Het is nu 19-04-2024 00:38:07
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Circulatie van het autoverkeer op de Wilfordkaai

    -> Temse - Wilfordkaai Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6037
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 22-11-2018 16:16:28    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Achteraf gezien, kunnen enkele opmerkingen gemaakt worden bij deze hele herinrichting van de Wilfordkaai in eenrichtingsstraten, om de parkeerdruk te verlichten. Het wordt met de tijd immers duidelijk dat er vooral gedacht is aan parkeerplaatsen voor auto's. De veiligheid van fietsers werd niet helemaal uit het oog verloren, maar kwam toch zeker niet op de eerste plaats!

  • Zoals hierboven reeds vermeld, voor de herinrichting plaats vond, zou het fietspad dat eindigt voor de Temsica moeten doorlopen over het kruispunt van de Wilfordkaai met de Concsiencestraat. Het fietspad zou bij voorkeur zelfs nog iets verder moeten doorlopen, nu de Wilfordkaai de voorrangsweg geworden is, en alle gemotoriseerd vervoer vanaf de Rik De Rycklaan op de Wilfordkaai moet afslaan naar de Concsiencestraat. Er zou zelfs over kunnen nagedacht worden, om dit fietspad dubbelrichting te maken over het kruispunt, en de fietsoversteekplaats te verplaatsen naar het enkelrichtinggedeelte van de Wilfordkaai. Overstekende fietsers hoeven dan geen rekening te houden met verkeer uit twee richtingen, wat veiliger is.

  • Wat is de werkelijke bedoeling van het "fiets-schilderwerk" aan het driehoekig graspleintje op de Wilfordkaai? Wat zouden fietsers daarmee "moeten"?

  • Waarom is eigenlijk geen brede fietssuggestiestrook aangebracht in het enkelrichtinggedeelte van de Wilfordkaai, voor de fietsers die daar in "tegenrichting" rijden?

  • Triple-T had het hier reeds over fietspaden in plaats van fietssuggestiestroken in de Nijsstraat. Het zou inderdaad ook anders gekund hebben. Evenals in de Kasteelstraat aan het zwembad zou het in de Nijsstraat beter geweest zijn om slechts één fietssuggestiestrook aan te brengen, enkel voor de fietsers die in "tegenrichting" rijden. Immers ook in de Nijsstraat rijden automobilisten nu liever in het midden van de rijbaan, tussen de twee suggestiestroken in, in plaats van rechts van de rijbaan.

    Maar zelfs de fietssuggestiestrook in tegenrichting in de Nijsstraat heeft een gevaarlijke bijwerking, die een fietsster zelfs gemeld heeft aan ons gemeentebestuur Goed zo! Goed zo! ... Door de enkelrichting op de Wilfordkaai slaan heel wat automobilisten af naar links, van uit de Consciencestraat naar Nijsstraat. Hoewel het verkeersreglement in artikel 19.3.5° het volgende stelt ...
    Citaat:
    19.3. De bestuurder die naar links afslaat moet:
    ...
    op de kruispunten de beweging zo ruim mogelijk uitvoeren zodat hij de ingeslagen rijbaan rechts oprijdt, ...

    ... zijn er toch heel wat automobilisten die hun afslag naar links veel te kort nemen ... "omdat er toch niemand uit de Nijsstraat kan uitkomen" ... behalve fietsers natuurlijk Uitroepteken



    Ik heb echt niet lang moeten wachten om deze foto te kunnen nemen, en het was om 13:48 uur, dus niet tijdens de spits! Er zullen bijgevolg heel wat automobilisten zijn die hun rijbeweging op deze foute wijze uitvoeren!

    Deze fietssuggestiestrook in de Nijsstraat houdt dus eigenlijk een groot gevaar in voor fietsers op het kruispunt met de Consciencestraat. Daarom vroeg deze fietsster aan ons gemeentebestuur om ... paaltjes te plaatsen op het einde van de fietssuggestiestrook, tussen de fietssuggestiestrook en de rest van de rijbaan ... Maar wettelijk dat kan eigenlijk niet, want een fietssuggestiestrook maakt deel uit van de rijbaan. In feite wordt gevraagd om paaltjes te plaatsen in het midden van de rijbaan! (Maar je weet eigenlijk nooit hoe de gemeente Temse hierop zal reageren Knipoog.)

    Hier zou de oplossing erin kunnen bestaan, om geen fietssuggestiestrook aan te brengen in "tegenrichting", maar een echt eenrichtingsfietspad, afgebakend door twee evenwijdige witte onderbroken strepen. Er is plaats genoeg in de Nijsstraat om een voldoende breed (minstens 1,75 meter) en van de rijbaan afgescheiden eenrichtingsfietspad aan te brengen. Op het einde van dat fietspad op het kruispunt met de Consciencestraat, kunnen dan wel paaltjes geplaatst worden tussen het fietspad en de rijbaan, want dat zijn twee onderscheiden delen van de openbare weg.

Het is de moeite om dit alles eens voor te leggen aan ons (nieuw?) gemeentebestuur Hihi.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6037
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 30-11-2018 18:19:58    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Als je op de Wilfordkaai naar de brug toe rijdt, dan maakt deze wegmarkering toch niet heel duidelijk dat fietsers en bromfietsers klasse A aan deze splitsing ook de linkse straat mogen inrijden.



En als (brom)fietsers daarbij de wegcode willen respecteren, moeten ze nogal grillige stuurbewegingen uitvoeren, om geen doorlopende streep tussen rijstroken te overschrijden, of om niet over een verdrijvingsvlak te rijden.

Het zou misschien duidelijker zijn, als de fietssuggestiestroken uit de Nijsstraat wat verder doorgetrokken worden, en (brom)fietsers er naartoe kunnen rijden zonder een doorlopende streep te overschrijden?
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6037
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 15-02-2019 09:42:52    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Eerder in deze post schreef ik dit:
Jozef Van Breuseghem schreef:
...
Het snelheidsregime van 30km/u riskeert trouwens alweer een papieren maatregel te worden zoals bij de herinrichting van het Luizemarktje. Maar ook dat zijn we in Temse al gewend.
...

Maar er blijkt toch gecontroleerd te worden in de zone 30 in Temse. Volgens Editietemse zijn tijdens een controle in de Nijsstraat 105 voertuigen gecontroleerd, waarvan er ... 57 geflitst zijn! En om geflitst te worden moet je bijna 40km/u of nog sneller rijden.

Meer dan de helft van de autobestuurders rijdt dus veel te snel in de zone 30 in Temse Triest. Eigenlijk blijkt daaruit dat onze zones 30 er niet uitzien als zones 30, en niet de indruk geven dat daar trager moet gereden worden.

Er is nog veel werk aan de winkel om Temse veilger te maken ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6037
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 02-09-2019 10:17:03    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
Fietsers die van de scheldedijk in de Dijkstraat komen, kunnen het zonebord niet zien.


...
(Zie hierboven.)

Dat is ondertussen in orde gebracht Goed zo!:



Er staat nu ook een bordje voor wie van de scheldedijk komt.


(Aanpassing op 15-12-2020: Tikfoutje verbeterd.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6037
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 15-12-2020 09:58:30    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Nog een rare aanduiding als gevolg van de circulatie van het autoverkeer op de Wilfordkaai: je kunt het bijna niet zien, omdat het in de donkere schaduw staat van de scheldebrug.



Een onderbord, bedoeld om de voorrangsborden B1, B3, B5, B7, B9 en B15 aan te vullen (artikel 67.2 van het verkeersreglement), maar zonder voorrangsbord en met een rood streepje bovenaan, zoals op een aanwijzingsbord F45 (doodlopende weg)!

Men heeft fantasie in Temse Knipoog ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Temse - Wilfordkaai

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005