|
Fietsers in de Kapelanielaan |
|
|
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 14-04-2022 21:02:54 Onderwerp: |
|
|
|
|
Er zijn al wegmarkeringen aangebracht op het nieuw geasfalteerde gedeelte van de Kapelanielaan, en dat is niet slecht gedaan voor fietsers!
Op deze plaats zal het fietspad dus in de berm verder lopen — dat fietspad moet duidelijk nog aangelegd worden — om even verder uit te komen ...
... op deze fietsoversteekplaats naar het tweerichtingsfietspad, dat ook nog moet aangelegd worden.
Het is gelukkig(!) wel een echte fietsoversteekplaats, overeenkomstig artikel 76.4 van het verkeersreglement, of toch bijna. Want volgens voorbeelden in bijlage 4 van het reglement voor de wegbeheerder moet een schuine fietsoversteekplaats aangeduid worden met parallellogrammen, niet met vierkanten.
En ... deze fietsoversteekplaats is aangelegd met autodenken, niet met fietsdenken.
Op de schuin gestreepte verdrijvingsvlakken mogen geen voertuigen komen (artikel 77.4 van het verkeersreglement), Maar ze kunnen dat wel doen! ik zou die verdrijvingsvlakken liever fysisch afgeschermd zien als "dekking" voor fietsers, waardoor het onmogelijk wordt om op deze verdrijvingsvlakken te rijden zonder het voertuig te beschadigen.
Het fietspad zou dus moeten doorgetrokken worden tot naast deze verdrijvingsvlakken, en de fietsoversteekplaats zou dezelfde lengte moeten hebben als de breedte van de rijstrook van het gemotoriseerd verkeer.
Dit "detail" zou fietsers meer plaats en meer juridische bescherming bieden bij het zich opstellen voor de fietsoversteekplaats om de rijbaan over te steken.
Aangezien dit een "echte" fietsoversteekplaats is, moet het verkeersbord F50 er verplicht bij geplaatst worden (zie vorige foto's) volgens artikel 12.13bis van het reglement voor de wegbeheerder. En volgens artikel 7.8 van datzelfde reglement moet ook het gevaarsbord A25 op een 150-tal meter voor deze fietsoversteekplaats aangebracht worden. Dat moet nog gebeuren.
In de andere rijrichting is dit de plaats waar het gesplitste tweerichtingsfietspad de berm verlaat en als enkelrichtingsfietspad de Kapelanielaan volgt in tegenrichting van het gemotoriseerd verkeer.
De afstand tussen dit fietspad "in tegenrichting" en de rijbaan is een beetje groter dan deze afstand bij het fietspad "in meerichting". Maar een fysische afscheiding zou natuurlijk nog veel beter zijn, al was het maar met voelbare verhogingen of ribbels tussen het fietspad en de rijbaan.
Al bij al ben ik tevreden dat de rijbaan pas voorbij de fietsoversteekplaats splitst in meerdere voorsorteringsstroken. En de aanzet van de enkelrichtingsfietspaden duiden aan hoe het verder kan gaan in de Kapelanielaan.
Ik vraag mij wel af wanneer die fietspaden verder in de Kapelanielaan zullen aangebracht worden, want volgens dit bericht op Editietemse zal op 19 april 2022 definitief eenrichtingsverkeer ingesteld worden in de Kapelanielaan. Daar is nog één enkele werkdag tussen ... Wordt het ondertussen verboden voor fietsers in de Kapelanielaan? _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 23-04-2022 19:33:20 Onderwerp: |
|
|
|
|
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...
Ik vraag mij wel af wanneer die fietspaden verder in de Kapelanielaan zullen aangebracht worden, want volgens dit bericht op Editietemse zal op 19 april 2022 definitief eenrichtingsverkeer ingesteld worden in de Kapelanielaan. Daar is nog één enkele werkdag tussen ... Wordt het ondertussen verboden voor fietsers in de Kapelanielaan? |
(Zie hierboven.)
Gedurende de voorbije week is de rijbaan van de hele Kapelanielaan toch al afgebakend met een doorlopende streep aan beide zijden. Die doorlopende streep is niet echt helemaal doorlopend, maar bevat korte onderbrekingen op regelmatige afstanden. Omdat die streep in een dikke laag is aangebracht, vormen die onderbrekingen een reliëf dat voelbaar en/of hoorbaar moet zijn als je er met een motorvoertuig overheen rijdt.
Aan beide zijden van de rijbaan moet het enkelrichtingsfietspad nog aangebracht worden. Dat moet afgebakend worden door twee evenwijdige witte onderbroken strepen. Eén streep van elk fietspad staat er al. De tweede moet er nog bij komen.
De werkelijke rand van de rijbaan is wel aangeduid naast het fietspad met een doorlopende witte streep, maar deze fietspaden zijn en blijven "moordstrookjes" op dezelfde hoogte van de rijbaan en daarvan gescheiden door enkel een laagje verf. Dat houdt geen auto's en zeker geen vrachtwagens tegen.
Het is natuurlijk beter dan helemaal niets. Stel je dat voor! Maar misschien worden deze fietspaden ooit afgeschermd van de rijbaan met echte verhogingen op regelmatige afstanden, behalve aan opritten natuurlijk? Of misschien worden het ooit verhoogde fietspaden?
Waar de enkelrichtingsfietspaden overgaan in een tweerichtingsfietspad is de plaats in de berm al wat uitgegraven waar dat enkelrichtingsfietspad met een S-bocht naar de fietsoversteekplaats leidt. Maar vanaf hier kunnen fietsers nu nog niet verder naar de Hoogkamerstraat. Het tweerichtingsfietspad moet immers nog aangelegd worden.
Het platgereden baken aan de linkerkant bewijst hoe goed witte verflijntjes fietsers op een fietspad beschermen! Helemaal niet dus, en dat voorspelt niet veel goeds!
Daarom vind ik het ook jammer dat ter hoogte van de fietsoversteekplaats eerst de weg op zijn volledige breedte geasfalteerd is, om er daarna verdrijvingsvlakken op te schilderen waarop niet mag gereden worden (zie hierboven). Was het niet beter geweest om de plaatsen van die verdrijvingsvlakken niet te asfalteren en daar onverharde berm van te maken? Motorvoertuigen zouden dan veel minder geneigd zijn om erover te rijden!
Nog een detail: Omdat deze "nieuwe" fietspaden worden aangebracht op de rand van de "oude" rijbaan van de Kapelanielaan, gebeurt dat al eens op vroeger kapotgereden plaatsen ...
Dat wordt hotsen en botsen voor fietsers ofwel voortdurend uitkijken en putjes ontwijken ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 1 van 1 |
Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|