|
Herinrichting kruispunt Wilfordkaai/Consciencestraat |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 27-12-2021 10:20:48 Onderwerp: |
|
|
|
|
Enkele van mijn vragen staan nu ook opgesomd op Editietemse en daar staat deze reactie bij van "de meerderheidspartij N-VA".
Citaat: |
Fietsers dienen aan de fietsoversteekplaats over te steken om zo op het dubbel richtingsfietspad te komen richting Steendorp. Deze werfzone is nog niet opgeleverd, er dient eerst nog een rondgang en controle te gebeuren. |
Het staat zelfs op hun website (klik om te vergroten).
Daar wil ik ook wel even op reageren:
- Deze werfzone is nog niet opgeleverd, er dient eerst nog een rondgang en controle te gebeuren.
Maar de "werfzone" is wel al volledig opengesteld voor alle verkeer, ook al is blijkbaar een en ander (nog) niet in orde voor het fietsverkeer.
Is dat normaal? Zou een "werfzone" ook opengesteld worden als een aantal zaken niet in orde zijn voor het gemotoriseerd verkeer?
- Fietsers dienen aan de fietsoversteekplaats over te steken om zo op het dubbel richtingsfietspad te komen richting Steendorp.
- Het dubbel richtingsfietspad richting Steendorp is er (nog) niet. Het is niet aangeduid met een verkeersbordD7 ofD9.
- Blijkbaar gebruikt "de meerderheidspartij N-VA" de termen en de regels van het verkeersreglement wat naar eigen goeddunken. Er is namelijk geen fietsoversteekplaats (artikel 76.4 van het verkeersreglement) maar wel de fietsgeleiding van het dienstorder MOW/AWV/2017/6 van AWV.
- Bovendien steken fietsers niet over. Evenals het gemotoriseerd verkeer rijden fietsers, die van de Markt komen, op de Wilfordkaai op de rijbaan. Fietsers of automobilisten die bijvoorbeeld aan het kruispunt met de Consciencestraat naar links willen afslaan om de Consciencestraat in te rijden, steken de rijbaan niet over maar voeren een richtingsverandering uit (artikel 19 van het verkeersreglement).
Als fietsers even verder de rijbaan naar links moeten verlaten om op het fietspad richting Steendorp verder te rijden (op voorwaarde dat dit fietspad aangeduid is, natuurlijk) steken die evenmin de rijbaan over, maar voeren op dezelfde wijze een richtingsverandering uit.
- Als daarentegen een fietser van de promenade komt of van de trappen van de Scheldebrug, en die wil naar de Consciencestraat rijden, dan steekt deze fietser de rijbaan wel over. Die fietser zou ook vanaf daar de rijbaan schuin kunnen oversteken naar het fietspad richting Steendorp (weer op voorwaarde dat dit fietspad aangeduid is, natuurlijk). Maar als die fietser vanaf de promenade naar rechts afslaat en de rijbaan van de Wilfordkaai enkele meters volgt, dan voert hij opnieuw een richtingsverandering uit als hij de rijbaan verlaat om het fietspad richting Steendorp te volgen dat links van de rijbaan ligt (nogmaals op voorwaarde dat dit fietspad aangeduid is, natuurlijk).
Noch een fietsoversteekplaats, noch een fietsgeleiding zijn dus nodig naast dat zebrapad op de eerste foto. Behandel fietsers als volwaardige weggebruikers!
Nog een detail: om de richtingsverandering uit te voeren naar het fietspad richting Steendorp, mogen fietsers geen halt houden op het zebrapad als er tegenliggers komen waaraan ze eerst voorrang moeten verlenen (artikel 40.5 van het verkeersreglement). Ze moeten dus halt houden voor dat zebrapad. De "oprit" naar het fietspad ligt nogal ondoordacht op een ongelukkige plaats. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 05-01-2022 19:50:25 Onderwerp: |
|
|
|
|
Zonder dat er een auto op staat, ziet het "weggeschilderd parkeervak" er zo uit.
Sommige automobilisten zullen dit nog altijd als een parkeervak beschouwen. En dat blijkt inderdaad zo te zijn, want ik had de vorige foto pas genomen en was een honderdtal meter verder gewandeld, toen dit gebeurde ...
Met vier knipperende knipperlichten is het extra opvallend dat er een overtreding gebeurt tegen artikel 24.2° van het verkeersreglement :
Citaat: |
Artikel 24. Stilstaan- en parkeerverbod
Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen, inzonderheid:
...
2° op de fietspaden en op minder dan 5 meter van de plaats waar de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen verplicht zijn het fietspad te verlaten om op de rijbaan te rijden of de rijbaan te verlaten om op het fietspad te rijden; |
Het valt op, dat er toevallig een auto stilstaat of parkeert op dat "weggeschilderde parkeervak" nu ik hier passeer . Het zal dus ook wel dikwijls gebeuren als ik hier niet ben ...
En dat zal blijven gebeuren, zolang Temse de rest van de Wilfordkaai niet inricht zoals het "in het goedgekeurde plan van aanleg" staat, om hun eigen woorden te gebruiken.
Op dat plan liggen de parkeerplaatsen immers aan de andere kant van de rijbaan, en zijn er verdrijvingsvlakken aangebracht ter hoogte van het einde van het fietspad en van het begin en het einde van de parkeervakken op de Wilfordkaai.
Maar ja ... De werfzone is nog niet opgeleverd zeker? Of hoort dit niet bij de werfzone? Waarom zou het op het plan staan?
Ook dit moest blijkbaar niet uitgevoerd worden alvorens de niet opgeleverde werfzone open te stellen voor alle verkeer, met dit foutparkeren als gevolg. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 12-01-2022 14:33:25 Onderwerp: |
|
|
|
|
Om nog even terug te komen op het verbod, om fietsers verder te laten rijden op de Wilfordkaai richting Rik De Rycklaan door de plaatsing van een verbodsbordC11.
Dat is al zo sinds de openstelling van de Wilfordkaai na de werken voor alle verkeer, op 21 of 22 december 2021.
Wettelijk betekent dat bord C11 "Verboden toegang voor bestuurders van rijwielen" volgens artikel 68.3 van het verkeersreglement. Bestuurders van bromfietsen en speed pedelecs mogen eigenaardig genoeg wel verder rijden op de rijbaan.
Het fietspad links van de rijbaan mag evenmin gebruikt worden om richting Rik De Rycklaan te rijden, want dat is in die rijrichting niet aangeduid als fietspad met een verkeersbordD9. Een verkeersbordD7 zou in dit geval niet gepast zijn, omdat dit fietspad in de andere rijrichting reeds is aangeduid met een D9.
Maar zelfs met een bijgeplaatste D9, mogen "bestuurders van rijwielen" wettelijk nog altijd niet verder rijden richting Rik De Rycklaan, wegens het verbodsbord C11 rechts van de openbare weg. Dat bord is immers geldig op de volledige breedte van de openbare weg links van het bord. Dat is juist hetzelfde als met een rood verkeerslicht. Daar mag je nog altijd niet voorbij rijden als je helemaal links van de openbare weg gaat rijden.
Dat verbodsbord C11 gaat bovendien nog voorbij aan een andere verkeersregel voor fietsers. Volgens artikel 9.1.2.1°, tweede paragraaf van het verkeersreglement kunnen bijzondere omstandigheden het rechtvaardigen, dat fietsers een aangeduid fietspad links in hun rijrichting niet volgen, maar rechts op de rijbaan verder rijden! En er kunnen bijzondere omstandigheden zijn in dit geval, bijvoorbeeld:
- Voor werknemers van het bedrijf Belgomine die per fiets komen.
- Voor fietstoeristen wiens auto met fietsendrager geparkeerd staat onder de Scheldebrug.
Deze fietsers hoeven de rijbaan dan niet meer onnodig over te steken van op het fietspad aan de overkant van de rijbaan om naar hun bestemming te rijden. Maar het verbodsbord C11 verbiedt deze faciliteit van de wegcode voor fietsers.
Dat verbodsbord C11 hoort daar helemaal niet thuis! Het herinnert mij aan een gelijkaardig voorval in Elversele in augustus 2012, bijna 10 jaar geleden!
En er is nog meer!
Aangezien geen fietspad is aangeduid richting Rik De Rycklaan, kunnen voetgangers de hele breedte van het verhoogd gedeelte in die richting beschouwen als een voetpad. Als voetgangers wandelen van de "Temsica" naar de Rik De Rycklaan, kan niemand hen verbieden de volledige breedte van het "voetpad" te gebruiken, en geen voorrang te verlenen aan fietsers. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 05-02-2022 23:22:21 Onderwerp: |
|
|
|
|
Er is wat aangepast op de Wilfordkaai.
Het verbodsbordC11 staat nog altijd rechts van de openbare weg, maar het begin van het fietspad links van de rijbaan is nu eindelijk aangeduid met een gebodsbordD9, zoals dat moet.
Het is dus wettelijk nog altijd verboden om verder te rijden met een rijwiel, wegens de C11 rechts van de openbare weg. Maar voor fietsers die zich dat niet aantrekken, staat dat bordje D9 zeer hinderlijk geplaatst om op die plaats het fietspad op te rijden.
Eender onder welke hoek je vanop de rijbaan naar het fietspad rijdt, het is krap laveren tussen de paaltjes van verkeersborden, en zeker als er fietsers uit de andere richting komen op dit tweerichtingsfietspad!
Dat paaltje met de D9 was veel beter dicht tegen de huisgevel geplaatst. Het zou daar geen hinder opleveren voor fietsers die het fietspad oprijden.
Terloops, zoals je helemaal links op vorige foto kunt zien is er ook nog een verbodsbord C11 bijgeplaatst op het enkelrichtingsfietspad. Eigenlijk is dat verbodsbord overbodig, want een fietspad dat links in de rijrichting ligt mag je nooit gebruiken als het niet zichtbaar is aangeduid met een D7 of een D9 (zoals even verderop).
Blijkbaar wil de gemeente Temse dus, dat fietsers met deze C11 wel rekening houden, maar niet met de C11 rechts van de openbare weg? Door op deze wijze de betekenis van verbodsborden uit te hollen, zullen steeds meer fietsers steeds minder rekening houden met dergelijke verbodsborden. Het steekt in Temse niet zo nauw met de verkeersaanduidingen voor fietsers.
Maar er is nog een probleempje waaraan blijkbaar niet gedacht is.
Dit fietspad, aangeduid met een D9, mag enkel gebruikt worden door fietsers (of gelijkgestelden) en door bestuurders van bromfietsen klasse A. En die weggebruikers zijn ook verplicht om dat fietspad te gebruiken. Maar eenmaal onder de Scheldebruggen door gereden, verandert dat. Vanaf de splitsing Rik De Rycklaan - fietstunnelke zijn er geen fietspaden meer, maar wel 'delen van de openbare weg die voorbehouden zijn voor fietsers en voetgangers', aangeduid met het gebodsbordD10.
Dat wil dus zeggen dat hier het fietspad stopt, en dat de bromfietsers klasse A, die tot hier verplicht waren het fietspad te volgen, ze dat hier moeten verlaten en op de rijbaan van de Rik De Rycklaan verder rijden!
Niet alleen zullen ze op dit punt de Rik De Rycklaan moeten oversteken, ze zullen ook van deze boordsteen moeten afrijden.
Er is dus niets voorzien om het fietspad te verlaten ...
Iets gelijkaardigs doet zich voor in de andere rijrichting.
Het pad langs de Rik De Rycklaan is vanzelfsprekend in de andere rijrichting ook aangeduid met een D10, dus verboden voor alle bromfietsen, ook klasse A.
Die moeten dus op de rijbaan rijden.
Maar na de bocht naar de Wilforkaai, juist voor de Scheldebrug, staat een fietspad aangeduid met een D9, dus ook verplicht voor bromfietsen klasse A.
Hier moeten bromfietsers klasse A dus dezelfde boordsteen oprijden. Ook dat is niet voorzien en daaraan is niet gedacht met deze signalisatie.
Speed pedelecs (en bromfietsers klasse B) zullen dus altijd op de rijbaan moeten rijden, wat voor sommigen nog meer verwarring zal scheppen, door het plaatsen van het verbodsbord C11 rechts op de openbare weg op de Wilfordkaai.
Tussen haakjes: alle wegen leiden hier nog altijd naar Steendorp . Dat is nog niet verbeterd .
Aan de andere zijde van de Consciencestraat is ook nog wat aangepast.
Op het enkelrichtingsfietspad richting Markt is een pijl geschilderd ...
... en het enkelrichtingsfietspad is verlengd ... met een zigzagfietspad.
Dat komt natuurlijk, omdat de gemeente beslist heeft om de parkeerplaatsen niet te verplaatsen naar de andere kant van de rijbaan, terwijl dat oorspronkelijk wel de bedoeling was.
Ik vraag mij wel af, hoe veilig het is, om fietsers met een zigzagbeweging naar het midden van de rijbaan te sturen, recht naar de motorvoertuigen toe die in tegengestelde richting rijden in deze enkelrichtingstraat?
Het is dus allemaal zeer mooi afgewerkt ...
Tenslotte staat er ook op dit stukje eenrichtingsfietspad een verbodsbord C11 in de andere rijrichting.
Zoals daarjuist reeds uitgelegd, is dat verbodsbord overbodig, maar waarschijnlijk wil de gemeente Temse wel dat fietsers met deze C11 wel weer rekening houden.
Als ik het goed begrijp, moeten fietsers in Temse wel rekening houden met verbodsborden die links geplaatst zijn, en geen rekening houden met verbodsborden die rechts geplaatst zijn. Is dat niet in tegenstelling met wat in het verkeersreglement staat?
Welke fietser vindt door dit verkeersbordenbos de noodzakelijke verkeersborden nog terug _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 08-02-2022 15:52:07 Onderwerp: |
|
|
|
|
Fietsers komen voor nog verrassingen te staan op de Wilfordkaai, vooral als ze de vroegere toestand gewend zijn.
Zo was het dus vroeger op de Wilfordkaai, met een tweerichtingsfietspad dat bereikbaar was vanop de hoek met de Consciencestraat, met een volledig bruikbaar voetpad, en evengoed met een rijbaan met twee rijstroken. Nu is dat anders.
Als je nu per fiets vanuit de Consciencestraat naar links afslaat naar de Wilfordkaai, zie je een fietspad voor je, gemarkeerd met de fietspadmarkering.
Dat is verplicht op een kruispunt, als er een doorlopend fietspad is waarbij aan fietsers voorrang moet verleend worden. Dat is dus in orde .
Maar die fietspadmarkering moet ook aangebracht worden als het een tweerichtingsfietspad betreft ... En waaraan kun je zien of het een tweerichtingsfietspad is of niet? Daarvoor moet je kijken naar de linkerkant van het fietspad op het kruispunt. Alleen als daar een gebodsbordD7 ofD9 staat moet dat fietspad links in de rijrichting van de openbare weg gebruikt worden.
Dat is hier duidelijk niet het geval, dus als je naar links afslaat per fiets, mag je dat niet op het fietspad doen maar moet je je bocht naar links ruim nemen, zodat je aan de rechterkant van de rijbaan op de Wilfordkaai uitkomt.
Wie dat toch niet doet, en kort naar links op het fietspad afslaat, komt voor een verrassing te staan.
Vooreerst heb je even links van de rijbaan op een fietspad gereden dat aangeduid is met de fietspadmarkering. Dat is al een overtreding van het verkeersreglement, want buiten kruispunten zijn dergelijke fietspaden altijd eenrichtingsfietspaden! Maar niet getreurd, dat gemarkeerd fietspad gaat over in een verhoogd fietspad, en op die plaats staat een verbodsbordC11.
Dat verbodsbord C11 is totaal overbodig, want een fietspad links van de weg dat niet is aangeduid met een D7 of een D9 mag je niet gebruiken. Dus hier word je dan toch nog gedwongen om de rijbaan over te steken ... maar ... enkele meters verder staat dan weer een gebodsbord D9, dat aanduidt dat daar het fietspad begint ...
Denk je echt dat fietsers, die tot hier gereden zijn, zullen oversteken om enkele meters verder opnieuw over te steken?
Maar dat is nog lang niet alles.
Ook aan de rechterkant van de rijbaan staat een verbodsbord C11.
In tegenstelling tot het C11-bordje van daarjuist, staat dit op de juiste plaats volgens het artikel 68.1 van het verkeersreglement :
Citaat: |
68.1 De verbodsborden worden rechts geplaatst; |
Dat betekent nog altijd dat bestuurders van rijwielen, dus ook fietsers, vanaf hier niet meer verder mogen rijden, ook niet links van de openbare weg zelfs al staat daar een fietspad aangeduid met een gebodsbord D9!
(Tussen haakjes, merk je ook het overlangs geplaatste verbodsbord C11 en de haaientanden? Wat zou daarvan het nut wel kunnen zijn? Fieters hinderen?)
Ook op deze plaats staat dat verbodsbord C11 aan de overkant van de rijbaan immers nog altijd rechts. In het verkeersreglement staat nergens vermeld hoeveel meter een verbodsbord naar rechts moet staan om niet meer geldig te zijn ...
De gemeente Temse heeft dit verbodsbord C11 rechts van de openbare weg geplaatst met de bedoeling aan fietsers te verbieden om op de rijbaan verder te rijden. Maar dat is niet de betekenis van een verbodsbord C11 volgens artikel 68.3 :
Citaat: |
C11. Verboden toegang voor bestuurders van rijwielen. |
Trouwens, zelfs met een wettig fietspad links van de openbare weg, moeten fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A dit fietspad niet volgen, als bijzondere omstandigheden dit rechtvaardigen. Fietsers mogen dus wettelijk wel op de rijbaan verder rijden zoals het staat in artikel 9.1.2.1° tweede alinea van het verkeersreglement :
Citaat: |
Omvat de openbare weg een berijdbaar fietspad, aangeduid door het verkeersbord D7 of D9, dan moeten de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, dit fietspad volgen, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting is gesignaleerd. Evenwel, wanneer een dergelijk fietspad links in hun rijrichting ligt, moeten zij dit niet volgen, indien bijzondere omstandigheden dit rechtvaardigen en op voorwaarde rechts in hun rijrichting te rijden. |
Een 'bijzondere omstandigheid' zou bijvoorbeeld kunnen zijn:
- Een werknemer van Belgomine die per fiets naar het werk rijdt.
- Een fietstoerist wiens auto met fietsdrager onder de Scheldebrug geparkeerd staat.
De wijze waarop de gemeente Temse de verbodsborden C11 op de Wilfordkaai gebruikt, is noch min noch meer een uitholling van de betekenis van dit verbodsbord en een uitholling van verkeersregel 9.1.2.1°, alinea 2.
Om het nog wat ingewikkelder te maken komt daar nog bij, dat speed pedelecs — die niet volgens het verkeersreglement, maar in feite ook wel fietsers zijn — wel reglementair op de rijbaan verder MOETEN rijden, evenals bromfietsers klasse B. Vroeger mochten die op het fietspad, toen dat was aangeduid met een gebodsbord D7, zie de eerste foto. Maar nu staat er een D9 en zijn ze bijgevolg niet toegelaten op het fietspad.
Deze slordige weginrichting en dit verwarrende verkeersbordenbos maken het allesbehalve duidelijk en 'leesbaar' voor de gewone fietser. Moet je er verwonderd van zijn dat ze er niet aan uit geraken?
Ik kom mij hier zeker nog amuseren met foto's te maken als het mooi weer is, als er echt veel fietsers tegelijkertijd komen . _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 12-02-2022 13:53:36 Onderwerp: |
|
|
|
|
Wat is er nu eigenlijk veranderd op de Wilfordkaai? Dat kunnen we pas goed zien, als we een foto van vroeger vergelijken met een foto van nu, en als die foto's vanop ongeveer hetzelfde standpunt genomen zijn.
Met een voldoende breed scherm zie je links een foto van vroeger, met rechts een foto van nu. Met een smaller scherm staat de foto van vroeger boven de foto van nu.
Op de linkse (bovenste) foto kun je zien, dat vroeger de greppel met rioolroosters in het midden van de rechtse rijstrook lag. Ik had gedacht dat men tijdens de herinrichting die greppel zou verplaatsen naar de rand van de rijbaan, dus dichter bij de parkeerplaats.
Dat is echter niet gebeurd. De greppel met rioolroosters is ongeveer op dezelfde plaats gebleven maar de hele rijbaan is verplaatst dichter bij de "Temsica" en de woningen! Daarbij is een deel van het vroegere fietspad nu ingenomen door de rijbaan.
Het is vanzelfsprekend, dat er dan minder ruimte overblijft voor voetgangers en fietsers langs die kant. Hoe gaat het STOP-principe ook alweer?
Langs de kant van de parkeerplaats is er nu wel wat ruimte vrijgekomen voor een voetpad. Maar hadden we dat voetpad langs die kant echt nodig?
Was het bouwtechnisch onmogelijk om de greppel met rioolroosters te verplaatsen? De hele Wilfordkaai was daar toch volledig open gelegd? Dan zou er meer plaats geweest zijn voor de "Temsica" en de woningen voor het voetpad en het fietspad.
Schematisch voorgesteld is het volgende gebeurd:
- Links staat de toestand zoals die vroeger was, met een voetpad, een fietspad en een rijbaan met de greppel midden in de rijbaan.
- In het midden staat de toestand zoals ik dacht dat die zou worden, met de greppel verschoven naar de rand van de rijbaan en verder alles ongewijzigd
- Rechts staat de toestand zoals die nu geworden is. De greppel is gebleven waar hij was maar de rijbaan is in zijn geheel opgeschoven naar de woningen toe. Daardoor ligt de greppel ook op de rand van de rijbaan, maar is er tegen de woningen veel minder plaats over voor het voetpad en het fietspad. Er is wel plaats bijgekomen voor een voetpad tussen de rijbaan en de parking, maar wat hebben we daaraan?
Hieronder staat links (boven) nog een foto van vroeger, en rechts (eronder) een foto van nu, met de greppel op dezelfde plaats en een voetpad tussen de rijbaan en de parkeerplaats.
De bocht naar links onder de Scheldebrug is wel wat dichterbij gebracht. Daardoor is het voetpad breder onder de nieuwe Scheldebrug. In die bocht kon de greppel blijkbaar wel verplaatst worden ...
Wat is er nu eigenlijk verbeterd voor fietsers en voetgangers op gebied van ruimte?
Want niet alleen aan de "Temsica" en de woningen is zo goed als geen voetpad, ook onder de oude Scheldebrug is het voetpad zo goed als onbestaande.
(Aanpassing op 06-03-2022: Schema toegevoegd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 06-03-2022 13:12:01; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 18-02-2022 08:12:08 Onderwerp: |
|
|
|
|
Om nog even terug te komen op dit "verlengde fietspad" ...
Het betonnen fietspad, dat voorheen eindigde aan de rand van dit "vluchtheuveltje", is nu immers verlengd in zigzagvorm, met de fietspadmarkering volgens artikel 74 van het verkeersreglement :
Citaat: |
Artikel 74. Overlangse markeringen die een fietspad aanduiden
Het deel van de openbare weg dat afgebakend is door twee evenwijdige witte onderbroken strepen en dat niet breed genoeg is voor het autoverkeer, is een fietspad.
|
Het einde van het fietspad is nu dus verplaatst naar de plaats waar de fietspadmarkering stopt.
Ik vraag mij af waarom dat fietspad verlengd is, en waarom dat in zigzagvorm gedaan is.
- Het geeft mij de indruk, dat men fietsers wil "opzij doen rijden" voor auto's die daar zouden kunnen geparkeerd worden.
- Het geeft aan automobilisten de indruk, dat ze tot tegen die "zigzag" kunnen parkeren. Fietsers moeten daar maar opzij om plaats te maken voor geparkeerde auto's.
MAAR ...
In artikel 24.2° van het verkeersreglement staat :
Citaat: |
Artikel 24. Stilstaan- en parkeerverbod
Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen, inzonderheid:
...
2° op de fietspaden en op minder dan 5 meter van de plaats waar de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen verplicht zijn het fietspad te verlaten om op de rijbaan te rijden of de rijbaan te verlaten om op het fietspad te rijden; |
Het einde van die "zigzag" is nu zonder enige twijfel "de plaats waar de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen verplicht zijn het fietspad te verlaten om op de rijbaan te rijden". Het is dus verboden om te parkeren, zelfs om even stil te staan, op minder dan 5 meter van die plaats.
Nu begrijp ik nog minder waarom dat fietspad verlengd is, en waarom dat in zigzagvorm gedaan is.
Toch niet om fietsers te beschermen tegen vallende voorwerpen van de bouwwerf die daar toevallig is?
Ik heb aan de politie gevraagd of hier nu geen auto's mogen stilstaan en parkeren op minder dan 5 meter van het einde van die zigzag. De politie antwoordde dat ik het reglement niet hoef uit te leggen en vond dat negatieve kritiek op het verkeersbeleid ... Als ik dus ongelijk had, zou de politie dat zeker met veel plezier gezegd hebben, maar blijkbaar heeft ze zelf niet gedacht aan de wettelijke gevolgen van deze zigzagverlenging van het fietspad . _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 05-03-2022 16:54:06 Onderwerp: |
|
|
|
|
In verband met de combinatie van het linkse gebodsbordD9 en het rechtse verbodsbordC11 voor fietsers, op dezelfde plaats op de openbare weg van de Wilfordkaai, heb ik de mening eens gevraagd van verkeerskundige Erik Caelen, aan de hand van deze foto (klik om te vergroten).
Dit is letterlijk zijn antwoord.
Citaat: |
De foto geeft maar een beperkt beeld. Ik ben eventjes op google street view gaan kijken, maar daar is de oude situatie nog opgenomen.
Volgens de signalisatie die ik kan zien op de foto zijn de borden D9 en C11 met elkaar conflicterend. Verbodsborden moeten worden nageleefd als deze rechts van bestuurders zijn aangebracht. Het bord D9 verplicht dan weer om de fietsers en de bromfietsen klasse A het aldus aangeduide deel van de openbare weg te volgen.
Het eerste bord C11 links op de foto lijkt mij eveneens overbodig, een gemarkeerd fietspad mag immers alleen gevolgd worden als deze rechts in de rijrichting is aangebracht. De asmarkering (de onderbroken witte streep die de rijbaan in twee rijstroken verdeeld) suggereert dat er ter hoogte van het fietspad mag ingehaald worden, maar het links inhalen bij het naderen van een oversteekplaats is verboden. Het is mij ook niet duidelijk waarom deze asmarkering dan weer wordt onderbroken net voor de brug tot net daarachter. Want daardoor wordt het stilstaan op de rijbaan net voor en net achter de brug toegelaten. Om het parkeren dan weer te verbieden heeft de wegbeheerder E1 borden geplaatst, terwijl de wegcode bepaalt dat het parkeren onder een brug verboden is.
Op het eerste gedeelte van het fietspad D9, links op de foto langsheen de gevel van het huis, is er geen plaats afgebakend voor de voetgangers, terwijl het bord D9 voorziet dat er een deel links is voorbehouden voor voetgangers.
Maar nogmaals, deze analyse werd gedaan op basis van wat op de foto zichtbaar is. |
Hij beperkt zich niet tot de twee verkeersborden zoals ik het vroeg, maar hij bekijkt zelfs het hele plaatje en is blijkbaar nog veel strenger dan ik voor al de foute verkeersingrepen. Gelukkig weet Erik Caelen niet dat er buiten de foto nog heel wat meer fouten tegen goed verkeersbeleid zouden op te merken zijn .
Nu wacht ik nog wat op het antwoord van het Agentschap Wegen en Verkeer, op de vraag die ik op 25 december 2021 gesteld heb, of de "fietsgeleiding" wel overeenkomstig hun dienstorder hier dwars over de rijbaan is aangebracht. Ik vind dat hun antwoord abnormaal lang wegblijft. Zitten ze er misschien zelf mee in de rats? Binnenkort stuur ik hen in alle geval een herinnering als er geen antwoord komt . _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|