|
De knappe trapper (Brochure van het BIVV, 2009) |
|
Hilde Habraken
|
|
|
|
|
Geplaatst: 11-01-2010 20:29:25 Onderwerp: |
|
|
|
|
Lijkt me inderdaad een goed idee om eens positief in de media te komen. Ik stel voor dat we het bespreken op de vergadering van donderdag. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
|
|
|
|
|
Geplaatst: 17-07-2010 09:38:04 Onderwerp: Nog 2 foutjes |
|
|
|
|
Bij nadere lezing staan er volgens mij nog twee foutjes in dit - overigens prachtig - boekje:
Op pagina 10 staat dat je altijd mag fietsen in een straat met het verkeersbord C3 . Dit bord betekent "Verboden toegang, in beide richtingen, voor ieder bestuurder." Aangezien een fietser een bestuurder is, mag je volgens mij niet fietsen in een straat met het verkeersbord C3.
Enkel met een onderbord "uitgezonderd plaatselijk verkeer" of "plaatselijke bediening" mag je een dergelijk verbodsbord voorbij fietsen (wegcode, artikel 2.47). Ook met een onderbord "Speelstraat" (zoals afgebeeld op pagina 10, maar er niet bij gezegd) mag je daar "stapvoets fietsen" en moet je zo nodig afstappen (wegcode, artikel 22septies).
Op pagina 19 staat "Steek nooit al fietsend over op een zebrapad. In de eerste plaats omdat dit verboden is." Het is zeker een goede raadgeving om nooit al fietsend een zebrapad over te steken, maar het is niet verboden! Dit mag dus niet aangehaald worden als voornaamste reden. Enkele redenen waarom je dat best niet doet worden daarna opgesomd:
- Je kunt de voetgangers hinderen.
- Je komt onverwacht sneller op de rijbaan dan te voet.
- Automobilisten verwachten op die plaats geen fietser.
- Je riskeert een aanrijding met een auto.
Twee andere belangrijke redenen worden niet vernoemd:
- Je moet voorrang verlenen aan voetgangers op een zebrapad.
- Andere bestuurders moeten geen voorrang verlenen aan fietsers op een zebrapad.
In sommige omstandigheden kan het zelfs aan te raden zijn om al fietsend over te steken op een zebrapad. Denk maar even aan situaties zoals hier...
Samen met het reeds genoemde foutje op pagina 25, zijn dat toch in totaal 3 foutjes...
(Aanpassing 23-08-2010: gewijzigde linken naar verkeersborden www.wegcode.be)
(Aanpassing 28-06-2013: Artikels wegcode toegevoegd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 1 van 1 |
Tijden zijn in GMT + 1 uur
|