|
Een tweerichtingsfietspad op een rotonde. |
|
|
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6211 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 22-12-2021 09:47:24 Onderwerp: |
|
|
|
|
Waarschijnlijk als gevolg van mijn opmerkingen verstuurd op 28 november 2021, zijn er enkele aanpassingen uitgevoerd aan de wegmarkeringen op de rotonde van de Orlaylaan.
DeB1 die aan de zuidelijke doorsteek stond, en die de indruk gaf dat je langs daar naar de rotonde zou kunnen fietsen (als spookrijder!) ...
... is nu vervangen door een combinatie van een C11 en een C9, zoals ik het gevraagd had.
Het is immers niet de bedoeling dat (brom)fietsers langs deze doorsteek naar de rotonde zouden rijden. Tegelijkertijd is ook het fietslogo op de "fietsgeleiding", de nep-fietsoversteekplaats, verwijderd, dat ook de indruk gaf dat deze fietsgeleiding vanaf hier zou mogen gebruikt worden als spookrijder.
Bijkomend zijn de haaientanden verplaatst naar de andere kant van de fietsgeleiding zoals ik het ook gevraagd had. Het is immers de bedoeling van deze wegmarkering om aan te duiden dat je zelf voorrang moet verlenen, niet dat anderen je voorrang moeten verlenen. Daarbij is een poging ondernomen om de bestaande haaientanden te verwijderen, maar dat is een beetje mislukt. Dat zou nog voor verwarring kunnen zorgen
Hetzelfde doet zich nu voor aan het andere, meer noordelijke doorsteekje, waar (brom)fietsers wel naar de rotonde kunnen rijden. Ook daar zijn de haaientanden zoals gevraagd verplaatst naar de andere kant van de fietsgeleiding, maar ook hier zijn de oude, bestaande haaientanden niet zo succesvol verwijderd.
Dat zou ook hier voor verwarring kunnen zorgen.
Een terugblik op deze fietsgeleiding leert ons dat het fietslogo dat hier vroeger stond ...
... nu ook verwijderd is zoals gevraagd.
Dat gaf immers de indruk dat deze fietsgeleiding als spookrijder mocht gebruikt worden.
Het valt toch op, dat de fietslogo's veel beter verwijderd zijn dan de oude haaientanden!
Maar de totaal overbodige fietsgeleiding dwars over de Frank Van Dyckelaan ...
... is er nog altijd.
Wel is ook hier het fietslogo aan de overkant verwijderd, om spookrijden te verhinderen, en zijn de haaientanden verplaatst.
Maar het fietspad is evenmin meer afgebogen richting Frank Van Dyckelaan, zoals gevraagd, noch voorzien van de nodige rugdekking voor fietsers.
Wat moeten we besluiten uit het aanbrengen van deze fietsgeleiding en de vorm van dit fietspad op deze plaats? Wat is de bedoeling van deze hele signalisatie? Is het om de Frank Van Dyckelaan te verbinden met het tweerichtingsfietspad naast de rotonde, of is het om een rondje rotonde te rijden?
De mentaliteit in Temse ligt nog te veel autogericht om fietsers te behandelen als volwaardige weggebruikers, en de weginrichting aan te passen aan de regels van de wegcode, ook als dat in het voordeel is van fietsers, en in het nadeel van het gemotoriseerd verkeer.
Temse heeft nog een lange weg af te leggen, om het fietsen echt te bevorderen, zoals ze het zelf toch altijd zeggen ...
Fietsersbond Temse heeft nog werk aan die winkel _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6211 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 23-12-2021 16:08:28 Onderwerp: |
|
|
|
|
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...
Ook hier staan weer haaientanden zonder voorrangsbord B1. Deze haaientanden hebben bijgevolg geen enkele betekenis.
... |
(Zie hierboven.)
Dat voorangsbordje B1 staat er nu, maar eigenlijk zou dat er niet mogen staan, evenmin als er haaientanden zouden mogen aangebracht zijn, zoals hierboven is verklaard.
Op deze foto komt immers goed tot uiting dat de bedoeling van deze hele inrichting van de rotonde niet verwezenlijkt wordt.
De bocht van het fietspad naar links, dit voorrangsbord B1, de haaientanden en de fietsgeleiding met fietslogo zijn aanduidingen om de rotonde te volgen door Frank Van Dyckelaan over te steken. Maar dat is nu juist NIET de bedoeling van deze hele inrichting! Als je hier bent, kom je van het tweerichtingsfietspad naast de rotonde. Als je nu de fietsgeleiding volgt, keer je gewoon terug naar dat tweerichtingsfietspad naast de rotonde. Dan heb je een "rondje rotonde" gedaan ... voor het plezier?
Dit voorrangsbord B1, de haaientanden en de fietsgeleiding zijn dus totaal nutteloze aanduidingen, omdat het de bedoeling van deze hele inrichting is, om een aansluiting te hebben van het tweerichtingsfietspad naast de rotonde met de Frank Van Dyckelaan. Dus om vanaf hier rechtdoor verder te rijden naar de Frank Van Dyckelaan. Het fietspad moet hier dus niet afbuigen naar de rotonde, maar wel verder lopen naar de Frank Van Dyckelaan, en met een rugdekking voor fietsers, zoals hierboven is uitgelegd.
Om deze bedoeling goed te begrijpen, is de volgende e-mail nog maar eens verstuurd naar onze schepen van mobiliteit en de dienst mobiliteit.
Citaat: |
Geachte ...
De signalisatie op de rotonde van de Orlaylaan is nu in orde gebracht. Spookrijden wordt vermeden en de voorrangsaanduidingen staan op de juiste plaatsen.
Alleen is de signalisatie aan de Frank Van Dyckelaan niet overeenkomstig met de bedoeling van deze hele (her)inrichting.
Het is immers de bedoeling om via de rotonde een verbinding te maken tussen het tweerichtingsfietspad langs de rotonde en de Frank Van Dyckelaan voor (brom)fietsers. Maar aan de Frank Van Dyckelaan gekomen, geven de vorm van het fietspad, het voorrangsbord B1, de haaientanden en de fietsgeleiding met overeenkomstig fietslogo eerder de aanduiding om de rotonde te volgen over de Frank Van Dyckelaan, dan om verder te rijden in de Frank Van Dyckelaan.
Het lijkt alsof het normaal is om een "rondje rotonde" te rijden en terug te keren naar het tweerichtingsfietspad waar men vandaan komt ... voor het plezier?
Deze fietsgeleiding is totaal zonder enig nut, zowel om de Frank Van Dyckelaan te bereiken per (brom)fiets vanaf het tweerichtingsfietspad langs de rotonde, als in de omgekeerde rijrichting.
De aansluiting van het einde van het fietspad met de fietssuggestiestrook op de Frank Van Dyckelaan kan nog wel verbeterd worden. Het fietspad dient af te buigen in de juiste richting, naar de Frank Van Dyckelaan, en voorzien te worden van een rugdekking om (brom)fietsers zonder gevaar te laten "invoegen" op de aangebrachte fietssuggestiestrook in de vorm van opeenvolgende fietslogo's. Het verkeer op de rijbaan moet immers voorrang verlenen aan (brom)fietsers, die zich op het einde van een fietspad op de rijbaan begeven om rechtdoor te rijden (artikel 12.4 van het verkeersreglement). Een voorrangsbord B1 en haaientanden horen dan niet op het fietspad.
Terloops, de fietslogo's van de fietssuggestiestrook in de Frank Van Dyckelaan zijn uitstekend aangebracht. Ze maken duidelijk dat het niet de bedoeling is dat fietsers tegen of in de greppel zouden rijden.
Met vriendelijke groeten,
... |
Ook bij deze e-mail is na ons Fietsersbondlogo de volgende tekst toegevoegd:
Maak alles beter voor fietsers, word lid van de Fietsersbond:
www.Fietsersbond.be/ikwordlid
_________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 1 van 1 |
Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|