Het is nu 20-04-2024 00:34:03
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Wettelijk verplichte minimale uitrusting

    -> Wetgeving Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6037
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 02-12-2020 19:10:40    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

In de nieuwe Omroeper van woensdag 2 december 2020 staan de jaarlijkse raadgevingen van de politie in verband met het fietsen in het donker (klik om te vergroten).



Die raadgevingen zijn altijd lovenswaardig, maar wat de "verplichte uitrusting" betreft, maakt de politie van Kruibeke/Temse elk jaar dezelfde fout, ook dit jaar. Volgens de politie moeten "gele of oranje reflectoren aan weerszijden van elke pedaal" staan. Dat staat evenwel niet in het verkeersreglement! Dan staat het veel juister op de folders die we uitdeelden tijdens onze verlichtingsactie.

In het verkeersreglement, artikel 82.1.1.3° staat letterlijk Lees :
Citaat:
82.1.1.
...
De pedalen van fietsen moeten altijd voorzien zijn van gele of oranje reflectoren.

Er staat bijvoorbeeld nergens vermeld, dat die reflectoren aan weerszijden van elke pedaal moeten staan. Er staat evenmin ergens vermeld dat elke pedaal twee reflectoren moet hebben. Als dat echt zou moeten, dan zou men de tekst geschreven hebben zoals bij de reflectoren in de wielen. Dat moeten er wel degelijk minstens twee zijn in elk wiel volgens artikel 82.1.1.4° van het verkeersreglement Lees :
Citaat:
82.1.1.
...
De fietsen moeten altijd een zijdelingse signalisatie voeren bestaande uit:
  • ofwel een witte retro-reflecterende strook in de vorm van een doorlopende cirkel langs elke kant van de band van het voor- en achterwiel.
  • ofwel, op elk wiel ten minste twee gele of oranje reflectoren met dubbel front, vast bevestigd aan de spaken en symmetrisch aangebracht.
  • ofwel de combinatie van de twee voornoemde types.

Bij de tweede 'ofwel' staat wel degelijk "op elk wiel ten minste twee gele of oranje reflectoren ...". Iets gelijkaardigs staat er niet bij de pedalen.

Zoals ik hierboven al geschreven en geïllustreerd heb, heeft mijn ligfiets op elke pedaal één reflector. Mijn pedalen (meervoud) zijn dus voorzien van reflectoren (meervoud), zoals het staat in het artikel 82.1.1.3° van het verkeersreglement Lach Hihi.

Alle reflectoren op fietsen moeten trouwens aan nog andere voorwaarden voldoen om in orde te zijn met het verkeersreglement, en daar spreekt de politie niet van. Zo staat bijvoorbeeld in het artikel 82.1.4.3° Lees :
Citaat:
82.1.4.
...
De reflectoren mogen geen driehoekige vorm hebben. Zij moeten vast zijn aangebracht in een vlak, loodrecht op de lengteas van het rijwiel.

Als ik de reflectoren op de pedalen van mijn ligfiets zou aangebracht hebben op de "normale" wijze, dan zouden ze niet voldoen aan deze laatste voorwaarde!

Het verkeersreglement is nog niet zo dom geschreven! Daar is bij nagedacht!
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6037
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 09-01-2021 14:14:02    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Tegenwoordig lijken nogal wat fietsers en bestuurders van speed pedelecs graag te pochen met hun felle LED-verlichting, door die zodanig te richten dat ze recht in de ogen van tegenliggers schijnt.

Verlichting in het donker is een wettelijke verplichting voor alle rijwielen en bromfietsen. Maar ... het is eveneens een wettelijke verplichting dat deze verlichting niet verblindend is!

Zowel in artikel 82.1.1 voor fietsers, als in artikel 82.1.2 voor andere rijwielen, staat in het verkeersreglement Lees :
Citaat:
... moeten tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag, en in alle omstandigheden wanneer het niet meer mogelijk is duidelijk te zien tot op een afstand van ongeveer 200 meter, vooraan en achteraan een niet verblindend vast licht of knipperlicht voeren. ...

De verlichting van speed pedelecs moet voldoen aan het technisch reglement van de bromfietsen en motorfietsen. Tegenliggers mogen evenmin verblind worden volgens artikel 30.1 van het verkeersreglemet Lees :
Citaat:
...
De grootlichten moeten echter gedoofd en door de dimlichten vervangen worden :

a) bij het naderen van een tegemoetkomende weggebruiker, op de nodige afstand opdat deze laatste zijn weg gemakkelijk en zonder gevaar zou kunnen voortzetten, ...

Elke fietser weet hoe vervelend het is om een andere fietser met een verblindende koplamp tegemoet te rijden in het donker.



En het is algemeen bekend, dat de politie geregeld controleert en verbaliseert op werkende fietslichten, maar nooit op verblindende fietslichten. Hoewel dit laatste even goed in de wegcode staat.

Wat je moet doen om toch een fietslicht te hebben, dat de rijweg goed verlicht zonder tegenliggers te verblinden, kun je vinden op deze website van onze collega's van de Nederlandse Fietsersbond. Je vindt er dit filmpje met raadgevingen.




_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6037
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 01-02-2024 17:30:15    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Het is hierboven al vermeld dat fietsers een niet verblindend licht moeten voeren bij duisternis. Maar toch weten sommige fietsers dat blijkbaar niet. Het is nochtans zeer gemakkelijk om zelf even te controleren of de koplamp van je fiets goed afgesteld staat.

Dit stond daarover te lezen in Het Nieuwsblad van donderdag 1 februari 2024 (klik om te vergroten).



Fietskoplampen met een LED-verlichting kunnen de rijweg heel goed verlichten en zijn bijgevolg veiliger voor fietsers dan de 'ouderwetse' fietsverlichtingen met gloei- of halogeenlamjes. Maar als die koplampen zodanig zijn afgesteld dat ze de andere weggebruikers verblinden, vormen ze eerder een gevaar in het verkeer. Bovendien wordt de rijweg minder goed verlicht als de koplamp te hoog afgeregeld is.

Het is dus nutteloos en gevaarlijk om met een verblindende fietsverlichting te rijden.

Wanneer komt er eens een actie of een politiecontrole tegen verblindende fietsverlichtingen? Het is immers een overtreding van het artikel 82.1.1.1° of 82.1.2.1° van het verkeersreglement, naargelang of je met een tweewieler of een meerwieler rijdt.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6037
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 06-03-2024 17:57:33    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Wanneer je fietst bij duisternis of bij mist, dan moet je een verlichting hebben. Vooraan wit of geel, achteraan rood. De lichten mogen zelfs knipperen. Dat staat in de wegcode. Wetenschappelijk onderzoek heeft nu bewezen, dat je zelfs beter opvalt met een knipperende verlichting. Dit stond daarover te lezen in Het Nieuwsblad van woensdag 6 maart 2024 (klik om te vergroten).



Persoonlijk geef ik toch de voorkeur aan een wit licht vooraan dat niet knippert, en dat de weg voor mij constant en goed verlicht. Achteraan is dat minder belangrijk. Daar kan een knipperend rood licht beter opvallen dan een constant brandend licht, maar het kan ook hinderlijk zijn om achter knipperende lichten van andere fietsers te fietsen.

Op goed verlichte wegen speelt dat waarschijnlijk heel weinig rol. Enkel op wegen zonder of met weinig verlichting zal een knipperend achterlicht wel beter opvallen voor achterliggers.

Maar het is vooral belangrijk dat je een goede verlichting hebt op de fiets, want nog altijd zie ik veel te veel fietsers rijden met een verblindend voorlicht ofwel helemaal zonder licht of met een lichtje dat nauwelijks zichtbaar is Triest ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

OlivierN





Geregistreerd op: 05 Feb 2022
Berichten: 2

     
Bericht Geplaatst: 07-03-2024 22:16:49    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Belangrijk om mee te geven: dit krantenartikel is volledig fout. Dit is het paper waarop het krantenartikel gebaseerd is. Wanneer men dit effectief leest, leert men dat een knipperend achterlicht geen voordeel biedt bij snellere of meer accurate detectie dan een vast licht of adaptief licht. Enkel bij het inschatten van de afstand zou misschien een klein voordeel zijn. ("Experiment 1 revealed that drivers were quicker to detect the cyclist's presence in all rear cycle light conditions relative to the no light condition, but there were no differences in speed or accuracy across rear light conditions")

Daarnaast blijkt in dit paper het zo te zijn dat het gebruik van lichten overdag geen meerwaarde biedt. Dit druist wel in tegen de conclusies van ander onderzoek, waar men wel een voordeel ziet ("In Experiment 1, contrary to our predictions, while drivers were quicker to detect the presence of a cyclist relative to their absence, there were no differences between the cycle light conditions in terms of the drivers’ accuracy or response times. This contradicts previous research which suggests that cycle lights increase the cyclist’s visual conspicuity in daytime hours (Edewaard et al., 2019, Edewaard et al., 2020, Fotios and Castleton, 2017). However, Edewaard et al. (2019) found no difference in the ability of various rear cycle light configurations to quicken participants’ initial fixations on a cyclist. The authors suggested that this may be because their participants were able to detect the shape of the entire cyclist from a distance in daylight in the absence of rear cycle lights. This may be the case for the current findings too but given the evidence for the effectiveness of cycle lights for decreasing collisions during daytime hours (Lahrmann et al., 2018, Madsen et al., 2013), it may still be prudent for cyclists to use rear cycle lights during daylight hours, to increase their conspicuity to motorists")

Helaas hebben deze journalisten weinig kaas gegeten van 'wetenschappelijke' berichtgeving.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6037
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 08-03-2024 13:52:37    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Dank voor deze zeer nuttige verduidelijking.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Wetgeving

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 1 van 1
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005