Het is nu 22-11-2024 18:51:11
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Een fietsstraat, wat is dat?

    -> Wetgeving Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6208
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 08-11-2021 09:01:21    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Niet alle fietsers vinden een fietsstraat echt prettig, zeker niet als het eigenlijk geen echte fietsstraat is, waar meer auto's dan fietsers rijden. En dat is heel begrijpelijk. Tegenwoordig worden heel wat fietsstraten "gemaakt" als schijnmaatregel, om de indruk te wekken dat men toch iets voor fietsers doet.

Deze column illustreert dat treffend. Ze stond in Het Nieuwsblad van maandag 8 november 2021 (klik om te vergroten).


_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6208
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 06-05-2023 15:38:12    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Hierboven schreef ik al dat een fietszone (de fietsstraat bestaat niet meer sinds 1 april 2023) geen wondermiddel is om het verkeer veiliger te maken voor fietsers.
Jozef Van Breuseghem schreef:
Niet alle fietsers vinden een fietsstraat echt prettig, zeker niet als het eigenlijk geen echte fietsstraat is, waar meer auto's dan fietsers rijden. En dat is heel begrijpelijk. Tegenwoordig worden heel wat fietsstraten "gemaakt" als schijnmaatregel, om de indruk te wekken dat men toch iets voor fietsers doet.
...

Een fietszone heeft geen zin in straten waar veel meer auto's rijden dan fietsers. Alvorens een fietszone te "maken", moeten de straten eerst zodanig ingericht worden dat fietsers aangetrokken worden en auto's geweerd. Wie echt niet in de fietszone moet zijn met de auto, moet alle goesting ontnomen worden om er met een auto doorheen te rijden.

Dat is een fietszone. En dan pas zou je de overeenkomstige verkeersborden mogen plaatsen, en eventueel andere aanduidingen aanbrengen om de fietszone te verduidelijken.

Veel stads- en gemeentebesturen installeren fietszones enkel en alleen om te "bewijzen" dat ze heel wat doen voor de veiligheid van fietsers, zonder dat het echt veiliger wordt voor fietsers, dikwijls integendeel! Ook experts weten dat, zoals blijkt uit dit artikel als gevolg van een ernstig verkeersongeluk in een fietszone, uit Het Nieuwsblad van zaterdag 6 mei 2023 (klik om te vergroten).



Deze nabeschouwing op het ernstig ongeval in een fietszone kun je ook lezen op de website van deze krant.

Daar komt nog bij, dat heel wat automobilisten de geldende verkeersregels in een fietszone niet (willen) kennen, en dat in de pers zelfs verkeerde regels gegeven worden. Naar aanleiding van dit ongeval in een fietszone staat bijvoorbeeld op de website van Het Nieuwsblad letterlijk:
Citaat:
... Dat is een smalle fietsstraat waar fietsers altijd voorrang hebben.

Daar is niets van aan! Ook dat schreef ik hierboven al.

In een fietszone mogen fietsers de volledige rijstrook in hun rijrichting gebruiken, is de maximum toegelaten snelheid voor iedereen 30 km/u en mogen fietsers niet ingehaald worden door motorvoertuigen. Maar de normale voorrangsregels blijven gelden. In een fietszone krijgen fietsers geen uitzondering noch een voorkeursbehandeling op gebied van voorrang!

... Of weet men misschien zelfs niet wat "voorrang" betekent Vraag Triest
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6208
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 20-06-2023 21:11:17    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Omdat fietsers in fietszones dikwijls ingehaald worden door motorvoertuigen, gaat men GAS-boetes gebruiken om bestuurders van motorvoertuigen de les te lezen. Dit stond bijvoorbeeld te lezen in Het Nieuwsblad van zaterdag 17 juni 2023 (klik om te vergroten).



Het staat ook op de website van die krant.

Gaat dat echt helpen? En het zal pas ingaan einde 2023 of begin 2024. Zo erg is het dus ook weer niet.

Zou men niet beter eerst aan alle gemeentebesturen leren dat het geen wedstrijd is om de meeste of de grootste fietszones te hebben, en dat het aantal of de grootte van fietszones geen maatstaf is om de "fietsvriendelijkheid" van een gemeente te meten?

Fietszones hebben alleen nut als de straten speciaal voor fietsers ingericht zijn zodat fietsers er welkom zijn, en dat er meer fietsers rijden dan motorvoertuigen. Fietszones "maken" van drukke straten met veel motorvoertuigen, in de hoop dat er minder auto's zullen komen, is niet de bedoeling van fietszones. Dat lukt ook niet.

Maar dit krantenartikel blinkt wel uit met zijn bijna juiste informatie over fietszones (geen fietsstraten meer!). Er wordt bijvoorbeeld eens niet gezegd dat fietsers altijd voorrang hebben in fietszones, maar wel dat fietsers zich aan de verkeersregels moeten houden, ook aan de voorrangsregels.

Helemaal juist is het krantenartikel nog niet. Niet alleen een auto, maar geen enkel motorvoertuig mag een fietser inhalen in een fietszone. Een pictogram op de weg is evenmin een verplichting om een fietszone aan te duiden, maar het maakt het wel veel duidelijker.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6208
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 27-11-2023 09:26:37    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Naar het schijnt zou men nog strenger de snelheid gaan controleren in fietszones, nu met flitsers en trajectcontroles, tenminste toch volgens dit artikel uit Het Nieuwsblad van maandag 27 november 2023 (klik om te vergroten).



Dit artikel staat ook op de website van deze krant.

Eindelijk begint men wel door te krijgen dat heel wat fietszones eigenlijk die naam niet waard zijn, omdat ze te groot zijn, of niet aangepast als fietszone, of omdat ze er gewoon gekomen zijn als 'wedstrijd' tussen gemeenten 'om ter meeste' of 'om ter grootste' fietszones Triest Triest. Dus als schijnmaatregel voor de 'veiligheid' van fietsers.

Gaat men in al deze pseudo-fietszones ook zo streng de snelheid controleren? Daar geloof ik niets van.

En zoals dikwijls het geval is staat er weeral een foutje in dit persartikel. In een fietszone zijn speed pedelecs gelijkgesteld met fietsers. Met een speed pedelec mag je dus wel degelijk fietsers inhalen in een fietszone, zolang je maar niet sneller rijdt dan 30 km/u.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Wetgeving

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 1 van 1
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005