De regeling van de verkeerslichten tussen de Kouterstraat en de Pastoor Boelstraat is opnieuw "normaal" ingesteld. Sedert enige tijd waren deze lichten zodanig afgeregeld, dat het langer groen licht bleef voor wie uit de Pastoor Boelstraat kwam, dan voor wie uit de Kouterstraat kwam. Dat was zo geregeld, om het verkeer uit de Pastoor Boelstraat langer de gelegenheid te geven om links af te slaan naar de Gasthuisstraat, richting N16.
Dat alles om minder files te krijgen in de Pastoor Boelstraat, het hoogwaardig dogma van de "vlotte (auto)verkeersdoorstroming", weet je wel?
Daarbij had de gemeente Temse wel een belangrijk detail over het hoofd gezien. Wie in de Kouterstraat al stond te wachten voor het rode verkeerslicht, zag nog steeds voertuigen uit de Pastoor Boelstraat verder rijden. Die reden wel door het groene verkeerslicht langs hun kant, maar dat zagen de bestuurders in de Kouterstraat niet. Die dachten dat al deze bestuurders door het rood reden, als ze van deze aparte regeling niet op de hoogte waren.
Je kunt je zeer waarschijnlijk wel indenken wat er dan kan gebeuren, als een automobilist vanuit de Kouterstaat op het kruispunt staat te wachten om linksaf te slaan naar de Akkerstraat, als die merkt dat er nog fietsers vanuit de Pastoor Boelstraat rechtdoor blijven fietsen terwijl het verkeerslicht al op rood staat langs de kant van die automobilist ... maar nog niet langs de kant van de fietser.
En heel waarschijnlijk zal zoiets ook wel eens gebeurd zijn, waardoor de verkeerslichten nu weer gelijktijdig rood worden in de Kouterstraat en in de Pastoor Boelstraat. Wat niet meer dan normaal is!
(Aanpassing op 20-08-2013: Titel gewijzigd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 20-08-2013 07:39:29; in totaal 1 keer bewerkt
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
Geplaatst: 19-08-2013 22:01:42 Onderwerp:
De regeling van de verkeerslichten is opnieuw zodanig aangepast, dat het langer groen licht blijft voor wie uit de Pastoor Boelstraat komt, dan voor wie uit de Kouterstraat komt. Maar nu zijn de "herhalingslichten" uitgeschakeld, die aan de overkant van het kruispunt staan in de Kouterstraat en de Pastoor Boelstraat.
(moeilijke foto tegen het zonlicht)
Eénmaal men het "eigen" verkeerslicht (aan uw rechterkant) is voorbijgereden, kan men nu dus niet meer zien wanneer het opnieuw rood licht wordt, en wordt men bijgevolg niet meer misleid wanneer men op het kruispunt wacht om naar links af te slaan. Men zal nu automatisch wachten om af te slaan, tot het tegemoetkomend verkeer gestopt is voor het rode verkeerslicht.
Dat is meteen ook een veiliger regeling voor fietsers , maar voor onoplettende, gehaaste voetgangers kan deze lichtenregeling nog wel gevaren inhouden, zoals blijkt uit volgend filmpje, met dank aan Franky Polfliet:
(Aanpassing op 28-08-2013: Filmpje van Franky Polfliet toegevoegd.)
(Aanpassing op 30-12-2015: Afbeeldingen op nieuwe host en vergrootbaar gemaakt.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
Geplaatst: 22-10-2024 18:35:08 Onderwerp:
Tijdens de herinrichting van de Kouterstraat en de Pastoor Boelstraat zijn er nieuwe verkeerslichten geplaatst op het kruispunt met de Gasthuisstraat en de Akkerstraat. Al deze verkeerslichten zijn voorzien van kleinere verkeerslichten op ooghoogte, wat zeker een voordeel is voor fietsers . Ze hoeven aan de verkeerslichten hun hoofd niet meer in hun nek te leggen om te weten wanneer het groen geworden is.
Deze verkeerslichten zijn in werking gesteld op dinsdag 22 oktober 2024, en er komen minpuntjes te voorschijn ...
Bij het uitrijden van de Akkerstraat staat er enkel een verkeerslicht voor fietsers. Dat is logisch, omdat enkel fietsers als bestuurder in die richting de Akkerstraat mogen verlaten. Maar voor dat verkeerslicht staat ook een paaltje met een drukknop.
Alweer is het een drukknop die helemaal niet geschikt is voor fietsers. Probeer die in de winter maar eens in te drukken met dikke handschoenen.
En er is nog meer.
Bij de vier zebrapaden op het kruispunt staan verkeerslichten voor voetgangers, en aan elk verkeerslicht is eveneens een gelijkaardige drukknop.
De verkeerslichten zijn nu zodanig geregeld, dat het voor voetgangers en voor fietsers uit de Akkerstraat enkel en alleen groen wordt als iemand, fietser of voetganger, op een knopje heeft gedrukt. Als niemand op gelijk welk knopje drukt, dan blijven de verkeerslichten voor voetgangers, en het verkeerslicht voor fietsers uit de Akkerstraat op rood staan.
En dat is nog niet alles!
Als het groen wordt, is dat in alle richtingen voor voetgangers en gelijktijdig voor fietsers uit de Akkerstraat. Fietsers moeten er dus rekening mee houden dat ook voetgangers oversteken op de zebrapaden, en dat dus voorrang moet verleend worden aan voetgangers.
In feite is er dus "vierkant groen" voor voetgangers, maar de verkeerslichten duiden dat niet aan. Ze zijn niet voorzien van de vier pijltjes, ze voldoen dus niet aan het artikel 63.1.5 van het verkeersreglement.
Citaat:
63.1. Voetgangerslichten.
...
5. Als het voetgangerssilhouet omringd is door pijltjes, betekent dit dat gelijktijdig groen of rood geldt voor de dwarsrichting. Deze lichten gelden enkel voor voetgangers.
In feite kunnen fietsers dus niet weten dat er voetgangers in de dwarsrichting zullen oversteken terwijl ze zelf groen licht hebben. Dat kan voor onaangename verrassingen zorgen!
Zou het niet beter zijn als het groen licht voor fietsers zou vervangen worden door een oranje knipperlicht? Dat zou er immers op wijzen dat fietsers dat met voorzichtigheid moeten voorbijrijden.
Zou het niet nog beter zijn, als dat verkeerslicht voor fietsers gewoon samengaat met het verkeerslicht in de Gasthuisstraat, zoals vroeger? Waarom moeten fietsers uit de Akkerstraat plots een andere regeling krijgen? Het onaangepast drukknopje wordt dan meteen overbodig en er is geen gevaar meer om overstekende voetgangers aan te rijden die gelijktijdig groen hebben.
(Aanpassing op 28-10-2024: Lijn met 'nog beter' toegevoegd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 28-10-2024 17:40:23; in totaal 1 keer bewerkt
...
De nieuwe verkeerslichten bieden het voordeel dat ze voorzien zijn van herhalingslichtjes op ooghoogte, wat voor fietsers zeker comfortabeler is. Maar er schuilt een gevaar in de regeling.
Het verkeerslicht voor fietsers in de Akkerstraat en alle verkeerslichten voor voetgangers worden vrijwel gelijktijdig groen nadat iemand op een knopje gedrukt heeft. Fietsers moeten dus voorrang verlenen aan overstekende voetgangers op de zebrapaden, ook al hebben ze zelf groen licht. Vooral op het zebrapad van de Akkerstraat kan dat voor onaangename verrassingen zorgen, als een fietser komt aangereden bij groen licht en gelijktijdig nog onzichtbare voetgangers gaan oversteken.
Een oranjegeel knipperlicht voor fietsers, in plaats van een vast groen licht, zou hier misschien meer geschikt zijn.
Dit zou voor alle weggebruikers ook duidelijker zijn als de verkeerslichten voor voetgangers het "vierkant groen" zouden aanduiden met de vier pijltjes.
Tenslotte is het jammer dat voor fietsers nog altijd drukknopjes gebruikt worden die totaal ongeschikt zijn voor fietsers. Ze zijn onmogelijk in te drukken bij koud weer met dikke handschoenen. Voetgangers hebben een beter bedieningsysteem gekregen.
...
Reeds dezelfde dag kwam een antwoord .
Mobiliteitdienst Temse schreef:
...
... Nu draaien de lichten nog op een standaardprogrammatie, binnenkort wordt dat een intelligent verkeerslicht dat zich naargelang aanpast.
Tijdens de piekmomenten zal het automatisch groen worden voor fietsers en voetgangers, daarbuiten moet men wel nog duwen. In de toekomst zal men via een app op de smartphone het licht kunnen beïnvloeden als fietser en voetganger, maar dat systeem is nog in ontwikkeling. Het verkeerslicht is er alleszins op uitgerust en is daar klaar voor. We zijn samen met Gent de eerste gemeente die dit heeft
We sturen bij waar nodig. Ik zal het oranje knipperlicht ook vragen.
...
Het oranje knipperlicht voor fietser is dus mogelijk. In tegenstelling tot een groen verkeerslicht moet een knipperend oranje voorzichtig worden voorbijgereden. Artikel 64.1 van het verkeersreglement is duidelijk.
Citaat:
64.1. Een oranjegeel knipperlicht betekent dat het verkeerslicht met dubbele voorzichtigheid mag voorbij gereden worden; het wijzigt de voorrangsregeling niet.
Het kan zijn :
1° een alleen geplaatst licht of twee lichten die beurtelings branden;
2° het oranjegeel licht van het driekleurig systeem wanneer het geheel van dit systeem niet in werking is;
3° in speciale gevallen een licht dat in het driekleurig systeem in de plaats van het groene licht brandt.
Het is dus 3° wat hier van toepassing zou zijn.
Over de pijltjes van het "vierkant groen" wordt niets gezegd, evenmin over de ongeschikte drukknopjes voor fietsers.
Of die app interessant is voor fietsers valt nog af te wachten. In alle geval mag je de "smartphone" niet bedienen terwijl je fietst. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum