Geplaatst: 04-02-2009 09:29:04 Onderwerp: fietsactie op 7 februari
Fietsersbond richt pijlen zaterdag op N41
Temse - Zaterdag 7 februari staat de maandelijkse protesttocht van de Fietsersbond van Temse weer op het programma. Deze keer richten de actievoerders hun pijlen op het zeer onveilige fietspad langs de N41 in Elversele, richting Sint-Niklaas, van aan de Duivenhoek tot aan de Steenweg Hulst Lessen.
'Het fietspad langs één kant van de weg is te smal volgens de huidige normen', zegt André Verheyen van de Fietsersbond. 'Het is enkel gescheiden van de rijbaan door een goot van twee kasseien. Vanaf de Steenweg Hulst Lessen, richting Hamme, is op de N41 ook een fietspad aan de overzijde, maar even verder, waar de middenberm stopt, moet men de gevaarlijk weg weer oversteken.'
Deelnemende fietsers verzamelen om 10.45 uur op de Markt van Temse. (kuv)
Geregistreerd op: 08 Jan 2009 Berichten: 701 Woonplaats: Temse
Geplaatst: 08-02-2009 10:39:05 Onderwerp: Vraag van Marc Cordeel aan Kris Peeters
Hieronder een antwoord van Kris Peeters,Vlaams minister van openbare werken, energie, leefmilieu en natuur op vraag nr. 337 van 8 maart 2007 van Marc Cordeel over de heraanleg van de N41:
Het concept-streefbeeld voor de N41 werd conform verklaard op de provinciale auditcommissie van 29 augustus 2005. De volgende stap -het ontwerp-streefbeeld– werd vervolgens conform verklaard op de audit van 4 december 2006.
De heraanleg van de N41 tussen de E17 en de Duivenhoektunnel staat hierin vermeld als één van de prioritaire punten.
In maart bespreken het Agentschap Infrastructuur en de gemeente Temse de heraanleg. De gemeente Temse plant op dit wegvak immers rioleringswerken, zodat zij en het Agentschap Infrastructuur ervoor opteren om gezamenlijk één ontwerpbureau aan te stellen.
De lichte bocht ter hoogte van de tunnel was noodzakelijk om de nabijgelegen beschermde kapel te vrijwaren ;
Er is voor gezorgd dat de aansluitingen op de N41 zo haaks mogelijk gebeuren. Op deze manier wordt iemand die de N41 op wil, verplicht te stoppen en te kijken of er verkeer afkomt. Korte invoegstroken zullen enkel leiden tot een onveilige situatie.
Het is bovendien niet aangetoond dat er een oorzakelijk verband is tussen deze ongevallen en de toestand van de N41. Uit lokale contacten van het Agentschap Infrastructuur blijkt dat dit wellicht niet zo is.
Sinds de openstelling van de tunnel zijn er in overleg met de politie en de Fietsersbond een aantal kleine aanpassingen doorgevoerd (fietspad rood kleuren, stoptekens, richtingspijlen…) om de veiligheid te verbeteren. Deze maatregelen werden reeds vermeld in het antwoord op uw vraag van 14 januari 2005.
Los daarvan heeft het Agentschap Infrastructuur in de loop van 2006 en begin 2007 aan beide zijden van de N41 een fietspad aangelegd tussen de tunnel en de Durme. Er zijn geen bijkomende maatregelen ter hoogte van de tunnel gepland.
Gelet op de slechte toestand van de N41 tussen de E17 en de tunnel, kan er niet worden gewacht op de resultaten van de ontwerpstudie die in de loop van 2007 zal worden opgestart. Daarom plant het Agentschap Infrastructuur onderhoudswerken, waarbij op de slechte stukken zowel verharding als fundering van de weg zullen worden vervangen. _________________ Forumbeheerder
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum