Het is nu 09-04-2025 02:14:56
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Kruispunten Ruisstraat, Polderstraat, Antwerpse Steenweg

    -> Tielrode - Burgemeester Achiel Heymanstraat Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6306
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 21-03-2022 19:36:02    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Ondertussen gaan de werken verder volgens plan van de gemeente. Tussen het tankstation en de Antwerpse Steenweg is de heraanleg al aangevat langs de kant van het tankstation.



Als de plannen gevolgd worden moet dit een soort van voetpad worden.

Op deze plaats komt het fietspad nog naast dit "voetpad", en komt daarnaast de rijbaan bijna tot tegen dat fietspad. Dit alles volgens plan, natuurlijk.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken  

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6306
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 27-03-2022 19:42:18    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

We zijn weer een weekje verder tegenover de vorige keer en links op deze foto zie je de verhoogde drempel voor de bushalte richting Elversele op de Burgemeester Achiel Heymanstraat recht tegenover de Antwerpse Steenweg.



Deze drempel was ook al in de verte te zien op de foto van vorige week, maar op deze foto zie je aan de overkant van de straat ook de verhoogde drempel van de bushalte richting Temse.

Het fietspad zal met een kronkel achter het perron van deze bushaltes geleid worden. De verhoogde drempels komen aan de kant van de rijbaan.

Links van de dichtstbije drempel komt het perron en nog verder naar links komt dus het fietspad. Om vanop dit fietspad de rijbaan over te steken naar de Antwerpse Steenweg, zullen fietsers langs deze kant van de bushalte het fietspad moeten verlaten. Hopelijk krijgen ze hier wat plaats om de bocht te nemen en even te wachten om te kunnen uitkijken naar het verkeer op de rijbaan, zoals wij het gevraagd hebben.

Rechts naast de verder verwijderde drempel aan de overkant komt een breder perron met een schuilhuisje en fietsenstallingen. Het fietspad zal daar met een ruimere kronkel omheen moeten dan het fietspad in de richting van Elversele.

In de omgeving van het tankstation is aan de weg weinig veranderd, behalve het ijzerwerk dat in de grond gestoken is op de plaats waar het fietspad moet komen ... volgens plan.



Ik begin mij af te vragen of dat fietspad werkelijk 1,75 meter breed zal worden?

Het ijzerwerk zit ook aan de overkant van de straat in de grond, naast het voetpad.



De afsluiting staat juist op het einde van het oude, bestaande fietspad, waarop het nieuwe fietspad in het verlengde moet aansluiten. Dat bestaande fietspad op de Burgemeester Achiel Heymanstraat is evenwel juist 1 meter breed. Ik vraag mij af hoe die bijkomende 75 cm fietspadbreedte verderop zullen gerealiseerd worden ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken  

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6306
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 04-04-2022 12:51:14    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
... Dat bestaande fietspad op de Burgemeester Achiel Heymanstraat is evenwel juist 1 meter breed. Ik vraag mij af hoe die bijkomende 75 cm fietspadbreedte verderop zullen gerealiseerd worden ...
(Zie hierboven.)

Nu de boordsteen van de rijbaan aan beide kanten aangebracht is, wordt veel duidelijker.

Het fietspad richting Temse zal aanvankelijk zeker geen 75cm breder worden. Dat zie je goed op deze foto.



De rijbaan loopt gewoon verder maar de boordsteen komt tussen de rijbaan en het fietspad. Daarbij zal het fietspad waarschijnlijk wat moeten opschuiven naar rechts om even breed (even smal?) te blijven.

Aan de andere kant van de straat, voor het tankstation, lijkt het fietspad richting Elversele wat breder (ik had mijn meter niet bij Triest, maar afmetingen komen nog wel Hihi).



Hier is zichtbaar hoe dat fietspad, dat naast de rijbaan ligt, met een S-bocht aansluit op het bestaande fietspad van 1 meter breed dat van de rijbaan verwijderd ligt. Zoals op het plan dus.

We volgen het fietspad in aanbouw richting Temse tot even voor het kruispunt met de Antwerpse Steenweg. Daar is de boordsteen tussen de rijbaan en het fietspad verlaagd.



Hetzelfde is gedaan juist aan de overkant van de straat aan het fietspad richting Elversele.



Of voor de duidelijkheid, dezelfde verlaagde boordsteen van de foto hierboven, gezien in de richting Elversele.



Dat is op de plaats waar, volgens plan, een zebrapad over de rijbaan zal komen. De boordsteen van het fietspad is dus verlaagd, opdat minder mobiele voetgangers zonder horten en stoten op het zebrapad zouden kunnen komen. Dat is prima Goed zo!. Voor alle duidelijkheid, hier nog eens dat plan van de gemeente Temse (klik om te vergroten).



Maar ... nog even verder waar de nieuwe bushalte zal komen, en waar fietsers vanaf het fietspad de rijbaan moeten kunnen oversteken naar de Antwerpse Steenweg, is de boordsteen helemaal niet verlaagd!



Hetzelfde geldt voor fietsers die vanaf de Antwerpse Steenweg de rijbaan moeten oversteken om naar het fietspad richting Elversele te rijden.



Ook voor hen is er geen verlaagde boordsteen!



Voor alle duidelijkheid: dit gaat over de afgeschuinde boordsteen. De rechtopstaande boord is in feite de greppel van de rijbaan. De rijbaan wordt nog opgevuld met verharding en asfalt tot op de hoogte van die rechtopstaande boord. Waarschijnlijk zelfs nog iets hoger, waardoor er voor fietsers het gekende "greppel-boordsteen-effect" zal ontstaan als ze het fietspad op- of afrijden Triest Triest ...

Het lijkt er dus zeer sterk op, dat de gemeente Temse andermaal geen rekening houdt met onze terechte opmerkingen Triest ...

Gaan we nog even verder richting Temse, tot juist voorbij de plaats van de nieuwe bushalte richting Temse. Ook daar is de boordsteen tussen fietspad en rijbaan verlaagd.



En dat is evenzo aan de overkant van de straat.



Ook dat is voor een zebrapad, zoals het op het plan staat. Men denkt wel aan voetgangers die de straat willen oversteken, maar aan fietsers die dat willen doen ...

Want even verder komen we aan het kruispunt met de Polderstraat. Recht tegenover de Polderstraat is de boordsteen van het fietspad evenmin verlaagd!



De gemeente Temse heeft er dus niet aan gedacht, dat er wel eens fietsers van op dit fietspad naar de Polderstraat zouden willen rijden, of vanaf de Polderstraat ...



... naar het fietspad richting Elversele.



Daar komt nog bij dat er een groenstrookje komt tussen het fietspad richting Elversele en de rijbaan, volgens plan! Dat zal het op- en afrijden van het fietspad richting Elversele zeker niet gemakkelijker maken.

Aanvankelijk is er wat bezwaar geuit tegen ons voorstel om hier een op/afrit aan het fietspad te voorzien, omdat daarvoor een boompje (op het plan!) zou sneuvelen. Kijk eens op de tweede foto hierboven hoeveel boompjes er nu nog zijn blijven staan recht tegenover de Polderstraat ... Een bezwaar dat er dus geen is!

De boordstenen aan het kruispunt met de Poldertraat zijn gelukkig wel verlaagd, zodat het fietspad richting Temse zonder horten en stoten over het kruispunt kan verder lopen. Hoewel het fietspad hier volgens plan wat van de rijbaan zal verwijderd liggen, want ook langs deze kant komt een groenstrookje tussen fietspad en rijbaan (volgens plan).



Nog even verder richting Temse, nog voor het kruispunt met de Ruisstraat, is de boordsteen tusen fietspad en rijbaan weer verlaagd ...



... en aan de overkant eveneens.



Dat is opnieuw voor een zebrapad volgens het plan van de gemeente. Wij hadden gevraagd dit zebrapad tussen de Polderstraat en de Ruisstraat te verplaatsen naar de andere kant van de Polderstraat, zoals het op "ons" plan is aangeduid (klik om te vergroten).



Maar toen hadden we nog niet door, dat naast dit zebrapad ook een "fietsgeleiding" getekend staat op het plan van de gemeente. Ik ben nu echt benieuwd of die er in werkelijkheid zal komen, want op ons overleg met de mobiliteitsdienst van 16 maart 2022 heb ik de nutteloosheid van deze fietsgeleiding nog eens proberen uit te leggen. Ik weet nog altijd niet of ze het snappen (zie verder).

Nog even verder richting Temse komen we aan het kruispunt met de Ruisstraat. Daar tegenover is ook geen verlaging te merken van de boordsteen tussen fietspad en rijbaan.



Vanuit de Ruisstraat ...



... zul je het fietspad richting Temse niet zomaar kunnen bereiken.



Want volgens het plan van de gemeente komt hier ook een groenstrookje tussen rijbaan en fietspad.

Heb je terloops gemerkt dat alle boompjes ook hier gesneuveld zijn? Ook dat was een bezwaar tegen onze op/afrit op deze plaats aan het fietspad ...

Evenals aan de Polderstraat zijn ook aan het kruispunt met de Ruisstraat de boordstenen verlaagd, om het fietspad richting Elversele zonder horten en stoten over het kruispunt te laten verder lopen, gelukkig!



Even voorbij de Ruisstraat tenslotte, richting Temse, is de laatste verlaging van de boordsteen tussen rijbaan en fietspad, weer voor een zebrapad volgens plan.



En natuurlijk is aan de overkant van de straat een overeenkomstige verlaging.



Ook hier is op het plan een nutteloze "fietsgeleiding" voorzien naast het zebrapad. Het zal mij benieuwen of ze er echt komt, want deze fietsgeleiding mag niet aangebracht worden als er geen toeleidend fietspad is dat naar de oversteek toeleidt. Dat staat in het Dienstorder MOW/AWV/2017/6 van AWV, de "uitvinders" van de fietsgeleiding. In de Ruisstraat, noch in een andere zijstraat van de Burgemeester Achiel Heymanstraat, zijn fietspaden die aansluiten op een fietsgeleiding dwars over de Burgemeester Achiel Heymanstraat.


Het totaalplaatje is uiteraard een diepe teleurstelling over de "samenwerking" met de gemeente Temse. Ik begin mij echt af te vragen waartoe ons regelmatig overleg met de gemeente eigenlijk dient. Als we iets vragen wordt het afgedaan als een gemakkelijke "cosmetische ingreep" die eenvoudig kan uitgevoerd worden tijdens de werken. Maar als de werken bezig zijn lijkt het uitvoeren van die cosmetische ingrepen toch helemaal niet te gebeuren.

Arm Temse. Wat doen ze zogezegd toch veel voor fietsers! Ik zal er in het vervolg in alle geval rekening mee houden.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 11-04-2022 09:13:54; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken  

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6306
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 09-04-2022 21:08:31    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De boorden van het fietspad richting Elversele krijgen vorm op de Burgemeester Achiel Heymanstraat.

Tegenover het kruispunt met de Antwerpse Steenweg is dat fietspad 1,75 meter breed zoals beloofd, deze keer heb ik mijn meter bij Hihi. Het fietspad is daar lichtjes verhoogd en aanliggend aan de rijbaan.



Een beetje terug richting Temse, juist tegenover de Antwerpse Steenweg, draait het fietspad achter de bushalte weg.



Waar het fietspad hier van achter de bushalte opnieuw dichter bij de rijbaan komt, hadden we gevraagd om die S-bocht wat breder te maken (zie ons plan), omdat fietsers die naar de Antwerpse Steenweg willen rijden, op deze plaats de rijbaan zullen moeten oversteken. Met een bredere S-bocht zouden die fietsers hier kunnen wachten tot de rijbaan vrij is om over te steken, zonder andere fietsers te hinderen. Zal dit ook mogelijk zijn zonder de verbreding in deze S-bocht?

Natuurlijk beweert men in Temse aan fietsers te denken ... Let ook even op de "vloeiende" hoekige verschuiving van het fietspad. Eigenlijk kun je dat geen bocht noemen.

Verder naar Temse is dat fietspad richting Elversele nog niet helemaal afgeboord.



Maar juist voorbij het tankstation, sluit dat fietspad aan bij het ongewijzigde fietspad richting Elversele.



In deze bocht versmalt dat fietspad van 1,75 naar 1,40 meter, en nog even verder ...



... sluit dat fietspad van 1,40 meter plots aan het "vertrouwde" fietspad van nauwelijks 1 meter breed Triest.


Aan de overkant van de straat ligt het fietspad richting Temse. Dat begint natuurlijk met 1 meter breed, en wordt 1,45 meter breed vanaf hier (tegenover het tankstation) tot aan het kruispunt met de Antwerpse Steenweg.



Dit gedeelte van het fietspad is dus geen 1,75 meter breed!
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken  

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6306
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 21-04-2022 14:41:47    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

In het verslag van ons overleg met de mobiliteitsdienst op 16 maart 2022 heeft het college van burgemeester en schepenen de wijze aangegeven hoe fietsers kunnen rijden aan de Polderstraat en de Ruisstraat, met deze tekening als verduidelijking:



Hun eerste mogelijkheid om van het fietspad aan de overkant naar de Polderstraat te "rijden" (gele pijlen in stippellijn):
Citaat:
Fietsgeleidingsstroken verplichten NIET BIJ WET om ze te gebruiken (gebruiken is wel WENSELIJK).
Je neemt de fietsgeleidingsstrook en je gaat een stukje (gele stippellijn op plan) te voet naar de Polderstraat.

Wat een opluchting dat we niet verplicht worden om een fietsgeleiding te gebruiken! Die wegmarkering staat immers niet in de wegcode en betekent helemaal niets!
Wel wat belachelijk dat fietsers te voet zouden moeten gaan. Dan zijn het immers geen fietsers meer. Dit is bijgevolg geen mogelijkheid voor fietsers.

Hun tweede mogelijkheid om op die wijze de Polderstraat te bereiken lijkt beter (gele pijlen in volle lijn):
Citaat:
Of, wil je komende uit de Ruisstraat naar de Polderstraat dan moet je het fietspad gebruiken en kan je voorbij het zebrapad oversteken naar de Polderstraat (de borduren zijn daar verlaagd omwille van aangrenzende oprit)

Alleen ... die verlaagde borduur van een aangrenzende oprit is er niet! Alle nieuw aangelegde boordstenen (borduren) met hun verlagingen kun je hierboven bekijken. De boordstenen zijn enkel verlaagd aan de zebrapaden, niet aan de opritten.
Je kunt dan natuurlijk wel het fietspad wat eerder verlaten aan dat zebrapad (aan de gele pijl in stippellijn), immers:
  • Je mag het fietspad verlaten om van richting te veranderen. Je moet wel eerst voorrang verlenen aan het verkeer op de rijbaan.
  • Je volgt even de rijbaan richting Polderstraat en rijdt zoveel mogelijk naar het midden, zonder tegenliggers te hinderen, en duidt aan dat je wilt afslaan.
  • Als alle tegenliggers gepasseerd zijn sla je af naar de Polderstraat.

Het zou natuurlijk veel beter zijn met een afrit van het fietspad recht tegenover de Polderstraat zoals wij het van in het begin hebben voorgesteld, maar is dat misschien te eenvoudig, te gemakkelijk en te veilig voor fietsers volgens het college? Deze afrit zou dan tevens kunnen gebruikt worden om het fietspad te bereiken vanuit de Polderstraat.

Hun mogelijklheid om van het fietspad aan de overkant naar de Ruisstraat te rijden is helemaal van de pot gerukt (blauwe pijlen):
Citaat:
Wil je naar de Ruisstraat en kom je uit de Polderstraat dan dien je het fietspad te volgen en steek je best over via de geleidingsstrook.

Je zou dus eerst de Ruisstraat een eindje moeten voorbijrijden om daarna terug te keren. Een afrit van het fietspad recht tegenover de Ruisstraat is ook hier te logisch voor ons college. Ze laten fietsers liever allerlei zotte capriolen uitvoeren. Doe het maar eens met een fietskar, een tandem, een driewieler, ... die tegenwoordig allemaal verplicht het fietspad moeten volgen als ze niet breder zijn dan 1 meter.
Als "noodmaatregel" kun je natuurlijk op gelijkaardige wijze als richting Polderstraat, het fietspad verlaten aan het zebrapad tussen de Polderstraat en de Ruisstraat. Maar dan moet je wel een kort eindje op de rijbaan verder rijden.

Wat vooral opvalt: ons college geeft geen voorstellen om vanuit de Polderstraat of de Ruisstraat het fietspad te bereiken aan de overkant van de straat. Met een op/afrit daar recht tegenover zou dat geen probleem zijn, maar nu ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken  

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6306
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 24-04-2022 09:27:00    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Op het weekend 23-24 april 2022 heeft de Burgemeester Achiel Heymanstraat al een eerste asfaltlaag gekregen, en liggen de boorden van het fietspad tegenover de Polderstraat eveneens ter plaatse.



Op deze foto zie je die boorden van het toekomstig fietspad meer in detail. Je ziet dus eerst de reeds geasfalteerde rijbaan met zijn greppel en boordsteen, dan een "ruimte" tussen de rijbaan en het fietspad, dan het fietspad en nog even verder het voetpad.



Dat fietspad loopt hier dus gewoon rechtuit, zonder een zichtbare uitweg naar de rijbaan om de Polderstraat te bereiken, of om vanuit de Polderstraat dit fietspad te bereiken.

De boordsteen van de rijbaan is op deze plaats niet verlaagd zoals aan de zebrapaden.

Het zal mij nu benieuwen wat er zal komen op het gedeelte tussen het fietspad en de rijbaan, om fietsers te beletten dit fietspad op deze plaats op te rijden of te verlaten Hihi. Voor alle duidelijkheid, zo was de toestand op deze plaats vroeger volgens Street View van Google Maps.



Men heeft nog nooit aan fietsers gedacht in Temse ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken  

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6306
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 11-05-2022 08:17:35    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
Het zal mij nu benieuwen wat er zal komen op het gedeelte tussen het fietspad en de rijbaan, om fietsers te beletten dit fietspad op deze plaats op te rijden of te verlaten Hihi. ...
...
(Zie hierboven.)

Dit is het zicht van op het fietspad naar de Polderstraat toe, recht tegenover de Polderstraat.



De verharding tussen het fietspad en de rijbaan links op de foto zou kunnen gebruikt worden om het fietspad te verlaten om naar de Polderstraat te fietsen. Er is evenwel geen verlaagde boordsteen tussen deze verharding en de rijbaan.

Dezelfde verharding zal moeten gebruikt worden om vanuit de Polderstraat op dit fietspad te komen om richting Elversele te fietsen. Voor dit doel zou die verharding dus veel beter recht tegenover de Polderstraat liggen, en liefst met een verlaagde boordsteen tussen de verharding en de rijbaan, maar zoals ik hierboven al zei:
Citaat:
Men heeft nog nooit aan fietsers gedacht in Temse ...


De verharding recht tegenover de Ruisstraat ziet er beter geplaatst uit.



Behalve het feit dat ook hier de boordsteen tussen de verharding en de rijbaan niet verlaagd is, zou deze verharding kunnen gebruikt worden om het fietspad te verlaten en naar de Ruisstraat te rijden, of om vanuit de Ruisstraat naar dit fietspad te rijden om richting Temse verder te fietsen. De meest logische en eenvoudige rijbewegingen.

Maar ... dat is niet de bedoeling van deze verharding, want langs beide kanten van dit kruispunt is een fietsoversteekplaats aangebracht (jawel, een echte!) met wel verlaagde boordstenen!



Het is dus de bedoeling dat fietsers de logische en eenvoudige rijbeweging aan de Ruisstraat veel ingewikkelder uitvoeren met drie hoeken van 90°.

Het valt ook op dat de geplande fietsgeleidingen niet zijn aangebracht, maar wel deze fietsoversteekplaatsen, zoals vroeger het geval was. Men hervalt dus in dezelfde fout in Temse, door fietsoversteekplaatsen aan te brengen op een kruispunt ... Tussen haakjes, aan de Polderstraat zijn (gelukkig!) geen fietsoversteekplaatsen noch fietsgeleidingen aangebracht.

De fietspaden zijn ook nog niet doorgemarkeerd over de kruispunten, maar dat komt hopelijk nog wel in orde bij de verdere afwerking.

De fietspaden zelf zijn in orde. Zolang men rechtdoor fietst en de fietspaden niet moet verlaten zijn deze fietspaden onmiskenbaar een verbetering. Door de wijze van aanleggen zullen fietsers bij deze vernieuwde fietspaden hopelijk veel minder last hebben van geparkeerde auto's.

Niettegenstaande enkele teleurstellingen zijn er gelukkig ook verbeteringen voor fietsers.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken  

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6306
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 29-05-2022 09:42:50    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
De fietspaden zijn ook nog niet doorgemarkeerd over de kruispunten, maar dat komt hopelijk nog wel in orde bij de verdere afwerking.
...
(Zie hierboven.)

Die verdere afwerking laat evenwel lang op zich wachten. De fietspaden met voorrang zijn nog altijd niet doorgemarkeerd over de kruispunten en er zijn nog wel wat meer tekortkomingen Triest.

In de richting naar Elversele, aan de Ruisstraat, ontbreekt de eerste fietspadmarkering.



Maar ook de haaientanden in de Ruisstraat staan op een rare plaats: juist voor het zebrapad. Dat is een rare plaats omdat:
  • Bestuurders aan een zebrapad altijd voorrang moeten verlenen aan voetgangers, ook zonder haaientanden.
  • Haaientanden de plaats aanduiden waar bestuurders voorrang moeten verlenen aan andere bestuurders (artikels 76.2 en 12.3.1 van het verkeersreglement). Als de bestuurders uit de Ruisstraat op die plaats al voorrang moeten verlenen, hebben ze zelfs nog geen zicht op het verkeer waaraan ze voorrang moeten verlenen!
  • De (voorlopig geplaatste) B1 (omgekeerde driehoek) voorbij de haaientanden staat.


In de richting naar Temse begint het al aan het kruispunt met de Molenstraat. De fietspadmarkering ontbreekt, en dat is hier al lang van voor de werken bezig waren!



Bovendien ligt het wegdek hier zeer oneffen op de plaats waar fietsers verondersteld worden te rijden.

Even verder ligt het fietspad trouwens even onaangenaam oneffen juist voor de plaats waar het nieuw aangelegd fietspad begint!

Het volgende kruispunt zonder fietspadmarkering is dat met de Antwerpse Steenweg.



Daar is de overrijdbare greppel zelfs zodanig slim aangelegd, dat er een rioolrooster ligt met de sleuven ongeveer in de rijrichting van fietswielen.

Tenslotte volgt het kruispunt met de Polderstraat zonder fietspadmarkering.



En ook hier staan de haaientanden in de Polderstraat ver verwijderd van het kruispunt.

Als je weet dat deze ontbrekende fietspadmarkeringen verplicht moeten aangebracht worden volgens artikel 16.1° van het reglement voor de wegbeheerder, dan schort er heel wat voor de veiligheid van fietsers. Maar toch zou Temse graag willen dat fietsers tevreden zijn ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken  

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6306
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 20-06-2022 08:54:55    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Ook aan het kruispunt met de Kerkstraat is de verplichte fietspadmarkering nog niet aangebracht aan beide kanten van de rijbaan. Niet in de richting van Elversele ...



... en niet in de richting van Temse.



Om te zwijgen van de kwaliteit van de "herstelling" van het fietspad.

Hierboven kun je zien dat evenmin de fietspaden aangeduid zijn met een verkeersbord D7 of D9 na de kruispunten met de Ruisstraat, de Antwerpse Steenweg en de Polderstraat, niet aan beide kanten van de openbare weg. Nog een verplichting van de wegcode.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken  

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6306
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 09-08-2022 09:19:38    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Op maandag 8 augustus 2022 is de signalisatie voor fietsers nog altijd niet in orde gebracht op het nieuw aangelegde fietspad in de Burgemeester Achiel Heymanstraat.

Op het kruispunt met de Ruisstraat ontbreekt nog altijd de wettelijk verplichte fietspadmarkering, evenals de wettelijk verplichte aanduiding van het fietspad voorbij het kruispunt langs beide kanten van de weg.



Idem op het kruispunt met de Polderstraat.



Idem op het kruispunt met de Antwerpse Steenweg (waar ook een stuk van het zebrapad ontbreekt).



Maar ook verder in de Burgemeester Achiel Heymanstraat is lang niet alles in orde. Op het kruispunt met de Molenstraat richting Elversele rest niet veel meer van die wettelijk verplichte fietspadmarkering op het kruispunt.



De aanduiding van het fietspad voorbij het kruispunt staat er wel, maar die is volledig verborgen in het struikgewas.

Op het kruispunt met dezelfde Molenstraat richting Temse is de wettelijk verplichte fietspadmarkering op het kruispunt al lang verdwenen, samen met de aanleg van de hobbelige asfalt op deze plaats.



Tegenover de slecht gesignaleerde werken aan het fietspad, dus aan het kruispunt met de Kerkstraat richting Temse, is de wettelijk verplichte fietspadmarkering op het kruispunt ook al lang verdwenen, samen met de heraanleg van het fietspad met hobbelige asfalt.



Tot slot is op het kruispunt met de Gentstraat de fietspadmarkering voor een groot gedeelte weg gesleten.


_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken  

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6306
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 27-08-2022 17:58:41    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Als aanvulling op wat hierboven staat, is na werken nu ook aan het kruispunt met de Kerkstraat richting Elversele geen wettelijk verplichte fietspadmarkering meer op dit kruispunt.



De verplichte aanduiding van het fietspad voorbij het kruispunt staat er wel met het verkeersbordD7, zij het enkele meters voorbij het kruispunt, zelfs voorbij de fietsgevaarlijke haakse parkeerplaatsen van het 'Medisch Huis Roomakker'. Door de strategisch(?) geplaatste container kunnen bestuurders van deze geparkeerde auto's zeker geen fietsers zien aankomen op het fietspad.

En natuurlijk(?) is het asfalt hobbelig aangelegd. Hopelijk wordt dat ooit eens deftig heraangelegd.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken  

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6306
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 07-10-2022 22:15:27    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Vandaag, vrijdag 7 oktober 2022, merk ik dat de wettelijk verplichte fietspadmarkeringen aangebracht zijn op de Burgemeester Achiel Heymanstraat, ongeveer 5 maand na het aanbrengen van andere, niet wettelijk verplichte markeringen. De markeringen kunnen al enkele dagen vroeger aangebracht zijn. Ik passeer hier niet elke dag.

Dit is de fietspadmarkering op het kruispunt met de Ruisstraat.



De haaientanden staan nog altijd heel ver in de Ruisstraat, overbodig voor het zebrapad. De haaientanden duiden immers de plaats aan waar voorrang moeten verleend worden aan de bestuurders (niet aan de voetgangers) ingevolge het verkeersbord B1 (omgekeerde driehoek), volgens artikels 76.2 en 12.3.1.a) van het verkeersreglement. Aan voetgangers op een zebrapad moet altijd voorrang verleend worden, daarom zijn haaientanden voor een zebrapad totaal overbodig.

Op het kruispunt met de Antwerpse Steenweg is, naast de fietspadmarkering, ook het halve zebrapad vervolledigd.



Hier dezelfde opmerking over de haaientanden. Die horen eigenlijk voor het fietspad te staan, niet voor het zebrapad, tenzij men echt wil dat bestuurders zo ver van het kruispunt eventueel moeten stoppen om voorrang te verlenen. Hopelijk hebben ze dan vanop die plaats zicht op het verkeer waaraan ze voorrang moeten verlenen ...

Op het kruispunt met de Polderstraat lijkt een zebrapad te ontbreken.



De haaientanden staan hier wel heel ver van het fietspad Hihi. Volgens mij kun je vanaf die haaientanden het verkeer van rechts onmogelijk zien komen.

Maar ik ben wel opgelucht dat de fietspadmarkeringen eindelijk zijn aangebracht, en dat de voorrang van fietsers op deze kruispunten nu duidelijker is aangeduid.

Nu ontbreken nog enkel de verkeersbordjes D7 of D9 die het fietspad aanduiden na de kruispunten.


(Aanpassing op 11-10-2022: Betere foto Ruisstraat.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken  

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6306
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 16-11-2022 19:43:05    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
Nu ontbreken nog enkel de verkeersbordjes D7 of D9 die het fietspad aanduiden na de kruispunten.
(Zie hierboven.)

Ook die bordjes zijn nu overal geplaatst. Het zijn bordjes D7 geworden.

Dit is het bordje na het kruispunt met de Ruisstraat, richting Elversele. Ondertussen is de bestrating nog wat afgewerkt.



Dan volgt het bordje na het kruispunt met de Polderstraat, richting Elversele.



Enzovoort, ze staan echt overal waar nodig na elk kruispunt in beide rijrichtingen.

De verkeerssignalisatie voor fietsers is nu uiteindelijk in orde gebracht. De fietspaden zijn nu wettelijk aangeduid als fietspad, met alle rechten en plichten voor de gebruikers van dit fietspad aangeduid met borden D7.

Volgens de huidige verkeersregels:
  • Fietsers, gelijkgestelde weggebruikers en bestuurders van bromfietsen klasse A zijn verplicht deze fietspaden te gebruiken.
  • Ligfietsers of velomobielen, en bestuurders van speed pedelecs en van bromfietsen klasse B hebben de keuze tussen de rijbaan en het fietspad, omdat de snelheid op de rijbaan beperkt is tot maximum 50km/u.

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken  


Berichten van afgelopen:   

    -> Tielrode - Burgemeester Achiel Heymanstraat

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005