Het is nu 28-03-2024 22:57:39
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Afgescheiden fiets(suggestie)stroken?

    -> Temse - StJorisstraat, Oostberg, ... Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 05-08-2019 06:52:45    Onderwerp: Afgescheiden fiets(suggestie)stroken?
 Reageren met citaat  

Onlangs is een wijziging aangebracht aan het korte enkelrichtingsfietspad tussen de Kasteeldreef en de Fonteinstraat. Dat fietspad is zelfs gewoon verwijderd door er een laag okergele verf over te strijken.



Dat dit vroeger wel degelijk een enkelrichtingsfietspad was, kun je zien op deze foto van 3 jaar geleden, toen de eerste okergele fietssuggestiestroken in Temse aangebracht werden in de Sint-Jorisstraat. (Ik vraag mij nog altijd af waarom op deze plaats in de Sint-Jorisstraat fietssuggestiestroken zijn aangebracht.)



Een dergelijke ingreep was daarvoor al gebeurd met korte fietspadjes op de helling van de Oostberg, met een kort fietspadje verder op de Oostberg en met nog twee korte fietspadjes bijna op het einde van de Oostberg.

Maar ... zoals ik mij vroeger al heb afgevraagd wat het doel is van al deze fragmentarische fietspadjes, vraag ik mij nu af wat het doel is van het vervangen van deze fietspadjes door okergele schilderingen?

Is het de bedoeling om de fietspadjes om te vormen tot fietssuggestiestrookjes? Maar zijn dat nu wel fietssuggestiestroken? Een fietssuggestiestrook is immers een deel van de rijbaan. Zijn deze afgescheiden stukken nog delen van de rijbaan? een rijbaan is volgens het verkeersreglement immers "het deel van de openbare weg dat voor het voertuigenverkeer in het algemeen is ingericht". Als "het voertuigenverkeer in het algemeen" er niet op kan rijden, kunnen het dan nog wel fietssuggestiestroken zijn? Fietspaden zijn het zeker niet meer. Zijn het dan misschien gewoon fietsstroken? Dat zou dan weer iets nieuws zijn dat niet bestaat in het verkeersreglement!

Een regelgeving over deze strookjes bestaat niet. Mogen dergelijke afgescheiden "fietsstroken" bijvoorbeeld in de twee richtingen gebruikt worden? Kunnen fietsers verplicht worden om die te gebruiken? Dit is wel een vraag waard aan de gemeente Temse ... Knipoog

En er is trouwens nog iets dat ik mij afvraag: zullen de fragmentarische fietspadjes in de Sompershoekwijk en in Steendorp, en misschien op nog andere plaatsen in Temse, ook met okergele verf overschilderd worden? Waarom anders op de ene plaats in Temse wel, en op de andere niet? Ook dat is wel een vraag waard aan de gemeente Temse ... Knipoog

Al deze overal verschillende zogenaamde "fietsvoorzieningen" in Temse dragen niet bij tot de eenvormigheid en de leesbaarheid van de weg voor fietsers. Bovendien worden die geschilderde vlakken glad bij regenweer, wat valpartijen in de hand werkt.

Hoe moeten fietsers zich gedragen bij al die ondingen die voortdurend veranderen? Temse maakt het voor fietsers noch gemakkelijk, noch duidelijk ... Triest
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 22-09-2019 19:16:45    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Op 2 augustus 2019 is trouwens een fietser nogal ernstig gewond geraakt na een val op deze gladde "fietssuggestiestrook". Dit was zijn verhaal:
Citaat:
Ik ben vandaag (2/8/2019) gevallen met mijn koersfiets en ik wou mijn verhaal doen over de infrastructuur die hier mede de oorzaak van is.
Ik kwam met mijn koersfiets vanuit de Kasteelstraat en ik draaide de Fonteinstraat in. Door een korte regenbui die even daarvoor had plaatsgevonden, lag de ondergrond redelijk nat. Ook het fietspad, dat op die plek een gele, geschilderde zone is, lag dus nat. Doordat iemand met een grote machine uit het park kwam gereden moest ik plots remmen, de machine versperde namelijk het fietspad en een deel van de rijweg. Vanaf dat ik begon te remmen, blokkeren mijn wielen door een gebrek aan grip en dan ben ik dus gevallen. Na wat hulp van enkele vriendelijke voorbijgangers en de man die de machine bestuurde, ben ik naar de spoedafdeling van het AZ Sint-Niklaas gebracht door mijn mama. Het verdict is een hechting van 4 draden in mijn kaak, veroorzaakt door mijn zonnebril en enkele schaafwonden. Ook heb ik spierpijn in mijn dijbeen en bilspier. Mijn fiets heeft enkel een paar zeer lichte schrammen, net als mijn helm en zonnebril.
Ik hoop via deze weg aandacht te brengen naar dit punt, dat enorm glad is, zelfs wanneer het maar een klein beetje geregend heeft. Ik weet niet wat de ideale oplossing is, maar dit geschilderde fietspad is niet veilig. Een ruwer oppervlak, door een fietspad in asfalt te gieten of te schilderen met verf waar een korrel in zit, is volgens mij al een stuk beter dan de huidige situatie. Ook de groene paaltjes, waarvan ik verder zeker het nut begrijp, hebben mij in deze situatie niet geholpen, omdat ik daardoor niet kon uitwijken.

Met vriendelijke groeten

Als gevolg hiervan zou er in de toekomst uitgekeken worden naar een "ruw makende korrel" om te gebruiken bij het aanbrengen van dergelijke geschilderde stroken.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 18-08-2020 08:37:20    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De "afgescheiden fietssuggestiestrook" van de Kasteeldreef naar de Fonteinstraat is opnieuw een verplicht enkelrichtingsfietspad geworden, aangeduid met de wettelijke fietspadmarkering.



Temse houdt blijkbaar van dergelijke korte en veel te smalle fietspaadjes achter paaltjes. Ik vraag mij af wat eigenlijk het nut en het voordeel hiervan is voor fietsers. Volgens mij zijn er vooral nadelen aan verbonden. Kijk maar eens naar dit!
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Temse - StJorisstraat, Oostberg, ...

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 1 van 1
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005