|
Levensgevaarlijk fietspad |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6210 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 03-09-2016 18:34:03 Onderwerp: |
|
|
|
|
Tot onze vreugde is het fietsverbod in Elversele opgeheven op de dag van onze eerste-zaterdag-actie van 3 september 2016. Zowel in de Legen Heirweg ...
... als in de Dorpstraat is de versperring met het verkeersbord C11 opgeruimd.
De fietsomleiding naar Sint-Niklaas is nochtans nog altijd dezelfde, zowel in de Legen Heirweg waar de fietsomleiding naar Sint-Niklaas in de Burggravestraat wel aangegeven is voor fietsers die van de rotonde van de Duivenhoek komen ...
... maar niet voor fietsers die naar de rotonde toe rijden, ...
... als in de Dorpstraat waar de fietsomleiding naar Sint-Niklaas in de Bokmolenstraat ook aangegeven is voor fietsers die van de rotonde van de Duivenhoek komen ...
... maar niet voor fietsers die naar de rotonde toe rijden, ...
Op gebied van fietsomleiding is hier dus niets veranderd. Toch moet het Agentschap Wegen en Verkeer vanaf nu de "fietsers niet meer aanmoedigen om de fietsomleiding te volgen" om hun eigen woorden te gebruiken. Dat komt natuurlijk omdat, vanaf deze fase 4 van de werken, het gemotoriseerd verkeer opnieuw rond de rotonde kan draaien en de weg daartoe dus vrij moet zijn.
Daarom zijn de versperringen met het verkeersbord C11 opgeruimd in de Legen Heirweg en in de Dorpstraat. Ze staan nu bij elkaar geplaatst als verkeersbordenbos op de rotonde van de Duivenhoek.
Op één van de versperringen stuurt de fietsomleidingswegwijzer de fietsers zelfs als spookrijders in de verkeerde richting rond de rotonde.
Het is bovendien nogal nutteloos om naast een verbodsbord C3, dat de toegang verbiedt in beide richtingen voor iedere bestuurder, ook nog een verbodsbord C11 te plaatsen, dat de toegang enkel verbiedt voor bestuurders van rijwielen. Maar je kunt natuurlijk niet meer verstand gebruiken dan je hebt ...
Voor de westelijke ventweg naar het noorden staat zelfs de melding dat het "fietspad afgesloten" is, op een bijkomend omleidingsbord.
Het fietspad dat daar aan die kant nooit geweest is ...
Op de N41 vanuit de richting Hamme is de fietsomleiding langs de durmedijk zelfs helemaal verdwenen.
Fietsers kunnen dus opnieuw verder rijden langs de N41 tot aan de rotonde van de Duivenhoek. Op de durmedijk is wel een omleidingswegwijzer blijven staan.
Waarschijnlijk vergeten ... Maar daar hebben we geen last van, hij staat in het gras .
Met dit alles zijn die onnodige verbodsborden C11 met dat belachelijke fietsverbod tenminste toch verdwenen op de toegangswegen naar Elversele! Hopelijk doet het Agentschap Wegen en Verkeer in de toekomst geen dergelijke dommigheden meer! Vanzelfsprekend houd ik dat in het oog . _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6210 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 27-01-2017 11:52:39 Onderwerp: |
|
|
|
|
Het is einde januari 2017. Tijd om even te zien hoever het staat met de westelijke ventweg langs de N41, die binnen twee maanden klaar zou moeten zijn volgens de planning, dus in maart 2017.
Kijkend naar het noorden, op de plaats waar de tunnel van de N41 onder de Duivenhoek begint, zien de werken er op dit ogenblik zo uit.
De paletten met klinkers staan op het fietspad. Rechts ernaast is het begin van de westelijke ventweg naast de N41. Het verloop van deze toekomstige ventweg kan onderscheiden worden aan het verharde gedeelte verderop. Tussen de ventweg en het fietspad is een tussenstrook met klinkers van ongeveer een halve meter breed. Dat is niet echt volgens de richtlijnen van het Vademecum Fietsvoorzieningen, dat een tussenstrook aanbeveelt van minstens 1 meter tussen de rijbaan en een vrijliggend tweerichtingsfietspad, weliswaar bij toegelaten snelheden van meer dan 50km/u op de rijbaan. We moeten nog afwachten wat de toegelaten snelheid zal zijn op deze ventwegen. Het tweerichtingsfietspad is 2,50 meter breed, en dat is wel volgens de aanbevelingen van het Vademecum Fietsvoorzieningen.
Kijkend naar het zuiden, op dezelfde plaats waar de tunnel van de N41 onder de Duivenhoek begint, zijn de wegenwerken al klaar.
Aanvankelijk zijn er twee rijstroken op de rijbaan, links de afslagstrook van de N41, rechts het verlengde van de ventweg. Even verder versmalt de rijbaan tot één rijstrook. De tussenstrook is voorzien van open klinkers die plantengroei toelaten, op plaatsen waar geen oprit is.
Verderop tot aan de rotonde van de Duivenhoek rest dus nog één rijstrook naast het tweerichtingsfietspad.
Het tweerichtingsfietspad heeft dezelfde kleur van asfalt als de rijbaan. Hopelijk wordt het duidelijk als fietspad aangeduid, zodat het door sommige automobilisten niet beschouwd wordt als parkeerplaats! Het fietspad is nu nog niet officieel in gebruik genomen door fietsers, maar het wordt nu toch al gebruikt als parkeerplaats door automobilisten ... Een slecht teken aan de wand? _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6210 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 10-03-2017 10:29:59 Onderwerp: |
|
|
|
|
Misschien gaat onze eerste-zaterdag-actie van volgende maand (april 2017) richting N41. Het is dus nuttig om nu, begin maart 2017, nog eens te zien hoe ver het staat met de werken aan de westelijke ventweg.
We kijken eerst naar het noorden op de plaats waar de tunnel van de N41 onder de Duivenhoek begint.
Vergeleken met vorige keer, is nu de rijbaan van de westelijke ventweg al geasfalteerd. Het fietspad nog niet, maar het is al duidelijk te zien waar dat komt en hoe breed dat zal worden.
Nu kijken we naar het zuiden op het kruispunt van de Kettermuit.
Ook hier is de rijbaan van de westelijke ventweg geasfalteerd, en is het duidelijk zichtbaar hoe het fietspad verder zal lopen achter het betonblok met werfinformatie en de rioolbuizen.
Het fietspad is langs deze kant nog niet zo goed afgebakend, maar er is wel plaats voorzien.
Vanaf deze twee uiteinden van de werken is het onmogelijk om te zien hoe de fietstunnel in het midden er zal uitzien. Daarom ben ik ook nog eens langs de Landbouwstraat gaan zien. Als je daar aan de N41 komt, is er geen doorkomen meer aan.
Dit is de oostelijke ventweg, die pas zal afgewerkt worden als de westelijke ventweg klaar is. Maar toch kun je de rijbaan en het fietspad al van elkaar onderscheiden. Dit is het zicht naar het noorden, richting Kettermuit:
En hier kijk je naar het zuiden, richting Duivenhoek:
Het is er maar een slijkerige boel, niet uitnodigend om de N41 over te steken om even naar de westelijke ventweg te kijken.
Ook vanaf hier is er geen zicht op de fietstunnel, die nochtans niet ver af kan liggen. Volgens de tekening van het Agentschap Wegen & Verkeer zal het fietspad in die tunnel zowel onder de N41 als onder de ventwegen gaan (klik om te vergroten).
Het fietspad naast de ventwegen zou dan toch zichtbaar moeten afdalen naar de fietstunnel toe ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6210 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 12-03-2017 18:08:56 Onderwerp: |
|
|
|
|
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...
Ook vanaf hier is er geen zicht op de fietstunnel, die nochtans niet ver af kan liggen. Volgens de tekening van het Agentschap Wegen & Verkeer zal het fietspad in die tunnel zowel onder de N41 als onder de ventwegen gaan (klik om te vergroten).
Het fietspad naast de ventwegen zou dan toch zichtbaar moeten afdalen naar de fietstunnel toe ... |
(Zie hierboven.)
Vandaag, zondag 12 maart 2017, is het prachtig lenteweer om eens een wandelingetje te maken langs die westelijke ventweg, om eindelijk eens te zien hoe dat zit met die beloofde fameuze fietstunnel.
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...
Vergeleken met vorige keer, is nu de rijbaan van de westelijke ventweg al geasfalteerd... |
(Zie hierboven.)
Maar er moet blijkbaar nog wel een asfaltlaag bijkomen.
We gaan vanaf de Duivenhoek richting Kettermuit, naar het noorden dus. De westelijke ventweg ligt overal ongeveer op dezelfde hoogte als de N41 zelf, maar ongeveer halfweg tussen de Duivenhoek en de Kettermuit gaat die plots de diepte in.
Zou daar dan die tunnel komen? In het diepste van het "dal" lijkt dat toch niet zo. Het fietspad verwijdert zich daar wat van de rijbaan van de ventweg, zeer waarschijnlijk om plaats te voorzien voor de bushalte van De Lijn. Aan die bushalte gaat de weg terug omhoog ... Waar zou de tunnel dan komen?
Als de ventweg terug op gelijke hoogte is met de N41 keren we terug richting Duivenhoek. Ook in die richting is de daling van de ventweg natuurlijk duidelijk merkbaar, evenals de verwijdering van het fietspad van de ventweg voor de bushalte.
Maar toch blijkt hier die verwijdering niet alleen voor de bushalte te dienen, maar ook voor een afslag aan het fietspad om de ventweg over te steken. Dat is duidelijk merkbaar als we even terugkijken richting Kettermuit.
En natuurlijk ook als je richting Duivenhoek kijkt.
Betekent dat nu dat de fietstunnel onder de N41 op deze plaats zal komen? De N41 zelf zal dan nog heel wat moeten verhoogd worden, om er onderdoor te kunnen, want die ligt hier op ongeveer gelijke hoogte!
Dat betekent ook, dat het fietspad niet met een tunnel onder de ventwegen gaat, maar dat fietsers de ventwegen gewoon zullen moeten oversteken! De tekening van AWV liet min of meer verstaan, dat het fietspad ook met een tunnel onder de ventwegen zou gaan, zoals op deze vergroting zichtbaar is.
Maar op hun tekeningetje leek het ook alsof het fietspad onder de kruispunten met de Landbouwstraat zou gaan. In hoeverre zijn die tekeningetjes betrouwbaar? Hopelijk gaat de fietstunnel wel onder de N41 ...
Maar dat betekent ook, dat fietsers die van onder de N41 uit de tunnel komen, eerst een ventweg zullen moeten oversteken om het fietspad aan de andere kant te bereiken. Zullen ze bij het uitkomen van de tunnel voldoende zicht hebben op het aankomend verkeer op de ventweg?
Merk ook op dat de "afslag" van het tweerichtingsfietspad niet bijzonder breed zal zijn! Dat wordt dus een smalle fietsoversteekplaats voor fietsers in twee richtingen.
Zal de fietsoversteekplaats wel aangeduid worden met twee onderbroken strepen gevormd door witte vierkanten? AWV doet dat steeds minder. Het gemotoriseerd verkeer op de ventweg hoeft dan geen rekening te houden met artikel 40ter van de wegcode :
Citaat: |
Hij mag een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen slechts met matige snelheid naderen teneinde de weggebruikers die er zich op bevinden, niet in gevaar te brengen en ze niet te hinderen wanneer zij het oversteken van de rijbaan met normale snelheid beëindigen. Zo nodig moet hij stoppen om ze te laten doorrijden. |
Hoe breed zal de bruikbare breedte zijn van het tweerichtingsfietspad in de tunnel? We hebben immers ondervinding met een andere tweerichtingstunnel voor fietsers.
Voorbij de "fietsoversteek" richting Duivenhoek is dus plaats voorzien voor de bushalte tussen de ventweg en het fietspad.
Waarom zou de ventweg hier afdalen, en waarom zou de fietstunnel niet voorzien worden in dit "dal"? _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6210 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 11-04-2017 08:02:20 Onderwerp: |
|
|
|
|
We zijn weer enkele weken verder en op zondag 9 april 2017 was het mooi weer. Goed om nog eens de stand van de werken aan de N41 te beschouwen.
Het zicht naar het noorden, richting Kettermuit, op de plaats waar de tunnel van de N41 onder de Duivenhoek begint, is al heel anders dan een maand geleden. Het fietspad is nu volledig geasfalteerd.
Er liggen nog wel veel stenen, zand en afval op. Het is ook nog niet opengesteld om op te fietsen. De rijbaan van de ventweg wacht nog altijd op de slijtlaag asfalt.
Over het algemeen ziet dat fietspad er goed uit, maar de riooldeksels liggen meestal in het midden van het fietspad. Het asfalt ligt iets hoger dan deze deksels, dus als je er niet naast fietst zul je elke keer voelen dat je over een riooldeksel rijdt.
Een terugblik naar het zuiden, richting Duivenhoek, bijna van op het hoogste punt in het reliëf. Let op de riooldeksels in het midden van het fietspad.
De opritten naar de eigendommen zijn afgewerkt tot tegen de ventweg. Er is nog werk te doen aan de rest van de berm tussen de ventweg en het fietspad.
Verder richting Kettermuit vertoont de ventweg een indaling, met een perron voor een bushalte in het stijgend gedeelte.
Weer een terugblik naar het zuiden van op de andere kant van de indaling.
Hier is dus een perron voor de bushalte tussen het fietspad en de ventweg, evenals de afslag van het fietspad naar de tunnel onder de N41.
Het is duidelijk dat de N41 heel wat zal moeten verhoogd worden om er vanaf hier onderdoor te kunnen fietsen. De omwonenden zullen hun vergezicht kwijt zijn.
Helemaal rechts bovenaan op de foto is eveneens de afslag te zien van het toekomstig fietspad aan de oostelijke kant van de N41.
Om via de tunnel naar de andere kant te fietsen zullen fietsers de beide ventwegen moeten oversteken. Het is daarbij te hopen:
- Dat fietsers bij het uitkomen van de tunnel een goed uitzicht zullen hebben op het aankomend verkeer, zonder zich dicht tegen de ventweg te moeten begeven.
- Dat de wanden van de tunnel ver genoeg zullen verwijderd zijn van de rand van het fietspad, zodat fietsers ook in de tunnel de volledige 2,5 meter breedte van het fietspad kunnen gebruiken.
- Dat in de tunnel een aparte en voldoende brede strook voor voetgangers voorzien wordt. Het is immers ook een voetgangerstunnel.
Weer richting noorden, voorbij de bushalte en de toegang tot de tunnel, komt het fietspad opnieuw dichter bij de ventweg en verder van de eigendommen.
Ter hoogte van de bushalte ligt het fietspad dus dichter tegen de eigendommen en hun opritten. Dat kan gevaarlijk zijn, vooral aan deze oprit naast woning nr 87. Dit is immers ook een oprit naar landbouwgebied, waar bijgevolg grote tractoren kunnen uitrijden.
Het uitzicht vanaf de oprit op het fietspad is zeer beperkt, zowel in de ene richting, ...
... als in de andere richting. Het gaat hier immers over een tweerichtingsfietspad! En de bladeren van de haag moeten nog beginnen groeien.
In een gesprek met een bewoner (zie hier en hier) leer ik dat het daarom misschien veiliger zou geweest zijn als de fietspaden op de plaats van de ventwegen zouden liggen, dichter tegen de N41 dus, en de ventwegen dus dichter tegen de woningen. Dat zou voor fietsers volgende voordelen hebben:
- Fietsers hebben de ganse weg geen gevaar van opritten naar eigendommen of landbouwakkers.
- Fietsers hebben geen gevaar van "vergeten voorrang" aan zijstraten (meer het geval bij de oostelijke ventweg).
- Fietsers moeten de ventwegen niet oversteken om de tunnel te gebruiken.
- De bushaltes liggen niet naast het fietspad.
Bij een dergelijke inrichting zouder er echter weer andere gevaren opduiken voor fietsers:
- Nabij het kruispunt van de Kettermuit zal elk tweerichtingsfietspad de ventweg moeten oversteken, waar die van de N41 afsplitst of er terug bij aansluit.
- Vóór de tunnel van de Duivenhoek zal ook elk tweerichtingsfietspad nogmaals een rijbaan moeten oversteken: ofwel de afsplitsing van de N41 naar de ventweg, ofwel de ventweg zelf.
Tussen de Kettermuit en de Duivenhoek zal elke fietser dan dus altijd twee keer een rijbaan moeten oversteken, wat toch ook niet zonder gevaar is voor fietsers. Bovendien zullen het de fietsers zijn die aan deze "oversteekplaatsen" voorrang moeten verlenen aan het verkeer op de rijbaan ... Ofwel zouden er vier bijkomende fietstunnels moeten voorzien worden om deze fietsoversteken te vermijden. Dat drijft natuurlijk de kostprijs van de werken op en in België zijn de geesten jammer genoeg nog niet zo ver ontwikkeld, dat voor de veiligheid van fietsers zoveel geld zal beschikbaar gesteld worden ...
Zoals dit fietspad nu ligt, zullen fietsers altijd alert moeten zijn in de omgeving van deze bushalte, maar fietsers moeten eigenlijk altijd alert zijn ...
In deze omgeving zijn ook nog enkele slecht afgewerkte deksels, maar aangezien er een baken bij staat veronderstel en hoop ik dat dit nog vlak zal afgewerkt worden.
Nog wat verder richting noorden komt het kruispunt van de Kettermuit in zicht.
En nabij dat kruispunt zien we de afsplitsing van de westelijke ventweg van de N41.
Indien fietspad en ventweg van plaats zouden wisselen, zoals voorgesteld door de bewoner hierboven, dan zou op deze plaats het fietspad de ventweg moeten oversteken.
Tenslotte nog een terugblik vanaf het kruispunt Kettermuit naar het zuiden. Het fietspad langs de westelijke ventweg is over de hele lengte geasfalteerd.
Het lijkt er op, dat de werken aan de westelijke ventweg wat achterlopen op de planning, maar ondertussen heeft de oostelijke ventweg ook al een eerste asfaltlaag gekregen. Op deze wijze haalt men misschien globaal gezien de achterstand wel in. Dit is die oostelijke ventweg aan het noordelijk kruispunt met de Landbouwstraat, met zicht naar het noorden.
En een zicht naar het zuiden op dezelfde plaats.
Het is al heel wat minder slijkerig dan vorige maand en de plaats voor het fietspad is al verhard. Maar bij het Agentschap Wegen en Verkeer heeft men nog altijd niet geleerd om een voorrangsfietspad zonder onderbreking in één stuk door te trekken over een zijstraat. Altijd moeten er boordstenen bij te pas komen.
Een gelijkaardige boordsteen ligt natuurlijk aan de andere kant van het kruispunt.
Dat kan wel vlak afgewerkt worden met asfalt, en hopelijk doet men dat, maar toch zullen fietsers deze boordsteen altijd voelen als ze er overheen rijden. Bij een doorlopend fietspad zonder boordstenen is dat niet het geval. Bovendien geeft een doorlopend fietspad, niet onderbroken door boordstenen, een veel beter en duidelijker aanduiding van de voorrang van dat fietspad. Zullen ze het ooit leren
Nog iets opvallend aan deze oostelijke ventweg: de riooldeksels liggen meestal tussen het fietspad en de rijbaan .
Hier zullen fietsers dus geen last hebben van oneffenheden aan de riooldeksels. Waarom kon men dat ook zo niet doen aan de westelijke kant van de N41?
Dit is het zuidelijk kruispunt met de Landbouwstraat, ...
... met gelijkaardige boordstenen, natuurlijk. Let op de riooldeksels opzij van het toekomstig fietspad.
Even verder naar het zuiden zien we het perron van de bushalte aan de oostkant, ...
... en de afsplitsing van het fietspad voor de toegang tot de tunnel.
Die ligt uiteraard recht tegenover de toegang aan de westelijke kant van de N41, zoals op één van de vorige foto's te zien was.
Verderop ligt het fietspad opnieuw dichter bij de oostelijke ventweg. Aan deze bushalte lijkt minder gevaar voor fietsers te bestaan, maar dat zal pas duidelijker worden na afwerking. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6210 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 02-05-2017 19:06:23 Onderwerp: |
|
|
|
|
Jozef Van Breuseghem schreef: |
Wat in de krant en op editietemse stond klopt blijkbaar niet helemaal, toch niet voor fietsers. Het is nu 2 mei 2017, ongeveer half tien in de voormiddag. Als ik richting Duivenhoek fiets op de Legen Heirweg, dan zie ik aan de Burggravetraat nog altijd de omleidingswegwijzers voor fietsers staan.
...
Het is deze avond natuurlijk nog altijd 2 mei 2017. Als het weer het toelaat kom ik dan nog wel eens kijken of de aankondiging van de "nieuwe fase" of de "nieuwe verkeerssituatie" ook telt voor fietsers.
... |
(Zie hierboven.)
Het weer laat het toe, het regent immers bijna nooit ...
En het fietspad is inderdaad opengesteld ... Eindelijk zijn we verlost van de omleidingen, eindelijk hebben we een veilig fietspad langs de N41 .
Ik vraag mij wel af, waarom er een omleidingswegwijzer voor fietsers staat naar Sint-Niklaas? Dit is nu toch de normale weg voor fietsers?
Het is even na zes uur 's avonds, dus volop spitsuur. Er staan lange files aan te schuiven richting Hamme naar de tunnel onder de Duivenhoek en aan de rotonde zelf. Maar ... wat komt daar nu af op het fietspad?
Die automobilist beschouwt het fietspad als een tweede rijvak om de file voorbij te rijden! Daar gaat ons "veilig" fietspad! Dat smeekt om een actie (zie verder).
Ondertussen groeit die file snel aan.
Tijdens mijn rit naar de Kettermuit kom ik nog twee automobilisten tegen op het fietspad. Spijtig dat ik al rijdend in die omstandigheden geen foto kon nemen. Ik ben wel in het midden van het fietspad blijven rijden, zodat zij moesten uitwijken in het zand naast het fietspad.
Als ik aan het kruispunt van de Kettermuit kwam, stond de file al tot daar.
En als ik daar de N41 overstak aan de verkeerslichten, moest ik al laveren tussen de auto's die op het kruispunt geblokkeerd stonden ... Leve de fiets
Maar dat autorijden op het fietspad kunnen we niet toelaten. Daarom heb ik volgende mail gestuurd naar de politie, onze schepen van mobiliteit en onze dienst mobiliteit.
Citaat: |
Nieuw fietspad langs de N41 in Elversele
Geachte mevrouw schepen en verantwoordelijken voor verkeer in Temse,
Een nieuw tweerichtingsfietspad is vandaag opengesteld langs de N41. Eindelijk zijn fietsers verlost van het oude onveilige fietspad en van de omleidingen tijdens de werken.
Maar op de spitsuren blijkt dat fietspad toch niet zo veilig te zijn voor fietsers als aangekondigd. Tijdens mijn ritje daarjuist vanaf de Duivenhoek naar de Kettermuit ben ik op nog geen tien minuten tijd op dat fietspad drie rijdende auto's tegengekomen, waarvan de bestuurders het fietspad gebruiken om de file voorbij te rijden. Van de eerste heb ik fotografisch bewijs, omdat ik toevallig even gestopt was om een foto van de file te nemen.
Dit is nog maar de eerste dag. Als meer automobilisten merken dat het fietspad eigenlijk een mooi tweede rijvak is voor hen, zal dit aantal auto's op het fietspad tijdens de spitsuren zeker toenemen tot onveiligheid van de fietsers.
In naam van alle fietsers vraag ik hiertegen op te treden om erger te voorkomen.
Met vriendelijke groeten,
Jozef Van Breuseghem
Secretaris Fietsersbond afdeling Temse |
Tegenwoordig krijg ik geen antwoord meer op mijn mails, waarschijnlijk zijn mijn vragen te moeilijk. Ik ben eens benieuwd of hierop zal gereageerd worden, of ik de pers zou moeten inschakelen ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6210 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 16-05-2017 21:54:48 Onderwerp: |
|
|
|
|
We zijn wel blij met dat eerste nieuw dubbelrichtingsfietspad langs de ventweg van de N41, maar ik heb de indruk dat er toch iets schort aan de plaatsing van de verkeerstekens. Aan de Duivenhoek, waar dat dubbelrichtingsfietspad begint, zie je dit.
rechts van de ventweg staat een verbodsbord C1. Dat is normaal, omdat het gemotoriseerd verkeer op de rijbaan de ventweg langs hier niet mag oprijden. Maar ... zo een verbodsbord is geldig voor de hele openbare weg links van dat bord. Anders gezegd, een verbodsbord is geldig voor al wie dat bord langs zijn rechterkant heeft. Het is bijgevolg ook geldig voor het fietspad, dat nochtans aangeduid staat als dubbelrichtingsfietspad.
Hier is dus een tegenstrijdigheid. In feite zou het verbodsbord C1 moeten voorzien worden van een onderbord M3 of M12, of zo een onderbord zonder letter onder de bromfiets.
Hetzelfde verbodsbord staat nog eens ongeveer waar de tunnel onder de Duivenhoek begint, ...
... en nog eens ter hoogte van de bushalte.
Ook op deze twee plaatsen moet een onderbord aangebracht worden om in orde te zijn. Dat heb je nu met dubbelrichtingsfietspaden langs enkelrichtingswegen.
In de tegenovergestelde richting is dat ongeveer hetzelfde, maar daar valt het nog beter op. Waar de ventweg begint staat een eerste bord F19.
Dat bord moet er staan omdat de ventweg enkelrichting is, maar volgens de wegcode betekent dit verkeersbord letterlijk: "Openbare weg met eenrichtingsverkeer." De openbare weg omvat de volledige breedte van de weg, inclusief fietspaden, voetpaden en bermen. Dat verkeersbord telt dus ook voor het fietspad, tenzij ook dit bord voorzien wordt van het nodige onderbord.
Juist voorbij de bushalte staat nog zo een bord.
Op deze plaats staat nog een verkeersbord verkeerd. Het verkeersbord D7 dat het dubbelrichtingsfietspad aanduidt, staat met zijn rug naar hier gericht. Het is de bedoeling dat dit bord het fietspad aanduidt na het kruispunt, dus moet het met zijn gezicht naar hier gericht staan.
Tenslotte staat er nog een bord F19 ongeveer aan het begin van de tunnel onder de Duivenhoek.
Al deze borden F19 moeten eigenlijk een onderbord krijgen om fietsers geen verkeersovertreding te laten begaan als ze in 'tegenrichting' op het dubbelrichtingsfietspad rijden, en om de tegenstrijdigheid op te heffen tussen de verkeersborden die de enkelrichting van de rijbaan aanduiden en de dubbelrichting van het fietspad.
Het loont dus de moeite om het Agentschap Wegen en Verkeer daarvan in te lichten ...
Citaat: |
Geachte,
Het nieuw dubbelrichtingsfietspad langs de westelijke ventweg van de N41 in Elversele is een grote verbetering voor fietsers tegenover wat het vroeger was. Maar ik ben niet zeker of alle verkeersborden overeenkomstig de wegcode geplaatst zijn.
Het verbodsbord C1 op de rotonde van de Duivenhoek aan de westelijke ventweg is normaal geldig voor elke bestuurder die dat bord aan zijn rechterkant heeft. Dus ook voor (brom)fietsers op het fietspad, dat nochtans aangeduid is als een dubbelrichtingsfietspad.
Om deze tegenstrijdigheid op te heffen zou er normaal gesproken een onderbord met een uitzondering voor fietsers en bromfietsers onder het bord C1 moeten aangebracht worden.
Hetzelfde doet zich voor ter hoogte van het begin van de tunnel onder de Duivenhoek, ...
... en ter hoogte van de bushalte.
In de omgekeerde rijrichting staat een verkeersbord F15 aan het begin van de ventweg.
De betekenis van dit bord is volgens de wegcode: "Openbare weg met eenrichtingsverkeer". De openbare weg omvat rijbaan, fietspaden, trottoirs en bermen. Zonder onderbord met een uitzondering, geldt eenrichtingsverkeer dus ook voor het fietspad. Dit bord wordt herhaald juist voorbij de bushalte na een kruispunt.
Op deze plaats staat ook het bordje verkeerd dat het fietspad aanduidt: het staat met zijn rug naar hier gericht.
Tenslotte staat nog een laatste bord F15 ter hoogte van het begin van de tunnel onder de Duivenhoek.
Het lijkt er op dat (brom)fietsers, die in 'tegenrichting' rijden, een overtreding begaan tegen de verkeersborden C1 en F15.
Met vriendelijke groeten,
Jozef Van Breuseghem
Secretaris Fietsersbond afdeling Temse |
Ik ben weeral benieuwd naar de reactie, als die er komt ... In de mail heb ik wel een foutje geschreven over de nummering van het verkeersbord F15: dat moet F19 zijn natuurlijk. Dat zouden ze mij nu wel kunnen aanwrijven ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6210 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 25-05-2017 19:31:56 Onderwerp: |
|
|
|
|
Om eerst nog even terug te komen op de signalisatie op de westelijke ventweg van de N41, ter hoogte van de enige zijstraat juist voor de bushalte. Zoals reeds gezegd, staat het verkeersbordje D7 langs deze kant van de zijstraat verkeerd gericht.
Deze foto kijkt in de richting van de Kettermuit, en dit bordje moet zichtbaar zijn voor wie uit die richting komt. Het moet het fietspad aanduiden in de richting naar de Duivenhoek.
Het andere verkeersbordje D7 voorbij de zijstraat, dat de eerste auto gedeeltelijk verbergt, duidt het fietspad aan in de richting van de Kettermuit. Dat staat juist gericht.
Maar er is eigenlijk ook nog wat aan de hand met de verkeersborden voor wie uit de zijstraat komt.
Alle bestuurders moeten verplicht naar rechts afslaan, behalve fietsers en tweewielige bromfietsers klasse A, volgens het onderbord.
Enerzijds plaatst het Agentschap Wegen en Verkeer hier een onderbord voor fietsers en bromfietsers, anderzijds doet ze dat niet bij het verbodsbord C1 even verder. Dat zijn "tegenstrijdige verkeersaanduidingen", woorden die AWV zelf ook graag gebruikt. Zoals hierboven reeds gemeld is dit verkeersbord C1 zonder onderbord ook tegenstrijdig met het verplicht fietspadbord D7.
En er is zelfs nog meer op te merken. Tweewielige bromfietsers klasse B mogen ook op een fietspad rijden dat aangeduid is met een verkeersbord D7, tenzij een onderbord dat verbiedt. Het is op dit fietspad niet verboden, dus het mag. Maar ... Dit onderbord bij de verplichte afslagpijl laat toch aan bromfietsers klasse B niet toe om het fietspad naar links op te rijden ... Weer een tegenstrijdige verkeersaanduiding van AWV.
Tussen haakjes, deze zijstraat is slechts een kort eindje bruikbaar door voertuigen. Na nog geen honderd meter stopt de rijbaan en is het nu een versperde voetweg geworden door de werken.
Het is wel positief, dat het fietspad over deze zijstraat is doorgetrokken zonder onderbreking of zonder drempel . Beginnen ze het eindelijk te leren?
Maar hier moet nog wel de wettelijk verplichte fietspadmarkering aangebracht worden op dit kruispunt volgens artikel 16.1°, eerste lid van het reglement voor de wegbeheerder. Maar om hierover te reclameren wacht ik tot alles is afgewerkt en alle andere wegmarkeringen zijn aangebracht.
Het is langs de andere kant wel spijtig dat aannemers en hun werklui zo weinig respect opbrengen voor fietsers, en op het einde van een werkdag de "inrit" over het fietspad naar hun werkterrein niet opkuisen, zeker voor een verlengd weekend van vier dagen zoals dit Hemelvaartweekend. Er mogen nu toch meer fietsers verwacht worden, zeker met dit mooie weer! Daarna is men verwonderd dat fietsers uitschuiven en vallen, en dat er zoveel "eenzijdige fietsongevallen" gebeuren ...
Even verder richting Kettermuit zal de fietstunnel onder de N41 komen, en daar wordt al aan gewerkt.
Aan de breedte van het ijzervlechtwerk te zien, ziet het er op het eerste zicht naar uit dat de tunnel breed genoeg zal worden voor fietsers in de twee richtingen. Hij zal in alle geval wel breder worden dan het armzalig fietstunneltje onder de Rik De Rycklaan. Het hangt er natuurlijk van af hoe dik de betonmuren zullen worden.
Maar eigenlijk moet dit een voetgangers- en fietserstunnel worden. Ik vraag mij nu al af waar de plaats voorzien is voor voetgangers? Of zullen die op het fietspad moeten gaan? Krijgen die dan zebrapaden om de ventwegen over te steken? Zullen er voor fietsers trouwens wel fietsoversteekplaatsen voorzien worden? Want tegenwoordig durven de wegbeheerders die ook al weglaten waar die wel wettelijk verplicht zijn! Ik krijg nu al het gevoel dat we nog zullen moeten ageren ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|