|
De vergeten fietsers in Elversele. |
|
 |
|

Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6303 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 03-02-2015 16:43:11 Onderwerp: |
|
|
|
|
Zouden de open brieven al vergeten zijn? Het lijkt langzaam maar zeker achteruit te gaan met de aandacht voor fietsers aan de werken in de Hogenakkerstraat. Als je uit de richting van Sint-Niklaas komt, is de omleidingswegwijzer voor fietsers al verdwenen ...
... Of hebben ze die weg genomen uit eerlijke schaamte, om fietsers langs deze 'omleidingsweg' te leiden? Want de werken schuiven op in de Hogenakkerstraat richting Tielrode, en het smerig stuk wordt steeds maar langer.
De regen en de sneeuw van de laatste dagen zorgen er voor dat alles er extra modderig bij ligt, vooral het stukje op de zijkant dat fietsers moeten gebruiken om langs de wegenbouwmachines te kunnen passeren.
Ik kan mij voorstellen, dat fietsers liever de Hofstraat als omleidingsweg verkiezen, ook al is dat wat meer omweg dan de 'officiële' omleiding. Maar fietsers die uit de richting Hamme of Elversele naar Sint-Niklaas willen, kunnen de Hofstraat niet gebruiken. Daar heeft Temse immers een éénrichtingstraat van gemaakt, verboden in de richting naar Sint-Niklaas, ook voor fietsers!
Onbegrijpelijk! Ik ben al meedere keren door de Hofstraat gefietst (weliswaar in de toegelaten richting) en ik zie niet in welke reden of welk gevaar er zou zijn om fietsers niet 'in tegenrichting' te laten rijden. De Hofstraat is daar breed genoeg voor. Ik ben trouwens al fietsers tegengekomen in de Hofstraat die zich van het verbod niets aantrekken, en ik kan hen geen ongelijk geven.
Het is nu voor fietsers immers een belangrijke omweg als ze vanuit Tielrode in de Hofstraat moeten zijn. Nu worden ze gedwongen om rond te rijden langs de Kerkstraat. De Hofstraat en de Kerkstraat zijn elk bijna 3 km lang! Je zou een grote omweg kunnen vermijden door een kerkwegeltje te gebruiken, als dat ook niet te smerig is, maar richting Sint-Niklaas helpt dat niet.
(Aanpassing op 05-01-2016: Afbeeldingen vergrootbaar gemaakt.)
(Aanpassing op 10-01-2016: Alle afbeeldingen vergrootbaar gemaakt.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 10-01-2016 07:04:31; in totaal 2 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|


Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6303 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 08-02-2015 21:09:01 Onderwerp: |
|
|
|
|
Tijdens onze eerste-zaterdag-fietsactie van 7 februari 2015 viel mij op dat er nog meer wegwijzers verdwenen waren die de fietsomleiding aanduiden. Dat de wegwijzer op de grens met Sint-Niklaas verdwenen is, had ik al vroeger opgemerkt (klik hier).
Het leek de moeite te lonen om de volledige omweg voor fietsers eens te gaan bekijken, wat ik dan ook gedaan heb. De fietsomleiding begint aan de rotonde van de Duivenhoek. Daar stond vroeger de eerste omleidingswegwijzer voor fietsers, nu staat die daar niet meer. (De kleinere foto's kun je groter bekijken, de eerste hier en al de volgende hier.)
VROEGER
Nu zien fietsers en bromfietsers alleen nog dat ze niet verder langs de N41 richting Sint-Niklaas mogen rijden, maar hoe ze dan wel in Sint-Niklaas moeten geraken? Dat moeten ze zelf maar uitzoeken!
Het is niet anders op de verdere fietsomleidingsweg, die vroeger wel aangeduid was. Aan de Burggravestraat staat enkel nog dat fietsers toegelaten zijn. De omleidingswegwijzer voor fietsers is weg.
VROEGER
Aan het kruispunt met de Landbouwstraat staat ook niets meer aangeduid voor fietsers. Fietsers die hier links afslaan komen weer uit op de N41, om daar opnieuw vast te stellen dat ze niet verder mogen fietsen (klik hier).
VROEGER
Aan het kruispunt met de Rotstraat en de Bergstraat staat evenmin nog een omleidingsaanduiding.
VROEGER
Waar de Bergstraat uitkomt in de Hogenakkerstraat is de omleidingswegwijzer voor fietsers eveneens weg genomen.
VROEGER
De "versperring" met het verkeersbord C3 en het bijna onzichtbare onderbord 'uitgezonderd plaatselijk verkeer' staat er nog steeds. Daar mogen fietsers dus wel verder rijden. ...
VROEGER
... Maar nog geen 100 meter verder staat ook nog altijd de tweede "versperring" met alleen een C3. Dus verboden toegang voor alle bestuurders (bijgevolg ook fietsers), en dat in beide richtingen.
VROEGER
Maar zoals hierboven al gezegd is, weten we hoe in België omgesprongen wordt met die borden C3. Die worden overgelaten aan de vrije interpretatie van de weggebruikers. In dit geval is dat door fietsers te interpreteren als 'rij maar gerust verder'. Dat is wat we ook gedaan hebben tijdens onze eerste-zaterdag-fietsactie van 7 februari 2015. Aan de werken zelf staan dan de beruchte bordjes 'fietsers afstappen', een bewijs dat fietsers er wel degelijk verder mogen rijden ...
Maar door het wegnemen van de omleidingsborden voor fietsers weten we nu hoe men in Temse de problemen oplost die zich voor fietsers stellen langs dergelijke aangeduide omleidingswegen: Temse neemt gewoon de wegwijzers weg, dan zijn het geen officiële omleidingswegen meer voor fietsers, en dan kunnen de fietsers ook niet meer zagen als ze er niet door kunnen. Simpel toch
Fietsers zullen hun plan wel trekken ...
(Aanpassing op 05-01-2016: Afbeeldingen vergrootbaar gemaakt.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 05-01-2016 11:07:52; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|

|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 1 van 1 |
Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|