|
Levensgevaarlijk fietspad |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 04-08-2016 20:36:57 Onderwerp: |
|
|
|
|
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...
Ik begrijp alleen niet zo goed, waarom voor het gemotoriseerd verkeer een omleiding voorzien wordt, vermits in het artikel staat dat het verkeer op de N41 nog steeds de tunnel onder de rotonde kan nemen. Verder komt deze "derde fase" niet zo goed overeen met de derde fase van de folder over deze werken. Maar misschien wordt dat volgende week wel duidelijker. |
(Zie hierboven.)
Even ter plaatse gaan kijken lost (soms) veel op.
Voor het gemotoriseerd verkeer is het duidelijk: die kunnen de N41 niet meer verlaten om naar de rotonde van de Duivenhoek te rijden. Die moeten omrijden langs het volgende kruispunt aan de Kettermuit.
Maar hoe zit het voor fietsers?
Als je uit de richting Hamme komt langs de N41, dan is voorbij de Durmebrug het fietspad nog altijd versperd, maar de versperring is toch wat opzij geschoven in vergelijking met vorige fase.
Dat betekent dat er fietsers zijn die toch rechtdoor rijden. Misschien is de doorgang naar de rotonde niet echt versperd voor fietsers, desnoods als voetganger met de fiets aan de hand? Het zou een hele omweg uitsparen.
Maar we volgen zoals hiervoor de aangeduide omleiding voor fietsers, langs het dreefje naar de durmedijk.
Daar aangekomen valt het op, dat de omleidingswegwijzer naar de richting wijst van waar we komen!
Wie vanaf Temse langs de durmedijk richting Mirabrug fietst, ziet dus een niet voor hem bestemde omleidingswegwijzer naar het dreefje richting N41.
Deze omleidingswegwijzer moet opnieuw in de juiste richting, naar de Mirabrug geplaatst worden.
Aan de Mirabrug staan de omleidingswegwijzers voor fietsers nog altijd op dezelfde plaats, en wijzen in de richting van de N41. Als je langs de Mirabrug vanuit Hamme komt, is hier niets veranderd.
Bijna aan de N41 staat ook nog altijd de omleidingswegwijzer die fietsers verder wijst naar het dubbelrichtingsfietspad naast de N41.
Op het einde van dat dubbelrichtingsfietspad is het wat veranderd. Daar staat een verbodsbord C3 dat de doorgang verbiedt in beide richtingen voor iedere bestuurder, dus ook voor fietsers.
Als je van de fiets afstapt, word je een voetganger en is de doorgang niet meer verboden. Maar zelfs rijdend op de fiets kun je dikwijls passeren, afhankelijk van hoe en waar gewerkt wordt.
Je kunt dus verder fietsen naar de rotonde van de Duivenhoek of langs de 'Hof ter Elstwegel' hier links voor het kapelletje. Soms probeert nog een automobilist langs hier naar de N41 te rijden, maar die moet dan rechtsomkeert maken.
Aan de rotonde kun je als fietser kiezen, of je richting Temse of richting Elversele neemt. Maar aan geen enkele van deze richtingen staat een aanwijzing voor fietsers. Wie niet van de steek is, en niet op de hoogte van de plaatselijke toestand, moet het hier maar raden.
De richting Elversele bekijk ik op een andere keer. Nu vervolg ik mijn weg richting Temse.
Ik weet nu toevallig dat de omleiding voor fietsers langs de Burggravestraat loopt, door het krantenartikel van hierboven, maar dat staat niet aangeduid voor fietsers die vanuit de richting Elversele komen.
Zoals we straks zullen zien, staat hier wel iets anders!
Verderop staat de fietsomleiding wel goed aangeduid. Op het einde van de Burggravestraat wijst de pijl naar de Bergstraat, ...
... en op het einde van de Bergstraat naar de Hogenakkerstraat, richting Steenweg Hulst-Lessen.
Als je uit de richting Sint-Niklaas komt langs de Hogenakkerstraat, zie je aan de Bergstraat een fietsomleidingswegwijzer, ...
... en op het einde van de Bergstraat word je richting Burggravestraat gestuurd.
Maar als je dan aan de Legen Heirweg komt, wordt het pas eigenaardig!
Hier staat:
- Een fietsomleidingswegwijzer die terug naar de Burggravestraat wijst. Deze wegwijzer dient misschien voor wie in de andere richting fietst, maar die zien de achterkant van deze wegwijzer!
- Geen fietsomleidingswegwijzer die naar de rotonde wijst.
- Een verborsbord C3 met onderbord "Uitgezonderd plaatselijk verkeer", waar fietsers dus zouden mogen verder rijden.
- Een verbodsbord C11, dat de doorgang verbiedt voor alle bestuurders van rijwielen.
Het is wel hoogst eigenaardig, dat je met de fiets niet mag verder rijden in de aangekondigde omleidingsweg voor fietsers! Dat is toch iets om te melden op het Meldpunt Fietspaden, samen met die verdraaide omleidingswegwijzer op de durmedijk! Mijn melding heeft referentienummer A0984A2376 gekregen.
Even verder, juist vóór de rotonde, mag geen enkele bestuurder meer door, in beide richtingen!
Nochtans is het wel best mogelijk om verder te rijden, zelfs met auto's. Er is geen enkele hindernis op de rotonde.
Misschien hangt het af van de stand van de werken, maar ik heb meerdere automobilisten zien proberen om richting Hamme te rijden, en daarna natuurlijk ook zien terugkeren omdat het niet mogelijk is . Vanaf de rotonde kun je dat zo niet direct inschatten, ...
... maar dichter bij de N41 wordt dat wel duidelijk.
Ik ben ook eventjes in de Dorpstraat in Elversele gaan kijken. Naar de rotonde toe is eerst alleen plaatselijk verkeer toegelaten, ...
... maar vanaf het kruispunt met de Priesterage is de toegang verboden voor alle bestuurders in beide richtingen, dus ook voor fietsers.
Maar ... toch staan er auto's achter dat verbodsbord. Het zal dus alweer wel niet zo nauw steken met dit verbodsbord?
In alle geval kun je met de fiets hier altijd voorbij, desnoods door af te stappen en voetganger te worden. Voor voetgangers, dus ook met de fiets aan de hand, zal altijd een oversteek over de rotonde voorzien worden, volgens het krantenbericht.
Ik ben benieuwd of de domme signalisatie voor fietsers in de Legen Heirweg en op de durmedijk zal aangepast worden. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 07-08-2016 07:33:52 Onderwerp: |
|
|
|
|
Als je uit de richting Sombeke (Waasmunster) naar Elversele fietst, kom je in de Dorpstraat aan het kruispunt met de Bokmolenstraat een gelijkaardige toestand tegen als in de Legen Heirweg.
De toegang naar Elversele is ook langs deze kant met een verkbodsbord C11 verboden voor alle bestuurders van rijwielen. Het gemotoriseerd verkeer daarentegen mag gerust verder rijden, zolang het "plaatselijk verkeer" is ... Fietsen is dus voortaan helemaal verboden in Elversele, tussen de Legen Heirweg vanaf de Burggravestraat, en de Dorpstraat vanaf de Bokmolenstraat. Fietsers moeten er te voet doorheen met de fiets aan de hand. Hoogst eigenaardig en zeer fietsonvriendelijk!
Met een omleidingswegwijzer worden fietsers richting Bokmolenstraat verwezen. Dat klopt voor wie richting Sint-Niklaas wil fietsen, maar niet voor wie richting Tielrode wil! De omleidingsaanduiding is verre van duidelijk voor fietsers, en het fietsverbod is totaal onnodig.
Er staat trouwens geen enkele aanduiding van de fietsomleiding voor wie bijvoorbeeld vanuit de richting Hamme komt. Die heeft onderweg geen verbodsbord C11 tegengekomen, en mag dus wel fietsen in Elversele . Maar de omleiding naar Sint-Niklaas langs de Bokmolenstraat staat hier voor deze fietsers niet aangeduid.
Om nog eens op die richting Hamme terug te komen: nu het weekend is wordt er niet gewerkt en hindert niets meer de doorgang van fietsers vanaf het dubbelrichtingsfietspad langs de N41 naar de rotonde van de Duivenhoek, behalve misschien dat verbodsbord C3 helemaal rechts, dat eigenlijk de toegang verbiedt voor alle verkeer in beide richtingen . Of hoe verkeersborden slecht gebruikt worden bij werken, en daardoor hun geloofwaardigheid verliezen. Niet te verwonderen dat alle weggebruikers steeds minder rekening houden met verkeersborden.
In die andere richting (waarin dus alle verkeer eigenlijk ook verboden zou zijn) is de doorgang naar de N41 nu zelfs mogelijk voor auto's richting Hamme. Nergens komen automobilisten langs deze kant een verbodsbord tegen. Als ze "plaatselijk verkeer" zijn in Elversele, is er geen enkel bezwaar om vanaf de Legen Heirweg of vanaf de Dorpstraat via de rotonde van de Duivenhoek naar de N41 te rijden richting Hamme. De rotonde is dus helemaal niet afgesloten tijdens deze derde fase van de werken, althans niet voor het gemotoriseerd verkeer ...
Fietsers kunnen trouwens nog een verrassing tegenkomen. Als ze langs de oostkant van de N41 de Landbouwstraat inrijden, dan zien ze dit als ze uiteindelijk aan de N41 gekomen zijn.
Dat wordt aan het begin van de Landbouwstraat nochtans door niets verboden of verhinderd, en er staat ook geen enkele verwittiging voor fietsers. En waarom zouden fietsers dit stukje N41 tot aan de Kettermuit (en omgekeerd) niet mogen rijden, zolang de werken hier dat niet onmogelijk maken? Ook aan de Kettermuit staat immers het fietspad langs de N41 versperd met een afsluiting en een verbodsbord C11. Zelfs de omwonenden zouden niet meer mogen fietsen!
Vooral bij werken worden fietsers nog altijd behandeld als tweederangsweggebruikers! _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 08-08-2016 19:55:38 Onderwerp: |
|
|
|
|
Om het bovenstaande te vervolledigen: vanuit de Landbouwstraat zijn er twee toegangen naar de N41. Ook aan die tweede toegang is verder rijden langs de N41 verboden voor bestuurders van rijwielen.
Bromfietsen, zelfs klasse A, mogen dat wel! Dat wordt eigenaardig genoeg niet verboden. De verkeersborden die het dubbelrichtingsfietspad aanduiden langs de N41 staan er immers nog altijd. Bromfietsers klasse B worden zelfs verplicht om van dat fietspad gebruik te maken.
Aan de rotonde van de Duivenhoek is de toestand vandaag (maandag 8 augustus 2016) alweer gewijzigd door de voortschrijdende werken. In het krantenbericht zei Sylvie Syryn, de woordvoerster van Wegen en Verkeer, dat voor de voetgangers een oversteek voorzien is over de rotonde, maar die is nu toch niet meer bruikbaar ...
Voetgangers moeten nu ook rond de rotonde wandelen als ze in Elversele van de oostkant van de N41 naar de westkant willen, of omgekeerd. Er is nog juist plaats genoeg langs het voetpad aan de bushalte richting Tielrode.
Dit is tevens de weg die fietsers nu kunnen gebruiken als ze van Hamme naar Sint-Niklaas willen rijden of omgekeerd. Tenminste ... indien dat zou toegelaten zijn, want de verbodsborden C11 voor bestuurders van rijwielen staan nog altijd in de Legen Heirweg en in de Dorpstraat. Het is blijkbaar nog altijd, om ik weet niet welke reden, verboden te fietsen in het centrum van Elversele, terwijl gelijk welk gemotoriseerd vervoer toegelaten is, zelfs bromfietsers klasse A.
Ik heb deze anomalie nu eens rechtstreeks gemeld aan het AWV, de wegbeheerder van de N41 en dus de uitvoerder van de werken. Mijn melding op het Meldpunt Fietspaden heeft referentienummer B7B8B26B10 gekregen. Ik ben alweer benieuwd of er iets zal veranderen aan die fietsonvriendelijke signalisatie.
De verplaatste omleidingswegwijzer op de durmedijk, gemeld met referentienummer A0984A2376, is ondertussen toch al opnieuw goed geplaatst . _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 09-08-2016 11:14:06 Onderwerp: |
|
|
|
|
Om het "fietsverbod" op de N41 gedurende de werken te vervolledigen, heb ik ook maar een foto genomen van de afsluiting op het fietspad richting Elversele aan het kruispunt met de Steenweg Hulst-Lessen, dus aan de "Kettermuit".
Wie daar toevallig woont en per fiets is, moet maar te voet verder om de wegcode niet te overtreden! Je komt dus best met een bromfiets klasse A, dan mag je wel langs de N41 verder rijden op het fietspad!
Dit verbod voor rijwielen is wel eigenaardig, want aan de N41 zelf wordt tijdens deze "fase 3" nog niet gewerkt, dus er is geen enkele hinder op het fietspad. Het is er alleen nog altijd even gevaarlijk als vroeger.
Aan de overkant van de N41 is het nog eigenaardiger. Daar is het aan bestuurders van rijwielen en bromfietsen al verboden van verder te rijden sinds mei 2015, als dit kruispunt heringericht is. Sindsdien staat er een combinatieverkeersbord C9-C11 en een fietswegwijzer naar Elversele, en liggen er zelfs betondrempels dwars over het stukje fietspad. Toch is hier nog een totaal overbodige afsluiting bijgeplaatst met een verbod voor rijwielen alleen.
Pikant detail: "handelaars N41 bereikbaar", maar niet per fiets!
Nog een bijkomende eigenaardigheid aan deze kant: een omleidingswegwijzer voor fietsers wijst hier naar het eenrichtingsfietspad op de Steenweg Hulst Lessen (of de Waasmunstersesteenweg in Sint-Niklaas) in de richting van Waasmunster langs de verkeerde kant van de rijbaan!
Als je deze wegwijzer volgt, rij je op het eenrichtingsfietspad in tegenrichting langs de linkerkant van de rijbaan! Dan bega je bijgevolg een verkeersovertreding tegen het artikel 9.1.2.1° van het verkeersreglement! Maar ... voor welke fietsers staat deze omleidingswegwijzer daar eigenlijk? Van waar zouden die fietsers moeten komen?
De verkeersaanduidingen voor fietsers laten dikwijls veel te wensen over! _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 11-08-2016 11:18:56 Onderwerp: |
|
|
|
|
Om nog wat meer druk uit te oefenen, heb ik op 09 augustus 2016 ook nog deze mail verstuurd naar de politie van Temse:
Citaat: |
Geachte,
Tijdens de werken aan de N41 wordt al sedert 1 augustus 2016 de toegang naar Elversele verboden voor bestuurders van rijwielen, in de Legen Heirweg vanaf het kruispunt met de Burggravestraat, ...
en in de Dorpstraat vanaf het kruispunt met de Bokmolenstraat.
Waarom mogen fietsers, en andere rijwielen, al bijna gedurende een derde van de maand augustus niet meer rijden in de dorpskom van Elversele, terwijl al het andere gemotoriseerd vervoer (zelfs bromfietsers klasse A) wel verder mag rijden als "plaatselijk verkeer"?
Met vriendelijke groeten,
Jozef Van Breuseghem
Secretaris Fietsersbond afdeling Temse |
Daarop kwam al vlug deze reactie, ...
Citaat: |
Beste,
Uw vraag werd doorverzonden naar onze hoofdcommissaris.
Met vriendelijke groeten
Het onthaal
PZ Kruibeke-Temse |
... en die antwoordde:
Citaat: |
Jozef
Naar aanleiding van uw aanmerkingen i.v.m. het fietsen in Elversele, verwijs ik naar het antwoord dat u van het AWV ter zake ontving.
Vriendelijke groeten
Antoine Van Hove |
Dit is dat antwoord van het AWV dat ik ontving:
Citaat: |
Op 10 augustus 2016 11:00 schreef Wegbeheerder <mobiliteit@temse.be>:
Beste Van Breuseghem Jozef,
Als reactie op uw melding van een knelpunt voor fietsers (referentie : A0984A2376) op volgende locatie :
Legen Heirweg
Temse
Oost-Vlaanderen
Melden we u het volgende :
Geachte heer Van Breuseghem,
Wij hebben uw melding van 4 augustus goed ontvangen via de gemeente Temse.
De fietsomleidingen voor de werken langs de N41 in Temse lopen zoals vermeld op onze website via enerzijds Steenweg Hulst-Lessen, Hogenakkerstraat, Bergstraat en Burggravenstraat en anderzijds Steenweg Hulst-Lessen, Stoksthoekstraat, Bokmolenstraat en Dorpstraat. Deze fietsomleiding is gestart in fase 3, maar zal ook in de volgende fasen (fase 4 en 5) gehandhaafd blijven, als de werken aan de rotonde afgerond zijn. Op dat ogenblik zullen bijkomende borden geplaatst worden in functie van de fietsomleidingen.
Om fietsers aan te moedigen de fietsomleidingen te volgen werd op de Dorpstraat thv de Bokmolenstraat en op de Legen Heirweg thv de Burggravenstraat reeds een fietsverbod geplaatst. Zo willen we voorkomen dat fietsers tot de rotonde doorrijden en daar in de werfzone terecht komen.
Tijdens fase 3 zijn ook de werken thv de rotonde in uitvoering. Hierdoor zijn de Legen Heirweg, Dorpstraat en ventwegen langs de tunnel geknipt thv de rotonde. Omdat de toestand op de rotonde dagelijks wisselt, is er voor gekozen geen fietsverkeer over de rotonde toe te staan. Er wordt wel steeds een doorgang voorzien voor voetgangers. (zie schets website)
Daarom worden voorlopig geen omleidingsborden voor fietsers geplaatst op de rotonde. Van fietsers wordt verwacht dat zij de werfzone thv de rotonde kruisen als voetganger (met de fiets aan de hand).
De fietsomleiding langs de Durmedijk werd gecontroleerd. Alle omleidingen staan in de juiste richting.
Wij danken u voor uw melding en hopen u met deze informatie van dienst te zijn geweest.
Met vriendelijke groeten,
Agentschap Wegen en Verkeer
I.o. ing. Ilse Van Wijnendaele |
Blijkbaar is mij dat antwoord toegestuurd via de dienst mobiliteit van Temse.
De omleiding langs de durmedijk is inderdaad weer juist aangeduid, dat heb ik hier op 8 augustus 2016 al vermeld, maar met de rest van hun antwoord kan ik niet zomaar leven. Het verbodsbord C11 is dus een "aanmoedigingsbord" geworden, om fietsers aan te moedigen de fietsomleidingen te volgen. En wat als ik in Elversele woon of er moet zijn?
Daarom heb ik hen dit antwoord verstuurd, tevens naar de dienst mobiliteit van Temse en naar onze hoofdcommissaris:
Citaat: |
Geachte,
Ik dank u voor uw antwoord, en ik begrijp best dat u wil voorkomen dat fietsers tot de rotonde doorrijden en daar in de werfzone terecht komen, maar het is wel zeer merkwaardig dat u dat alleen wil vermijden voor "bestuurders van rijwielen", zoals een verkeersbord C11 dat aanduidt. Al het andere rijdend verkeer mag/kan tot aan de rotonde verder rijden, als "plaatselijk verkeer", als het maar gemotoriseerd is, te beginnen vanaf bromfietsers klasse A.
Het gevolg is dat auto's, motors, bromfietsers , ... verder rijden over de rotonde als het kan, of noodzakelijkerwijze terugkeren als blijkt dat het niet kan. Ook fietsers (en andere rijwielen) rijden gewoon verder door het verbodsbord C11, omdat het nogal zinloos is om niet meer te mogen fietsen in de dorpskom van Elversele.
Door het veelvuldig gebruik van het verkeersbord C11 voor een doel waarvoor het niet dient, leer je aan fietsers dat ze er eigenlijk geen rekening mee moeten houden. Hetzelfde geldt trouwens voor het veelvuldig onnodig gebruik van het verbodsbord C3 (verboden toegang, in beide richtingen, voor ieder bestuurder). De waarde van verbodsborden wordt hierdoor uitgehold, waardoor weggebruikers er geen rekening meer mee houden ... tot er iets gebeurt op een plaats waar er toch rekening mee zou moeten gehouden worden. Maar dan is het natuurlijk de schuld van de weggebruikers (en vooral van de fietsers!) die "de wegcode aan hun laars lappen".
Om te vermijden dat het verkeer in de werfzone terecht komt, zou bijvoorbeeld een bord "rotonde afgesloten" kunnen geplaatst worden aan het begin van de (fiets)omleiding.
Zoals u schrijft, verwacht u van fietsers dat zij de werfzone aan de rotonde oversteken als voetganger, met de fiets aan de hand. Juist daarvoor dient het verkeersbord C11. Dat moet bijgevolg geplaatst worden juist vóór de rotonde, niet enkele honderden meters daarvoor.
Ook ik hoop u met deze informatie van dienst te zijn geweest.
Met vriendelijke groeten,
Jozef Van Breuseghem
Secretaris Fietsersbond afdeling Temse |
Zou hier rekening mee gehouden worden? Ik maak me geen illusies _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 12-08-2016 20:05:36 Onderwerp: |
|
|
|
|
Nu staat op de Legen Heirweg vlak voor de rotonde een bordje met ... "fietsers afstappen" ...
Een dergelijk bord heeft geen enkele wettige betekenis. Trouwens, hoe kun je nu afstappen als de toegang verboden is voor bestuurders van rijwielen? Maar ja, we weten ondertussen dat het AWV een andere betekenis geeft aan het verkeersbord C11 dan de betekenis van de wegcode.
Om correct te zijn zou hier dat bord C11 moeten staan. Je stapt dan van je rijwiel af, en dan ben je een voetganger en mag je verder met het rijwiel aan de hand.
Het bordje met "fietsers afstappen" wordt zelfs nog voorafgegaan door een verbodsbord C3, waar dus eigenlijk geen enkele bestuurder meer zou mogen verder rijden, ook niet uit de andere richting!
Dat is dus nog een bijkomend verbodsbord dat mag genegeerd worden van het AWV ...
Aan de kant van de Dorpstraat staat zo geen bordje met "fietsers afstappen". Terwijl ik daar toch was, heb ik nog een foto gemaakt van het verbodsbord C11 in de Dorpstraat, met de kerktoren van Elversele in beeld, om ook in deze richting te kunnen inschatten over welke afstand eigenlijk de toegang verboden is voor bestuurders van rijwielen.
Ik ben namelijk nog iets van plan ...
(Aanpassing op 17-18-2016: Foto met verbodsbord C3 toegevoegd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 17-08-2016 18:30:56; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 16-08-2016 09:53:13 Onderwerp: |
|
|
|
|
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...
Ik ben namelijk nog iets van plan ... |
(Zie hiervoor.)
Hier is het dan, want eigenlijk kan het helemaal niet, dat het verbodsbord C11 gebruikt wordt op de wijze zoals het Agentschap Wegen & Verkeer zelf zegt, en het kan al helemaal niet dat zelfs de politie van Temse naar dat antwoord verwijst om het misbruik van dat verkeersbord te verantwoorden. Daarom heb ik nog maar eens een mailtje verstuurd naar het AWV Oost-Vlaanderen en naar de politie van Temse, en ... ook naar de pers deze keer.
Citaat: |
Geachte,
Uw antwoord, waarvoor ik u dank, brengt mij steeds meer in verwarring.
Mij is altijd geleerd, en zo staat het ook in de wegcode, dat het verkeersbord C11 betekent dat de toegang verboden is voor bestuurders van rijwielen. Fietsers, en bestuurders van andere rijwielen, mogen vanaf dit bord alleen nog als voetganger verder met het rijwiel aan de hand.
Aangezien sinds 1 augustus 2016, het begin van de fase 3 van de werken aan de N41, dit verbodsbord geplaatst is richting dorpskom van Elversele aan de oostkant in de Legen Heirweg ter hoogte van de Burggravestraat, ...
... en aan de westkant in de Dorpstraat ter hoogte van de Bokmolenstraat, ...
... betekent dat volgens de wegcode dat de toegang tot de dorpskom van Elversele verboden is voor bestuurders van rijwielen.
In uw antwoord geeft u echter een andere betekenis aan dit verbodsbord C11: het is een "aanmoediging" voor fietsers om de fietsomleiding te volgen. Zelfs de politie van Temse verwijst mij naar uw antwoord voor deze nieuwe betekenis van dit verkeersbord ... Ook dat is hoogst eigenaardig!
Wie richting Sint-Niklaas rijdt kan die fietsomleiding volgen. Maar wie in de dorpskom van Elversele moet zijn, of wie er doorheen moet richting Hamme, of richting Sombeke vanaf de Legen Heirweg, of richting Tielrode vanaf de Dorpstraat, heeft aan die fietsomleiding geen boodschap. Maar blijkbaar moet die fietser inderdaad geen rekening houden met het verbodsbord C11 en gewoon verder rijden, want in de Legen Heirweg staat vlak voor de rotonde dit bordje:
Je kunt alleen maar afstappen als je het verbodsbord C11 voorbij fietst tot hier.
Het verkeersbord C11 staat op nog andere plaatsen langs de N41, bijvoorbeeld op de kruispunten van de Landbouwstraat met de N41 en aan het kruispunt van de N41 met de Steenweg Hulst-Lessen.
Zijn dat dan ook slechts "aanmoedigingen" om fietsers de fietsomleiding te laten volgen, en mogen fietsers daar eigenlijk ook wel voorbij rijden, juist zoals in de Legen Heirweg en in de Dorpsstraat, tot ze een bord met "fietsers afstappen" tegenkomen?
Bovendien ben ik ongerust over mijn rechtszekerheid als ik nu in de dorpskom van Elversele aangereden wordt door een motorvoertuig. Zal een goede advocaat van de tegenpartij niet kunnen aanvoeren, in mijn nadeel, dat ik daar eigenlijk niet mag fietsen? Bij navraag zegt mijn verzekeringsmaatschappij dat "de aanwezigheid van het verbodsbord eventueel van belang kan zijn bij de vraag of de betreffende fietser die het verbodsbord heeft genegeerd al dan niet voorzienbaar was" en dat "dit bord altijd een bron van onzekerheid kan betekenen daar nooit valt te voorspellen of een bepaalde partij (verzekeringsmaatschappij, advocaat of rechter) het bord toch zal aanhalen om haar standpunt te verdedigen welk dat ook mag zijn".
Aangezien deze toestand zal blijven aanhouden gedurende de fasen 4 en 5 van de werken, dus tot in maart 2017, zou ik graag gerustgesteld worden over mijn rechtszekerheid als fietser in Elversele, en een duidelijk antwoord krijgen over hoe ik mij als bestuurder van een rijwiel moet gedragen bij een verkeersbord C11, want blijkbaar heb ik het altijd verkeerd voor gehad.
Met vriendelijke groeten,
Jozef Van Breuseghem
Secretaris Fietsersbond afdeling Temse |
De woorden van de verzekeringsmaatschappij komen van een vorig geval, waar ook een verbodsbord C11 gebruikt was voor een ander doel dan zijn betekenis. Dat was ook in Elversele, en toen is dat verkeersbord verwijderd.
Ik ben benieuwd of hier een gefundeerd antwoord op zal komen en of deze wantoestand zal blijven bestaan tot ... maart 2017! _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 19-08-2016 20:33:12 Onderwerp: |
|
|
|
|
Vandaag, vrijdag 19 augustus 2016, las ik een beetje verwonderd dit artikel in de Gazet van Antwerpen (klik om te vergroten):
Het artikel staat ook gedeeltelijk op de website van de Gazet van Antwerpen, in Het Nieuwsblad, en op de website van die krant.
Moeten wij, fietsers of Fietsersbond, zich daar iets van aantrekken? Waarschijnlijk niet. De werken zijn bezig en die petitie komt zeer waarschijnlijk veel te laat. Onze betere, veilige fietspaden komen dus niet in gevaar, hopen we!
En is het allemaal wel waar, wat in die petitie beweerd wordt? Slechts in één punt kan ik mij persoonlijk wel vinden: de U-bocht die sommigen aan het kruispunt van de Kettermuit zullen moeten maken kan problematisch en gevaarlijk zijn. Maar daaraan had men vroeger moeten denken. Dat had men kunnen oplossen door van dat kruispunt een rotonde te maken. Daar was plaats voor en men is dat, naar het schijnt, wel van plan geweest, maar het is niet uitgevoerd. Ik weet niet waarom, maar het lichtengeregeld kruispunt dat er nu ligt, is in ieder geval veiliger voor fietsers om de N41 over te steken dan een rotonde.
Is het verder voor automobilisten zo een groot probleem, om in hun comfortabele zetel enkele honderden meters meer af te leggen om hun bestemming te bereiken? Die "kilometers omrijden" is fel overdreven! En als de ventwegen gebruikt worden als sluikwegen (geen 'sluipwegen'!), ligt dat niet aan de mentaliteit van de automobilisten zelf? Zijn deze twee 'redenen' niet te plaatsen onder de rubriek "tijd proberen winnen ten koste van mobiliteit"?
Zullen de hulpdiensten na een aanrijding nu juist niet gemakkelijker ter plaatse kunnen komen, dank zij die ventwegen? Tenzij automobilisten die ventwegen gebruiken als 'inhaalstrook' voor de N41, natuurlijk.
Persoonlijk betwijfel ik de stelling dat er meer verkeersdoden zullen vallen. Maar de toekomst zal dat moeten uitwijzen.
(Aanpassing op 21-08-2016: Website GvA toegevoegd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 21-08-2016 08:22:57; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 27-08-2016 21:16:35 Onderwerp: |
|
|
|
|
Dit artikeltje stond in Het Nieuwsblad van donderdag 25 augustus 2016:
De werken zitten op schema, zoals het verschenen is in de nieuwe Omroeper van woensdag 1 juni 2016. De rotonde gaat dus open op 1 september 2016, volgens het krantenbericht. Ik ben benieuwd of de doorgang door Elversele voor fietsers en andere bestuurders van rijwielen, over de rotonde, dan nog altijd "verboden" zal worden met verkeersborden C11. Op zaterdag 3 september 2016 gaat onze eerste-zaterdag-actie in die richting
Ondertussen zijn al graafwerken aan de gang voor de oostelijke ventweg. Aan de kruispunten van de N41 met de Landbouwstraat zijn die werken al duidelijk zichtbaar.
Dit zie je in noordelijke richting aan de noordelijke tak van de Landbouwstraat.
Dit aan dezelfde noordelijke tak van de Landbouwstraat maar in zuidelijke richting.
Dit is het zicht in noordelijke richting aan de zuidelijke tak van de Landbouwstraat.
En hier kijk je in zuidelijke richting aan de zuidelijke tak van de Landbouwstraat.
Als ik de breedte van de afgraving bekijk, en de afstand tot de N41, dan krijg ik toch de indruk dat de tekening van het Agentschap Wegen & Verkeer zeer optimistisch is.
Tussen de twee takken van de Landbouwstraat is de N41 verbreed, om een soort van pechstrook aan beide kanten naast de rijbaan te maken. Tussen die pechstrook en deze ventweg komt een groenzone met een bomenrij, en dan is er nog een stukje groen als afscheiding tussen de ventweg en het fietspad. Als dat allemaal op dat stuk moet komen dat nu afgegraven is, dan zal het allemaal toch maar smalletjes worden, vrees ik. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 03-09-2016 18:34:03 Onderwerp: |
|
|
|
|
Tot onze vreugde is het fietsverbod in Elversele opgeheven op de dag van onze eerste-zaterdag-actie van 3 september 2016. Zowel in de Legen Heirweg ...
... als in de Dorpstraat is de versperring met het verkeersbord C11 opgeruimd.
De fietsomleiding naar Sint-Niklaas is nochtans nog altijd dezelfde, zowel in de Legen Heirweg waar de fietsomleiding naar Sint-Niklaas in de Burggravestraat wel aangegeven is voor fietsers die van de rotonde van de Duivenhoek komen ...
... maar niet voor fietsers die naar de rotonde toe rijden, ...
... als in de Dorpstraat waar de fietsomleiding naar Sint-Niklaas in de Bokmolenstraat ook aangegeven is voor fietsers die van de rotonde van de Duivenhoek komen ...
... maar niet voor fietsers die naar de rotonde toe rijden, ...
Op gebied van fietsomleiding is hier dus niets veranderd. Toch moet het Agentschap Wegen en Verkeer vanaf nu de "fietsers niet meer aanmoedigen om de fietsomleiding te volgen" om hun eigen woorden te gebruiken. Dat komt natuurlijk omdat, vanaf deze fase 4 van de werken, het gemotoriseerd verkeer opnieuw rond de rotonde kan draaien en de weg daartoe dus vrij moet zijn.
Daarom zijn de versperringen met het verkeersbord C11 opgeruimd in de Legen Heirweg en in de Dorpstraat. Ze staan nu bij elkaar geplaatst als verkeersbordenbos op de rotonde van de Duivenhoek.
Op één van de versperringen stuurt de fietsomleidingswegwijzer de fietsers zelfs als spookrijders in de verkeerde richting rond de rotonde.
Het is bovendien nogal nutteloos om naast een verbodsbord C3, dat de toegang verbiedt in beide richtingen voor iedere bestuurder, ook nog een verbodsbord C11 te plaatsen, dat de toegang enkel verbiedt voor bestuurders van rijwielen. Maar je kunt natuurlijk niet meer verstand gebruiken dan je hebt ...
Voor de westelijke ventweg naar het noorden staat zelfs de melding dat het "fietspad afgesloten" is, op een bijkomend omleidingsbord.
Het fietspad dat daar aan die kant nooit geweest is ...
Op de N41 vanuit de richting Hamme is de fietsomleiding langs de durmedijk zelfs helemaal verdwenen.
Fietsers kunnen dus opnieuw verder rijden langs de N41 tot aan de rotonde van de Duivenhoek. Op de durmedijk is wel een omleidingswegwijzer blijven staan.
Waarschijnlijk vergeten ... Maar daar hebben we geen last van, hij staat in het gras .
Met dit alles zijn die onnodige verbodsborden C11 met dat belachelijke fietsverbod tenminste toch verdwenen op de toegangswegen naar Elversele! Hopelijk doet het Agentschap Wegen en Verkeer in de toekomst geen dergelijke dommigheden meer! Vanzelfsprekend houd ik dat in het oog . _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|