Het is nu 03-12-2024 23:21:27
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6211
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 09-08-2016 11:14:06    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Om het "fietsverbod" op de N41 gedurende de werken te vervolledigen, heb ik ook maar een foto genomen van de afsluiting op het fietspad richting Elversele aan het kruispunt met de Steenweg Hulst-Lessen, dus aan de "Kettermuit".



Wie daar toevallig woont en per fiets is, moet maar te voet verder om de wegcode niet te overtreden! Je komt dus best met een bromfiets klasse A, dan mag je wel langs de N41 verder rijden op het fietspad!

Dit verbod voor rijwielen is wel eigenaardig, want aan de N41 zelf wordt tijdens deze "fase 3" nog niet gewerkt, dus er is geen enkele hinder op het fietspad. Het is er alleen nog altijd even gevaarlijk als vroeger.

Aan de overkant van de N41 is het nog eigenaardiger. Daar is het aan bestuurders van rijwielen en bromfietsen al verboden van verder te rijden sinds mei 2015, als dit kruispunt heringericht is. Sindsdien staat er een combinatieverkeersbord C9-C11 en een fietswegwijzer naar Elversele, en liggen er zelfs betondrempels dwars over het stukje fietspad. Toch is hier nog een totaal overbodige afsluiting bijgeplaatst met een verbod voor rijwielen alleen.



Pikant detail: "handelaars N41 bereikbaar", maar niet per fiets!

Nog een bijkomende eigenaardigheid aan deze kant: een omleidingswegwijzer voor fietsers wijst hier naar het eenrichtingsfietspad op de Steenweg Hulst Lessen (of de Waasmunstersesteenweg in Sint-Niklaas) in de richting van Waasmunster langs de verkeerde kant van de rijbaan!



Als je deze wegwijzer volgt, rij je op het eenrichtingsfietspad in tegenrichting langs de linkerkant van de rijbaan! Dan bega je bijgevolg een verkeersovertreding tegen het artikel 9.1.2.1° van het verkeersreglement! Maar ... voor welke fietsers staat deze omleidingswegwijzer daar eigenlijk? Van waar zouden die fietsers moeten komen?

De verkeersaanduidingen voor fietsers laten dikwijls veel te wensen over!
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6211
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 11-08-2016 11:18:56    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Om nog wat meer druk uit te oefenen, heb ik op 09 augustus 2016 ook nog deze mail verstuurd naar de politie van Temse:
Citaat:
Geachte,


Tijdens de werken aan de N41 wordt al sedert 1 augustus 2016 de toegang naar Elversele verboden voor bestuurders van rijwielen, in de Legen Heirweg vanaf het kruispunt met de Burggravestraat, ...



en in de Dorpstraat vanaf het kruispunt met de Bokmolenstraat.




Waarom mogen fietsers, en andere rijwielen, al bijna gedurende een derde van de maand augustus niet meer rijden in de dorpskom van Elversele, terwijl al het andere gemotoriseerd vervoer (zelfs bromfietsers klasse A) wel verder mag rijden als "plaatselijk verkeer"?


Met vriendelijke groeten,

Jozef Van Breuseghem
Secretaris Fietsersbond afdeling Temse

Daarop kwam al vlug deze reactie, ...
Citaat:
Beste,

Uw vraag werd doorverzonden naar onze hoofdcommissaris.

Met vriendelijke groeten
Het onthaal
PZ Kruibeke-Temse

... en die antwoordde:
Citaat:
Jozef

Naar aanleiding van uw aanmerkingen i.v.m. het fietsen in Elversele, verwijs ik naar het antwoord dat u van het AWV ter zake ontving.

Vriendelijke groeten

Antoine Van Hove

Dit is dat antwoord van het AWV dat ik ontving:
Citaat:
Op 10 augustus 2016 11:00 schreef Wegbeheerder <mobiliteit@temse.be>:

Beste Van Breuseghem Jozef,

Als reactie op uw melding van een knelpunt voor fietsers (referentie : A0984A2376) op volgende locatie :

Legen Heirweg
Temse
Oost-Vlaanderen

Melden we u het volgende :

Geachte heer Van Breuseghem,

Wij hebben uw melding van 4 augustus goed ontvangen via de gemeente Temse.

De fietsomleidingen voor de werken langs de N41 in Temse lopen zoals vermeld op onze website via enerzijds Steenweg Hulst-Lessen, Hogenakkerstraat, Bergstraat en Burggravenstraat en anderzijds Steenweg Hulst-Lessen, Stoksthoekstraat, Bokmolenstraat en Dorpstraat. Deze fietsomleiding is gestart in fase 3, maar zal ook in de volgende fasen (fase 4 en 5) gehandhaafd blijven, als de werken aan de rotonde afgerond zijn. Op dat ogenblik zullen bijkomende borden geplaatst worden in functie van de fietsomleidingen.

Om fietsers aan te moedigen de fietsomleidingen te volgen werd op de Dorpstraat thv de Bokmolenstraat en op de Legen Heirweg thv de Burggravenstraat reeds een fietsverbod geplaatst. Zo willen we voorkomen dat fietsers tot de rotonde doorrijden en daar in de werfzone terecht komen.

Tijdens fase 3 zijn ook de werken thv de rotonde in uitvoering. Hierdoor zijn de Legen Heirweg, Dorpstraat en ventwegen langs de tunnel geknipt thv de rotonde. Omdat de toestand op de rotonde dagelijks wisselt, is er voor gekozen geen fietsverkeer over de rotonde toe te staan. Er wordt wel steeds een doorgang voorzien voor voetgangers. (zie schets website)

Daarom worden voorlopig geen omleidingsborden voor fietsers geplaatst op de rotonde. Van fietsers wordt verwacht dat zij de werfzone thv de rotonde kruisen als voetganger (met de fiets aan de hand).

De fietsomleiding langs de Durmedijk werd gecontroleerd. Alle omleidingen staan in de juiste richting.

Wij danken u voor uw melding en hopen u met deze informatie van dienst te zijn geweest.

Met vriendelijke groeten,
Agentschap Wegen en Verkeer
I.o. ing. Ilse Van Wijnendaele

Blijkbaar is mij dat antwoord toegestuurd via de dienst mobiliteit van Temse.

De omleiding langs de durmedijk is inderdaad weer juist aangeduid, dat heb ik hier op 8 augustus 2016 al vermeld, maar met de rest van hun antwoord kan ik niet zomaar leven. Het verbodsbord C11 is dus een "aanmoedigingsbord" geworden, om fietsers aan te moedigen de fietsomleidingen te volgen. En wat als ik in Elversele woon of er moet zijn?

Daarom heb ik hen dit antwoord verstuurd, tevens naar de dienst mobiliteit van Temse en naar onze hoofdcommissaris:
Citaat:
Geachte,


Ik dank u voor uw antwoord, en ik begrijp best dat u wil voorkomen dat fietsers tot de rotonde doorrijden en daar in de werfzone terecht komen, maar het is wel zeer merkwaardig dat u dat alleen wil vermijden voor "bestuurders van rijwielen", zoals een verkeersbord C11 dat aanduidt. Al het andere rijdend verkeer mag/kan tot aan de rotonde verder rijden, als "plaatselijk verkeer", als het maar gemotoriseerd is, te beginnen vanaf bromfietsers klasse A.

Het gevolg is dat auto's, motors, bromfietsers , ... verder rijden over de rotonde als het kan, of noodzakelijkerwijze terugkeren als blijkt dat het niet kan. Ook fietsers (en andere rijwielen) rijden gewoon verder door het verbodsbord C11, omdat het nogal zinloos is om niet meer te mogen fietsen in de dorpskom van Elversele.

Door het veelvuldig gebruik van het verkeersbord C11 voor een doel waarvoor het niet dient, leer je aan fietsers dat ze er eigenlijk geen rekening mee moeten houden. Hetzelfde geldt trouwens voor het veelvuldig onnodig gebruik van het verbodsbord C3 (verboden toegang, in beide richtingen, voor ieder bestuurder). De waarde van verbodsborden wordt hierdoor uitgehold, waardoor weggebruikers er geen rekening meer mee houden ... tot er iets gebeurt op een plaats waar er toch rekening mee zou moeten gehouden worden. Maar dan is het natuurlijk de schuld van de weggebruikers (en vooral van de fietsers!) die "de wegcode aan hun laars lappen".

Om te vermijden dat het verkeer in de werfzone terecht komt, zou bijvoorbeeld een bord "rotonde afgesloten" kunnen geplaatst worden aan het begin van de (fiets)omleiding.

Zoals u schrijft, verwacht u van fietsers dat zij de werfzone aan de rotonde oversteken als voetganger, met de fiets aan de hand. Juist daarvoor dient het verkeersbord C11. Dat moet bijgevolg geplaatst worden juist vóór de rotonde, niet enkele honderden meters daarvoor.

Ook ik hoop u met deze informatie van dienst te zijn geweest.


Met vriendelijke groeten,

Jozef Van Breuseghem
Secretaris Fietsersbond afdeling Temse

Zou hier rekening mee gehouden worden? Ik maak me geen illusies Triest Uitroepteken
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6211
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 12-08-2016 20:05:36    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Nu staat op de Legen Heirweg vlak voor de rotonde een bordje met ... "fietsers afstappen" ...



Een dergelijk bord heeft geen enkele wettige betekenis. Trouwens, hoe kun je nu afstappen als de toegang verboden is voor bestuurders van rijwielen? Maar ja, we weten ondertussen dat het AWV een andere betekenis geeft aan het verkeersbord C11 dan de betekenis van de wegcode.

Om correct te zijn zou hier dat bord C11 moeten staan. Je stapt dan van je rijwiel af, en dan ben je een voetganger en mag je verder met het rijwiel aan de hand.

Het bordje met "fietsers afstappen" wordt zelfs nog voorafgegaan door een verbodsbord C3, waar dus eigenlijk geen enkele bestuurder meer zou mogen verder rijden, ook niet uit de andere richting!



Dat is dus nog een bijkomend verbodsbord dat mag genegeerd worden van het AWV ...

Aan de kant van de Dorpstraat staat zo geen bordje met "fietsers afstappen". Terwijl ik daar toch was, heb ik nog een foto gemaakt van het verbodsbord C11 in de Dorpstraat, met de kerktoren van Elversele in beeld, om ook in deze richting te kunnen inschatten over welke afstand eigenlijk de toegang verboden is voor bestuurders van rijwielen.



Ik ben namelijk nog iets van plan Knipoog ...

(Aanpassing op 17-18-2016: Foto met verbodsbord C3 toegevoegd.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 17-08-2016 18:30:56; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6211
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 16-08-2016 09:53:13    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
Ik ben namelijk nog iets van plan Knipoog ...
(Zie hiervoor.)
Hier is het dan, want eigenlijk kan het helemaal niet, dat het verbodsbord C11 gebruikt wordt op de wijze zoals het Agentschap Wegen & Verkeer zelf zegt, en het kan al helemaal niet dat zelfs de politie van Temse naar dat antwoord verwijst om het misbruik van dat verkeersbord te verantwoorden. Daarom heb ik nog maar eens een mailtje verstuurd naar het AWV Oost-Vlaanderen en naar de politie van Temse, en ... ook naar de pers deze keer.

Citaat:
Geachte,


Uw antwoord, waarvoor ik u dank, brengt mij steeds meer in verwarring.
Mij is altijd geleerd, en zo staat het ook in de wegcode, dat het verkeersbord C11 betekent dat de toegang verboden is voor bestuurders van rijwielen. Fietsers, en bestuurders van andere rijwielen, mogen vanaf dit bord alleen nog als voetganger verder met het rijwiel aan de hand.

Aangezien sinds 1 augustus 2016, het begin van de fase 3 van de werken aan de N41, dit verbodsbord geplaatst is richting dorpskom van Elversele aan de oostkant in de Legen Heirweg ter hoogte van de Burggravestraat, ...



... en aan de westkant in de Dorpstraat ter hoogte van de Bokmolenstraat, ...



... betekent dat volgens de wegcode dat de toegang tot de dorpskom van Elversele verboden is voor bestuurders van rijwielen.

In uw antwoord geeft u echter een andere betekenis aan dit verbodsbord C11: het is een "aanmoediging" voor fietsers om de fietsomleiding te volgen. Zelfs de politie van Temse verwijst mij naar uw antwoord voor deze nieuwe betekenis van dit verkeersbord ... Ook dat is hoogst eigenaardig!

Wie richting Sint-Niklaas rijdt kan die fietsomleiding volgen. Maar wie in de dorpskom van Elversele moet zijn, of wie er doorheen moet richting Hamme, of richting Sombeke vanaf de Legen Heirweg, of richting Tielrode vanaf de Dorpstraat, heeft aan die fietsomleiding geen boodschap. Maar blijkbaar moet die fietser inderdaad geen rekening houden met het verbodsbord C11 en gewoon verder rijden, want in de Legen Heirweg staat vlak voor de rotonde dit bordje:



Je kunt alleen maar afstappen als je het verbodsbord C11 voorbij fietst tot hier.

Het verkeersbord C11 staat op nog andere plaatsen langs de N41, bijvoorbeeld op de kruispunten van de Landbouwstraat met de N41 en aan het kruispunt van de N41 met de Steenweg Hulst-Lessen.



Zijn dat dan ook slechts "aanmoedigingen" om fietsers de fietsomleiding te laten volgen, en mogen fietsers daar eigenlijk ook wel voorbij rijden, juist zoals in de Legen Heirweg en in de Dorpsstraat, tot ze een bord met "fietsers afstappen" tegenkomen?


Bovendien ben ik ongerust over mijn rechtszekerheid als ik nu in de dorpskom van Elversele aangereden wordt door een motorvoertuig. Zal een goede advocaat van de tegenpartij niet kunnen aanvoeren, in mijn nadeel, dat ik daar eigenlijk niet mag fietsen? Bij navraag zegt mijn verzekeringsmaatschappij dat "de aanwezigheid van het verbodsbord eventueel van belang kan zijn bij de vraag of de betreffende fietser die het verbodsbord heeft genegeerd al dan niet voorzienbaar was" en dat "dit bord altijd een bron van onzekerheid kan betekenen daar nooit valt te voorspellen of een bepaalde partij (verzekeringsmaatschappij, advocaat of rechter) het bord toch zal aanhalen om haar standpunt te verdedigen welk dat ook mag zijn".


Aangezien deze toestand zal blijven aanhouden gedurende de fasen 4 en 5 van de werken, dus tot in maart 2017, zou ik graag gerustgesteld worden over mijn rechtszekerheid als fietser in Elversele, en een duidelijk antwoord krijgen over hoe ik mij als bestuurder van een rijwiel moet gedragen bij een verkeersbord C11, want blijkbaar heb ik het altijd verkeerd voor gehad.


Met vriendelijke groeten,

Jozef Van Breuseghem
Secretaris Fietsersbond afdeling Temse

De woorden van de verzekeringsmaatschappij komen van een vorig geval, waar ook een verbodsbord C11 gebruikt was voor een ander doel dan zijn betekenis. Dat was ook in Elversele, en toen is dat verkeersbord verwijderd.

Ik ben benieuwd of hier een gefundeerd antwoord op zal komen en of deze wantoestand zal blijven bestaan tot ... maart 2017!
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6211
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 19-08-2016 20:33:12    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Vandaag, vrijdag 19 augustus 2016, las ik een beetje verwonderd dit artikel in de Gazet van Antwerpen (klik om te vergroten):



Het artikel staat ook gedeeltelijk op de website van de Gazet van Antwerpen, in Het Nieuwsblad, en op de website van die krant.

Moeten wij, fietsers of Fietsersbond, zich daar iets van aantrekken? Waarschijnlijk niet. De werken zijn bezig en die petitie komt zeer waarschijnlijk veel te laat. Onze betere, veilige fietspaden komen dus niet in gevaar, hopen we!

En is het allemaal wel waar, wat in die petitie beweerd wordt? Slechts in één punt kan ik mij persoonlijk wel vinden: de U-bocht die sommigen aan het kruispunt van de Kettermuit zullen moeten maken kan problematisch en gevaarlijk zijn. Maar daaraan had men vroeger moeten denken. Dat had men kunnen oplossen door van dat kruispunt een rotonde te maken. Daar was plaats voor en men is dat, naar het schijnt, wel van plan geweest, maar het is niet uitgevoerd. Ik weet niet waarom, maar het lichtengeregeld kruispunt dat er nu ligt, is in ieder geval veiliger voor fietsers om de N41 over te steken dan een rotonde.

Is het verder voor automobilisten zo een groot probleem, om in hun comfortabele zetel enkele honderden meters meer af te leggen om hun bestemming te bereiken? Die "kilometers omrijden" is fel overdreven! En als de ventwegen gebruikt worden als sluikwegen (geen 'sluipwegen'!), ligt dat niet aan de mentaliteit van de automobilisten zelf? Zijn deze twee 'redenen' niet te plaatsen onder de rubriek "tijd proberen winnen ten koste van mobiliteit"?

Zullen de hulpdiensten na een aanrijding nu juist niet gemakkelijker ter plaatse kunnen komen, dank zij die ventwegen? Tenzij automobilisten die ventwegen gebruiken als 'inhaalstrook' voor de N41, natuurlijk.

Persoonlijk betwijfel ik de stelling dat er meer verkeersdoden zullen vallen. Maar de toekomst zal dat moeten uitwijzen.

(Aanpassing op 21-08-2016: Website GvA toegevoegd.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 21-08-2016 08:22:57; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6211
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 20-08-2016 09:19:36    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

In het artikel in Het Nieuwsblad van vrijdag 19 augustus 2016 staat nog een bijkomend kolommetje over onze Fietsersbondafdeling (klik om te vergroten).



Eigenlijk staat in dat kolommetje ongeveer wat ik gemaild en geschreven heb op 5 augustus 2016. Ondertussen zijn nog andere bijzonder eigenaardige toestanden gemeld, waarop ik tot nu toe geen enkele reactie ontvangen heb, noch van het AWV, noch van de politie van Temse ... Weten ze het misschien zelf niet goed meer?
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6211
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 27-08-2016 21:16:35    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Dit artikeltje stond in Het Nieuwsblad van donderdag 25 augustus 2016:



De werken zitten op schema, zoals het verschenen is in de nieuwe Omroeper van woensdag 1 juni 2016. De rotonde gaat dus open op 1 september 2016, volgens het krantenbericht. Ik ben benieuwd of de doorgang door Elversele voor fietsers en andere bestuurders van rijwielen, over de rotonde, dan nog altijd "verboden" zal worden met verkeersborden C11. Op zaterdag 3 september 2016 gaat onze eerste-zaterdag-actie in die richting Knipoog Uitroepteken


Ondertussen zijn al graafwerken aan de gang voor de oostelijke ventweg. Aan de kruispunten van de N41 met de Landbouwstraat zijn die werken al duidelijk zichtbaar.

Dit zie je in noordelijke richting aan de noordelijke tak van de Landbouwstraat.


Dit aan dezelfde noordelijke tak van de Landbouwstraat maar in zuidelijke richting.


Dit is het zicht in noordelijke richting aan de zuidelijke tak van de Landbouwstraat.


En hier kijk je in zuidelijke richting aan de zuidelijke tak van de Landbouwstraat.


Als ik de breedte van de afgraving bekijk, en de afstand tot de N41, dan krijg ik toch de indruk dat de tekening van het Agentschap Wegen & Verkeer zeer optimistisch is.



Tussen de twee takken van de Landbouwstraat is de N41 verbreed, om een soort van pechstrook aan beide kanten naast de rijbaan te maken. Tussen die pechstrook en deze ventweg komt een groenzone met een bomenrij, en dan is er nog een stukje groen als afscheiding tussen de ventweg en het fietspad. Als dat allemaal op dat stuk moet komen dat nu afgegraven is, dan zal het allemaal toch maar smalletjes worden, vrees ik.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6211
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 03-09-2016 18:34:03    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Tot onze vreugde is het fietsverbod in Elversele opgeheven op de dag van onze eerste-zaterdag-actie van 3 september 2016. Zowel in de Legen Heirweg ...



... als in de Dorpstraat is de versperring met het verkeersbord C11 opgeruimd.



De fietsomleiding naar Sint-Niklaas is nochtans nog altijd dezelfde, zowel in de Legen Heirweg waar de fietsomleiding naar Sint-Niklaas in de Burggravestraat wel aangegeven is voor fietsers die van de rotonde van de Duivenhoek komen ...



... maar niet voor fietsers die naar de rotonde toe rijden, ...



... als in de Dorpstraat waar de fietsomleiding naar Sint-Niklaas in de Bokmolenstraat ook aangegeven is voor fietsers die van de rotonde van de Duivenhoek komen ...



... maar niet voor fietsers die naar de rotonde toe rijden, ...



Op gebied van fietsomleiding is hier dus niets veranderd. Toch moet het Agentschap Wegen en Verkeer vanaf nu de "fietsers niet meer aanmoedigen om de fietsomleiding te volgen" om hun eigen woorden te gebruiken. Dat komt natuurlijk omdat, vanaf deze fase 4 van de werken, het gemotoriseerd verkeer opnieuw rond de rotonde kan draaien en de weg daartoe dus vrij moet zijn.

Daarom zijn de versperringen met het verkeersbord C11 opgeruimd in de Legen Heirweg en in de Dorpstraat. Ze staan nu bij elkaar geplaatst als verkeersbordenbos op de rotonde van de Duivenhoek.



Op één van de versperringen stuurt de fietsomleidingswegwijzer de fietsers zelfs als spookrijders in de verkeerde richting rond de rotonde.



Het is bovendien nogal nutteloos om naast een verbodsbord C3, dat de toegang verbiedt in beide richtingen voor iedere bestuurder, ook nog een verbodsbord C11 te plaatsen, dat de toegang enkel verbiedt voor bestuurders van rijwielen. Maar je kunt natuurlijk niet meer verstand gebruiken dan je hebt ...

Voor de westelijke ventweg naar het noorden staat zelfs de melding dat het "fietspad afgesloten" is, op een bijkomend omleidingsbord.



Het fietspad dat daar aan die kant nooit geweest is Hihi Knipoog ...


Op de N41 vanuit de richting Hamme is de fietsomleiding langs de durmedijk zelfs helemaal verdwenen.



Fietsers kunnen dus opnieuw verder rijden langs de N41 tot aan de rotonde van de Duivenhoek. Op de durmedijk is wel een omleidingswegwijzer blijven staan.



Waarschijnlijk vergeten ... Maar daar hebben we geen last van, hij staat in het gras Lach.


Met dit alles zijn die onnodige verbodsborden C11 met dat belachelijke fietsverbod tenminste toch verdwenen op de toegangswegen naar Elversele! Hopelijk doet het Agentschap Wegen en Verkeer in de toekomst geen dergelijke dommigheden meer! Vanzelfsprekend houd ik dat in het oog Knipoog.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6211
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 29-09-2016 16:00:37    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Het Agentschap Wegen en Verkeer heeft vandaag geantwoord op mijn melding van 8 augustus 2016:
Citaat:
Op 29 september 2016 14:28 schreef Wegbeheerder <wegen.oostvlaanderen@vlaanderen.be>:

Beste Van Breuseghem Jozef,

Als reactie op uw melding van een knelpunt voor fietsers (referentie : B7B8B26B10) op volgende locatie :

N41
Temse
Oost-Vlaanderen

Melden we u het volgende :

Ik wil u bedanken voor uw melding over de de signalisatie voor de fietsers tijdens de werken op de N41 in Temse.

De werfsignalisatie werd op 1 september aangepast aan de nieuwe verkeerssituatie. De rotonde werd terug opengesteld.

Ik hoop dat u hiermee voldoende geïnformeerd bent en apprecieer uw betrokkenheid bij de verkeersveiligheid.

Met vriendelijke groeten


Ir. Peter De Backer
Afdelingshoofd
Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen

Beter laat dan nooit ... Knipoog
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6211
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 12-11-2016 19:17:53    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Afgaande op de vorige foto's gaf het de indruk dat de werken zouden beginnen aan de ventweg langs de oostzijde van de N41, maar als ik de werken nu bekijk lijkt men toch de planning te volgen en is men bezig aan de vijfde fase: de aanleg van de ventweg langs de westkant van de N41.

Dit is een zicht op de werken richting Duivenhoek, ...



... en dit is ongeveer op dezelfde plaats, maar gekeken in de richting Kettermuit.



Op onderstaande foto staan dus slechts voorlopige graafwerken voor de oostelijke ventweg, waaraan pas in het voorjaar van 2017 zal verder gewerkt worden. De werken aan de westelijke ventweg gebeuren aan de andere kant van de N41.



Dat betekent dus dat we in het voorjaar van 2017 al zullen kunnen fietsen op een dubbelrichtingsfietspad langs de westkant van de N41. Dat fietspad zal hier vanaf het kruispunt Kettermuit moeten verder lopen richting Duivenhoek, ...



... want voor fietsers is dat stukje fietspad nog niet bruikbaar.



Gelukkig wel voor voetgangers, om een foto te nemen Knipoog ...


(Aanpassing op 02-10-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 02-10-2017 19:02:49; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6211
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 10-12-2016 14:25:36    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Een artikel uit de Gazet van Antwerpen van donderdag 8 december 2016 (klik om te vergroten):



Het stond ook in Het Nieuwsblad van dezelfde dag, en op de website van Het Nieuwsblad.

Het is niet het eerste protest tegen de nieuwe N41. Ik ben benieuwd hoe dit weer gaat aflopen. Men kiest immers dikwijls nog al eens voor de gemakkelijke oplossing om te knibbelen op het fietspad.

Hopelijk komt er een degelijke oplossing.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6211
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 27-01-2017 11:52:39    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Het is einde januari 2017. Tijd om even te zien hoever het staat met de westelijke ventweg langs de N41, die binnen twee maanden klaar zou moeten zijn volgens de planning, dus in maart 2017.

Kijkend naar het noorden, op de plaats waar de tunnel van de N41 onder de Duivenhoek begint, zien de werken er op dit ogenblik zo uit.



De paletten met klinkers staan op het fietspad. Rechts ernaast is het begin van de westelijke ventweg naast de N41. Het verloop van deze toekomstige ventweg kan onderscheiden worden aan het verharde gedeelte verderop. Tussen de ventweg en het fietspad is een tussenstrook met klinkers van ongeveer een halve meter breed. Dat is niet echt volgens de richtlijnen van het Vademecum Fietsvoorzieningen, dat een tussenstrook aanbeveelt van minstens 1 meter tussen de rijbaan en een vrijliggend tweerichtingsfietspad, weliswaar bij toegelaten snelheden van meer dan 50km/u op de rijbaan. We moeten nog afwachten wat de toegelaten snelheid zal zijn op deze ventwegen. Het tweerichtingsfietspad is 2,50 meter breed, en dat is wel volgens de aanbevelingen van het Vademecum Fietsvoorzieningen.

Kijkend naar het zuiden, op dezelfde plaats waar de tunnel van de N41 onder de Duivenhoek begint, zijn de wegenwerken al klaar.



Aanvankelijk zijn er twee rijstroken op de rijbaan, links de afslagstrook van de N41, rechts het verlengde van de ventweg. Even verder versmalt de rijbaan tot één rijstrook. De tussenstrook is voorzien van open klinkers die plantengroei toelaten, op plaatsen waar geen oprit is.

Verderop tot aan de rotonde van de Duivenhoek rest dus nog één rijstrook naast het tweerichtingsfietspad.



Het tweerichtingsfietspad heeft dezelfde kleur van asfalt als de rijbaan. Hopelijk wordt het duidelijk als fietspad aangeduid, zodat het door sommige automobilisten niet beschouwd wordt als parkeerplaats! Het fietspad is nu nog niet officieel in gebruik genomen door fietsers, maar het wordt nu toch al gebruikt als parkeerplaats door automobilisten ... Een slecht teken aan de wand?
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6211
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 13-02-2017 19:42:23    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
Dat fietspad zal hier vanaf het kruispunt Kettermuit moeten verder lopen richting Duivenhoek, ...


...
(Zie hierboven.)
Het is nu ongeveer midden februari 2017 en het wordt aan de Kettermuit nu ook al wat duidelijk hoe dat fietspad verder zal lopen. De werken zijn er volop bezig.



De buizen rechts op de foto staan op het einde van het fietspad van vorige foto.

Aan de overkant van de N41, op dat andere fietspad, staan ook enkele werfvoertuigen. Mogelijk wordt ook daar al gewerkt.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6211
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 10-03-2017 10:29:59    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Misschien gaat onze eerste-zaterdag-actie van volgende maand (april 2017) richting N41. Het is dus nuttig om nu, begin maart 2017, nog eens te zien hoe ver het staat met de werken aan de westelijke ventweg.

We kijken eerst naar het noorden op de plaats waar de tunnel van de N41 onder de Duivenhoek begint.



Vergeleken met vorige keer, is nu de rijbaan van de westelijke ventweg al geasfalteerd. Het fietspad nog niet, maar het is al duidelijk te zien waar dat komt en hoe breed dat zal worden.

Nu kijken we naar het zuiden op het kruispunt van de Kettermuit.



Ook hier is de rijbaan van de westelijke ventweg geasfalteerd, en is het duidelijk zichtbaar hoe het fietspad verder zal lopen achter het betonblok met werfinformatie en de rioolbuizen.

Het fietspad is langs deze kant nog niet zo goed afgebakend, maar er is wel plaats voorzien.



Vanaf deze twee uiteinden van de werken is het onmogelijk om te zien hoe de fietstunnel in het midden er zal uitzien. Daarom ben ik ook nog eens langs de Landbouwstraat gaan zien. Als je daar aan de N41 komt, is er geen doorkomen meer aan.



Dit is de oostelijke ventweg, die pas zal afgewerkt worden als de westelijke ventweg klaar is. Maar toch kun je de rijbaan en het fietspad al van elkaar onderscheiden. Dit is het zicht naar het noorden, richting Kettermuit:



En hier kijk je naar het zuiden, richting Duivenhoek:



Het is er maar een slijkerige boel, niet uitnodigend om de N41 over te steken om even naar de westelijke ventweg te kijken.

Ook vanaf hier is er geen zicht op de fietstunnel, die nochtans niet ver af kan liggen. Volgens de tekening van het Agentschap Wegen & Verkeer zal het fietspad in die tunnel zowel onder de N41 als onder de ventwegen gaan (klik om te vergroten).



Het fietspad naast de ventwegen zou dan toch zichtbaar moeten afdalen naar de fietstunnel toe ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6211
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 12-03-2017 18:08:56    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
Ook vanaf hier is er geen zicht op de fietstunnel, die nochtans niet ver af kan liggen. Volgens de tekening van het Agentschap Wegen & Verkeer zal het fietspad in die tunnel zowel onder de N41 als onder de ventwegen gaan (klik om te vergroten).



Het fietspad naast de ventwegen zou dan toch zichtbaar moeten afdalen naar de fietstunnel toe ...
(Zie hierboven.)
Vandaag, zondag 12 maart 2017, is het prachtig lenteweer om eens een wandelingetje te maken langs die westelijke ventweg, om eindelijk eens te zien hoe dat zit met die beloofde fameuze fietstunnel.

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
Vergeleken met vorige keer, is nu de rijbaan van de westelijke ventweg al geasfalteerd...
(Zie hierboven.)
Maar er moet blijkbaar nog wel een asfaltlaag bijkomen.

We gaan vanaf de Duivenhoek richting Kettermuit, naar het noorden dus. De westelijke ventweg ligt overal ongeveer op dezelfde hoogte als de N41 zelf, maar ongeveer halfweg tussen de Duivenhoek en de Kettermuit gaat die plots de diepte in.



Zou daar dan die tunnel komen? In het diepste van het "dal" lijkt dat toch niet zo. Het fietspad verwijdert zich daar wat van de rijbaan van de ventweg, zeer waarschijnlijk om plaats te voorzien voor de bushalte van De Lijn. Aan die bushalte gaat de weg terug omhoog ... Waar zou de tunnel dan komen?



Als de ventweg terug op gelijke hoogte is met de N41 keren we terug richting Duivenhoek. Ook in die richting is de daling van de ventweg natuurlijk duidelijk merkbaar, evenals de verwijdering van het fietspad van de ventweg voor de bushalte.



Maar toch blijkt hier die verwijdering niet alleen voor de bushalte te dienen, maar ook voor een afslag aan het fietspad om de ventweg over te steken. Dat is duidelijk merkbaar als we even terugkijken richting Kettermuit.



En natuurlijk ook als je richting Duivenhoek kijkt.



Betekent dat nu dat de fietstunnel onder de N41 op deze plaats zal komen? De N41 zelf zal dan nog heel wat moeten verhoogd worden, om er onderdoor te kunnen, want die ligt hier op ongeveer gelijke hoogte!

Dat betekent ook, dat het fietspad niet met een tunnel onder de ventwegen gaat, maar dat fietsers de ventwegen gewoon zullen moeten oversteken! De tekening van AWV liet min of meer verstaan, dat het fietspad ook met een tunnel onder de ventwegen zou gaan, zoals op deze vergroting zichtbaar is.



Maar op hun tekeningetje leek het ook alsof het fietspad onder de kruispunten met de Landbouwstraat zou gaan. In hoeverre zijn die tekeningetjes betrouwbaar? Hopelijk gaat de fietstunnel wel onder de N41 Knipoog ...

Maar dat betekent ook, dat fietsers die van onder de N41 uit de tunnel komen, eerst een ventweg zullen moeten oversteken om het fietspad aan de andere kant te bereiken. Zullen ze bij het uitkomen van de tunnel voldoende zicht hebben op het aankomend verkeer op de ventweg?

Merk ook op dat de "afslag" van het tweerichtingsfietspad niet bijzonder breed zal zijn! Dat wordt dus een smalle fietsoversteekplaats voor fietsers in twee richtingen.

Zal de fietsoversteekplaats wel aangeduid worden met twee onderbroken strepen gevormd door witte vierkanten? AWV doet dat steeds minder. Het gemotoriseerd verkeer op de ventweg hoeft dan geen rekening te houden met artikel 40ter van de wegcode Lees :
Citaat:
Hij mag een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen slechts met matige snelheid naderen teneinde de weggebruikers die er zich op bevinden, niet in gevaar te brengen en ze niet te hinderen wanneer zij het oversteken van de rijbaan met normale snelheid beëindigen. Zo nodig moet hij stoppen om ze te laten doorrijden.

Hoe breed zal de bruikbare breedte zijn van het tweerichtingsfietspad in de tunnel? We hebben immers ondervinding met een andere tweerichtingstunnel voor fietsers.

Voorbij de "fietsoversteek" richting Duivenhoek is dus plaats voorzien voor de bushalte tussen de ventweg en het fietspad.



Waarom zou de ventweg hier afdalen, en waarom zou de fietstunnel niet voorzien worden in dit "dal"?
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Elversele - N41 (Nieuwe Steenweg & Pontweg)

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 2 van 6 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005