandwegje naar beneden ...
Je bent nu aan de durmedijk.
- Als je richting Sint-Niklaas wil, kun je links de durmedijk volgen tot aan de Burgemeester Siegfried Buytaertdreef, een kasseiwegje met opzij fietscomfortstroken. Langs daar kom je in de Gentstraat. Die steek je over naar het dubbelrichtingsfietspad dat je even naar rechts volgt, om dan de eerste straat links, de Hogenakkerstraat, af te slaan richting Sint-Niklaas. Je kunt voor de richting Sint-Niklaas ook rechts de durmedijk volgen (lees verder).
- Als je richting Elversele wil, moet je rechts de durmedijk volgen. Aan de weg naar de Mirabrug sla je af naar rechts richting Elversele (zie ook verder).
Als je langs de Mirabrug uit de richting Hamme komt:
- Als je richting Sint-Niklaas wil, sla je over de Mirabrug af naar rechts om de durmedijk te volgen zoals hierboven beschreven, of je rijdt rechtdoor
- Als je richting Elversele wil, rij je rechtdoor tot aan de N41. Daar volg je het dubbelrichtingsfietspad dat links van de N41 ligt.
Het fietspad is wel niet reglementair aangeduid als dubbelrichtingsfietspad! Aan de pijltjes te zien is het wel de bedoeling dat het in de twee richtingen gebruikt wordt, maar dat is geen geldende wettige aanduiding! Dat moet hier gebeuren met een verkeersbord D7.
Dat moet ik bij gelegenheid eens melden aan de wegbeheerder .
Op het einde van dat fietspad mag je (nu nog) per fiets of per bromfiets klasse A verder rijden langs de ventweg naast de tunnel naar de rotonde van de Duivenhoek.
Vanaf daar kun je naar Elversele en verder. Je kan ook naar Elversele langs het smal zandweggetje links van het fietspad, en dan via een dreefje links voor een kapelletje kom je uit in de Godevaert Braemstraat.
Vanaf de rotonde van de Duivenhoek kun je ook naar Sint-Niklaas langs de Legen Heirweg, Burggravestraat, Bergstraat en Hogenakkerstraat.
Je kunt dus kiezen hoe je rijdt. In de omgekeerde richting, naar Hamme, is er geen omleiding en kan nog altijd de gewone weg gevolgd worden.
Tussen haakjes, vanaf hier worden de gebruikers van het fietspad er wel van verwittigd dat ze op een dubbelrichtingsfietspad rijden. Dat kun je op deze oudere foto zien.
_________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 13-06-2016 16:46:21 Onderwerp: |
|
|
|
|
Een kleine rechtzetting ...
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...
Het fietspad is wel niet reglementair aangeduid als dubbelrichtingsfietspad! Aan de pijltjes te zien is het wel de bedoeling dat het in de twee richtingen gebruikt wordt, maar dat is geen geldende wettige aanduiding! Dat moet hier gebeuren met een verkeersbord D7.
Dat moet ik bij gelegenheid eens melden aan de wegbeheerder .
... |
(Zie hierboven.)
Dat dubbelrichtingsfietspad is toch wel reglementair aangeduid als dubbelrichtingsfietspad, maar wat vroeger dan ik verwacht had. De aanduiding staat wat verder van de N41 verwijderd, op de weg die van de Mira-brug komt:
Wat niet reglementair aangeduid is, is de wegmarkering van het fietspad tot aan de N41. Een fietspad dat aangeduid wordt door twee evenwijdige witte onderbroken strepen (artikel 74 van het verkeersreglement) is altijd een enkelrichtingsfietspad, want het mag nooit gebruikt worden als het links in de rijrichting ligt, volgens artikel 9.1.2.1° van het verkeersreglement :
Citaat: |
9.1.2.1° Wanneer de openbare weg een berijdbaar fietspad, aangeduid door wegmarkeringen zoals bepaald in artikel 74, omvat, dan moeten de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, dit fietspad volgen voor zover het rechts in hun rijrichting ligt. Zij mogen een dergelijk fietspad niet volgen, wanneer dit links in hun rijrichting ligt. |
Het fietspad zou dus eigenlijk met een andere kleur of met een ander materiaal moeten aangeduid worden. Maar in dit geval ga ik hiervoor de wegbeheerder niet lastig vallen .
Van deze gelegenheid heb ik gebruik gemaakt om een duidelijker foto te nemen van het andere uiteinde van dit dubbelrichtingsfietspad. Ook aan die kant worden fietsers en bromfietsers er dus van verwittigd dat ze op een dubbelrichtingsfietspad rijden .
_________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 27-06-2016 10:41:14 Onderwerp: |
|
|
|
|
Als we even kijken naar het algemeen plan van wat het gaat worden op de website van het Agentschap Wegen en Verkeer, dan kunnen we daar alleen maar gelukkig van worden (klik om te vergroten).
Langs beide ventwegen, die enkelrichting zullen zijn voor het gemotoriseerd verkeer, komen dubbelrichtingsfietspaden vanaf de rotonde aan de Duivenhoek tot aan het kruispunt van de Kettermuit. Ongeveer halfweg, ter hoogte van een bushalte, komt een tunnel die beide fietspaden verbindt. Op het plan lijkt het fietspad ook onder de ventwegen door te gaan met deze tunnel. Hopelijk wordt het zo gemaakt, zodat fietsers geen rijbaan moeten oversteken. Eveneens hopelijk worden de dubbelrichtingsfietspaden voldoende breed gemaakt en de tunnelmondingen uitvoerig trechtervormig, om een goed uitzicht te hebben op aankomende fietsers uit andere richtingen!
Nog hopelijk gaat het fietspad niet telkens onder de Landbouwstraat door, of wordt het fietspad niet onderbroken aan de kruispunten met de Landbouwstraat. Dat blijkt niet zo duidelijk uit dat plan. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 04-08-2016 20:36:57 Onderwerp: |
|
|
|
|
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...
Ik begrijp alleen niet zo goed, waarom voor het gemotoriseerd verkeer een omleiding voorzien wordt, vermits in het artikel staat dat het verkeer op de N41 nog steeds de tunnel onder de rotonde kan nemen. Verder komt deze "derde fase" niet zo goed overeen met de derde fase van de folder over deze werken. Maar misschien wordt dat volgende week wel duidelijker. |
(Zie hierboven.)
Even ter plaatse gaan kijken lost (soms) veel op.
Voor het gemotoriseerd verkeer is het duidelijk: die kunnen de N41 niet meer verlaten om naar de rotonde van de Duivenhoek te rijden. Die moeten omrijden langs het volgende kruispunt aan de Kettermuit.
Maar hoe zit het voor fietsers?
Als je uit de richting Hamme komt langs de N41, dan is voorbij de Durmebrug het fietspad nog altijd versperd, maar de versperring is toch wat opzij geschoven in vergelijking met vorige fase.
Dat betekent dat er fietsers zijn die toch rechtdoor rijden. Misschien is de doorgang naar de rotonde niet echt versperd voor fietsers, desnoods als voetganger met de fiets aan de hand? Het zou een hele omweg uitsparen.
Maar we volgen zoals hiervoor de aangeduide omleiding voor fietsers, langs het dreefje naar de durmedijk.
Daar aangekomen valt het op, dat de omleidingswegwijzer naar de richting wijst van waar we komen!
Wie vanaf Temse langs de durmedijk richting Mirabrug fietst, ziet dus een niet voor hem bestemde omleidingswegwijzer naar het dreefje richting N41.
Deze omleidingswegwijzer moet opnieuw in de juiste richting, naar de Mirabrug geplaatst worden.
Aan de Mirabrug staan de omleidingswegwijzers voor fietsers nog altijd op dezelfde plaats, en wijzen in de richting van de N41. Als je langs de Mirabrug vanuit Hamme komt, is hier niets veranderd.
Bijna aan de N41 staat ook nog altijd de omleidingswegwijzer die fietsers verder wijst naar het dubbelrichtingsfietspad naast de N41.
Op het einde van dat dubbelrichtingsfietspad is het wat veranderd. Daar staat een verbodsbord C3 dat de doorgang verbiedt in beide richtingen voor iedere bestuurder, dus ook voor fietsers.
Als je van de fiets afstapt, word je een voetganger en is de doorgang niet meer verboden. Maar zelfs rijdend op de fiets kun je dikwijls passeren, afhankelijk van hoe en waar gewerkt wordt.
Je kunt dus verder fietsen naar de rotonde van de Duivenhoek of langs de 'Hof ter Elstwegel' hier links voor het kapelletje. Soms probeert nog een automobilist langs hier naar de N41 te rijden, maar die moet dan rechtsomkeert maken.
Aan de rotonde kun je als fietser kiezen, of je richting Temse of richting Elversele neemt. Maar aan geen enkele van deze richtingen staat een aanwijzing voor fietsers. Wie niet van de steek is, en niet op de hoogte van de plaatselijke toestand, moet het hier maar raden.
De richting Elversele bekijk ik op een andere keer. Nu vervolg ik mijn weg richting Temse.
Ik weet nu toevallig dat de omleiding voor fietsers langs de Burggravestraat loopt, door het krantenartikel van hierboven, maar dat staat niet aangeduid voor fietsers die vanuit de richting Elversele komen.
Zoals we straks zullen zien, staat hier wel iets anders!
Verderop staat de fietsomleiding wel goed aangeduid. Op het einde van de Burggravestraat wijst de pijl naar de Bergstraat, ...
... en op het einde van de Bergstraat naar de Hogenakkerstraat, richting Steenweg Hulst-Lessen.
Als je uit de richting Sint-Niklaas komt langs de Hogenakkerstraat, zie je aan de Bergstraat een fietsomleidingswegwijzer, ...
... en op het einde van de Bergstraat word je richting Burggravestraat gestuurd.
Maar als je dan aan de Legen Heirweg komt, wordt het pas eigenaardig!
Hier staat:
- Een fietsomleidingswegwijzer die terug naar de Burggravestraat wijst. Deze wegwijzer dient misschien voor wie in de andere richting fietst, maar die zien de achterkant van deze wegwijzer!
- Geen fietsomleidingswegwijzer die naar de rotonde wijst.
- Een verborsbord C3 met onderbord "Uitgezonderd plaatselijk verkeer", waar fietsers dus zouden mogen verder rijden.
- Een verbodsbord C11, dat de doorgang verbiedt voor alle bestuurders van rijwielen.
Het is wel hoogst eigenaardig, dat je met de fiets niet mag verder rijden in de aangekondigde omleidingsweg voor fietsers! Dat is toch iets om te melden op het Meldpunt Fietspaden, samen met die verdraaide omleidingswegwijzer op de durmedijk! Mijn melding heeft referentienummer A0984A2376 gekregen.
Even verder, juist vóór de rotonde, mag geen enkele bestuurder meer door, in beide richtingen!
Nochtans is het wel best mogelijk om verder te rijden, zelfs met auto's. Er is geen enkele hindernis op de rotonde.
Misschien hangt het af van de stand van de werken, maar ik heb meerdere automobilisten zien proberen om richting Hamme te rijden, en daarna natuurlijk ook zien terugkeren omdat het niet mogelijk is . Vanaf de rotonde kun je dat zo niet direct inschatten, ...
... maar dichter bij de N41 wordt dat wel duidelijk.
Ik ben ook eventjes in de Dorpstraat in Elversele gaan kijken. Naar de rotonde toe is eerst alleen plaatselijk verkeer toegelaten, ...
... maar vanaf het kruispunt met de Priesterage is de toegang verboden voor alle bestuurders in beide richtingen, dus ook voor fietsers.
Maar ... toch staan er auto's achter dat verbodsbord. Het zal dus alweer wel niet zo nauw steken met dit verbodsbord?
In alle geval kun je met de fiets hier altijd voorbij, desnoods door af te stappen en voetganger te worden. Voor voetgangers, dus ook met de fiets aan de hand, zal altijd een oversteek over de rotonde voorzien worden, volgens het krantenbericht.
Ik ben benieuwd of de domme signalisatie voor fietsers in de Legen Heirweg en op de durmedijk zal aangepast worden. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 1 van 6 |
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6 Volgende Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|