Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 29-06-2009 22:10:52 Onderwerp: Fietspad in de goot. |
|
|
|
|
Reeds gedurende jaren ligt het fietspad richting Temse in Huis ten Halven in de goot.
Een onberijdbaar fietspad dus. Men kan fietsers niet verplichten om op een dergelijk fietspad te rijden volgens de wegcode :
Citaat: |
9.1.2.1° Wanneer de openbare weg een berijdbaar fietspad, aangeduid door wegmarkeringen zoals bepaald in artikel 74, omvat, dan moeten de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, dit fietspad volgen voor zover het rechts in hun rijrichting ligt. Zij mogen een dergelijk fietspad niet volgen, wanneer dit links in hun rijrichting ligt.
... |
Bovendien rijden de auto's in deze bocht vrijwel altijd over dat "fietspad" hoewel dat eigenlijk telkens een overtreding is tegen de wegcode: bestuurders moeten de rijbaan volgen, en een fietspad behoort niet tot de rijbaan :
Citaat: |
2.7. "Fietspad" : het deel van de openbare weg dat voor het verkeer van fietsen en tweewielige bromfietsen klasse A is voorbehouden door de verkeersborden D7, D9 of door de wegmarkeringen bedoeld in artikel 74.
Het fietspad maakt geen deel uit van de rijbaan.
|
Citaat: |
9.1.1. Wanneer de openbare weg een rijbaan omvat moeten de bestuurders deze rijbaan volgen. |
We krijgen hier dus een zeer eigenaardige situatie:
Een onberijdbaar fietspad, waar je als fietser niet op moet rijden.
Maar toch een fietspad waar dus ook de automobilisten moeten afblijven!
Nochtans is op vele plaatsen het voetpad hier voldoende breed om een minder slecht en onveilig fietspad aan te leggen.
(Aanpassing 23-08-2010: 1 verdwenen foto hersteld)
(Aanpassing op 20-12-2015: Afbeeldingen op nieuwe host en vergrootbaar gemaakt.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 20-12-2015 07:50:42; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
GH
Geregistreerd op: 26 Aug 2011 Berichten: 1
|
|
|
|
|
Geplaatst: 30-08-2011 11:43:54 Onderwerp: volledig mee eens... |
|
|
|
|
Volledig mee eens, maar wat wordt er aan gedaan?
Regelmatig passeer ik daar met mijn kindjes ( 7 en 5 jaar), dit is inderdaad een gevaarlijke situatie.
Fietspad veel te smal, wegdek in zeer slechte staat, auto's die aan hoge snelheid ( zou max 50/u mogen zijn) heel nipt passeren. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 03-09-2011 19:45:06 Onderwerp: |
|
|
|
|
Welkom op dit forum, GH .
Meestal wordt een scheve toestand pas verholpen als:
- er een voldoende aantal mensen (kiezers) deze scheve toestand lang genoeg aanklagen.
- er iemand of een organisatie met voldoende (politieke) invloed deze scheve toestand aanklaagt.
- er één of meer ernstige ongevallen gebeuren.
Laat ons hopen dat we niet moeten wachten tot dit laatste. Als we in Temse met nog veel meer fietsersbondleden zouden zijn, dan zouden we meer druk kunnen uitoefenen met de eerste twee mogelijkheden.
Ondertussen maken we gebruik van alle mogelijkheden die we hebben om scheve toestanden aan te klagen: vragen, opmerkingen, adviezen of bezwaarschriften aan de bevoegde overheden, meldingen op het meldpunt fietspaden, onze maandelijkse acties, onze regelmatige vergaderingen, dit forum, onze website, ... en soms bereiken we wel iets. Maar het lukt niet altijd en we moeten veel geduld oefenen en volharden. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 12-03-2014 12:19:46 Onderwerp: |
|
|
|
|
De hele straat van Huis ten Halven is geen 'bebouwde kom' (zie punt 5 van het verslag van onze vergadering van 10 maart 2014 - eerst inloggen om te kunnen lezen). Richting Tielrode begint die pas als je afslaat van de Burgemeester Achiel Heymanstraat naar de Antwerpse Steenweg.
Als je de Antwerpse Steenweg verlaat, richting Huis ten Halven, dan kom je aan het einde van de bebouwde kom van Tielrode.
Richting Temse begint de bebouwde kom op Cauwerburg, ter hoogte van huisnummer 111.
Als op Cauwerburg richting Huis ten Halven rijdt, dan eindigt op dezelfde hoogte de bebouwde kom van Temse.
Op Huis ten Halven zelf is het bijgevolg geen bebouwde kom. Als daar geen fietspad is mag je op het voetpad rijden met de fiets volgens artikel 9.1.2.4° van, de wegcode :
Citaat: |
9.1.2.4° Zo er geen fietspad is, en op voorwaarde rechts in de rijrichting te rijden en voorrang te verlenen aan de weggebruikers die zich op deze delen van de openbare weg bevinden, mogen fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A de gelijkgrondse bermen en parkeerzones bedoeld in artikel 75.2 volgen en, buiten de bebouwde kommen, mogen de fietsers bovendien de trottoirs en verhoogde bermen volgen. |
Je mag natuurlijk nog altijd op straat fietsen, en als je op het voetpad rijdt moet je vanzelfsprekend voorrang verlenen aan de voetgangers.
Als de gemeente Temse dan toch voor geen beter fietspad wil zorgen dan deze strook in de greppel, zou het dan al niet beter zijn dat er helemaal geen fietspad langs die kant komt? Dan hebben fietsers nog de mogelijkheid om reglementair op het voetpad te rijden.
(Aanpassing op 20-12-2015: Afbeeldingen vergrootbaar gemaakt.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 20-12-2015 10:11:32; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 10-04-2014 10:22:48 Onderwerp: |
|
|
|
|
De werken zullen wel degelijk van start gaan op 22 april 2014. Dit staat op de website van de gemeente Temse:
Dit staat in Het Nieuwsblad van donderdag 10 april 2014:
Hetzelfde staat op de website van Het Nieuwsblad:
Citaat: |
Twee weken geen verkeer mogelijk aan Huis Ten Halven
DONDERDAG 10 APRIL 2014, 03U00 | KUV
TEMSE - Dinsdag 22 april starten asfalteringswerken aan Huis Ten Halven in Tielrode, op het traject tussen de Ruisstraat en de Afschrijverslaan (site De Zaat).
Daardoor is geen gemotoriseerd verkeer mogelijk op de verbindingsroute Cauwerburg - Huis Ten Halven - Burgemeester Heymanstraat - Gentstraat tussen Temse en Elversele. Tijdens de voorbereidende werken genieten enkel de bussen van De Lijn doorgang.
De duurtijd van de werken is zeventien werkdagen, zonder weerverlet.
Het doorgaand verkeer vanuit Elversele kan via de N41, E17, N16 en de Hoogkamerstraat naar Temse.
Het doorgaand verkeer vanuit Temse kan via dezelfde route in de andere richting.
Het verkeer uit de dorpskern van Tielrode, richting Temse, wordt omgeleid via Ruisstraat en de Schrijnstraat, die voorlopig een eenrichtingsstraat wordt in de rijrichting van de N16. Daarna kan men richting Temse via de Smesstraat en de Hoogkamerstraat.
Het verkeer uit de dorpskern van Temse rijrichting Tielrode/Elversele kan via de Smesstraat die voorlopig een eenrichtingsstraat wordt tot aan Oversprongstraat, om dan via de Oversprongstraat de Ruisstraat te bereiken.
In de Oversprongstraat zal tijdens de werken eenrichtingsverkeer gelden in de richting van de Ruisstraat. |
Er staat zelfs al een reactie bij van een lezer (niet van mij ):
Citaat: |
En maar hopen dat er nu 'een echt' fietspad komt richting Temse, en geen 2 strepen naast de goot! |
Dat hopen wij natuurlijk ook . _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 12-04-2014 10:16:24 Onderwerp: |
|
|
|
|
Jozef Van Breuseghem schreef: |
Volgens de gesprekken tussen onze voorzitter en de gemeentelijke verkeerscel op de vergadering van 2 april 2014, zou toch een poging ondernomen worden om aan het "goot-fietspad" op Huis ten Halven wat te verhelpen, tijdens de geplande asfalteringswerken die daar vanaf 22 april 2014 zullen uitgevoerd worden. Waarschijnlijk zal een gedeelte van het breed voetpad kunnen gebruikt worden als fietspad. |
Laat ons de toestand op Huis ten Halven eens bekijken zoals die nu is. Hoe zou daar een fietspad kunnen "aangelegd" worden op een gedeelte van het bestaande voetpad? Ik vraag mij wel af waarom daar niet aan gedacht is, vooraleer het voetpad daar volledig te vernieuwen? Want momenteel is men daar volop mee bezig! Het is zelfs zo goed als volledig afgewerkt!
Waar het afgescheiden fietspad stopt, beginnen parkeerplaatsen tussen het voetpad en het "goot-fietspad".
Dit had natuurlijk ook andersom gekund, met de parkeerpaatsen naast de rijbaan en het fietspad naast het voetpad. De greppel met rioolroosters zou dan in het midden van de parkeerplaatsen liggen. Zou dat erger zijn dan een greppel met rioolroosters midden op het "fietspad"?
Aan het einde van de parkeerplaatsen wordt het voetpad zeer breed. Als het fietspad naast het voetpad zou liggen, waar nu de parkeerplaatsen zijn, dan zou dat fietspad verder kunnen lopen (zonder drempel natuurlijk) op een deel van dit voetpad, naast de rijbaan.
Met het heraangelegd voetpad en de nieuwe drempels is nu wel één van de onderbroken strepen van de fietspadmarkering verdwenen. In feite is er nu dus geen fietspad meer. Het is hier geen bebouwde kom, dus mag je hier nu al op het voetpad fietsen (zie hierboven).
Even verder verdwijnt zelfs de tweede onderbroken streep.
Vanaf hier versmalt het heraangelegd voetpad. Als een gedeelte van dat voetpad afgenomen wordt voor een fietspad, dan zal er niet veel voetpad meer over blijven. Dat wordt dan een situatie zoals op sommige plaatsen op Cauwerburg.
Natuurlijk ligt de greppel met rioolroosters langs beide kanten van de rijbaan niet ideaal om de toestand te verbeteren. De parkeerplaatsen aan de overkant — aangelegd op de plaats waar vroeger de tram reed — zijn immers veel te breed (zie foto's en commentaar van onze actie van 1 oktober 2011). Met wat smallere parkeerplaatsen zou de rijbaan wat kunnen "opschuiven" en een breder fietspad/voetpad kunnen aangelegd worden. De ligging van de greppels met rioolroosters maken dat moeilijk.
Maar in feite zou nu al op deze plaats de rijbaan kunnen opgeschoven worden, door de belijning aan te passen. Aan de overkant zou de greppel met rioolroosters dan wel deel uitmaken van het rijvak voor auto's, maar is dat een bezwaar? Langs deze kant van de straat maakt de greppel met rioolroosters toch al vele jaren deel uit van het fietspad. Als dat kan voor fietsers, waarom dan niet voor automobilisten?
Als je op het voetpad fietst (wat nu toegelaten is) let dan op voor deze platen.
Even verder verschijnt weer schuchter één streepje van het "fietspad". Let op het heraangelegd voetpad! Hier wordt het opnieuw wel voldoende breed om een gedeelte fietspad te maken. Wel spijtig dat er dan weer hinderlijke indalingen gemaakt zijn voor opritten.
Nog eventjes verder zijn met wat goede wil zelfs nog een viertal streepjes van het "fietspad" zichtbaar. Het voetpad is nog altijd voldoende breed.
Dit gedeelte van het voetpad, aan een bouwwerf, moet nog aangelegd worden.
Aan het kruispunt met de Weelstraat is het oorspronkelijk "fietspad" nog redelijk goed zichtbaar. Het was zelfs in het rood geaccentueerd, zoals het hoort aan een kruispunt met voorrang!
Als het fietspad op het voetpad komt, dan zullen de drempels toch moeten verlaagd worden om veel vlakker met de rijbaan te komen!
Verderop is het voetpad voldoende breed. op de rijbaan staan de vervaagde streepjes van het "fietspad". De tweede rij streepjes, op de drempels, zijn overal verdwenen met de plaatsing van nieuwe drempels. Er is dus op heel Huis ten Halven langs deze kant geen fietspad meer!
Bijna aan de Afschrijverslaan liggen enkele straatstenen in de goot rond een rioolrooster. Dit alles in het vroegere "fietspad"! Toevallig(?) voor een oprit... Het is in Temse blijkbaar nooit een probleem geweest om fietsers in een goot met rioolroosters te laten rijden, maar als er een auto overheen moet ...
Een kleine verrassing aan de Afschrijverslaan. Er is geen verhoogde drempel aan het voetpad. De overgang van voetpad naar rijbaan is volledig vlak gemaakt. Zou dit zo gedaan zijn in het vooruitzicht van het fietspad, of is dat toeval? Ik denk het laatste .
Ook op dit kruispunt was het vroegere "fietspad" gemarkeerd met een rode kleur. Van de fietspadmarkering is echter niets meer zichtbaar.
Buiten enkele borduren die zullen moeten verlaagd worden, is het niet zo moeilijk om het fietspad op een gedeelte van het voetpad te leggen. Het volstaat immers om twee evenwijdige witte onderbroken strepen te schilderen ...
Benieuwd wat het zal worden na de herasfaltering van Huis ten Halven ... Toch vrees ik dat de gemeente Temse weeral een mooie kans heeft laten voorbijgaan, om tegelijkertijd met het voetpad ook het fietspad te verbeteren ...
(Aanpassing op 20-12-2015: Afbeeldingen vergrootbaar gemaakt.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 20-12-2015 10:21:14; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 21-05-2014 11:22:56 Onderwerp: |
|
|
|
|
Er is toch een poging gedaan om het "goot-fietspad" op Huis ten Halven wat minder "goot" en wat meer "fietspad" te laten worden.
Van bij de start is het fietspad in alle geval beter aangeduid dan vroeger. Er is nu een duidelijke scheiding tussen het fietspad en de parkeerplaatsen, en de werkelijke rand van de rijbaan is aangeduid met de reglementaire witte, doorlopende streep. Het fietspad versmalt wel vanaf hier, maar het lijkt nu toch al meer op een fietspad.
Hoewel ... Dit rioolrooster onderaan onderstaande foto maakt nog steeds deel uit van het fietspad.
Verderop ligt het fietspad nu niet meer in, maar naast de goot ...
... en liggen de rioolroosters naast het fietspad.
In deze flauwe bocht is het voor veel automobilisten nog altijd een moeilijke oefening om op de rijbaan te blijven en niet over het fietspad te rijden.
Nochtans is de rijbaan op deze plaats even breed gebleven, of misschien zelfs wat breder geworden, door de veel te brede parkeerplaatsen aan de overkant op een normale breedte te brengen. Maar daardoor behoort vanaf nu langs deze kant de goot met rioolroosters tot de rijbaan en zouden de auto's nu in die goot met rioolroosters moeten rijden ... Iets wat voorheen fietsers moesten doen aan de overkant van de straat...
Het is duidelijk dat de rijbaan is opgeschoven naar links op de foto, maar het is evenzeer duidelijk dat de automobilisten ver verwijderd blijven rijden van de witte, doorlopende streep, die aan de overkant de werkelijke rand van de rijbaan aanduidt. Daardoor worden de automobilisten langs deze kant op het fietspad gedrukt...
Op het einde tenslotte, ter hoogte van de Afschrijverslaan, zit er een plotse versmalling en een zeer eigenaardige knik in het fietspad, met een verraderlijk greppeltje tegen de hoek van de drempel van het voetpad... Wie daar met de fiets in terecht komt, loopt veel kans om op een onprettige wijze met het asfalt kennis te maken.
Als er vooraf een beetje nagedacht was bij de aanleg van het voetpad, dan zou dat zeker op deze plaats heel wat beter gekund hebben! Alles bijeen is het zeker niet slechter geworden voor fietsers, maar met wat meer denkwerk vooraf bij de heraanleg van het voetpad, en dan vooral "fiets-denkwerk", was nog een veel beter resultaat mogelijk geweest.
(Aanpassing op 20-12-2015: Afbeeldingen vergrootbaar gemaakt.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 20-12-2015 10:29:21; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 01-07-2014 10:22:19 Onderwerp: |
|
|
|
|
Tijdens de vergadering van de gemeenteraad op 30 juni 2014 gaf gemeenteraadslid Bert Bauwelinck terechte kritiek op de ondoordachte heraanleg van het voetpad en fietspad op Huis ten Halven. Schepen van openbare werken, Freddy Verbeke, argumenteerde daartegen, dat een aanleg met verhoogd fietspad, samen met het voetpad, de kostprijs en de duurtijd fel zou verhogen, aangezien dan ook de rioleringen verlegd zouden moeten worden. Bovendien zou dan waarschijnlijk op sommige plaatsen het voetpad zeer smal worden.
Is duurtijd en kostprijs van de werken in Temse dan veel belangrijker dan een veiliger fietspad?
Als het voetpad werkelijk te smal zou worden, zou dan de rijbaan niet nog wat meer kunnen opschuiven naar de overkant, eventueel ten koste van enkele parkeerplaatsen? Of zijn parkeerplaatsen voor auto's in Temse zo veel belangrijker dan verkeersveiligheid voor fietsers?
Ook opmerkelijk was het antwoord van de schepen van mobiliteit, Lieve Truyman, die opperde dat het fietspad van 1 meter breed voldoet aan de regelgeving van het Vademecum Fietsvoorzieningen. Zelfs het woord "fietssuggestiestrook" is gevallen om dit fietspad aan te duiden! Is men er zich nog altijd niet van bewust dat een fietspad wettelijk omschreven is in de wegcode, waarop verplichtingen en verboden van toepassing zijn. Dat in tegenstelling tot een fietssuggestiestrook, die met de wegcode helemaal niets te maken heeft!
Wat op Huis te Halven aangebracht is, is wel degelijk een fietspad volgens het artikel 74 van de wegcode :
Citaat: |
Artikel 74. Overlangse markeringen die een fietspad aanduiden
Het deel van de openbare weg dat afgebakend is door twee evenwijdige witte onderbroken strepen en dat niet breed genoeg is voor het autoverkeer, is een fietspad.
|
Maar is dat fietspad werkelijk 1 meter breed, en voldoet dat echt aan de regelgeving van het Vademecum Fietsvoorzieningen?
Volgens de laatste versie (maart 2014) van het Vademecum Fietsvoorzieningen, hoofdstuk 4.1.3 - Maatvoering van fietsvoorzieningen, moet een eenrichtingsfietspad minimum 150cm breed zijn! Dat is 50cm of de helft breder dan gezegd door onze schepen van mobiliteit! De aanbevolen breedte is zelfs 175 cm! Natuurlijk verschuilt de gemeente Temse zich altijd achter het argument dat het Vademecum Fietsvoorzieningen geen wet is, maar slechts aanbevelingen geeft. Maar toch wordt steeds verwezen naar dit Vademecum Fietsvoorzieningen met foutieve informatie!
Het valt ongewoon merkwaardig op dat deze "1 meter" een grens lijkt te zijn waarmee de gemeente Temse grote moeilijkheden heeft om die te overschrijden. Hetzelfde hebben we meegemaakt met de fietssuggestiestrook in de Kasteelstraat!
Maar daarenboven moet tussen het fietspad en de rijbaan een tussenstrook zijn van minstens 25cm. De aanbevolen breedte van de tussenstrook is zelfs 50cm. Dat natuurlijk ook weer volgens de aanbevelingen het Vademecum Fietsvoorzieningen, die geen wet zijn .
En hoe is de toestand in werkelijkheid met dat fietspad op Huis ten Halven?
Het fietspad in roodbruine steentjes is ongeveer 1,75m breed, dus in orde volgens de aanbevelingen van het Vademecum Fietsvoorzieningen. Maar bij de overgang naar het asfalt, versmalt dat fietspad tot ongeveer 1,20m.
De wettelijke fietspadmarkering — de twee evenwijdige witte onderbroken strepen — zijn inbegrepen in de meting, aangezien die ook wel tot het fietspad behoren. Naast het fietspad is trouwens de werkelijke rand van de rijbaan aangeduid met een witte doorlopende streep volgens artikel 75.1 van de wegcode. Deze witte streep heeft een andere wettige betekenis en kan dus niet beschouwd worden als de "tussenstrook" van minstens 25 cm!
Het geschilderd fietspad is dus wel breder dan de schepen verteld heeft, maar het voldoet niet aan de aanbevelingen van het Vademecum Fietsvoorzieningen!
Die 1,20m haalt men, omdat de rechtse strepen nog gedeeltelijk in de goot geschilderd zijn, want even verder versmalt het fietspad tot ongeveer 1,10m, als de rechtse strepen volledig naast de goot geschilderd worden. Hier komen we al dichter bij de "gemeentegrens" van 1 meter ...
... Op het einde echter, versmalt het fietspad nog tot amper 70cm!
Hier is het zelfs smaller dan onze schepen denkt. Dit stuk met de bocht is trouwens helemaal een miskleun geworden! Op deze plaats had het voetpad en de goot, zonder de technische problemen van Schepen Verbeke, gemakkelijk wat kunnen wijken voor het fietspad.
Toch is er ook positief nieuws te melden!
Binnenkort zal dit fietspad een rode kleur krijgen, waardoor het beter zal opvallen. Bovendien zal de middenstreep op de rijbaan die ongeveer halfweg Huis ten Halven stopt (zie foto hogerop), doorgetrokken worden over heel Huis ten Halven. Daardoor zullen de automobilisten die richting Tielrode rijden meer "gedwongen" worden om rechts van de rijbaan, over de goot heen te rijden, met als gevolg dat de automobilisten die richting Temse rijden minder op het fietspad zullen "gedrukt" worden.
(Aanpassing op 20-12-2015: Afbeeldingen vergrootbaar gemaakt.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 20-12-2015 10:32:34; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 1 van 2 |
Ga naar pagina 1, 2 Volgende Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|