|
Wanneer komen er fietspaden op Eigenlo? |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6215 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 02-03-2016 16:58:19 Onderwerp: |
|
|
|
|
Ik passeer niet alle dagen op Eigenlo, maar vandaag, woensdag 2 maart 2016, merk ik dat de voorrangsregeling voor de derde keer gewijzigd is (zie hierboven voor de tweede wijziging). Herinner je nog mijn commentaar hierboven op het gebruik van de voorrangsborden B19 en B21, en mijn vraag hierover aan verkeerskundige Erik Caelen en diens antwoord hierboven? Wel, de signalisatie van de voorrang is nu reglementair aangeduid zoals het hoort, en zoals het eigenlijk al van in het begin had moeten zijn.
Vertrekkend vanop de Velle, richting Eigenlo, moet je nu aan de eerste versmalling geen voorrang meer verlenen aan de tegenliggers. Dat is logisch, want de versmalling ligt aan de andere kant van de rijbaan.
Maar de volgende versmalling ligt aan uw kant van de rijbaan. Daar moet je nu voorrang verlenen aan de tegenliggers. Dat is ook logisch! Het is dus niet meer zoals bij de twee vorige voorrangstoestanden, dat dezelfde voorrang telde voor twee opeenvolgende versmallingen!
Bij de twee volgende versmallingen geldt dezelfde, logische regeling: wie moet uitwijken voor een versmalling moet voorrang verlenen aan de tegenliggers die niet moeten uitwijken.
Als je vanaf Eigenlo richting Velle rijdt, is hetzelfde principe van toepassing. Aan de eerste versmalling moeten de tegenliggers voorrang verlenen en kun je verder rijden, ...
... maar aan de volgende versmalling is het uw beurt om voorrang te verlenen aan de tegenliggers.
De voorrangsregeling is nu dus logisch in orde gebracht, zoals iedere normale bestuurder het zou doen, zelfs zonder voorrangsborden.
Maar ...
Nu wordt het pas duidelijk hoe ondoordacht deze versmallingen zijn aangebracht. En alle bestuurders ondervinden dat ook, vooral als het verkeer wat drukker wordt. Aan de eerste versmalling moeten de tegenliggers voorrang verlenen, dus kun je verder rijden tot aan de tweede versmalling. Maar daar moet je dan wachten tot alle tegenliggers gepasseerd zijn, want dan is het uw beurt om voorrang te verlenen. Maar ... al die tegenliggers wachten ook aan die "eerste versmalling" tot alle bestuurders die achter u komen daar gepasseerd zijn. Door dat wachten in beide richtingen blokkeren de voertuigen elkaar tussen twee versmallingen. Bij gelegenheid ga ik daarvan nog wel eens enkele foto's nemen .
Dit zou niet het geval geweest zijn na enig nadenken. Dat is immers eenvoudig op te lossen door de versmallingen in een andere volgorde aan te leggen: eerst een versmalling langs uw kant, zodat je voorrang moet verlenen aan de tegenliggers. Pas wanneer alle tegenliggers gepasseerd zijn, kun je de eerste versmalling voorbij en aan de tweede versmalling moeten de tegenliggers voorrang verlenen. Op deze wijze raakt niemand geblokkeerd tussen de versmallingen, en wordt de snelheid even goed afgeremd zonder bijkomende frustraties.
Maar om na te denken heb je gerief nodig .
En dan zwijg ik nog over al die bestuurders die op de fietspadmarkeringen rijden en wachten, over de fietspadfragmenten die verlengd zijn langs de verkeerde kant, en over de veilige rugdekking die fietsers niet krijgen na elke versmalling. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6215 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 03-03-2016 19:23:36 Onderwerp: |
|
|
|
|
Jozef Van Breuseghem schreef: |
... Bij gelegenheid ga ik daarvan nog wel eens enkele foto's nemen . ... |
Dat zei ik hier, en hier zijn die foto's:
Zoals je kunt merken, blokkeren de tegenliggers elkaar aan deze onoordeelkundig opgestelde wegversmallingen, zoals hierboven en nog vroeger gezegd. Daarbij kun je ook zien dat de autobestuurders op elkaar wachten met hun auto op het fietspad, aangeduid met de fietspadmarkering van twee evenwijdige witte onderbroken strepen. Wat is het gevolg als er een fietser bij betrokken is, denk je?
Juist! Die fietser moet dan maar op de berm, in de plassen en door het gras rijden, om het "veilige" fragmentfietspad te kunnen bereiken.
Hieruit blijkt eens te meer dat fietsers geen enkel voordeel, maar alleen maar nadelen ondervinden van deze fantasietjes van Temse. Dat zou helemaal anders zijn, als het fragmentfietspad vroeger zou beginnen, vóór de rijbaanversmalling aan de overkant. Maar Temse verlengt de fragmentfietspaden liever aan de verkeerde kant, waardoor het nog bijkomend gevaarlijk wordt om terug op de rijbaan te komen! _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6215 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 23-11-2017 09:57:10 Onderwerp: |
|
|
|
|
We mogen onze vraag naar fietspaden op Eigenlo, en ons gezaag over de huidige toestand op Eigenlo niet laten verslappen! Het is al te lang stil geweest en er verbetert niets. Ook het wachten op de oostelijke tangent van Sint-Niklaas kan niet eeuwig blijven duren! Op de website van het Agentschap Wegen en Verkeer staat op dit ogenblik het volgende:
Citaat: |
Timing
Van zodra er zicht is op het afronden van alle onteigeningen in de loop van 2018, en 2019, kunnen we een concrete datum voor de start van de werken inplannen. |
We zijn al zeer geduldig geweest, maar ... dat blijft niet duren. Nu lijkt het al zeker 2020 te worden vooraleer men aan die oostelijke tangent gaat beginnen! En pas daarna zou Temse aan de fietspaden op Eigenlo beginnen denken! Dat wordt dan misschien 2025? Ondertussen lopen fietsers steeds meer gevaar op Eigenlo.
De aangebrachte rijbaanversmallingen betekenen een bijkomende hinder voor fietsers en dragen niets bij tot de veiligheid van fietsers, integendeel!
Het "fietspad" dat naast deze rijbaanversmallingen is aangebracht voldoet langs geen kanten aan de aanbevelingen van het Vademecum Fietsvoorzieningen.
De in- en uitgaande bochten zijn veel te kort, het fietspad is veel te smal en bovendien staan er paaltjes tegen het fietspad aan beide zijden, waardoor de bruikbare breedte nog vermindert!
Fietsers worden naast de rijbaan geleid, en op een zeer onveilige wijze opnieuw op de rijbaan gebracht.
Ter hoogte van het bord met de pijl rijdt het verkeer op de rijbaan aan de overzijde. Dat zou de ideale plaats zijn om fietsers opnieuw op de rijbaan te brengen, maar dat wordt door de paaltjes onmogelijk gemaakt. Fietsers worden daarentegen door nog meer paaltjes van de rijbaan weg gehouden tot ... het verkeer op de rijbaan de gelegenheid gekregen heeft om opnieuw naar rechts te komen. Daardoor wordt het voor fietsers opnieuw gevaarlijker om op de rijbaan te komen.
Nochtans hebben fietsers voorrang op het verkeer op de rijbaan, als ze op het einde van een fietspad dat fietspad moeten verlaten om zich op de rijbaan te begeven en rechtdoor verder te rijden. Een verstandige wegbeheerder brengt dan een soort van "rugdekking" aan voor fietsers. Hier laat men fietsers op de rijbaan komen een eind voorbij die rugdekking!
Bijkomend hebben fietsers geen enkel voordeel van de stukjes fietspad op Eigenlo. Als auto's moeten wachten of vertragen voor een rijbaanversmalling, dan kunnen fietsers evenmin verder rijden.
Zelfs als automobilisten zien dat ze zullen moeten wachten voor de versmalling, dan zullen ze eerst nog zoveel mogelijk fietsers trachten in te halen, zodat ze die fietsers ook kunnen laten wachten voor de versmalling.
Het wordt tijd om via onze fietsambtenaar nog eens naar die beloofde fietspaden op Eigenlo te vragen. Wij vragen geen stukjes, wij vragen volledige fietspaden! _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6215 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 30-03-2018 15:59:01 Onderwerp: |
|
|
|
|
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...
Ondertussen zullen de versmallingen op Eigenlo minder gevaarlijk gemaakt worden voor fietsers. |
(Zie hierboven.)
Tenminste, dat had de dienst mobiliteit gezegd op die vergadering van 15 januari 2018, maar vandaag, vrijdag 30 maart 2018, merk ik dat alle versmallingen op Eigenlo gewoon verwijderd zijn, en de bijhorende voorrangsborden zijn weggedraaid van de rijbaan.
De verdwenen versmalling richting Eigenlo, ...
... en de verdwenen versmalling richting Velle.
Denk nu niet dat dit gedaan is om het voor de gewone fietsers veiliger te maken. Die paaltjes zijn verwijderd voor de doortocht van de Ronde van Vlaanderen dit weekend. In de Eigenlostraat, op het grondgebied van Sint-Niklaas, zijn de versmallingen trouwens eveneens verwijderd.
Ik ben benieuwd onder welke vorm die versmallingen zullen terugkeren. Zullen ze werkelijk beter gemaakt worden voor de gewone fietsers? Een dergelijke versmalling kan alleen wat fietsvriendelijker gemaakt worden door:
- Lang vóór de versmalling een apart en degelijk afgescheiden fietspad te voorzien, waarop fietsers de wachtende auto's kunnen voorbij rijden.
- Direct na de versmalling fietsers terug op de rijbaan te laten komen, met de paaltjes van de versmalling als rugdekking en terwijl de auto's nog links van de rijbaan rijden.
Maar dat zal wel weer teveel gevraagd zijn, want in Temse maakt men die versmallingen juist andersom:
- Het afgescheiden en veel te smal fietspad begint pas ter hoogte van de versmalling. Fietsers moeten dus even goed wachten achter en tussen de wachtende auto's.
- Fietsers kunnen pas terug op de rijbaan een eind voorbij de versmalling, zonder rugdekking en als de auto's al opnieuw helemaal rechts van de rijbaan rijden.
Op deze wijze zorgt Temse voor de veiligheid van fietsers. Ondertussen blijft het wachten op echte fietspaden op Eigenlo ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6215 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 29-05-2018 10:25:50 Onderwerp: |
|
|
|
|
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...
Ondertussen zullen de versmallingen op Eigenlo minder gevaarlijk gemaakt worden voor fietsers. |
(Zie hierboven.)
Die belofte is einde mei 2018 uitgevoerd, tenminste, ze trachten hun best te doen in Temse ...
De rijbaanversmalling op Eigenlo in de rijrichting van de Velle ziet er nu zo uit.
Onze vraag was, om fietsers opnieuw op de rijbaan te laten komen, met de paaltjes van de rijbaanversmalling als "rugdekking". Dat is dus min of meer uitgevoerd, maar ...
Waarom komt het fietspad niet vlugger op rijbaanhoogte? Dat kan toch al naast de rode paaltjes? Over de geschilderde "verkeersgeleider" mag wettelijk wel niet gereden worden, maar die geschilderde lijntjes houden geen auto's tegen als een fietser daarachter opnieuw op de rijbaan komt. Paaltjes houden auto's wel tegen!
Ik kan fietsers alleen maar aanraden, om het fietspad zo vlug mogelijk te verlaten en dichter bij de rode paaltjes op de rijbaan te gaan rijden (wel opletten voor dat ene paaltje met die pijl, dat wat in de weg staat), en dan maar een verkeersovertreding te begaan door over de verkeersgeleider te fietsen. Het is veiliger dan de verkeersgeleider voorbij te fietsen en dan pas op de rijbaan te komen. Geen enkele rechtbank zal u veroordelen, als je een dergelijke verkeersovertreding begaat voor uw eigen veiligheid. En als dat toch gebeurt, zijn wij er nog!
Het kon dus beter ...
Aan het begin van de versmalling is niets veranderd.
Als er auto's voor de versmalling staan te wachten, omdat er tegenliggers komen, moet je er dus ook per fiets achter blijven wachten. Het zou veel fietsvriendelijker geweest zijn, om het zijfietspad een eindje vóór de versmalling te laten beginnen.
De rijbaanversmalling in de rijrichting Sint-Niklaas ziet er nu zo uit.
Dezelfde opmerkingen gelden voor deze wijziging, ook voor het begin van deze versmalling.
De rijbaanversmallingen op Eigenlo zijn dus wat minder gevaarlijk gemaakt voor fietsers, maar het kon nog beter met dezelfde inspanning. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|