Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6212 Woonplaats: Temse
Geplaatst: 31-10-2019 08:30:27 Onderwerp:
Gelezen in Het Nieuwsblad van donderdag 31 oktober 2019 (klik om te vergroten).
Reeds in februari 2014 werd hierover gesproken. Dat is nu al meer dan 5 jaar geleden. Toen wist men ook al dat het veiliger en logischer zou zijn om het voetgangerslicht niet aan de overkant van de weg te plaatsen.
Het is zelfs veiliger voor fietsers. Als de voetgangerslichten op rood staan, denken sommige automobilisten immers dikwijls dat het ook rood is voor fietsers, wat zeker niet altijd het geval is. Als de voetgangerslichten onzichtbaar worden voor automobilisten, zoals dat nu ook het geval is voor de fietserslichten, verdwijnt die mogelijke misleiding.
Zou er nu iets van komen? Of kent dat weer een stille dood? Of wordt het op de ene plaats zo en op een andere plaats anders, zoals het dikwijls gebeurt in België, en men nadien opmerkt dat "de toestand verwarrend is"?
Het is zelfs beter in overeenstemming met de tekst van het verkeersreglement. De betekenis van het rode verkeerslicht is immers verschillend voor voetgangers en voor de andere weggebruikers.
Dit betekent rood licht voor voetgangers (artikel 63.1.2.1° van het verkeersreglement):
Citaat:
1° rood licht betekent dat het verboden is zich op de rijbaan te begeven.
Dit betekent rood licht voor andere weggebruikers (artikel 61.1.1° van het verkeersreglement):
Citaat:
1° rood licht betekent dat het verboden is de stopstreep of, zo er geen stopstreep is, het verkeerslicht zelf, voorbij te rijden;
_________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum