|
Laatste stukken niet-afgeschermd/niet-vrijliggend fietspad. |
|
 |
|

Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 4687 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 12-08-2017 17:57:19 Onderwerp: |
|
|
|
|
Op de Krijgsbaan, tussen de viaduct en de Koning Leopoldlaan, ligt het voetpad opengebroken, samen met gedeelten van het fietspad.
Het voetpad ligt daar al lang zeer slecht, en het fietspad is daar al jaren niet meer dan een zelfmoordstrookje.
Waarschijnlijk wordt er nu aan de rioleringen gewerkt. Als dat klaar is, zouden we hier dan een veiliger fietspad krijgen? Of zullen al die weggenomen en opgeschoven betonplaten van dat fietspadje gewoon terug op dezelfde gevaarlijke wijze heraangelegd worden?
Nu dit deel van deze gewestweg toch opengebroken ligt, zou dan van deze gelegenheid geen gebruik kunnen gemaakt worden om voor een deftig en veiliger fietspad te zorgen? In alle geval is wat ik hierboven schreef nog niet gebeurd ...
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...
Zouden we dan ook mogen verwachten dat onze afdeling van de Fietsersbond hierbij even betrokken wordt, al was het maar om te kunnen nazien of er weer geen grote kemels gaan geschoten worden zoals bij de vorige aanleg van de fietspaden op de kruispunten Sint-Jorislaan, Prinsenlaan en Koning Leopoldlaan, einde 2008? |
Op de website van de gemeente Temse is alleen sprake van asfalteringswerken op de Krijgsbaan van 28 tot 31 augustus 2017, ongeveer binnen twee weken dus. Maar die werken vinden plaats in de omgeving van het kruispunt met de Parklaan, en zullen met deze werken waarschijnlijk geen verband hebben. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|


Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 4687 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 25-10-2020 20:52:32 Onderwerp: |
|
|
|
|
In de richting van Steendorp ligt nu een gedeelte van de Krijgsbaan opengebroken voor rioleringswerken, vanaf even verder dan de bushalte voorbij de Sint-Jorisstraat tot juist voorbij het AVIA tankstation.
Op de rijbaan is slechts één rijstrook beschikbaar. De doorgang van het gemotoriseerd verkeer wordt beurtelings geregeld door verkeerslichten. Het "moordstrookje" voor de fietsers is verdwenen aan de werken, en er is een ruime, afgeschermde fietsstrook voorzien op de rijbaan. Fietsers moeten zelfs niet wachten voor het rode verkeerslicht, ze kunnen altijd verder rijden in beide richtingen.
Dat is dus in orde .
Hier en daar heeft soms wel een verlichte baken een duwtje gekregen, waardoor het wat in de weg staat voor fietsers en hen minder bescherming biedt.
Op bovenstaande foto is te zien dat het bestaande fietspad, het moordstrookje dus, volledig opgeruimd is door de werken. Pas wanneer het fietspad al afgescheiden ligt van de rijbaan, kunnen fietsers weer op het fietspad, door een opening in het haagje.
Maar ... Gaan we nu weer hetzelfde meemaken als bij de werken op de Krijgsbaan in augustus 2017? Zal na de werken ook hier dat moordstrookje opnieuw aangelegd worden?
Deze werken zijn toch een goede gelegenheid om het afgescheiden fietspad al een eindje verder aan te leggen richting Temse! Of wordt de veiligheid en het comfort van fietsers op deze gewestweg alleen maar beleden met vele woorden en beloftes, maar niet met daden? _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|


Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 4687 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 25-02-2021 14:40:47 Onderwerp: |
|
|
|
|
Op 24 februari 2021 ontving ik antwoord van AWV op mijn melding KM-2020-44889. AWV stelt dat de wegmarkering niet fout of onwettig is, en verwijst naar hun "Geïllustreerd reglement voor de wegbeheerder" waarin inderdaad dit voorbeeld 5 staat, zoals het op de Krijgsbaan is uitgevoerd.
Dat "Geïllustreerd reglement voor de wegbeheerder" is echter geen wet, maar een aantal richtlijnen door AWV zelf geschreven. De fameuze foute redenering staat trouwens ook daarin, waardoor geen fietspadmarkeringen meer over voorrangswegen aangebracht worden! Maar dit terzijde.
AWV zegt in haar antwoord, dat volgens dat reglement de "combinatie parkeerlijn + fietspadmarkering" kan, en dat een dergelijke uitvoering als meerwaarde heeft dat er een wat "grotere" tussenafstand is tussen fietsers en auto's.
Tussen fietsers en geparkeerde auto's dus. Maar de bedoeling van mijn vraag was om meer afstand te krijgen tussen fietsers en rijdende auto's!
Maar er is ook dit voorbeeld 6, uit hetzelfde reglement.
Met dit voorbeeld wordt het mij duidelijk, dat ik de wegmarkering op de Krijgsbaan verkeerd heb opgevat. Ik dacht dat tussen het fietspad en de parkeerplaatsen de lijn getrokken was van de "werkelijke rand van de rijbaan". Maar dat blijkt nu de "denkbeeldige rand van de rijbaan" te zijn! De lijn van de "denkbeeldige rand" is immers breder dan die van de "echte" rand. Zie artikel 17 van het (echte!) reglement voor de wegbeheerder. En dat maakt het eigenlijk nog eigenaardiger.
Normaal wordt een "denkbeeldige rand" aangebracht op de rijbaan. De andere kant van die "denkbeeldige rand" is voorbehouden voor het stilstaan en parkeren. Dit staat in artikel 75.2 van het verkeersreglement :
Citaat: |
75.2. Markeringen die de denkbeeldige rand van de rijbaan aanduiden.
Een brede witte doorlopende streep mag op de rijbaan aangebracht worden om de denkbeeldige rand van die rijbaan aan te duiden.
Het aan de andere kant van deze streep gelegen deel van de openbare weg is voorbehouden voor het stilstaan en parkeren, behalve op autosnelwegen en autowegen.
Het begin en het einde van deze parkeerzone mogen aangeduid worden door een witte doorlopende dwarsstreep.
 |
Maar de parkeerplaatsen op de Krijgsbaan bevinden zich niet op hetzelfde verharde gedeelte als de rijbaan. Die parkeerplaatsen liggen eerder op de verharde berm. Tussen die parkeerplaatsen en de rijbaan ligt zelfs nog het fietspad, wat een ander deel van de openbare weg is dan de rijbaan.
Als rechts naast dat fietspad een "denkbeeldige rand" van de rijbaan ligt, en de parkeerstrook ook bij de rijbaan hoort, dan ligt het fietspad midden op de rijbaan?
Ik vind het veel logischer dat links naast het fietspad een "echte" rand van de rijbaan aangebracht wordt, zoals op het voorbeeld 6 hierboven, maar geen "denkbeeldige rand" rechts van het fietspad. Na de "echte" rand zou toch geen "denkbeeldige rand" meer mogen kunnen komen? Een "denkbeeldige rand" kan toch alleen maar voor de echte rand komen, en nooit erna? Dacht ik?
De rijstroken op de rijbaan zouden dan even breed blijven. Het fietspad zou enkel wat dichter bij de parkeerplaatsen komen, en de afstand tussen fietsers en rijdende auto's zou wat groter worden, wat minder onveilig is.
Maar zo doet Wegen en Verkeer het niet. Daarom zal ik best vragen om het op de Krijgsbaan uit te voeren zoals in voorbeeld 6.
Kijk maar even hoe het gedaan is op Huis ten halven in Tielrode. Ook hier is een "denkbeeldige rand" rechts van het fietspad aangebracht ...
... en op de rotonde van de Duivenhoek in Elversele.
Trouwens, ook het fietspad aan de overkant van de Krijgsbaan zou een streep van de "werkelijke rand van de rijbaan" links naast zich mogen hebben.
Langs deze kant zou dat wel een versmalling van de rijstrook als gevolg hebben, want hier kan het fietspad niet meer "opschuiven". Maar zou dat een bezwaar zijn? Want even verder, waar het fietspad verhoogd is aangelegd, is die streep aangebracht op de rijbaan, waardoor de rijstrook daar versmalt. Je ziet dat goed als je de vorige foto vergroot.
Als dat daar kan, dan kan dat zeker waar het fietspad niet verhoogd is. Het zal de auto's wat verder weg houden van de fietsers.
Ik ga dat toch nog eens melden aan het Agentschap Wegen en Verkeer. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 26-02-2021 20:55:00; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|

|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 1 van 1 |
Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|