Het is nu 22-11-2024 14:11:54
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Fietsvriendelijkheid ... ?

    -> Fiets-grappigheid en verwondering Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6208
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 23-05-2020 18:02:23    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

AWV heeft geantwoord op mijn melding met referentienummer KM-2020-10614. Ze zeggen onder andere:
Citaat:
Het klopt dat bepaalde drukknoppen moeilijker te bedienen zijn met de elleboog. Een mogelijkheid is dan om een ander gebruiksvoorwerp te gebruiken in plaats van uw blote handen.

Ja, natuurlijk! Als je fietst heb je allicht "een ander gebruiksvoorwerp" in je handen om op hun knopjes te drukken. Weten die mensen wel wat fietsen is?

Maar deze stickers hebben volgens AWV nog een ander nut:
Citaat:
Tegelijkertijd zullen de stickers ook bij deze knoppen nog een nut hebben omdat ze de voetgangers en fietsers alert houden op de risico's van de verspreiding van het coronavirus.

Zonder die stickers zouden voetgangers en fietsers immers de risico's van de verspreiding van het coronavirus uit het oog kunnen verliezen. Eigenlijk zijn er te weinig verkeerslichten om hen daar voortdurend aan te herinneren.

Dank u, AWV, om zo bezorgd te zijn over de gezondheid van voetgangers en fietsers. Misschien kun je ooit eens even bezorgd zijn voor voetgangers en fietsers door een betere (conflictvrije?) afstelling van verkeerslichten, met voldoende oversteektijd en kortere wachttijden? Ook voetgangers en fietsers "stromen graag door" en komen graag op tijd op hun bestemming, zonder omver gereden te worden door een afslaande bestuurder. Wandelen en fietsen is niet altijd een vrijetijdsbezigheid. En trouwens, autorijden is dikwijls wél een vrijetijdsbezigheid, waarbij een "vlotte doorstroming" zeker niet dwingend noodzakelijk is!

Eigenlijk is dit niet grappig meer ... Triest Ik heb AWV dit antwoordje gestuurd ...
Citaat:
Beste ...,


Ik dank u voor uw antwoord en ik begrijp dat iedereen alles moet doen om verdere verspreiding van het coronavirus af te remmen. Maar fietsers hebben zelden een ander gebruiksvoorwerp in de hand om op knopjes te drukken.

Misschien zou het nog beter zijn, om het minder noodzakelijk te maken dat fietsers telkens op knopjes moeten drukken om groen licht te krijgen. Na het drukken op een knop voor een fietsverkeerslicht wordt het immers vrijwel altijd gelijktijdig groen licht voor afslaand gemotoriseerd verkeer. Fietsers kunnen dan toch even goed altijd groen licht krijgen gelijktijdig met het gemotoriseerd verkeer, zonder dat ze op een knop moeten drukken.

Ik zou het enkel kunnen begrijpen dat fietsers op een knop moeten drukken, als ze daarna - en niet na een lange wachttijd - groen licht krijgen alleen voor fietsers, of toch zeker zonder afslaand gemotoriseerd verkeer.

Het heeft geen enkel nut dat fietsers altijd (lang) moeten wachten en op knopjes drukken, zonder enig voordeel voor hun veiligheid bij groen licht. Het is evenmin gebruiksvriendelijk, en zelfs niet veilig, om de knopjes zeer dicht bij de stopstreep aan te brengen, waardoor fietsers de stopstreep moeten overschrijden om het knopje te kunnen bedienen.

Soms zijn de knopjes zelfs niet bereikbaar van op de fiets, of zijn ze verborgen opgesteld.



Fietsers vragen zich zeer dikwijls af, waarom ze zo "apart" behandeld worden. Fietsen is immers niet altijd een vrijetijdsbezigheid. Fietsen worden ook voor werk gebruikt (postbodes, leveringen, ...) en voor woon-werkverkeer. Ook fietsers komen graag op tijd, terwijl alleen de "vlotte autodoorstroming" belangrijk lijkt. Terwijl ook de auto dikwijls als vrijetijdsbezigheid gebruikt wordt, waarbij een vlotte doorstroming zeker niet dwingend noodzakelijk is.


Met vriendelijke groeten,
...

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6208
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 20-07-2020 16:00:30    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

AWV heeft nog geantwoord op 6 juli 2020 op mijn reactie van 23 mei 2020 (na een ontvangstbevestiging op 25 mei 2020). Hun antwoord komt hierop neer:

"Het is een beleidskeuze om te kiezen voor een drukknop voor fietsers en voetgangers. Momenteel is dit nog steeds de meest betrouwbare manier."

Verder zegt AWV dat er aan het kruispunt van de N16 met de Doornstraat en de Gasthuisstraat geen maatregelen zullen genomen worden. "Fietsers en voetgangers moeten hier drukken om groen te krijgen. Zo kunnen zij maximaal conflictvrij oversteken en staan weggebruikers niet voor niets voor het rood. Zo kunnen we ook zorgen voor een betere doorstroming."

AWV vervolgt nog dat ze met hun actieplan verkeerslichten volop inzetten op niet voor niets voor het rood en het vermijden van conflicten. Om fietsers met dit doel te detecteren herhaalt AWV dat drukknoppen het meest betrouwbaar zijn, en meer informatie over dat actieplan staat te lezen op hun website.

Daar moest ik toch even op nadenken, want wie bedoelt AWV met "weggebruikers"? En die "betere doorstroming", is die voor elke weggebruiker en klopt dat wel? En hebben fietsers het maximaal conflictvrij oversteken te danken aan de drukknoppen?

Op 13 juli 2020 heb ik tenslotte deze reactie verstuurd op hun antwoord:
Citaat:
Beste ...,


Ik dank u voor uw antwoord en ik heb het actieplan verkeerslichten gelezen. Het is goed dat AWV zich inzet voor het vermijden van conflicten. Dat zou altijd het voornaamste doel van verkeerslichten moeten zijn. Maar het klopt niet dat weggebruikers niet voor niets voor het rood staan door fietsers altijd een drukknop te laten bedienen, vooral niet als de groenfase van fietsers, na het bedienen van de drukknop, gelijk loopt met de groenfase van het gemotoriseerd verkeer, zoals op dit kruispunt van de N16 met de Gasthuisstraat en de Doornstraat. In dat geval kan het fietsverkeerslicht even goed altijd gelijk lopen met het "autoverkeerslicht" zonder op een knop te drukken. De drukknop is dan voor fietsers alleen nuttig als er geen gemotoriseerd verkeer is, dat de groenfase automatisch heeft aangevraagd.

Bij de huidige regeling, waarbij fietsers altijd groen licht moeten aanvragen, staan deze weggebruikers wel degelijk geregeld voor niets voor het rood. Dat gebeurt als ze juist "te laat" zijn om op de knop te drukken voor hun samenlopende groenfase met die van het gemotoriseerd verkeer. Fietsers staan dan een volledige cyclus voor niets voor het rood, aangezien ze geen gebruik konden maken van de vorige, gelijklopende groenfase van het gemotoriseerd verkeer. Dat heb ik zelf al meermaals ondervonden.

Zolang een groenfase van fietsers gelijk loopt met de groenfase van afslaande motorvoertuigen, klopt het evenmin dat de drukknop zorgt voor conflictvrij oversteken. Hoewel op dit kruispunt de veiligheid van fietsers wel verbeterd is, niet door de bediening van de drukknoppen, maar wel door de aparte groenfase voor het gemotoriseerd verkeer uit de Gasthuisstraat en uit de Doornstraat. Dat is zeker goed werk van AWV, evenals de aangebrachte fietsverkeerslichtjes op ooghoogte. Daarvoor ben ik AWV dankbaar, samen met nog veel fietsers.

Maar ik begrijp wel dat dit niet aangepast wordt. Dat zou immers geen enkele invloed hebben op de "betere doorstroming van het autoverkeer", het zou enkel en alleen het comfort en de doorstroming van fietsers verbeteren. Het is inderdaad een beleidskeuze. Ik hoop dat AWV daarover ooit eens nadenkt. Voortschrijdend inzicht noemt men dat.

Deze beleidskeuze heeft trouwens nog een eigenaardig gevolg: Als een auto zich (automatisch) heeft aangemeld, wordt het nooit gelijktijdig groen voor fietsers, tenzij zich ook een fietser (manueel) heeft aangemeld. Maar als een fietser zich heeft aangemeld, wordt het altijd gelijktijdig groen voor het autoverkeer, ook als er geen autoverkeer is en geen motorvoertuig zich heeft aangemeld! Het autoverkeer, dat er niet is, krijgt dan zelfs langer groen dan de fietsers! Dat draagt toch niet bij tot een "betere doorstroming van het autoverkeer" op de N16.


Met vriendelijke groeten,
...

We zijn nu al een week verder, en ik heb deze keer nog geen ontvangstbevestiging gekregen. Zou AWV hierop nog antwoorden Hihi Vraag
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6208
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 05-05-2021 08:49:36    Onderwerp:
 Reageren met citaat  



Misschien geldt dit ook voor enkele fietspaden in Temse, zoals op Cauwerburg bijvoorbeeld?

Stel je voor ... het kan toch niet dat mountainbikers gediscrimineerd worden, door alle fietspaden mooi vlak te maken.

Ontdekt op deze facebookpagina van Love2bike.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Fiets-grappigheid en verwondering

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 1 van 1
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005