Het is nu 28-11-2024 20:11:26
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

De Speed Pedelec en de wetgeving

    -> Wetgeving Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6210
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 08-10-2022 18:21:37    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Sinds 1 oktober 2022 is het verkeersreglement wat gewijzigd ten voordele van speed pedelecs. Enkele wijzigingen zijn overgenomen van het advies van Fietsberaad, meer dan twee jaar geleden.

Zo zijn speed pedelecs voortaan toegelaten op fietspaden die met een verkeersbord D9 zijn aangeduid. Als de toegelaten snelheid op de rijbaan hoger ligt an 50 km/u dan moeten speed pedelecs zelfs verplicht op het fietspad rijden dat met een D9 is aangeduid.

In een bebouwde kom bijvoorbeeld, zijn bestuurders van speed pedelecs niet meer verplicht om altijd tussen het gemotoriseerd verkeer te rijden. Als er een fietspad is mogen ze dat ook gebruiken. Dat is handiger, omdat fietsers op een fietspad in een bebouwde kom meestal sneller vooruit komen dan het verkeer op de rijbaan. Het is dan nogal onlogisch dat je met een "snelle" fiets tussen het trage autoverkeer moet blijven. Bovendien kunnen ouders hun fietsende kinderen dan ook met een speed pedelec naar school begeleiden. Vanzelfsprekend moeten de bestuurders van speed pedelecs hun snelheid aanpassen aan de omstandigheden. Bijvoorbeeld op drukke fietspaden in een bebouwde kom, waar ook schoolgaande kinderen fietsen, kun je niet veilig met een snelheid tot 45 km/u rijden.

Enkele dagen na deze wetswijziging gebeurde er een dodelijk ongeval tussen twee bestuurders van speed pedelecs. Op vrijdag 7 oktober 2022 stond in dat verband een artikel in Het Nieuwsblad met deze rare titel (klik om te vergroten).



Als een dodelijk ongeval met een speed pedelec bewijst dat Vlaanderen niet klaar is voor de aangroei van speed pedelecs, wat bewijzen de vele dodelijke ongevallen met auto's dan? Is Vlaanderen dan evenmin al jaren niet klaar voor nog meer auto's?

Maar voor de aangroei van het autopark is het nooit een probleem geweest om de wegen te verbreden en er veel bij te leggen, dikwijls ten koste van de ruimte voor fietsers en voetgangers. Nu er meer en allerlei soorten fietsen bijkomen lijkt het een onoverkomelijk probleem om het wegennet daaraan aan te passen. Aan de overdreven ruimte toegemeten aan het autoverkeer mag zeker niet geraakt worden.

De discussie gaat eveneens dikwijls over de "te hoge snelheid" van speed pedelecs. Die snelheid is 45 km/u als je zelf hard genoeg trapt, en niemand verplicht je om altijd met die snelheid te rijden.

Natuurlijk zijn er bestuurders van speed pedelecs die hun snelheid niet aanpassen aan omstandigheden. Dat ligt niet aan de speed pedelec, dat ligt aan de persoon die ermee rijdt. En dat geldt trouwens niet alleen voor speed pedelecs, want dit artikel stond op zaterdag 8 oktober 2022 (één dag later) in Het Nieuwsblad (klik om te vergroten).



En ... hoe snel kunnen de auto's rijden van die overtreders? Ik denk wel een beetje sneller dan 45 km/u, want dat is toch wel ... traag?
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6210
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 28-04-2023 08:34:05    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Het gebruik van de meeste "jaagpaden" (zoals de Vlaamse Waterweg zijn dienstwegen langs de waterlopen noemt) is zonder vergunning tot nu toe enkel toegelaten voor rijwielen en bromfietsen klasse A. Als het "jaagpad" deel uitmaakt van een fietssnelweg, dan kunnen ook speed pedelecs toegelaten worden als "bromfiets klasse P", als dat aangeduid is met de letter P op het bord dat de toelatingen aanduidt.



De Fietsersbond vraagt evenwel al enkele jaren om speed pedelecs toe te laten op alle "jaagpaden" omdat die veel gebruikt worden voor woon-werkverkeer. Natuurlijk op voorwaarde dat niet sneller gereden wordt dan de toegelaten 30 km/u.

De Vlaamse Waterweg gaat dit nu in de nabije toekomst toelaten volgens dit artikel uit Het Nieuwsblad van vrijdag 28 april 2023 (klik om te vergroten).



Het artikel staat ook op de website van deze krant en van De Gentenaar. De toelating zal pas ingaan wanneer dat aangeduid is op de borden aan de toegangen naar de "jaagpaden", en de Vlaamse Waterweg gaat daarmee beginnen in Gent.
Ook op de website van Het Laatste Nieuws kun je dit lezen.

Hoe de Vlaamse Waterweg denkt over zijn "jaagpaden" kun je hier lezen.

Het zou dus nog wel even kunnen duren tot op de "jaagpaden" in onze buurt mag gereden worden met een speed pedelec.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6210
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 29-03-2024 13:01:25    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Dit stond te lezen in Het Nieuwsblad van vrijdag 29 maart 2024 (klik om te vergroten).



Is dat allemaal wel waar?
Wat zegt het verkeersreglement hierover eigenlijk?

Zoals meestal is het NIET zoals in het krantenartikel staat, dat het te maken heeft met "meer dan één kind in een bakfiets speedpedelec vervoeren".

Een speed pedelec is nog altijd een bromfiets volgens het verkeersreglement, ook al ziet die eruit als een bakfiets, en volgens artikel 44.4 van het verkeersreglement mag je ook met een bromfiets (dus eveneens met een speed pedelec) evenveel personen vervoeren als het aantal daartoe ingerichte zitplaatsen, maar ...

Met een bromfiets (of speed pedelec) mogen geen kinderen jonger dan 3 jaar vervoerd worden, en van 3 tot 8 jaar moeten kinderen vervoerd worden in een voor hen geschikt kinderbeveiligingssysteem. Dat kun je vinden in het artikel 35 van het verkeersreglement.

Bovendien mag je met een bromfiets (of speed pedelec) geen aanhangwagen met passagiers trekken. Ook dat staat in het artikel 44.4 van het verkeersreglement. Dus zeker nooit kinderen in een aanhangwagen achter een speed pedelec.

Er zouden wel enkele zaken mogen verduidelijkt worden.

  • Wanneer is een kinderbeveiligingssysteem "geschikt"?
  • Is er boven 8 jaar geen enkele beperking meer om kinderen te vervoeren op een bromfiets?
  • De passagiers van bromfietsen moeten de voeten op de voetsteunen hebben (artikel 44.5 van het verkeersreglement). Hoe moet dat bij een "bakspeedpedelec"?



(Aanpassing op 30-03-2024: Voetsteunen toegevoegd.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Wetgeving

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 1 van 1
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005