Het is nu 26-11-2024 19:07:26
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Wanneer komen er fietspaden op Eigenlo?

    -> Velle - Eigenlo Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6209
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 28-01-2016 20:28:52    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Twee artikels: links uit Het Nieuwsblad van woensdag 27 januari 2016 en rechts uit de Gazet van Antwerpen van donderdag 28 januari 2016 (klik op elk artikel om het te vergroten):



Benieuwd hoe de versmallingen er zullen uitzien als ze aangepast zijn.

Om veiliger te zijn voor fietsers, zouden de fragmentfietspaden eigenlijk al moeten beginnen vóór de versmalling aan de overkant van de rijbaan. In dat versmald gedeelte komen de auto's immers recht op de fietsers afgereden, zoals blijkt uit deze vroegere foto, ook als aan fietsers voorrang moet verleend worden!



Vanzelfsprekend moeten er dan ook voorzieningen komen om te verhinderen dat de automobilisten het fietspad op deze plaats zouden kunnen gebruiken als uitwijkstrook.

En wat Nicole hierboven zegt is helemaal juist. Eénmaal voorbij de versmalling aan dezelfde kant, zouden de paaltjes van de versmalling moeten dienen als "rugdekking" om de fietsers veilig opnieuw op de rijbaan te laten verder rijden. De paaltjes op de rijbaan zouden op het einde van de versmalling dus niet geleidelijk dichter naar de rand van de rijbaan mogen geplaatst worden, maar wel nog een eindje evenwijdig met de rand van de rijbaan. Fietsers kunnen dan reeds naast de paaltjes, en onder bescherming van de paaltjes op de rijbaan komen. Op het einde van de versmalling, als er geen paaltjes meer zijn, kunnen de fietsers zich dan reeds veilig op de rijbaan bevinden.

Wanneer zou het op deze wijze uitgevoerd worden, in afwachting van echte fietspaden op Eigenlo?

(Aanpassing op 31-01-2016: Artikel Nieuwsblad toegevoegd.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 31-01-2016 15:19:03; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Nicole Van der Vieren





Geregistreerd op: 12 Jan 2009
Berichten: 39
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 29-01-2016 10:00:12    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Helemaal akkoord, Jozef.
De Fietsersbond van Temse werd in dit dossier straal genegeerd, met rampzalige gevolgen.
_________________
Met de fiets vervuil je niets :-)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6209
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 06-02-2016 17:20:13    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Als eerste-zaterdag-actie zijn we vandaag, zaterdag 6 februari 2016, naar Eigenlo gefietst om de "aangepaste" of "aangepakte" versmallingen op Eigenlo te bekijken. Wat is er juist aangepast of aangepakt?

Het eerste dat opvalt is de verlenging van de fragmentfietspaden op sommige plaatsen. Het tweede is de dikkere asfaltlaag, waardoor hopelijk minder plassen zullen blijven staan als het regent. Dit is de "eerste set versmallingen" als je vanaf de Velle naar Eigenlo rijdt.



De dikkere asfaltlaag zal onmiskenbaar een verbetering zijn voor fietsers. Maar wat is het nut van die verlengingen?

Om echt veiliger te zijn voor fietsers, zouden de fragmentfietspaden eigenlijk al moeten beginnen vóór de versmalling aan de overkant van de rijbaan, zoals ik hierboven al schreef. Je hebt dan als fietser geen gevaar te duchten van de tegemoetkomende auto's, of je nu voorrang moet verlenen of niet. Maar dat is nergens aangepast. Nergens zijn de fragmentfietspaden in die richting voldoende verlengd. Naast elke rijbaanversmalling moeten fietsers nog altijd op de rijbaan rijden, zoals ook wij niet anders konden doen als we richting Velle reden op deze foto.



Hier moet aan deze fietsers voorrang verleend worden, volgens de verkeersborden. Automobilisten zouden hier dus moeten wachten vóór de rijbaanversmalling ... zonder op het fietspad op de rijbaan te rijden dat aangeduid is met twee evenwijdige witte onderbroken strepen! Zullen alle automobilisten dat doen als ze richting Eigenlo rijden? Misschien wel als ze zo een groep fietsers zien aankomen, maar zullen ze dat even gewillig doen voor één enkele fietser? En ik betwijfel het ten zeerste dat ze het gemarkeerd fietspad op de rijbaan zullen vrij laten!

Dat "fietspad" wordt door onze gemeente Temse wel beschouwd als een verplichting voor fietsers, maar niet als een verbod voor automobilisten!

We blijven dus op onze honger zitten, en kunnen als fietser nog altijd niet op een veilige wijze, op een afgeschermd fietspad voorbij de rijbaanversmallingen aan de overkant rijden. Het zal inderdaad een afgeschermd fietspad moeten zijn, alweer met paaltjes bijvoorbeeld Knipoog, om te beletten dat automobilisten het fietspad zouden gebruiken als uitwijkstrook...


Maar dat is nog niet alles. Eénmaal fietsers op zo een fragmentfietspad naast de rijbaan rijden, moeten ze voorbij de rijbaanversmalling opnieuw veilig op de rijbaan kunnen komen. Volgens artikel 12.4 van het verkeersreglement is dat geen manoeuvre en moeten fietsers bijgevolg geen voorrang verlenen aan de andere weggebruikers, maar dus wel omgekeerd: de andere weggebruikers moeten fietsers ongehinderd en veilig op de rijbaan laten komen.
Citaat:
12.4. De bestuurder die een manoeuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.

...

Wordt niet als manoeuvre beschouwd : zich op het einde van een fietspad op de rijbaan begeven om rechtdoor te rijden ...


Tot daar de theorie. Het kan natuurlijk nooit kwaad om daarbij een praktisch handje toe te steken. En hoe doet men dat in Temse?



Dit is het eerste fragmentfietspad als je vanaf de Velle naar Eigenlo fietst. Na de rijbaanversmalling staan er nog 4 extra rode paaltjes die verhinderen dat je terug op de rijbaan kunt geraken. Nochtans is het direct achter de rijbaanversmalling de veiligste plaats om opnieuw op de rijbaan te komen. De automobilisten bevinden zich dan immers aan de andere kant van de rijbaan. Hier kunnen de automobilisten al terug rechts van de rijbaan rijden op de plaats waar je als fietser pas opnieuw op de rijbaan kunt komen. Deze verlenging heeft het eerder nog gevaarlijker gemaakt voor fietsers!

Een dergelijke "verlenging" van het fietspadfragment is dus zeker geen verbetering voor de veiligheid van fietsers!

Deze foto, aan de andere kant van de rijbaan voor fietsers die van Eigenlo naar de Velle rijden, maakt dit nog duidelijker.



Hier staan weliswaar "slechts" 2 rode paaltjes die verhinderen dat fietsers opnieuw op de rijbaan komen na de rijbaanversmalling. Maar het is duidelijk dat je dat zo snel mogelijk moet kunnen doen na die versmalling, terwijl de automobilisten nog aan de overkant van de rijbaan rijden.

Het kan zelfs nog beter! Dit is de laatste rijbaanversmalling als je van de Velle naar Eigenlo rijdt. Hier verhinderen 3 rode paaltjes dat je direct na de rijbaanversmalling opnieuw op de rijbaan kunt komen.



Maar waarom zouden zelfs de 4 laatste paaltjes niet kunnen verwijderd worden, zodat fietsers reeds ter hoogte van de rijbaanversmalling opnieuw op de rijbaan kunnen komen? Is daar een bezwaar tegen?

Waarom de paaltjes van de rijbaanversmalling niet gebruiken als "rugdekking" voor fietsers, om opnieuw veilig op de rijbaan te komen?

Eventueel kan de versmalling zelf wat verlengd worden met de "overbodige" paaltjes? Ook onderstaande foto van dezelfde rijbaanversmalling maakt duidelijk dat dit heel wat minder onveilig zou zijn voor fietsers.



Hier is het fragmentfietspad niet verlengd vóór de versmalling, hoewel het ook hier beter voor fietsers zou zijn als dit "fietspad" reeds begon vóór de rijbaanversmalling aan de overkant van de rijbaan. Waarschijnlijk heeft men dat hier niet gedaan omdat er kasseitjes liggen van een oprit, hoewel die kasseitjes zeer waarschijnlijk op de openbare weg liggen, en niet op private grond.

Op één plaats is het bijna goed gedaan, namelijk bij de rijbaanversmalling aan de overkant op bovenstaande foto. Dus bij het eerste fragmentfietspad dat je tegenkomt als je van Eigenlo naar de Velle fietst.



Hier kun je praktisch direct na de versmalling opnieuw op de rijbaan komen met de fiets. Het kan alleen nog verbeteren door ook die twee laatste rode paaltjes weg te nemen (en natuurlijk het fietspadfragment te verlengen tot vóór de rijbaanversmalling aan de overkant).



Heeft iemand op de gemeente Temse hier het licht gezien, en echt aan de veiligheid van fietsers gedacht? Zou er toch iemand op de gemeente Temse zijn die weet hoe je iets minder onveilig kunt maken voor fietsers? Neen hoor! Dit is louter toeval! De enige reden waarom hier een serie paaltjes ontbreekt na de rijbaanversmalling is omdat er toevallig een oprit juist na die versmalling is, zoals je op deze foto kunt zien.



Uit al het bovenstaande blijkt eens te meer hoe jammer het is dat er nog altijd geen echte, volwaardige fietspaden aangelegd zijn op Eigenlo. Al deze problemen met fietsers zouden dan gewoon niet bestaan. Maar Temse blijft "wachten" tot na de aanleg van de oostelijke tangent van Sint-Niklaas, omdat anders "al die vrachtwagens die fietspaden zouden kapot rijden" ... Vraag Idee


Buiten deze aanpassingen voor fietsers is de voorrangsregeling omgedraaid aan de "eerste set" versmallingen als je vanaf de Velle richting Eigenlo rijdt. Zoals uit onderstaande foto van vroeger blijkt, moest je hier voorrang krijgen als je richting Eigenlo reed, ...



... nu moet je zelf voorrang verlenen aan wie vanaf Eigenlo naar de Velle rijdt. In feite moet je nu aan elke rijbaanversmalling voorrang verlenen als je van de Velle naar Eigenlo rijdt. Maar toch blijkt dat automobilisten eerder op hun gevoel afgaan om voorrang te verlenen, dan naar de verkeersborden te kijken.



Het is immers nog altijd "logisch" dat je voorrang krijgt als de hindernis aan de andere kant van de rijbaan ligt, en dat je voorrang moet verlenen als je zelf om de hindernis heen moet rijden.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6209
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 10-02-2016 15:25:35    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Onze actie staat in de kranten van dinsdag 9 februari 2016, bijvoorbeeld in de Gazet van Antwerpen ...



... en in Het Nieuwsblad (klikken om te vergroten).



Kijk ook op editietemse, daar vind je een filmpje. In het begin van dat filmpje kun je zien dat automobilisten inderdaad op het gemarkeerd fietspad stilstaan, en op het einde van dat filmpje zie je een automobilist over het gemarkeerd fietspad rijden ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6209
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 01-03-2016 13:59:11    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Zoals hierboven al verschillende keren herhaald, wacht Temse om echte fietspaden aan te leggen op Eigenlo tot na de aanleg van de oostelijke tangent van Sint-Niklaas. Al het werfverkeer, nodig voor die oostelijke tangent, zou immers die fietspaden toch kapot rijden ... zegt de gemeente Temse. Daarom wacht ze ...

Maar nu de oostelijke tangent op komst is, vraagt de gemeente Temse in haar advies bij het ontwerp van dat GRUP om alle werfverkeer NIET langs Eigenlo en Velle te laten gebeuren, maar wel langs de Hoogkamerstraat. Dat is verklaard op de gemeenteraadszitting van maandag 29 februari 2016.

Waarom moet dan eigenlijk zo lang gewacht worden om fietspaden aan te leggen op Eigenlo? Wat is de echte reden?
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6209
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 02-03-2016 16:58:19    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Ik passeer niet alle dagen op Eigenlo, maar vandaag, woensdag 2 maart 2016, merk ik dat de voorrangsregeling voor de derde keer gewijzigd is (zie hierboven voor de tweede wijziging). Herinner je nog mijn commentaar hierboven op het gebruik van de voorrangsborden B19 en B21, en mijn vraag hierover aan verkeerskundige Erik Caelen en diens antwoord hierboven? Wel, de signalisatie van de voorrang is nu reglementair aangeduid zoals het hoort, en zoals het eigenlijk al van in het begin had moeten zijn.

Vertrekkend vanop de Velle, richting Eigenlo, moet je nu aan de eerste versmalling geen voorrang meer verlenen aan de tegenliggers. Dat is logisch, want de versmalling ligt aan de andere kant van de rijbaan.



Maar de volgende versmalling ligt aan uw kant van de rijbaan. Daar moet je nu voorrang verlenen aan de tegenliggers. Dat is ook logisch! Het is dus niet meer zoals bij de twee vorige voorrangstoestanden, dat dezelfde voorrang telde voor twee opeenvolgende versmallingen!



Bij de twee volgende versmallingen geldt dezelfde, logische regeling: wie moet uitwijken voor een versmalling moet voorrang verlenen aan de tegenliggers die niet moeten uitwijken.

Als je vanaf Eigenlo richting Velle rijdt, is hetzelfde principe van toepassing. Aan de eerste versmalling moeten de tegenliggers voorrang verlenen en kun je verder rijden, ...



... maar aan de volgende versmalling is het uw beurt om voorrang te verlenen aan de tegenliggers.



De voorrangsregeling is nu dus logisch in orde gebracht, zoals iedere normale bestuurder het zou doen, zelfs zonder voorrangsborden.

Maar ...

Nu wordt het pas duidelijk hoe ondoordacht deze versmallingen zijn aangebracht. En alle bestuurders ondervinden dat ook, vooral als het verkeer wat drukker wordt. Aan de eerste versmalling moeten de tegenliggers voorrang verlenen, dus kun je verder rijden tot aan de tweede versmalling. Maar daar moet je dan wachten tot alle tegenliggers gepasseerd zijn, want dan is het uw beurt om voorrang te verlenen. Maar ... al die tegenliggers wachten ook aan die "eerste versmalling" tot alle bestuurders die achter u komen daar gepasseerd zijn. Door dat wachten in beide richtingen blokkeren de voertuigen elkaar tussen twee versmallingen. Bij gelegenheid ga ik daarvan nog wel eens enkele foto's nemen Lach.

Dit zou niet het geval geweest zijn na enig nadenken. Dat is immers eenvoudig op te lossen door de versmallingen in een andere volgorde aan te leggen: eerst een versmalling langs uw kant, zodat je voorrang moet verlenen aan de tegenliggers. Pas wanneer alle tegenliggers gepasseerd zijn, kun je de eerste versmalling voorbij en aan de tweede versmalling moeten de tegenliggers voorrang verlenen. Op deze wijze raakt niemand geblokkeerd tussen de versmallingen, en wordt de snelheid even goed afgeremd zonder bijkomende frustraties.

Maar om na te denken heb je gerief nodig Hihi.

En dan zwijg ik nog over al die bestuurders die op de fietspadmarkeringen rijden en wachten, over de fietspadfragmenten die verlengd zijn langs de verkeerde kant, en over de veilige rugdekking die fietsers niet krijgen na elke versmalling.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6209
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 03-03-2016 19:23:36    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
... Bij gelegenheid ga ik daarvan nog wel eens enkele foto's nemen Lach. ...

Dat zei ik hier, en hier zijn die foto's:



Zoals je kunt merken, blokkeren de tegenliggers elkaar aan deze onoordeelkundig opgestelde wegversmallingen, zoals hierboven en nog vroeger gezegd. Daarbij kun je ook zien dat de autobestuurders op elkaar wachten met hun auto op het fietspad, aangeduid met de fietspadmarkering van twee evenwijdige witte onderbroken strepen. Wat is het gevolg als er een fietser bij betrokken is, denk je?



Juist! Die fietser moet dan maar op de berm, in de plassen en door het gras rijden, om het "veilige" fragmentfietspad te kunnen bereiken.

Hieruit blijkt eens te meer dat fietsers geen enkel voordeel, maar alleen maar nadelen ondervinden van deze fantasietjes van Temse. Dat zou helemaal anders zijn, als het fragmentfietspad vroeger zou beginnen, vóór de rijbaanversmalling aan de overkant. Maar Temse verlengt de fragmentfietspaden liever aan de verkeerde kant, waardoor het nog bijkomend gevaarlijk wordt om terug op de rijbaan te komen!
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6209
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 03-04-2016 09:26:10    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Alweer een aanpassing! Richting Eigenlo zijn de paaltjes van de eerste rijbaanversmalling langs de rechterkant opgeruimd.



Dichterbij zie je het beter.



Het fragmentfietspad is ook weggeverfd. Alleen de witte paaltjes met reflectoren heeft men in de berm laten staan. Het stukje asfalt naast de rijbaan is daarmee opnieuw gelijkgrondse berm geworden. Fietsers zijn niet meer verplicht daar te rijden, ze mogen dat wel.


Als je van Eigenlo richting Velle rijdt, is ook daar de eerste rijbaanversmalling langs de rechterkant opgeruimd, samen met het fragmentfietspad. Ook daar zijn de witte paaltjes blijven staan.



De automobilisten kunnen elkaar dus niet meer klem rijden tussen twee opeenvolgende rijbaanversmallingen zoals voorheen.


De twee overige rijbaanversmallingen met bijhorende fragmentfietspaden zijn ongewijzigd gebleven. Richting Velle verhinderen twee paaltjes nog altijd dat fietsers direct na de rijbaanversmalling veilig terug op de rijbaan kunnen komen met de paaltjes van de versmalling als 'rugdekking', terwijl de auto's zich nog aan de overkant van de rijbaan bevinden.



Richting Eigenlo wordt die veiligheid voor fietsers zelfs verhinderd door drie opeenvolgende paaltjes.




Welke wijzigingen op Eigenlo zou de gemeente nog in petto hebben Hihi Vraag
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Trobken


Site Admin


Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 701
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 04-04-2016 11:46:36    Onderwerp: Dit staat er dan ook op:
 Reageren met citaat  

Dit staat dan ook "vooraan" op dit forum:

"Dit forum wordt inmiddels door veel mensen gelezen en gebruikt.
Dat mag, we willen immers iedereen aanmoedigen om dingen te verbeteren.
Niemand is foutloos, ook verantwoordelijken kunnen fouten maken.
Aan hen om dankzij dit forum hun fouten recht te zetten en dit ook even te vermelden.
Dat siert hun betrokkenheid en sterkt hun eerbaarheid."


Hihi Goed zo!
_________________
Forumbeheerder
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6209
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 14-05-2016 19:37:21    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Naast andere redenen (zie hoger) is ook het vernieuwen van de riolering op Eigenlo één van de redenen waarop Temse "wacht" om daar volwaardige fietspaden aan te leggen. Maar dit Pinksterweekend van 15 mei 2016 staat dit in de Gazet van Antwerpen:



Ook Eigenlo in Temse staat daar bij. Die rioleringen gaan daar dus uiteindelijk vernieuwd worden! Er staat jammer genoeg niet bij wanneer dat zal gebeuren.
Nu ook de Oostelijk Tangent van Sint-Niklaas dichterbij komt (2018?) verdwijnen zachtjesaan de redenen om de aanleg van die fietspaden steeds maar uit te stellen.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6209
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 23-11-2017 09:57:10    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

We mogen onze vraag naar fietspaden op Eigenlo, en ons gezaag over de huidige toestand op Eigenlo niet laten verslappen! Het is al te lang stil geweest en er verbetert niets. Ook het wachten op de oostelijke tangent van Sint-Niklaas kan niet eeuwig blijven duren! Op de website van het Agentschap Wegen en Verkeer staat op dit ogenblik het volgende:
Citaat:
Timing

Van zodra er zicht is op het afronden van alle onteigeningen in de loop van 2018, en 2019, kunnen we een concrete datum voor de start van de werken inplannen.

We zijn al zeer geduldig geweest, maar ... dat blijft niet duren. Nu lijkt het al zeker 2020 te worden vooraleer men aan die oostelijke tangent gaat beginnen! En pas daarna zou Temse aan de fietspaden op Eigenlo beginnen denken! Dat wordt dan misschien 2025? Ondertussen lopen fietsers steeds meer gevaar op Eigenlo.

De aangebrachte rijbaanversmallingen betekenen een bijkomende hinder voor fietsers en dragen niets bij tot de veiligheid van fietsers, integendeel!

Het "fietspad" dat naast deze rijbaanversmallingen is aangebracht voldoet langs geen kanten aan de aanbevelingen van het Vademecum Fietsvoorzieningen.



De in- en uitgaande bochten zijn veel te kort, het fietspad is veel te smal en bovendien staan er paaltjes tegen het fietspad aan beide zijden, waardoor de bruikbare breedte nog vermindert!

Fietsers worden naast de rijbaan geleid, en op een zeer onveilige wijze opnieuw op de rijbaan gebracht.



Ter hoogte van het bord met de pijl rijdt het verkeer op de rijbaan aan de overzijde. Dat zou de ideale plaats zijn om fietsers opnieuw op de rijbaan te brengen, maar dat wordt door de paaltjes onmogelijk gemaakt. Fietsers worden daarentegen door nog meer paaltjes van de rijbaan weg gehouden tot ... het verkeer op de rijbaan de gelegenheid gekregen heeft om opnieuw naar rechts te komen. Daardoor wordt het voor fietsers opnieuw gevaarlijker om op de rijbaan te komen.

Nochtans hebben fietsers voorrang op het verkeer op de rijbaan, als ze op het einde van een fietspad dat fietspad moeten verlaten om zich op de rijbaan te begeven en rechtdoor verder te rijden. Een verstandige wegbeheerder brengt dan een soort van "rugdekking" aan voor fietsers. Hier laat men fietsers op de rijbaan komen een eind voorbij die rugdekking!

Bijkomend hebben fietsers geen enkel voordeel van de stukjes fietspad op Eigenlo. Als auto's moeten wachten of vertragen voor een rijbaanversmalling, dan kunnen fietsers evenmin verder rijden.



Zelfs als automobilisten zien dat ze zullen moeten wachten voor de versmalling, dan zullen ze eerst nog zoveel mogelijk fietsers trachten in te halen, zodat ze die fietsers ook kunnen laten wachten voor de versmalling.

Het wordt tijd om via onze fietsambtenaar nog eens naar die beloofde fietspaden op Eigenlo te vragen. Wij vragen geen stukjes, wij vragen volledige fietspaden!
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6209
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 17-01-2018 16:18:02    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Op de vergadering van 15 januari 2018 met de gemeente Temse is gezegd dat niet meer zal gewacht worden op het afwerken van de oostelijke tangent van Sint-Niklaas om met het fietspad op Eigenlo te beginnen. Eindelijk komt hierover goed nieuws, maar eerst moet met Aquafin overlegd worden om de riolering en de waterhuishouding op Eigenlo in orde te brengen.

Ondertussen zullen de versmallingen op Eigenlo minder gevaarlijk gemaakt worden voor fietsers.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6209
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 30-03-2018 15:59:01    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
Ondertussen zullen de versmallingen op Eigenlo minder gevaarlijk gemaakt worden voor fietsers.
(Zie hierboven.)

Tenminste, dat had de dienst mobiliteit gezegd op die vergadering van 15 januari 2018, maar vandaag, vrijdag 30 maart 2018, merk ik dat alle versmallingen op Eigenlo gewoon verwijderd zijn, en de bijhorende voorrangsborden zijn weggedraaid van de rijbaan.

De verdwenen versmalling richting Eigenlo, ...



... en de verdwenen versmalling richting Velle.



Denk nu niet dat dit gedaan is om het voor de gewone fietsers veiliger te maken. Die paaltjes zijn verwijderd voor de doortocht van de Ronde van Vlaanderen dit weekend. In de Eigenlostraat, op het grondgebied van Sint-Niklaas, zijn de versmallingen trouwens eveneens verwijderd.

Ik ben benieuwd onder welke vorm die versmallingen zullen terugkeren. Zullen ze werkelijk beter gemaakt worden voor de gewone fietsers? Een dergelijke versmalling kan alleen wat fietsvriendelijker gemaakt worden door:

  • Lang vóór de versmalling een apart en degelijk afgescheiden fietspad te voorzien, waarop fietsers de wachtende auto's kunnen voorbij rijden.
  • Direct na de versmalling fietsers terug op de rijbaan te laten komen, met de paaltjes van de versmalling als rugdekking en terwijl de auto's nog links van de rijbaan rijden.

Maar dat zal wel weer teveel gevraagd zijn, want in Temse maakt men die versmallingen juist andersom:

  • Het afgescheiden en veel te smal fietspad begint pas ter hoogte van de versmalling. Fietsers moeten dus even goed wachten achter en tussen de wachtende auto's.
  • Fietsers kunnen pas terug op de rijbaan een eind voorbij de versmalling, zonder rugdekking en als de auto's al opnieuw helemaal rechts van de rijbaan rijden.

Op deze wijze zorgt Temse voor de veiligheid van fietsers. Ondertussen blijft het wachten op echte fietspaden op Eigenlo ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6209
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 03-04-2018 12:55:35    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Deze foto met onderschrift stond in Het Nieuwsblad van zaterdag 31 maart 2018:



Ik vraag mij af wat er "veiliger voor fietsers" is aan die paaltjes? Wie bedenkt dat?
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6209
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 29-05-2018 10:25:50    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
Ondertussen zullen de versmallingen op Eigenlo minder gevaarlijk gemaakt worden voor fietsers.
(Zie hierboven.)

Die belofte is einde mei 2018 uitgevoerd, tenminste, ze trachten hun best te doen in Temse ...

De rijbaanversmalling op Eigenlo in de rijrichting van de Velle ziet er nu zo uit.



Onze vraag was, om fietsers opnieuw op de rijbaan te laten komen, met de paaltjes van de rijbaanversmalling als "rugdekking". Dat is dus min of meer uitgevoerd, maar ...

Waarom komt het fietspad niet vlugger op rijbaanhoogte? Dat kan toch al naast de rode paaltjes? Over de geschilderde "verkeersgeleider" mag wettelijk wel niet gereden worden, maar die geschilderde lijntjes houden geen auto's tegen als een fietser daarachter opnieuw op de rijbaan komt. Paaltjes houden auto's wel tegen!

Ik kan fietsers alleen maar aanraden, om het fietspad zo vlug mogelijk te verlaten en dichter bij de rode paaltjes op de rijbaan te gaan rijden (wel opletten voor dat ene paaltje met die pijl, dat wat in de weg staat), en dan maar een verkeersovertreding te begaan door over de verkeersgeleider te fietsen. Het is veiliger dan de verkeersgeleider voorbij te fietsen en dan pas op de rijbaan te komen. Geen enkele rechtbank zal u veroordelen, als je een dergelijke verkeersovertreding begaat voor uw eigen veiligheid. En als dat toch gebeurt, zijn wij er nog!

Het kon dus beter ...

Aan het begin van de versmalling is niets veranderd.



Als er auto's voor de versmalling staan te wachten, omdat er tegenliggers komen, moet je er dus ook per fiets achter blijven wachten. Het zou veel fietsvriendelijker geweest zijn, om het zijfietspad een eindje vóór de versmalling te laten beginnen.


De rijbaanversmalling in de rijrichting Sint-Niklaas ziet er nu zo uit.



Dezelfde opmerkingen gelden voor deze wijziging, ook voor het begin van deze versmalling.



De rijbaanversmallingen op Eigenlo zijn dus wat minder gevaarlijk gemaakt voor fietsers, maar het kon nog beter met dezelfde inspanning.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Velle - Eigenlo

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 2 van 4 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005