|
Wanneer komen er fietspaden op Eigenlo? |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6202 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 02-02-2013 16:03:41 Onderwerp: Wanneer komen er fietspaden op Eigenlo? |
|
|
|
|
Op Eigenlo zijn al jaaaaren fietspaden beloofd zoals op de Velle. Steeds worden nieuwe redenen gevonden om de aanleg van deze fietspaden uit te stellen. Er moeten "eerst" allerlei andere werken uitgevoerd worden (of er is geen geld). De laatst gekende reden is "wachten op de oostelijke tangent van Sint-Niklaas", omdat dan alles in de omgeving van de spoorwegovergang zou moeten opengebroken worden. Aan die oostelijke tangent wordt ten vroegste begonnen in 2014 ...
Maar ook die werken zullen heel wat verkeer veroorzaken op Eigenlo. Het gewone verkeer en dat bijkomend werkverkeer vormen een groot gevaar voor fietsers op Eigenlo, zolang er geen fietspaden liggen. Vergeet niet dat de toegelaten snelheid op Eigenlo 70 km/u is! En dat voor een straat met gemengd verkeer!
Momenteel zijn er weer werken aan de gang op Eigenlo. Vanaf de Brandstraat is de doorgang richting Hoogkameren verboden voor auto's, niet voor fietsers. Niet dat automobilisten zich daar veel van aantrekken, zoals op onderstaande foto te zien is:
In deze omgeving is Eigenlo een feitelijke bebouwde kom, maar niet volgens de verkeersaanduidingen. De toegelaten snelheid is hier nog altijd een schandalige 70 km/u, en nog steeds zonder fietspaden.
Over de spoorwegovergang, op grondgebied Sint-Niklaas, zijn wel fietspaden aangeduid met de twee witte onderbroken strepen op de betonstrook naast de rijbaan. Dat is meer een zelfmoordstrook dan een fietspad, bovendien dikwijls bezaaid met allerlei vuiligheid, over de gehele lengte zeer oneffen aangelegd en vol plassen en modder als het regent. Met andere woorden, meestal een onberijdbaar fietspad, waardoor fietsers op de rijbaan mogen rijden. Maar ik laat het over aan de Fietsersbondafdeling van Sint-Niklaas om hierover te zagen.
(Aanpassing op 06-02-2013: oudere foto's bijgevoegd.)
(Aanpassing op 06-12-2015: Afbeeldingen op nieuwe host en vergrootbaar gemaakt.)
(Aanpassing op 07-12-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)
(Aanpassing op 05-01-2018: Foto-vergrotingsfout verbeterd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 05-01-2018 19:35:46; in totaal 4 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6202 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 29-10-2013 10:25:04 Onderwerp: |
|
|
|
|
Jozef Van Breuseghem schreef: |
Volgens de laatste berichten zou de gemeente Temse de fietspaden op Eigenlo - grondgebied Temse - nu toch aanleggen vóór de verwezenlijking van de Oostelijke Tangent van Sint-Niklaas. Zou het gezond verstand zegevieren? Eigenlo vraagt al lang naar veilige fietspaden, vooral voor de schoolgaande kinderen! |
Na de vergadering van de gemeenteraad op 28 oktober 2013 bijgewoond te hebben, lijken deze "laatste berichten" toch niet waar te zijn .
Dit is ongeveer de essentie van de woorden van schepen Freddy Verbeke: De fietspaden op Eigenlo zijn de laatste schakel van het 'totaalplan Velle' maar we zitten met de "draak" van de oostelijke tangent van Sint-Niklaas, waarvan de juiste invulling nog niet gekend is en die voortdurend uitgesteld wordt. Daarbij is het noordelijk gedeelte van Eigenlo, tussen de Brandstraat en de spoorweg, al grondgebied Sint-Niklaas, dus een samenwerking met Sint-Niklaas is noodzakelijk voor de aanleg van fietspaden. Definitieve fietspaden aanleggen kan nog niet, omdat de afwatering, de waterleidingen en andere waterwerken pas kunnen aangelegd worden als de oostelijke tangent verwezenlijkt wordt. We zouden enkel voorlopige fietspaden kunnen aanleggen, die daarna weer helemaal zullen moeten afgebroken worden. Dat is dus een belangrijke en eigenlijk nutteloze kost.
Met andere woorden: op Eigenlo komen geen fietspaden, zolang de oostelijke tangent van Sint-Niklaas er niet komt . _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6202 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 23-04-2014 15:23:43 Onderwerp: |
|
|
|
|
De snelheidsbeperking van 50 km/u is reeds van kracht op Eigenlo. Het begint aan de rotonde met de Velle/Doornstraat.
Het gaat uiteraard verder na de Schoenstraat, ...
... maar er wordt opnieuw 70 km/u toegelaten na de Brandstraat.
Daar begint immers het grondgebied van Sint-Niklaas. Misschien eens overleggen met Sint-Niklaas? Want even verder, een honderdtal meter voor de spoorweg, is de maximum toegelaten snelheid opnieuw 50 km/u.
Voorbij de spoorweg wordt dat weer 70 km/u...
Als we vanuit de andere richting komen, dan wordt de 70 km/u van de Eigenlostraat (Sint-Niklaas) verminderd tot maximum 50 km/u, weer een honderdtal meter voor de spoorweg.
Vanaf vlak voor de spoorweg wordt opnieuw 70 km/u toegelaten. Ook eens overleggen met Sint-Niklaas?
Vanaf het grondgebied Temse wijzigt dat nog niet.
Het wordt pas maximum 50 km/u na de Brandstraat, met een toch wat ver van de rijbaan geplaatst, bijna onzichtbaar verkeersbord.
Achter de Schoenstraat is het verkeersbord in alle geval veel beter zichtbaar voor de automobilisten.
De beloofde dikke witte streep, die de rand van de rijbaan moet aanduiden en die de rijbaan visueel zou moeten versmallen, is nog niet aangebracht. Ook het beloofde verplaatsbare apparaat met snelheidsaanduiding is nog nergens te zien.
(Aanpassing op 06-12-2015: Afbeeldingen vergrootbaar gemaakt.)
(Aanpassing op 07-12-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 07-12-2017 13:08:05; in totaal 2 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6202 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 29-07-2014 20:39:48 Onderwerp: |
|
|
|
|
De beloofde strepen op de rand van de rijbaan zijn aangebracht op heel Eigenlo, vanaf de rotonde aan de Velle/Doornstraat ...
... tot aan de spooroverweg, waar het eigenlijk al grondgebied van Sint-Niklaas is.
Deze strepen zijn aangebracht omdat ze volgens de politie een versmallend effect zouden hebben op de rijbaan. Daardoor zou de snelheid van automobilisten afnemen en zouden ze de snelheidsbeperking van 50km/u beter navolgen (zie hierboven) ...
Is dat zo?
Over deze strepen lees ik in de wegcode, artikel 75.1.1°, iets anders :
Citaat: |
Artikel 75. Overlangse markeringen die de rand van de rijbaan aanduiden
75.1. Markeringen die de werkelijke rand van de rijbaan aanduiden.
1° Een witte, doorlopende streep mag op de werkelijke rand van de rijbaan, op een trottoirband of op de boordsteen van een verhoogde berm aangebracht worden om deze beter zichtbaar te maken.
|
De wegcode voorziet deze belijning met als doel de werkelijke rand van de rijbaan beter zichtbaar te maken.
De plaatsingsvoorwaarden verkeerstekens vult dit nog aan met zijn artikel 17.1.1° :
Citaat: |
Artikel 17. Overlangse markeringen die de rand van de rijbaan aanduiden
Artikel 17.1. Werkelijke rand
1° De witte doorlopende of gele onderbroken streep die ter hoogte van de rijbaan wordt aangebracht, is ongeveer 0,15m breed; op de autosnelwegen is zij ongeveer 0,30m breed.
|
Op sommige plaatsen zijn deze strepen heel wat smaller, verre van ongeveer 0,15m ...
Het "versmallend effect" zit eerder in de strepen zelf .
Hebben deze strepen werkelijk een versmallend effect? Een streep langs elke kant van 15cm breed kan een versmallend effect hebben van hoogstens 30cm. Wat wel degelijk een echt versmallend effect zou hebben, is het aanbrengen van fietssuggestiestroken met een aanbevolen breedte van minstens 1,20m. In afwachting van echte fietspaden op Eigenlo zou dit een veel groter versmallend effect hebben, en de snelheid van de automobilisten waarschijnlijk veel beter intomen. Op sommige plaatsen lijkt het trouwens nu al alsof er een fietssuggestiestrook is aangebracht .
Verder zou er best wat "rugdekking" aan fietsers mogen gegeven worden aan de rotonde van de Velle/Doornstraat, waar het fietspad plots uitwijkt naar de rijbaan.
Zeer weinig automobilisten lijken er zich van bewust te zijn dat ze daar voorrang moeten verlenen aan de fietsers op het fietspad, ook al wijkt dat fietspad uit naar de rijbaan en versmalt de rijbaan op die plaats!
Tussen haakjes, lijkt het ook weer niet alsof na het fietspad een fietssuggestiestrook komt ?
Nog tussen haakjes, het beloofde verplaatsbare apparaat met snelheidsaanduiding heb ik nog niet gezien. Mogelijk kijk ik er over?
(Aanpassing op 06-12-2015: Afbeeldingen vergrootbaar gemaakt.)
(Aanpassing op 23-11-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)
(Aanpassing op 07-12-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)
(Aanpassing op 05-01-2018: Foto-vergrotingsfout verbeterd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 05-01-2018 19:40:22; in totaal 4 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6202 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 04-12-2015 16:40:37 Onderwerp: |
|
|
|
|
Op Eigenlo is de verkeerssituatie gewijzigd. Dat blijkt toch uit het bord dat je ziet als je vanaf de rotonde aan de Doornstraat naar Eigenlo rijdt.
Dat die wijziging niet bepaald veilig is voor fietsers blijkt al bij de eerste ontmoeting met zo een wijziging.
Eerst is de maximum toegelaten snelheid op Eigenlo verlaagd van 70 naar 50km/u. Het lang recht gedeelte Eigenlo is voor sommige automobilisten echter problematisch om hun snelheid te beperken. Daarom werd deze straat daarna aan weerskanten voorzien van een doorlopende witte streep, om de rijbaan "visueel te versmallen" ... alsof dat zou helpen .
Daarna is een tijdje een verplaatsbare snelheidsaanduiding geplaatst. Er zijn ook snelheidscontroles uitgevoerd. Voor sommige automobilisten allemaal boter aan de galg.
Daarom moeten nu de goeden het maar met de slechten bekopen, en is op vier plaatsen op Eigenlo de rijbaan versmald met paaltjes. Twee keer in elke richting.
Alleen ... zijn hier weer de beroemde en beruchte "fietspadfragmenten" van Temse aangebracht en moeten fietsers nu opeenvolgend vier korte bochten beschrijven van ongeveer 45° ... Moeten we nu al blij zijn dat het geen 90° is?
Is ergens bepaald dat de snelheid voor fietsers op Eigenlo moet beperkt worden tot 10km/u?
Wat is hiervan de meerwaarde voor fietsers?
Een eindje verder staat de tweede reeks hindernissen, waar nog werken aan de gang zijn.
Hier moeten de lijntjes nog getrokken worden, om het "fietspad" aan te duiden.
Maar als het regent of geregend heeft, zullen fietsers hier door de plassen moeten rijden. Volgens de aanwezige werklui zal dit nog "verbeterd" worden. Ik vraag mij nu al af hoe ... Door er een asfalten bult op te leggen? Ik ben benieuwd!
In de andere richting, naar de Velle toe, kom je na de Schoenstraat het bord tegen met de gewijzigde verkeerssituatie.
Wat verder staat nu een vaste snelheidsaanduiding.
Aan de eerste hindernis langs deze kant is men nog bezig het "verplicht fietspad" aan te duiden met een spuitbusje witte verf (de lege busjes met hun dopjes liggen er ook).
Een overzicht van de tweede reeks hindernissen richting Velle.
En een detail van het laatste fietspadfragment in die richting.
Heb je ook gelet op de ideale plaatsing van het rioolrooster? Of hoe fietsers daarop hun wielen zullen stuk rijden, ofwel wegglijden en vallen, hopelijk niet tegen de paaltjes ...
Gelukkig zijn fietsers verstandiger dan de bedenkers en de ontwerpers van deze ondingen.
Wanneer krijgen fietsers eindelijk de beloofde volwaardige fietspaden op Eigenlo, in plaats van deze gevaarlijke ondingen?
Op deze wijze zal Temse wellicht nooit de trofee van fietsgemeente in de wacht slepen, maar misschien kan ze wel fietspadfragment-gemeente worden. Er liggen immers nog dergelijke "verwezenlijkingen" in de Sompershoekwijk en op de Oostberg.
(Aanpassing op 20-11-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)
(Aanpassing op 23-11-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)
(Aanpassing op 07-12-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)
(Aanpassing op 05-01-2018: Foto-vergrotingsfout verbeterd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 05-01-2018 19:45:24; in totaal 4 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Nicole Van der Vieren
Geregistreerd op: 12 Jan 2009 Berichten: 39 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 04-12-2015 18:41:49 Onderwerp: |
|
|
|
|
Verschrikkelijk! _________________ Met de fiets vervuil je niets :-) |
|
Terug naar boven |
|
Trobken
Site Admin
Geregistreerd op: 08 Jan 2009 Berichten: 701 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 04-12-2015 21:42:47 Onderwerp: Verschrikkelijk |
|
|
|
|
Verschrikkelijk, onnozel, gevaarlijk, stupide, idioot, achterlijk, verraderlijk,... hier ontbreken de superlatieven nog.
Graag zou ik hier eens bij 'n regenachtige, donkere dag (zoals in de winter wel eens durft gebeuren) de verantwoordelijken hiervoor zelf hun parcours willen zien afleggen met resp. een "gewone" stadsfiets, een fiets met een kinderkar erachter, een tandem, een aangedreven rolstoel (jawel, ook dààr denken wij aan) en 'n ligfiets.
Ik kan alleszins wel zorgen voor de verschillende "wielertuigen".
De verantwoordelijken kunnen het rood kleuren van hun kaken dan nog verklaren door de winterkou!
Pffff _________________ Forumbeheerder |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6202 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 09-12-2015 19:09:50 Onderwerp: |
|
|
|
|
Er klopt ook verkeerstechnisch een en ander niet met die wegversmallingen op Eigenlo.
In het reglement voor de wegbeheerder staat in artikel 8.13 in verband met de verkeersborden B19 en B21 het volgende:
Citaat: |
Het verkeersbord B19 mag vóór een smalle doorgang slechts geplaatst worden indien de zichtbaarheid van het ene uiteinde van die doorgang tot het andere volledig is en indien twee auto's er niet kunnen kruisen; terzelfdertijd wordt voor het verkeer dat uit de tegenovergestelde richting komt, het verkeersbord B21 geplaatst. |
Dit reglement is een ministerieel besluit, het heeft dus kracht van wet. Als ik het goed begrijp, moet er dus altijd aan de beide zijden van een smalle doorgang, waar twee auto's niet kunnen kruisen, een verkeersbord staan: aan de ene kant een B19, aan de andere kant een B21.
In het geïllustreerd regelement voor de wegbeheerder, versie 29/01/2014, staat op pagina 84 in verband met de verkeersborden B19 en B21 het volgende:
Citaat: |
Bij voorkeur wordt voorrang verleend aan automobilisten die geen zijdelingse verplaatsing moeten maken om de smalle doorgang te nemen. |
Dit reglement is uitgegeven door het opzoekingscentrum voor de wegenbouw, en heeft dus geen kracht van wet. Het geeft maar wat richtlijnen.
Maar hoe is het uitgevoerd op Eigenlo?
Als we vanaf de rotonde aan de Doornstraat richting Sint-Niklaas rijden, komen we eerst dit tegen:
(Deze automobilist geeft al geen goed voorbeeld, hoe voorrang moet verleend worden aan de tegenliggende fietster, en hoe een zijdelingse afstand van één meter moet gehouden worden!)
Hier staat dus het normale verkeersbord B21 dat je in deze situatie verwacht. Maar ... aan de andere kant van deze smalle doorgang staat geen verkeersbord B19 voor de tegenliggers ... En zoals je kunt zien staat er in deze richting naar Sint-Niklaas ook geen enkel verkeersbord voor de volgende smalle doorgang. Er staat dan weer wel een verkeersbord voor deze tweede smalle doorgang voor de tegenliggers die uit de richting Sint-Niklaas komen en naar de Velle rijden:
Maar ... het is een B19, terwijl je hier een B21 zou verwachten, aangezien de automobilisten langs deze kant geen zijdelingse verplaatsing moeten maken om de smalle doorgang te nemen.
Dat is op zijn minst verwarring zaaien!
Dat is evenmin volgens de geest van de wegcode. Tussen de twee versmallingen is de rijbaan immers breed genoeg en kunnen auto's elkaar kruisen. De verkeersborden B19 en B21 kunnen bijgevolg niet geldig zijn voor de twee opeenvolgende rijbaanversmallingen, aangezien die te ver van elkaar verwijderd zijn!
Hetzelfde verschijnsel met te weinig (en verkeerde) verkeersborden doet zich voor aan de twee andere rijbaanversmallingen op Eigenlo.
Normaal gesproken denkt elke weggebruiker dat aan hem voorrang moet verleend worden bij een wegsituatie zoals op de laatste foto. Het is niet bevorderlijk voor de verkeersveiligheid om een verkeersbord te plaatsen dat een normale toestand omdraait.
Ook fietsers moeten hier nu rekening houden met tegemoetkomende auto's, en hen voorrang verlenen door deze omgekeerde, abnormaal gemaakte toestand. Dat is niet veiliger voor fietsers. Het zou beter kunnen gemaakt worden voor fietsers, als de "fietspadfragmenten" al veel vroeger zouden beginnen, vóór de eerste versmalling, zodat ze ook daar al niet meer op de rijbaan hoeven te rijden.
Die "fietspadfragmenten" zijn ook nog te smal: amper 90cm tussen de lijntjes, ongeveer 1,20m met de lijntjes inbegrepen! De minimum breedte van een nieuw enkelrichtingsfietspad is tegenwoordig 1,50m, en de aanbevolen breedte is zelfs 1,75m. De "in- en uitritten" zijn allesbehalve vlot te nemen, en beseffen automobilisten wel dat aan fietsers voorrang moet verleend worden als ze op het einde van een fietspad opnieuw op de rijbaan moeten komen om verder rijden (artikel 12.4 van de wegcode)? Dat is immers geen manoeuvre!
Citaat: |
Wordt niet als manoeuvre beschouwd : zich op het einde van een fietspad op de rijbaan begeven om rechtdoor te rijden |
En waarom liggen er rioolroosters in die "fietspadfragmenten" en staan er hinderlijke paaltjes naast?
Het zal pas veilig worden voor fietsers op Eigenlo als daar volwaardige, afgescheiden fietspaden komen. Verwacht de gemeente Temse echt dat alle fietsers in de remmen gaan en zich daartussen wringen met hun tandems, bakfietsen, ligfietsen, zelfs met zware elektrische fietsen of met gewone fietsen? De meeste dagelijkse fietsers houden niet van een mountainbike-parcours op hun gewone fietsweg!
Wat daar nog bij komt: in feite staan de hindernissen voor de rijbaanversmallingen in de verkeerde volgorde. Elke "normale" automobilist ziet dat aan hem voorrang moet verleend worden bij de "eerste" rijbaanversmalling, en heeft het automatisme om de tegenliggers voorrang te verlenen bij de "tweede" rijbaanversmalling. Ook tegenliggende automobilisten hebben normaal gesproken hetzelfde automatisme: "Als ik niet moet uitwijken moet aan mij voorrang verleend worden, als ik wel moet uitwijken moet ik zelf voorrang verlenen." Door niet voor elke versmalling de vereiste verkeersborden te plaatsen, wordt de omgekeerde toestand niet duidelijker gemaakt, zodat het niet denkbeeldig is dat de automobilisten zichzelf zullen vastrijden tussen twee rijbaanversmallingen.
Dat zou niet het geval zijn met de rijbaanversmallingen in de omgekeerde volgorde. Als de "eerste" hindernis rechts van de rijbaan ligt, moet eerst voorrang verleend worden aan de tegenliggers. Eénmaal de "eerste" versmalling voorbij, is het de beurt aan de tegenliggers om voorrang te verlenen omdat deze "tweede" hindernis langs de linkerkant van de rijbaan ligt. Dat biedt een "normale" voorrangstoestand aan elke versmalling, zonder verkeersblokkeringen ertussen.
Maar daarvoor moet eerst nagedacht worden .
(Aanpassing op 20-11-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 20-11-2017 10:26:29; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 1 van 4 |
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4 Volgende Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|