Het is nu 29-03-2024 12:12:57
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Fiscale stimulus woon-werk voor fietsers

    -> Wetgeving Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 20-12-2020 11:17:32    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Zal de fietsvergoeding eindelijk voor iedereen zijn, die met de fiets naar het werk rijdt, en niet alleen als de werkgever dat wil? Dit stond in De Zondag van 20 december 2020 (klik om te vergroten).



Slechts zeer langzaam dringt de fietsvergoeding door bij alle werkgevers.

Nu er steeds meer mensen met de fiets of met de speed pedelec naar het werk rijden, wordt het meer dan hoog tijd om een 'fiscale shift' uit te voeren, van de salariswagens naar de fiets! Op deze wijze kan onze overheid tonen dat ze echt minder auto's op de weg wilt, en meer fietsers.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 24-01-2021 10:46:25    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Voor- en nadelen van een leasefiets van het werk

Als je met een leasefiets van het bedrijf ook privékilometers rijdt, dan beschouwt de fiscus dat niet als een belastbaar 'voordeel alle aard' waarop hij belastingen int. Dat is dus een voordeel tegenover bedrijfswagens. Je moet uiteraard wel regelmatig met je geleasde fiets het woon-werk traject afleggen. Meer daarover lees je hier:
Citaat:
Leasefiets blijft onbelast bij thuiswerk

Wie door de coronacrisis niet meer regelmatig naar kantoor fietst op zijn bedrijfsfiets, hoeft zich geen zorgen te maken dat hij door dat thuiswerk belast wordt op die fiets.

De files beu pendelen steeds meer werknemers (deels) met de (elektrische) fiets naar het werk. Steeds vaker trappen ze die kilometers op een door de werkgever geleasede fiets. Dat is interessant voor werknemers die graag een fiets willen gebruiken, maar de kostprijs om er zelf een aan te schaffen te hoog vinden. Zeker aan de keuze voor een elektrische fiets hangt een stevig prijskaartje van enkele duizenden euro's. Door te leasen kan de werknemer die fiets gebruiken voor woon-werkverkeer en na enkele jaren overkopen aan de restwaarde.

Belastbaar voordeel
Rijdt u met uw bedrijfswagen ook privékilometers, dan beschouwt de fiscus dat als een belastbaar 'voordeel alle aard' waarop hij belastingen int. Niet zo bij de bedrijfsfiets, op voorwaarde dat u regelmatig het woon-werktraject met de fiets aflegt. 'Door de coronacrisis zijn heel wat kantoren gesloten en is telewerk de norm, waardoor die voorwaarde momenteel niet ingevuld kan worden', signaleert Kamerlid Jef Van den Bergh (CD&V). Omdat bedrijven met de vraag zaten of dat gevolgen heeft voor hun fietsbeleid, kaartte Van den Bergh de situatie aan bij minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V).

'De minister benadrukte in zijn antwoord dat telewerk gedurende de coronacrisis geen impact heeft op de fiscale vrijstelling van de terbeschikkingstelling van bedrijfsfietsen bij de werknemer', meldt het CD&V-Kamerlid.

Regelmatig
De wet definieert de term 'regelmatig' niet. Er moeten wel een zeker patroon en regelmaat zijn. Een keer per jaar met de fiets naar het werk gaan, volstaat niet. Maar een dag per week in de winter en drie dagen per week in de andere maanden is effectief gebruik.

Controleren of een werknemer zijn fiets inderdaad regelmatig van stal haalt, is niet eenvoudig, voor de fiscus noch voor de werkgever. Vaak werken bedrijven met een verklaring op eer, waarbij de werknemer verklaart naar het werk te fietsen. Ook motivatiesystemen zoals Bike To Work, waarbij leasefietsers punten verdienen per keer dat ze naar het werk fietsen, zijn een manier om de werkelijk getrapte kilometers te monitoren.

Bron: De Tijd


De Vlaamse regering wil evenwel fietslease mogelijk maken voor lokale besturen, waarvoor een deel 'brutoloon' zou vervangen worden door 'nettoloon'. Dat lijkt op het eerste zicht voordelig, maar dat kan lelijk tegenvallen! Bedrijfswagens en -fietsen bij lokale besturen zijn voorlopig nog altijd ... illegaal! Meer daarover lees je hier:
Citaat:
Minder sociale rechten in ruil voor een fiets



Een gemeente kan voortaan een systeem invoeren waarbij je bepaalde voordelen kan inruilen voor een fiets. Dat is een flagrante vorm van sociale en fiscale bijdragen ontwijken, met bovendien enkele addertjes onder het gras.

Wie zou het niet doen: brutoloon inruilen voor meer netto? Bij de lokale besturen kan je straks een stuk van de brutowaarde van je eindejaarstoelage, fietsvergoeding of vakantiedagen inruilen voor een leasefiets. En op het voordeel dat die leasefiets oplevert ben je geen RSZ en belastingen verschuldigd: dat levert dus een netto voordeel op. Klinkt goed? Dan toch enkel voor de fervente fietsers onder ons, want dit alles is wel gekoppeld aan één voorwaarde: je moet je woon-werkverplaatsingen maken met je leasefiets.

Hoe werkt het?

Het principe van fietslease gaat als volgt. In ruil voor een deel van je eindejaarstoelage, fietsvergoeding of vakantiedagen 'huur' je een fiets bij een leasemaatschappij. Ook onderhoud, verzekering en bijstand zitten soms in het pakket. Om welke fiets het kan gaan, of je die zelf kan kiezen, waar je op onderhoud moet, de kostprijs van die fiets, het onderhoud, de verzekering ...: dat zal allemaal afhangen van het aanbod dat je werkgever onderhandelt met een aanbieder. Of met andere woorden: er zijn momenteel nog veel onbekenden.

De nadelen

Naast het feit dat we eigenlijk nog niet weten hoe goed of slecht het aanbod zal zijn van je werkgever, hou je ook best rekening met de volgende nadelen:
  • Fietslease valt soms verrassend duur uit: het kan zijn dat je eindejaarstoelage bijvoorbeeld niet volstaat.
  • Fietslease is in feite een lening ... en lenen kost ook geld en je raakt er niet zomaar van af: vaak betaal je opzegkosten als je je leasecontract vroeger stopt. Je zal maar eens van werk veranderen ...
  • Soms heb je ook een hoog eigen risico. Je fiets is dan wel verzekerd tegen diefstal of schade, maar als die gestolen wordt of je hebt schade zal je er toch nog deels voor opdraaien.
  • Het onderhoud moet soms gebeuren bij een beperkt aantal erkende én prijzige handelaars.
  • Na de looptijd van het contract is de fiets niet van jou. Vaak zal je je fiets wel kunnen overkopen, maar dan moet je er dus nog eens voor betalen.

Fietsvergoeding maximaliseren

We kunnen er toch niets op tegen hebben dat mensen worden aangemoedigd om meer met de fiets naar het werk te komen? Neen, natuurlijk niet, maar daar gaat het hier niet over. Het gaat over het legaliseren van de fietsleaseprojecten die diverse besturen de afgelopen jaren hebben opgezet. Illegaal, want de wettelijke basis ervoor ontbrak. Net zoals de wettelijk basis nog altijd ontbreekt voor bedrijfswagens bij de lokale besturen. Die zijn en blijven illegaal!

Nog een bedenking

Een eindejaarstoelage, een fietsvergoeding en voldoende vakantiedagen zijn het resultaat van jaren sociale inzet. Als je die inruilt, geef je het signaal dat ze eigenlijk niet zo nodig zijn. Terwijl veel van je collega's wel nood hebben aan een goede eindejaarstoelage, een fietsvergoeding en voldoende vakantie. Als vakbond pleiten we er dan ook voor om deze verworvenheden niet in te ruilen, maar vragen we besturen de fietsvergoeding te maximaliseren. Zo worden de fietsers niet vergeten én blijven de sociale verworvenheden overeind.


Het is niet al goud dat blinkt!
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 13-04-2021 08:52:20    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Dit staat te lezen in Het Nieuwsblad van dinsdag 13 april 2021 (klik om te vergroten).



Je kunt je wel afvragen, of laadpalen echt nodig zijn om de batterij van elektrische fietsen op te laden. Volstaan gewone stopcontacten niet? Maar er is nog meer dan ontbrekende laadpalen voor leerkrachten die met de elektrische fiets naar school willen rijden. Is de fietsvergoeding voor het onderwijs nog altijd slechts 0,15 euro per kilometer? Tegenwoordig is al 0,24 euro per kilometer vrijgesteld van belasting! Dat komt niet alleen elektrische fietsers ten goede, maar ook de zuivere spierkracht trappers.

Van modal shift gesproken!
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 26-01-2023 10:32:59    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Goed nieuws voor fietsende pendelaars naar het dagelijks werk. Vanaf mei 2023 is het recht op fietsvergoeding voor iedereen. Dit stond daarover te lezen in Het Nieuwsblad van woensdag 25 januari 2023 (klik om te vergroten).



Alles kan natuurlijk nog beter, want de fietsvergoeding blijft onveranderd voor wie tot nu toe nog niet de maximum belastingvrije fietsvergoeding krijgt. En betekent 'recht op fietsvergoeding' ook dat elke fietser het dan zal krijgen?

Wat fietsers krijgen voor hun woon-werkverkeer is in alle geval nog altijd peanuts in vergelijking met de sponsering van 'salariswagens'.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 01-05-2023 07:11:34    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Wat sinds januari 2023 geweten is wordt nu vanaf 1 mei 2023 werkelijkheid. Dit stond in de bijlage "Check" van Het Nieuwsblad van zaterdag 15 april 2023 (klik om te vergroten).



Je kunt het artikel ook lezen op de website van die krant.

De zondagskrant De Zondag van 16 april 2023 besteedde er ook een artikel aan (klik om te vergroten).



Het is zelfs nog beter dan beschreven in een vorig artikel. Volgens dit nieuwe artikel zijn alle werkgevers nu immers verplicht om 0,27 euro per kilometer te betalen aan fietsende werknemers, maar het is enkel verplicht voor werknemers in de privésector. Voor ambtenaren verschilt de regeling naargelang de overheid waarbij ze werken.

Het is dus best mogelijk om de kostprijs van je fiets terug te verdienen met de fietsvergoeding. Dat is een mooie stimulans om het fietsen naar en van het werk te bevorderen.

De kost voor het bedrijfsleven is ongeveer 2% van wat ondernemingen uitgeven voor ... bedrijfswagens (salariswagens). Het kan dus zeer moeilijk als een onoverkomelijke meerkost bestempeld worden, zeker niet als daardoor meer werknemers zullen fietsen en dus minder salariswagens en bijhorende parkeerplaatsen nodig zijn Knipoog.

Allen met de fiets naar het werk dus, toch zeker als het weer het toelaat. En zelfs ... slecht weer bestaat niet, wel slechte regenkledij Knipoog.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 30-09-2023 09:54:46    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Nu elke fietsende werknemer vanaf dit jaar wettelijk recht heeft op een fietsvergoeding, zal vanaf 2024 het belastingvrij bedrag van de fietsvergoeding stijgen, volgens dit artikel uit Het Nieuwsblad van zaterdag 30 september 2023.



De fietsvergoeding zou dan verhogen van 0,27 naar 0,35 euro per kilometer, maar het jaarlijks fiscaal vrijgesteld bedrag zal beperkt worden tot 2.500 euro. Om dat bedrag te bereiken zul je in totaal toch 7.142 kilometer moeten bij elkaar fietsen.

Maar je kunt er wel vragen bij stellen, waarom er een beperking moet zijn van het jaarlijks fiscaal vrijgesteld bedrag tot maximum 2.500 euro? Is er een gelijkaardige beperking voor het gebruik van een "salariswagen" of van een "gratis tankkaart"? Waarom moet de beloning voor het gebruik van een fiets (in de plaats van een auto) beperkt worden?


(Aanpassing op 19-10-2023: Naamgeving afbeelding verbeterd.)
(Aanpassing op 28-10-2023: Jaartal verbeterd.)
(Aanpassing op 16-12-2023: Waarom-vraag toegevoegd.)

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 31-01-2024 08:42:17    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Nadat vorig jaar de fietsvergoeding verplicht werd, en daarna verhoogd werd naar 0,35 €/km maar gelijktijdig beperkt werd tot 2.500 € per jaar op gebied van fiscale vrijstelling, wordt nu die fiscale vrijstelling opgetrokken naar 3.500 € per jaar. Dat hebben fietsers te danken aan wat men noemt een 'regeling voor fossiele bedrijfswagens'.

Het stond op 30 januari 2024 al te lezen op de websites van De Standaard en Het Nieuwsblad.



Op 31 januari 2024 stond dit te lezen in Het Nieuwsblad. Voor fietsers is enkel het in het geel gemerkte deel van belang (klik om te vergroten).



Deze verhoging naar 3.500 €, met een fietsvergoeding van 0,35 €/km, betekent dat men nu 10.000 km per jaar naar het werk kan fietsen voor de maximale fiscale vrijgestelde fietsvergoeding.

Een jaar heeft 52 weken. Als we 4 weken verlof aannemen en nog een week erbij nemen voor feestdagen, resten er 47 weken dat men effectief naar het werk kan fietsen. Met 5 werkdagen per week komt dat op 235 dagen. Per dag kan men dus 42 km fietsen (afgerond), of men mag volgens de fiscale wetgeving niet verder dan 21 km van het werk wonen om dagelijks de fiets te gebruiken.

Die afstand is met een speed pedelec dagelijks toch gemakkelijk af te leggen. Het is een goede zaak dat de beperking is opgetrokken, maar waarom moet die beperking er zijn?


_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Wetgeving

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005