Het is nu 18-02-2025 04:50:07
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

De Wegcode voor Fietsers.

    -> Wetgeving Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6247
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 26-09-2014 06:02:42    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Fietsend oversteken op zebrapaden.

Kranten en tijdschriften rekenen het soms tot hun 'plicht' om hun lezers wat bij te brengen van het verkeersreglement. Jammer genoeg worden daarbij nogal wat indianenverhalen verspreid, die door andere onkundigen snel en onterecht overgenomen en aangegrepen worden om fietsers terecht te wijzen!

Zo publiceerde Moment, 'Het ledenblad van CM Waas en Dender', in zijn nummer van september 2014 in het artikel "Veilig naar school" het volgende:



Twee van hun "belangrijke verkeersregels" zijn al zeker onjuist:

  1. Een fietser mag het zebrapad niet al fietsend oversteken.
    Geen enkel artikel in de wegcode verbiedt dat. Maar als je de rijbaan al fietsend oversteekt op een zebrapad, dan moet je aan alle andere weggebruikers (ook aan de voetgangers) voorrang verlenen. Alleen als je als voetganger oversteekt op een zebrapad moeten bestuurders op de rijbaan voorrang verlenen aan de voetganger (artikel 40.4.2 van de wegcode). Met een fiets (= een rijwiel op twee wielen, artikel 2.15.1 van de wegcode), een smal rijwiel of met een tweewielige bromfiets aan de hand word je gelijkgesteld met een voetganger (artikel 2.46 van de wegcode). Ook gebruikers van 'voortbewegingstoestellen', gemotoriseerd of niet, die niet sneller dan stapvoets rijden, worden gelijkgesteld met voetgangers (artikel 7bis van de wegcode). De wegcode bepaalt niet hoe snel "stapvoets" is, maar je kunt aannemen dat het maximum ongeveer 5 à 6 km/u zal zijn.
    Het is trouwens evenmin verboden dat je als voetganger oversteekt op een oversteekplaats voor fietsers. Maar dan moeten de bestuurders op de rijbaan geen voorrang verlenen aan die voetganger.

    Dit is dus helemaal niet verboden!

    (Foto van http://fietsbult.wordpress.com/.)


  2. Fietsers zijn verplicht hun arm uit te steken wanneer zij links of rechts afslaan en wanneer ze inhalen of zijwaarts uitwijken.
    De wegcode zegt dat deze rijbewegingen tijdig moeten kenbaar gemaakt worden indien mogelijk door een teken met de arm (artikels 13, 16.4.2°, 19.2.1° en 19.3.1° van de wegcode). De wegcode legt namelijk een veel belangrijker verplichting op in het artikel 8.3, dat elke bestuurder steeds in staat moet zijn alle nodige rijbewegingen uit te voeren en voortdurend zijn voertuig goed in de hand moet hebben. Door allerlei omstandigheden kan het nodig zijn dat je de twee handen aan het stuur moet houden (glad wegdek, tramsporen, ...). Het kan bijvoorbeeld ook moeilijk en zelfs gevaarlijk zijn om gelijktijdig te remmen en een arm uit te steken. In al deze omstandigheden is het niet verplicht om de arm uit te steken bij deze rijbewegingen. Vanzelfsprekend moet je als fietser dan wel dubbel voorzichtig zijn, want de andere weggebruikers kunnen niet weten wat je gaat doen.


En wees maar gerust: de redactie van Moment is hier van op de hoogte gesteld, zowel via mail als via hun facebookpagina Hihi Uitroepteken

Verder valt er nog wel iets te zeggen over het woordgebruik bij die "belangrijke verkeersregels" als het over voorrang gaat. "Een fietser heeft geen voorrang ...". Voorrang heb je nooit! Voorrang kun je niet hebben. Je kunt evenmin "uw" voorrang nemen noch afgeven omdat voorrang geen bezit is. Volgens de wegcode moet voorrang verleend worden!

Met vrachtwagens moet je natuurlijk altijd opletten, maar het is geen verkeersregel dat je er best ver achter moet blijven. Wat zou je dan volgens het tijdschrift 'Moment' moeten doen, als een vrachtwagen naast je komt staan of rijden? Je kunt niet plotseling van voor de vrachtwagen naar ver achter de vrachtwagen fietsen! Het lijkt er wel op dat alle verantwoordelijkheid bij de fietsers gelegd wordt en dat de vrachtwagenbestuurders vrij gepleit worden, want "dan kom je in de dode hoek van de vrachtwagen en kan de chauffeur je onmogelijk zien". Een vrachtwagenchauffeur kan je perfect zien als hij van achter u komt, als hij maar wilt kijken en rekening houden met fietsers!

(Aanpassing op 01-10-2015: Foto vergrootbaar gemaakt.)
(Aanpassing op 25-01-2018: Foto-vergrotingsfout voorkomen.)

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 25-01-2018 20:03:03; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6247
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 28-09-2014 08:36:30    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Fietsend telefoneren of SMS versturen.

Uit de Zondag van zondag 28 september 2014:



Ik zou zeggen: gelukkig dat fietsers nog bellen. Waartoe dient de verplichte fietsbel anders Knipoog ? Maar waarschijnlijk bedoelt men met dit artikel "telefoneren".

Dat is uiteraard verboden door het artikel 8.4 van de wegcode Lees :
Citaat:
8.4. Behalve wanneer zijn voertuig stilstaat of geparkeerd is, mag de bestuurder geen gebruik maken van een draagbare telefoon die hij in de hand houdt.

De foto bij het artikel is dus een slechte illustratie, want de vrouw die telefoneert op haar fiets staat stil. Dan is het niet verboden.

Het BIVV heeft het de laatste tijd nogal op fietsers gemunt. Fietsers vormen natuurlijk nog altijd een minderheid en ze zijn gemakkelijker tegen te houden dan automobilisten die telefoneren. Het "gevaar" dat fietsers vormen is immers heel wat kleiner dan het gevaar van telefonerende automobilisten. Fietsers brengen vooral zichzelf in gevaar, en ook wel anderen die ze niet opmerken. Maar telefonerende automobilisten brengen altijd anderen in veel groter gevaar terwijl ze zelf meestal de dans ontspringen!

Maar er wordt inderdaad steeds meer al fietsend getelefoneerd en berichtjes verstuurd, vooral door jongeren. En dat zijn onze toekomstige automobilisten ... Ik ben ze ook al tegengekomen terwijl ze mij ternauwernood opmerkten! Van mij mag er tegen opgetreden worden, als daarbij de telefonerende automobilisten maar niet over het hoofd gezien worden.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Renaat





Geregistreerd op: 14 Okt 2013
Berichten: 7

     
Bericht Geplaatst: 09-11-2014 12:30:11    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:

Dit stond op 22 september 2014 te lezen op de website van de Gazet van Antwerpen:
Citaat:
Nieuwe verkeerslichten Ruggeveldlaan staan pal op fietspad


Dit probleem zou in het voorjaar (van ) opgelost worden. Wie kan er zich een indenken dat zo'n gedurende meer dan een half jaar zou blijven bestaan op een rijstrook voor wagens.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Renaat





Geregistreerd op: 14 Okt 2013
Berichten: 7

     
Bericht Geplaatst: 09-11-2014 12:47:24    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

[quote="Jozef Van Breuseghem"]Maar waarschijnlijk bedoelt men met dit artikel "telefoneren".

Dat is uiteraard verboden door het artikel 8.4 van de wegcode Lees :
Citaat:
8.4. Behalve wanneer zijn voertuig stilstaat of geparkeerd is, mag de bestuurder geen gebruik maken van een draagbare telefoon die hij in de hand houdt.


Telefoneren tijdens het fietsen is terecht verboden. Maar of het 'uiteraard' verboden is, dat weet ik niet. Meestal lopen we achter t.o.v. de Nederlanders, maar in Nederland is het voorlopig nog niet verboden om te bellen tijdens het fietsen.

En eigenlijk is de regel die toelaat om wel te telefoneren tijdens het stilstaan één van de vele flaters in de wegcode.
Om te weten wat stilstaan is dient men immers naar de definitie van stilstaand voertuig te kijken:
Citaat:
"Stilstaand voertuig" : een voertuig dat niet langer stilstaat dan nodig is voor het in- of uitstappen van personen of voor het laden of lossen van zaken"


Het zullen dan wel erg korte telefoontjes moeten zijn of er zou iemand anders bezig moeten zijn met laden en lossen. De fietsers is in deze dan ook - volgens de wegcode - niet aan het stilstaan.

Dat er een fundamenteel verschil is tussen 'niet bewegen' en stilstaan is ook af te leiden uit artikel 16 dat stelt:
Citaat:
"Het inhalen geldt slechts ten aanzien van bestuurders die in beweging zijn."

en artikel 23 dat duidelijk maakt waar een stilstaand (en geparkeerd) voertuig mag/moet opgesteld worden.

M.a.w. volgens de letter van de wet is de fietsster in kwestie denk ik niet aan het stilstaan maar is ze gewoon niet in beweging. Dat is vergelijkbaar met een bestuurder die (in de file, voor het rode licht, ...) zich in een niet bewegende wagen bevindt en dan evenmin mag telefoneren.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6247
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 11-11-2014 10:33:48    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Renaat schreef:
...
Dat er een fundamenteel verschil is tussen 'niet bewegen' en stilstaan is ook af te leiden uit artikel 16 dat stelt:
Citaat:
"Het inhalen geldt slechts ten aanzien van bestuurders die in beweging zijn."

en artikel 23 dat duidelijk maakt waar een stilstaand (en geparkeerd) voertuig mag/moet opgesteld worden.

M.a.w. volgens de letter van de wet is de fietsster in kwestie denk ik niet aan het stilstaan maar is ze gewoon niet in beweging. Dat is vergelijkbaar met een bestuurder die (in de file, voor het rode licht, ...) zich in een niet bewegende wagen bevindt en dan evenmin mag telefoneren.

Zo had ik het nog niet bekeken, maar dat is een zeer aanvaarbare redenering. Ik zal eens nazien of ik mijn 'Wegcode voor Fietsers' niet hier en daar moet aanpassen ...
Ik zal ook wat beter opletten met het correct gebruik van het woord 'uiteraard' Knipoog.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6247
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 03-06-2015 19:43:08    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Hoe het niet moet...

De wegcode is zeer duidelijk in artikel 74 Lees :
Citaat:
Artikel 74. Overlangse markeringen die een fietspad aanduiden

Het deel van de openbare weg dat afgebakend is door twee evenwijdige witte onderbroken strepen en dat niet breed genoeg is voor het autoverkeer, is een fietspad.

Wat je hier midden op de rijbaan ziet, is dus wettelijk een fietspad ...



... aangebracht door een wegbeheerder die de wegcode blijkbaar niet goed kent. Het gebeurt wel meer (dat wegbeheerders aanduidingen aanbrengen die in strijd zijn met de wegcode, of die tegenstrijdig of verwarrend zijn).

Je kunt dit "fietspad" vinden op de N403 (van Sint-Niklaas naar Hulst) in Kemzeke.

Maar als fietser kun je dit fietspad eigenlijk nooit gebruiken, want dit staat ook in de wegcode in artikel 9.1.2.1° Lees :

Citaat:
9.1.2.

Wanneer de openbare weg een berijdbaar fietspad, aangeduid door wegmarkeringen zoals bepaald in artikel 74, omvat, dan moeten de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, dit fietspad volgen voor zover het rechts in hun rijrichting ligt. Zij mogen een dergelijk fietspad niet volgen, wanneer dit links in hun rijrichting ligt.

Dit fietspad, in het midden van de rijbaan, zal immers altijd links in uw rijrichting liggen.


(Aanpassing op 02-11-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 02-11-2017 10:44:46; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6247
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 08-06-2015 18:54:13    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Hoe het niet moet...

De verkeersborden die de bebouwde kom aanduiden zijn tien jaar geleden gewijzigd. Sinds 1 juni 2015 moet er een silhouet op staan van enkele huizen en een (kerk)toren. Alle steden en gemeenten hebben tien jaar tijd gekregen om de oude borden te vervangen door nieuwe.

Dit artikel stond in de Gazet van Antwerpen op 3 juni 2015 (klik om te vergroten):


Citaat:
Volgens de Vereniging voor Steden en Gemeenten is slechts een kleine minderheid niet in orde.

En natuurlijk hoort Temse bij die kleine minderheid. Deze foto is genomen op vrijdag 5 juni 2015 in de voormiddag, op de Antwerpse Steenweg waar de bebouwde kom van Tielrode normaal gesproken begint.



Een gelijkaardig bord met rode streep (einde bebouwde kom) stond aan de overkant van de straat.

En plots lijkt Temse wakker te worden, want vandaag maandag 8 juni 2015 is het bord op dezelfde plaats aangepast, ...



... evenals het bord aan de overkant, maar helaas te laat!

Denk vooral niet dat het nu allemaal in orde is in Temse, want ook vandaag maandag 8 juni 2015 kun je bijvoorbeeld op de Velle nog altijd oude, ongeldig geworden borden "bebouwde kom" aantreffen.





En misschien vind je er nog wel op andere plaatsen.

Maar ook al worden alle borden (te laat) aangepast, dan nog is het niet in orde. Als je bijvoorbeeld van op de Burgemeester Achiel Heymanstraat langs de Kerkstraat naar het centrum van Tielrode rijdt, dan zie je nergens een bord om aan te geven dat je een bebouwde kom binnen rijdt.



Afhankelijk van de straat langs waar je Tielrode binnen rijdt, kom je dus al of niet in een bebouwde kom ...


(Aanpassing op 02-11-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)
(Aanpassing op 10-01-2018: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)
(Aanpassing op 25-01-2018: Foto-vergrotingsfout voorkomen.)

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 25-01-2018 20:05:58; in totaal 3 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6247
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 12-06-2015 13:56:58    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Ik ben er steeds meer van overtuigd dat dit forum bekeken wordt door onze gemeentediensten van Temse. Het reglementair bord "bebouwde kom" is al aangebracht om in de Kerkstraat naar het centrum van Tielrode te rijden.



Er zijn tegelijkertijd nog enkele andere ontbrekende borden bijgeplaatst (éénrichtingsstraat, behalve voor fietsers en tweewielige bromfietsers klasse A).



(Aanpassing op 10-01-2018: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 10-01-2018 11:04:14; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6247
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 15-06-2015 14:17:30    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Overbodige verkeersborden.

Dit heb ik gezien in Sint-Niklaas aan het begin van de Destelwijk in de De Meulenaerstraat:



Op het eerste zicht is er niets verkeerd, maar er is wel veel overbodig.

  • Vooreerst is het verkeersbord M.2. (uitgezonderd fietsers) totaal overbodig. Als een verkeersbord C3 voorzien is van een onderbord "uitgezonderd plaatselijk verkeer", dan mogen fietsers daar altijd verder rijden volgens artikel 2.47 van de wegcode Lees :
    Citaat:
    2.47. "Plaatselijk verkeer" of "plaatselijke bediening": de voertuigen van de bewoners en hun bezoekers, de voertuigen voor levering inbegrepen, de voertuigen van geregelde diensten voor gemeenschappelijk vervoer, de voertuigen voor onderhoud en toezicht, wanneer de aard van hun opdracht dit rechtvaardigt, de prioritaire voertuigen bedoeld in artikel 37 en fietsers en ruiters.

  • Verder kun je de vraag stellen of het aan een doodlopende straat, waar fietsers en voetgangers wel verder kunnen, nog nodig is om een verbodsbord C3 te plaatsen met "uitgezonderd plaatselijk verkeer". Als je in een doodlopende straat niet moet zijn per auto, wat kun je daar dan komen doen?

Eigenlijk volstaat dus het onderste verkeersbord F45b (Doodlopende weg, uitgezonderd voor voetgangers en fietsers). Alle verkeersborden erboven zijn alleen maar goed voor de firma die ze maakt ... op kosten van de belastingbetaler.



(Aanpassing op 10-01-2018: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 10-01-2018 11:06:27; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6247
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 05-07-2015 19:36:40    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Hoe het niet moet...

Dicht tegen de rotonde in de Kasteelstraat kun je deze wegmarkeringen vinden:



Je ziet een oversteekplaats voor voetgangers, voorafgegaan door een 'witte haak' die zeer waarschijnlijk bedoeld is om het einde van een parkeervak aan te duiden.

Die 'witte haak' staat op ongeveer 4 meter afstand van de zebrastrepen. Het wordt in Temse dus toegelaten dat auto's stilstaan en zelfs parkeren tot op 4 meter voor een oversteekplaats voor voetgangers, terwijl artikel 24.4° van de wegcode klaar en duidelijk zegt Lees :
Citaat:
Artikel 24. Stilstaan- en parkeerverbod

Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen, inzonderheid:
...
op de oversteekplaatsen voor voetgangers, op de oversteekplaatsen voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen en op de rijbaan op minder dan 5 meter voor deze oversteekplaatsen;

4 meter is geen 5 meter ... In autogemeente Temse blijkt andermaal dat voor auto's de wegcode niet zo nauw genomen wordt. Dit ten nadele van de meer kwetsbare weggebruikers.

Parkeerplaatsen zijn heiligdommen in Temse, waaraan niet geraakt mag worden. Parkeerplaatsen gaan boven de verkeersveiligheid van voetgangers en fietsers.

De vraag kan ook gesteld worden, of de aanduiding van parkeerplaatsen met een 'witte haak' wel wettelijk is. In de wegcode staat immers in artikel 75.2 Lees :
Citaat:
75.2. Markeringen die de denkbeeldige rand van de rijbaan aanduiden.

Een brede witte doorlopende streep mag op de rijbaan aangebracht worden om de denkbeeldige rand van die rijbaan aan te duiden.

Het aan de andere kant van deze streep gelegen deel van de openbare weg is voorbehouden voor het stilstaan en parkeren, behalve op autosnelwegen en autowegen.

Het begin en het einde van deze parkeerzone mogen aangeduid worden door een witte doorlopende dwarsstreep.


De parkeerzone moet dus eigenlijk gescheiden worden van de rest van de rijbaan met een witte doorlopende streep. Enkel 'witte haken' schilderen op het begin en het einde van elk parkeervak kost natuurlijk minder verf, maar is het wel wettelijk? Want in artikel 77.5 van de wegcode staat ook nog Lees :
Citaat:
77.5. In een parkeerzone mogen witte markeringen de plaatsen afbakenen waar de voertuigen moeten staan.


Voor mij lijkt dat duidelijk, maar niet voor Temse ...



(Aanpassing op 10-01-2018: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 10-01-2018 11:09:18; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6247
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 07-07-2015 19:10:57    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Wat hierboven staat is geen alleenstaand geval! In de drukke Kouterstraat doet zich hetzelfde verschijnsel voor, aan de twee zebrapaden recht tegenover de Clement D'hooghelaan.

De afstand van dit parkeervak tot de oversteekplaats voor fietsers is amper 4 meter, waar minstens 5 meter wettelijk verplicht is.



Het volgende parkeervak ligt tussen de twee zebrapaden. De afstand tot het volgende zebrapad is iets meer dan 4 meter, maar nog altijd niet de vereiste minimum 5 meter.



Maar als Fietsersbond kijken we vooral naar fietsvoorzieningen en ... ook "oversteekplaatsen voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen" worden in Temse niet behandeld zoals de wegcode dat voorschrijft. Dit is te zien op de Legen Heirweg:



De witte winkelhaak in het midden van de rijbaan duidt waarschijnlijk aan tot waar mag geparkeerd worden. Of dit een wettelijke wijze van markeren is, kun je hierboven lezen ... In alle geval staat deze winkelhaak hooguit 4 meter voor de fietsoversteekplaats. Autoparkeerplaatsen zijn dus ook veel belangrijker dan de veiligheid van fietsers.

En dat deze witte winkelhaak de enige wegmarkering is als 'parkeerplaats' kun je op deze foto zien.




(Aanpassing op 02-11-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)
(Aanpassing op 03-01-2018: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 03-01-2018 09:04:36; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6247
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 15-08-2015 08:12:34    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Er is weer heel wat te doen over ons Belgisch verkeersreglement. Het is ouderwets, ingewikkeld, onduidelijk, onvolledig, oubollig, onbegrijpelijk, ... Althans volgens het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV).

Daar is allemaal wel iets van waar. Het zou heel wat eenvoudiger en logischer kunnen, maar toch zal het niet gemakkelijk zijn om dat uit te voeren. Toen Etienne Schouppe staatssecretaris voor mobiliteit was heeft die ook een volledig herwerkt verkeersreglement opgesteld, dat op 1 juli 2013 in voege zou getreden hebben. Daar is niets van gekomen, omdat zowel verkeerskundigen als de gewesten tientallen bladzijden met opmerkingen hadden over dat nieuw verkeersreglement.

Je vindt artikels op de websites van Het Nieuwsblad, de Gazet van Antwerpen, Het Laatste Nieuws (met filmpje), ...

Dit artikel stond in de Gazet van Antwerpen op woensdag 13 augustus 2015 (klik om te vergroten):



Ook op de website van De Standaard vind je hierover verschillende artikels: klik hier, hier, hier en hier.

Maar wat Karin Genoe van het BIVV zegt in dit laatste artikel in De Standaard van woensdag 13 augustus 2015, is toch wat bij het haar getrokken:



  • "Oubollige woorden" zoals voortbewegingstoestel? Het woord is nog niet zo lang opgenomen in de wegcode, om alle andere voertuigen aan te duiden die geen rijwielen of geen motorvoertuigen zijn. Men zal dan toch een andere naam moeten bedenken voor deze voertuigen.

  • "Er is geen sprake van gsm's, fietsstraten of elektrische fietsen"?

    • Artikel 8.4 over gsm's:
      Citaat:
      8.4. Behalve wanneer zijn voertuig stilstaat of geparkeerd is, mag de bestuurder geen gebruik maken van een draagbare telefoon die hij in de hand houdt.

    • Artikel 2.61 en artikel 22novies over fietsstraten:
      Citaat:
      2.61. "Fietsstraat": een straat die is ingericht als fietsroute, waar specifieke gedragsregels gelden ten aanzien van fietsers, maar waarop tevens motorvoertuigen zijn toegestaan. Een fietsstraat wordt gesignaleerd met een verkeersbord dat het begin en een verkeersbord dat het einde aanduidt.

      Citaat:
      Artikel 22novies. Verkeer in fietsstraten

      In fietsstraten mogen de fietsers de ganse breedte van de rijbaan gebruiken voor zover deze slechts opengesteld is in hun rijrichting en de helft van de breedte langs de rechterzijde indien de rijbaan opengesteld is in beide rijrichtingen. Motorvoertuigen hebben toegang tot fietsstraten. Zij mogen de fietsers evenwel niet inhalen. De snelheid mag in een fietsstraat nooit hoger liggen dan 30 kilometer per uur.

    • Artikel 2.15.1 over elektrische fietsen:
      Citaat:
      2.15.1. "Rijwiel": elk voertuig met twee of meer wielen, dat wordt voortbewogen door middel van pedalen of van handgrepen door één of meer van de gebruikers en niet met een motor is uitgerust, zoals een fiets, een driewieler of een vierwieler.

      De bevestiging van een elektrische hulpmotor met een nominaal continu vermogen van maximaal 0,25 kW, waarvan de aandrijfkracht geleidelijk vermindert en tenslotte wordt onderbroken wanneer het voertuig een snelheid van 25 km/u bereikt, of eerder, indien de bestuurder ophoudt met trappen, brengt geen wijziging in de classificatie als rijwiel.

Het is niet de eerste keer dat het opvalt, hoe weinig de mensen van het BIVV kennen van de wegcode!

(Aanpassing op 10-01-2016: Verdwenen afbeelding teruggeplaatst.)
(Aanpassing op 25-01-2018: Foto-vergrotingsfout voorkomen.)

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 25-01-2018 20:10:39; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6247
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 01-09-2015 10:20:41    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Om even terug te komen op de Kouterstraat. Die is op 28 en 29 augustus 2015 opnieuw geasfalteerd. Bijgevolg zijn daarna alle wegmarkeringen vernieuwd, waarbij wel een flater begaan is recht tegenover de Clement D'hooghelaan.

Zoals hierboven reeds aangehaald, staat in het artikel 24.4° van de wegcode, dat het verboden is om stil te staan en te parkeren op minder dan 5 meter vóór een oversteekplaats voor voetgangers.



De nieuw geschilderde parkeerplaats is daar aangebracht op 13 voetpadtegels vóór het zebrapad. Aangezien elke tegel 22cm is, bedraagt de afstand tot het zebrapad amper 2,86m! Wegbeheerder Temse organiseert hier dus een verkeersovertreding!

Daar komt nog bij, dat de parkeerplaats op gelijke afstand ligt nà het vorige zebrapad: ook 13 voetpadtegels, ook 2,86m ...



... terwijl dat hier helemaal niet nodig is! Als deze parkeerplaats dichter voorbij dit zebrapad zou aangebracht worden, dan zou wegbeheerder Temse zich aan de wettelijke voorschriften kunnen houden, en de parkeerplaats op minstens 5 meter vóór het volgende zebrapad kunnen aanbrengen.

Dat is helemaal niet verkeersopvoedend voor automobilisten Uitroepteken De politie is verwittigd ... Knipoog.

(Aanpassing op 03-09-2015: Verkeersopvoeding toegevoegd.)
(Aanpassing op 02-11-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)
(Aanpassing op 10-01-2018: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 10-01-2018 11:13:49; in totaal 3 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6247
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 02-09-2015 20:41:15    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

... de politie is verwittigd, evenals de diensten mobiliteit, met deze mail:
Citaat:
Geachte,


Na de asfalteringswerken is in de Kouterstraat o.a. de parkeerplaats recht tegenover de Clement D'hooghelaan opnieuw aangebracht. Hoewel het volgens artikel 24.4° van de wegcode verboden is om stil te staan en te parkeren op minder dan 5 meter vóór een zebrapad, is deze parkeerplaats toch op amper ongeveer 2,86m (13 voetpadtegels van 22cm) vóór het zebrapad aangebracht.



Dit is des te flagranter, omdat deze parkeerplaats eveneens op ongeveer 2,86m is aangebracht voorbij het vorige zebrapad, terwijl dat niet nodig is.



Als deze parkeerplaats dichter voorbij dit laatste zebrapad zou aangebracht zijn, dan zou de parkeerplaats minstens 5 meter vóór het volgende zebrapad kunnen aangebracht worden, zouden de geparkeerde voertuigen de wet niet overtreden, zouden voetgangers die willen oversteken beter zicht hebben op het aankomend verkeer en zouden bestuurders op de rijbaan beter zicht hebben op voetgangers die willen oversteken ...


Het is ook jammer dat het fietsopstelvak en het toeleidend fietspad nog altijd niet voldoen aan de wettelijke voorschriften, omdat parkeerplaatsen nog altijd belangrijker blijken dan goede, wettige fietsvoorzieningen.


Met vriendelijke groeten,

...

Die laatste paragraaf is een verwijzing naar dit topic Knipoog.


(Aanpassing op 02-11-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)
(Aanpassing op 10-01-2018: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 10-01-2018 11:21:01; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6247
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 03-09-2015 14:43:50    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Het kan soms snel gaan (jammer genoeg niet altijd). De parkeerplaats in de Kouterstraat is al verplaatst. Je kunt nog goed zien waar de oorspronkelijke aanduiding was.



De nieuwe aanduiding is ongeveer 10 voetpadtegels, of ongeveer 2,20m verder van het zebrapad aangebracht. Als we dat bijtellen bij de 2,86m van hierboven dan ligt de parkeerplaats nu wel op de wettige afstand van minstens 5 meter vóór het zebrapad.



De achterkant van de parkeerplaats lijkt minder ver opgeschoven, slechts ongeveer 6 of 7 voetpadtegels.



De parkeerplaats is dus wat korter geworden. Dat is eigenlijk niet nodig, want er is wettelijk geen afstand bepaald voor het stilstaan of parkeren voorbij een zebrapad. Zou het de bedoeling zijn om geen al te grote 'slagschepen' te laten parkeren?

(Aanpassing op 12-09-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)
(Aanpassing op 10-01-2018: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 10-01-2018 11:25:30; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Wetgeving

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 1 van 6 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005