|
De Wegcode voor Fietsers. |
|
![](templates/Mozilla_Firefox/images/corners/gc_tl.gif)
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6247 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 19-09-2022 07:42:13 Onderwerp: |
|
|
|
|
Op 1 oktober 2022 wijzigt er heel wat in de wegcode, ook voor fietsers. Dit stond hierover te lezen in Het Nieuwsblad van maandag 19 september 2022 (klik om te vergroten).
Je vindt het artikel ook op de website van deze krant. Op de website van Het Laatste Nieuws staat eveneens een artikel.
Alle wijzigingen staan in het Staatsblad van donderdag 15 september 2022. Zoals het hoort staan ze daar artikel per artikel afgedrukt, maar er staan ook twee samenvattingen afgedrukt, een korte en een langere samenvatting. Dit is de tekst van de korte samenvatting van de wijzigingen.
Citaat: |
Het ontwerp heeft verschillende doelstellingen. In de wegcode wordt ondermeer verduidelijkt dat het opladen van de batterij van een elektrisch of een hybride elektrisch voertuig wordt beschouwd als parkeren. Daarnaast wordt aan velomobielen en ligfietsen, die ook gedefinieerd worden, omwille van hun specifieke kenmerken, in het bijzonder hun geringe hoogte, een meer aangepaste plaats op de openbare weg toegekend. De structuur van het artikel dat de plaats van voetgangers op de openbare weg bepaalt, wordt aangepast. Het gebruik van bijkomende zijdelingse oranjegele signalisatiemiddelen voor rijwielen wordt toegelaten. Speed pedelecs worden ook toegelaten tot delen van de openbare weg aangeduid door het verkeersbord D9. Een nieuw verkeersbord laat toe om op eenzelfde parkeerplaats het parkeren afwisselend in de tijd voor te behouden voor verschillende categorieën van voertuigen. Het toepassingsgebied van de verkeersborden B22 en B23 wordt uitgebreid tot speed pedelecs en deze verkeersborden mogen ook worden gecombineerd met de bijzondere verkeerslichten voor voertuigen van het openbaar vervoer. Het verkeersbord C23 wordt aangepast zodat het betrekking heeft op de maximaal toegelaten massa, de verkeersborden die het gebruik van de cruise control verbieden, worden opgeheven, een gevaarsbord dat bestuurders attent maakt op een file wordt geïntroduceerd en het verkeersbord dat het einde van een fietsstraat aanduidt wordt opnieuw toegevoegd. Markeringen die de middenrijbaan aanduiden gevormd door twee evenwijdige witte onderbroken strepen aan weerszijden van de rijbaan alsook de daaraan gekoppelde verkeersregels, worden in de wegcode geïntroduceerd. De definities van de middenrijbaan, de zijdelingse strook en de parkeerstrook worden toegevoegd zodat het duidelijk wordt wat daarmee precies bedoeld wordt. Het woord “parkeerzone” wordt waar nodig vervangen door het woord “parkeerstrook” en het toepassingsgebied van de dambordmarkering wordt uitgebreid tot overwegen. Tot slot wordt het koninklijk besluit betreffende het rijbewijs aangepast om de mogelijke interpretatiemarge met betrekking tot de rijbewijsvereisten voor het besturen van folkloristische voertuigen weg te nemen. |
Het spreekt vanzelf, dat dit alweer een hele aanpassing vergt aan onze eigen Wegcode voor Fietsers .
In dit artikel op de website van Het Nieuwsblad kun je al een reactie lezen van de Fietsersbond, die niet zo gelukkig is met de nieuwe "middenrijbaan". Dit concept zou niet zo veilig zijn voor fietsers dan wordt voorgesteld. Testen hebben dat uitgewezen. Dit systeem is zeker af te raden op wegen met veel of met snel verkeer. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
![](templates/Mozilla_Firefox/images/corners/gc_bl.gif)
![](templates/Mozilla_Firefox/images/corners/gc_tl.gif)
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6247 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 25-09-2022 08:24:25 Onderwerp: |
|
|
|
|
Zelfs al worden ook fietsers beboet, toch stijgt het GSM-gebruik op de fiets jaar na jaar. Dit stond te lezen in de gratis zondagskrant de Zondag van 25 september 2022 (klik om te vergroten).
Het verkeersreglement telt natuurlijk voor iedereen, en dat verbiedt het gebruik van een smartphone voor elke bestuurder in artikel 8.4 :
Citaat: |
8.4. Behalve wanneer zijn voertuig stilstaat of geparkeerd is, mag de bestuurder geen mobiel elektronisch apparaat met een scherm gebruiken, vasthouden noch manipuleren, tenzij het in een daartoe bestemde houder aan het voertuig bevestigd is. |
Wat een voertuig is dat stilstaat of parkeert, staat in de artikels 2.22 en 2.23 van het verkeersreglement :
Citaat: |
2.22. "Stilstaand voertuig": een voertuig dat niet langer stilstaat dan nodig is voor het in- of uitstappen van personen of voor het laden of lossen van zaken.
2.23. "Geparkeerd voertuig": een voertuig dat langer stilstaat dan nodig is voor het in- of uitstappen van personen of voor het laden of lossen van zaken. |
Als je bijvoorbeeld op de rijbaan of op het fietspad voor een rood licht staat, of voor een gesloten overweg en je blijft op de fiets zitten, dan blijf je een bestuurder en staat je voertuig niet stil in de betekenis van het verkeersreglement. Stilstaan of parkeren gebeurt immers niet midden op de rijbaan of op het fietspad, zie artikel 23 van het verkeersreglement over het stilstaan en parkeren.
Dan mag je dus evenmin gebruik maken van je smartphone.
Vooral de jeugd gebruikt de GSM op de fiets, en dat zijn de toekomstige automobilisten ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
![](templates/Mozilla_Firefox/images/corners/gc_bl.gif)
![](templates/Mozilla_Firefox/images/corners/gc_tl.gif)
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6247 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 11-10-2022 18:56:43 Onderwerp: |
|
|
|
|
Er is een nieuwigheid in de wegcode sinds 1 oktober 2022: De middenrijbaan en de zijdelingse stroken. Ze horen bij elkaar.
De middenrijbaan is van de twee zijdelingse stroken gescheiden door een wegmarkering van twee evenwijdige witte onderbroken strepen die bestaan uit telkens twee paar korte trekken.
Volgens het verkeersreglement staan die wegmarkeringen op de rijbaan, en bakenen die de denkbeeldige randen af van de middenrijbaan. Ik vind dat een nogal eigenaardige, dubbelzinnige verklaring in het artikel 75.3 :
Citaat: |
75.3. Markeringen die de middenrijbaan aanduiden.
Twee evenwijdige witte onderbroken strepen aan weerszijden van de rijbaan die bestaan uit telkens twee paar korte trekken, bakenen de denkbeeldige randen van de middenrijbaan af. |
De middenrijbaan staat ter beschikking van alle bestuurders. De zijdelingse stroken niet. Hun gebruik is beperkt.
Als er geen betere plaats voor hen voorzien is, moeten voetgangers de linkse zijdelingse strook gebruiken. Alleen om veiligheidsredenen mogen ze ook de rechtse zijdelingse strook volgen.
Bestuurders van rijwielen, van bromfietsen klasse A, van speed pedelecs, van niet ingespannen trek-, last- of rijdieren of begeleiders van vee hebben de toelating om de rechtse zijdelingse strook te gebruiken op voorwaarde dat ze voorrang verlenen aan voetgangers die zich op deze zijdelingse strook bevinden.
De zijdelingse strook is verboden voor alle andere bestuurders, behalve als ze een andere bestuurder willen inhalen of kruisen en als dat kan gebeuren zonder de weggebruikers op de zijdelingse strook in gevaar te brengen.
Je mag niet parkeren op de zijdelingse stroken, erop stilstaan mag wel.
De zijdelingse stroken lijken wat op fietssuggestiestroken, maar de zijdelingse strook is gereglementeerd in het verkeersreglement, en je mag er niet zomaar op rijden met een motorvoertuig.
Het is de bedoeling om deze wegmarkering te gebruiken op landelijke wegen zonder fietspaden. Maar of dat zal bijdragen tot de veiligheid van fietsers op deze wegen, valt nog af te wachten ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
![](templates/Mozilla_Firefox/images/corners/gc_bl.gif)
![](templates/Mozilla_Firefox/images/corners/gc_tl.gif)
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6247 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 15-03-2023 10:13:54 Onderwerp: |
|
|
|
|
Deze foto stond bij de "Terugblik Fietsersbond afdelingen februari 2023" van de Fietsersbond.
Hier klopt iets niet. Ofwel is de wegbeheerder in fout, ofwel zijn de fietsers in fout.
Het fietspad is aangeduid door de wegmarkering zoals bepaald in artikel 74 van het verkeersreglement :
Citaat: |
Artikel 74. Overlangse markeringen die een fietspad aanduiden
Het deel van de openbare weg dat afgebakend is door twee evenwijdige witte onderbroken strepen en dat niet breed genoeg is voor het autoverkeer, is een fietspad.
![](https://www.wegcode.be/media/image/orig/39ed2e19746f9858780140b049332d0d04febf87.jpg) |
En in artikel 9.1.2.1° van het verkeersreglement staat :
Citaat: |
1° Wanneer de openbare weg een berijdbaar fietspad, aangeduid door wegmarkeringen zoals bepaald in artikel 74, omvat, dan moeten de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, dit fietspad volgen voor zover het rechts in hun rijrichting ligt. Zij mogen een dergelijk fietspad niet volgen, wanneer dit links in hun rijrichting ligt. |
Deze fietsers volgen wel degelijk een dergelijk fietspad links in hun rijrichting, wat verboden is. En de foto is niet in spiegelbeeld afgedrukt ... Dus:
- Ofwel overtreden al deze fietsers het verkeersreglement.
- Ofwel heeft de wegbeheerder een tweerichtingsfietspad verkeerdelijk aangeduid met deze wegmarkering.
Ik gok op het laatste, want dergelijke fouten van wegbeheerders gebeuren geregeld. Kijk maar even naar onze Doornstraat in Temse tussen de N16 en de spoorweg ...
Ook dat is een tweerichtingsfietspad, foutief aangeduid met de fietspadmarkering. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
![](templates/Mozilla_Firefox/images/corners/gc_bl.gif)
![](templates/Mozilla_Firefox/images/corners/gc_tl.gif)
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6247 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 14-12-2023 08:28:39 Onderwerp: |
|
|
|
|
Er is een nieuwe wegcode op komst, maar het zal nog meer dan een jaar duren alvorens die echt in voege komt.
Deze nieuwe "code van de openbare weg" zal meer afgestemd zijn op het huidige verkeer, met meer aandacht voor de kwetsbare weggebruikers.
Er komen dus vanzelfsprekend ook wijzigingen voor fietsers. We komen daar nog op terug.
Dit artikel stond daarover in Het Nieuwsblad op donderdag 14 december 2023 (klik om te vergroten).
Zoals gewoonlijk staan er weeral fouten in dit krantenartikel over de wegcode. Er staat namelijk bij "wat verandert er voor automobilisten?":
Citaat: |
Parkeren op ... een fietspad ... was al verboden, straks is het ook niet toegelaten om op die plaatsen louter stil te staan (artikel 21). |
Dat mag ook nu niet! Op een fietspad is het ook nu verboden om stil te staan en te parkeren, volgens artikel 24.2° van het huidige verkeersreglement :
Citaat: |
Artikel 24. Stilstaan- en parkeerverbod
Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen, inzonderheid:
...
2° op de fietspaden en op minder dan 5 meter van de plaats waar de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen verplicht zijn het fietspad te verlaten om op de rijbaan te rijden of de rijbaan te verlaten om op het fietspad te rijden;
... |
Verder staat daar ook nog in het krantenartikel:
Citaat: |
Wanneer chauffeurs een fietser of voetganger inhalen — denk aan een weg zonder voetpaden of fietspaden — moét de chauffeur één meter tot anderhalve meter (buiten de bebouwde kom) afstand houden van zowel de voetganger als de fietser (artikel 34). |
Ook dat staat in het huidig verkeersreglement!
Voor voetgangers staat dat in het artikel 40.7 :
Citaat: |
40.7. De bestuurder moet een zijdelingse afstand van ten minste één meter laten tussen zijn voertuig en de voetganger wanneer laatstgenoemde zich op de rijbaan bevindt onder de in dit reglement voorziene voorwaarden.
Buiten de bebouwde kom bedraagt de zijdelingse afstand ten minste 1,5 meter.
Indien deze minimumafstand niet nageleefd kan worden, mag de bestuurder slechts stapvoets rijden en zo nodig moet hij stoppen. |
Voor fietsers staat dat in het artikel 40ter :
Citaat: |
Artikel 40ter. Gedrag tegenover de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen
De bestuurder van een auto of van een motorfiets ...
...
Hij moet een zijdelingse afstand van ten minste één meter laten tussen zijn voertuig en de fietser of bestuurder van een tweewielige bromfiets.
Buiten de bebouwde kom bedraagt de zijdelingse afstand ten minste 1,5 meter.
... |
Dit artikel wekt de indruk alsof dat nieuwe dingen zijn, terwijl die nu al bestaan!
Met de nieuwe code van de openbare weg komen er ook enkele nieuwe en aangepaste verkeersborden. Dit zijn er enkele voorbeelden van (klik om te vergroten).
En vanzelfsprekend zal onze "Wegcode voor fietsers in mensentaal" ook moeten aangepast worden aan deze nieuwe regelgeving. Maar daar is nog tijd voor ...
(Aanpassing op 15-12-2023: Fouten van krantenartikel toegevoegd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
![](templates/Mozilla_Firefox/images/corners/gc_bl.gif)
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|