|
De Speed Pedelec en de wetgeving |
|
|
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6210 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 08-10-2022 18:21:37 Onderwerp: |
|
|
|
|
Sinds 1 oktober 2022 is het verkeersreglement wat gewijzigd ten voordele van speed pedelecs. Enkele wijzigingen zijn overgenomen van het advies van Fietsberaad, meer dan twee jaar geleden.
Zo zijn speed pedelecs voortaan toegelaten op fietspaden die met een verkeersbord D9 zijn aangeduid. Als de toegelaten snelheid op de rijbaan hoger ligt an 50 km/u dan moeten speed pedelecs zelfs verplicht op het fietspad rijden dat met een D9 is aangeduid.
In een bebouwde kom bijvoorbeeld, zijn bestuurders van speed pedelecs niet meer verplicht om altijd tussen het gemotoriseerd verkeer te rijden. Als er een fietspad is mogen ze dat ook gebruiken. Dat is handiger, omdat fietsers op een fietspad in een bebouwde kom meestal sneller vooruit komen dan het verkeer op de rijbaan. Het is dan nogal onlogisch dat je met een "snelle" fiets tussen het trage autoverkeer moet blijven. Bovendien kunnen ouders hun fietsende kinderen dan ook met een speed pedelec naar school begeleiden. Vanzelfsprekend moeten de bestuurders van speed pedelecs hun snelheid aanpassen aan de omstandigheden. Bijvoorbeeld op drukke fietspaden in een bebouwde kom, waar ook schoolgaande kinderen fietsen, kun je niet veilig met een snelheid tot 45 km/u rijden.
Enkele dagen na deze wetswijziging gebeurde er een dodelijk ongeval tussen twee bestuurders van speed pedelecs. Op vrijdag 7 oktober 2022 stond in dat verband een artikel in Het Nieuwsblad met deze rare titel (klik om te vergroten).
Als een dodelijk ongeval met een speed pedelec bewijst dat Vlaanderen niet klaar is voor de aangroei van speed pedelecs, wat bewijzen de vele dodelijke ongevallen met auto's dan? Is Vlaanderen dan evenmin al jaren niet klaar voor nog meer auto's?
Maar voor de aangroei van het autopark is het nooit een probleem geweest om de wegen te verbreden en er veel bij te leggen, dikwijls ten koste van de ruimte voor fietsers en voetgangers. Nu er meer en allerlei soorten fietsen bijkomen lijkt het een onoverkomelijk probleem om het wegennet daaraan aan te passen. Aan de overdreven ruimte toegemeten aan het autoverkeer mag zeker niet geraakt worden.
De discussie gaat eveneens dikwijls over de "te hoge snelheid" van speed pedelecs. Die snelheid is 45 km/u als je zelf hard genoeg trapt, en niemand verplicht je om altijd met die snelheid te rijden.
Natuurlijk zijn er bestuurders van speed pedelecs die hun snelheid niet aanpassen aan omstandigheden. Dat ligt niet aan de speed pedelec, dat ligt aan de persoon die ermee rijdt. En dat geldt trouwens niet alleen voor speed pedelecs, want dit artikel stond op zaterdag 8 oktober 2022 (één dag later) in Het Nieuwsblad (klik om te vergroten).
En ... hoe snel kunnen de auto's rijden van die overtreders? Ik denk wel een beetje sneller dan 45 km/u, want dat is toch wel ... traag? _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 1 van 1 |
Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|