Het is nu 28-03-2024 16:40:01
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

De kwaliteit van onze fietspaden ...

    -> Verhaal Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 05-08-2011 09:51:14    Onderwerp: De kwaliteit van onze fietspaden ...
 Reageren met citaat  

... laat fel te wensen over. Wij wisten dat al lang. De oncomfortabele en slechte fietspaden in Temse kun je op dit forum hier, hier, hier, hier, hier en hier vinden. En dat zijn enkel nog maar de "oude" fietspaden, en dat zijn ze zelfs nog niet allemaal. Zo bijvoorbeeld staat het zeeziekmakend fietspad op Cauwerburg er niet bij! Maar het is vooral erg, dat ook nieuw aangelegde fietspaden in Temse veel te wensen overlaten. Kijk maar even hier, hier, hier, hier, hier, hier en hier! Het is niet voor niets dat ik beweer dat "de grootste knoeiers in Temse werken" (klik hier).

We wisten ook dat de Fietsersbond in een aantal gemeenten een meetactie uitvoert aan de fietspaden, zie hier en hier. Maar nu heeft de pers hier eens aandacht aan geschonken. Bekijk hier bijvoorbeeld de reportage op TV OOST. Let bij het bekijken ook even op de automobilisten, die tijdens het interview met minister Crevits het fietspad als parking gebruiken:





Ook enkele kranten van vrijdag 5 augustus 2011 tonen belangstelling. In Het Nieuwsblad heeft zelfs de hoofdredacteur een commentaarstuk:



Ook het artikel uit Het Nieuwsblad is zeer informatief (klik om te vergroten):



Verder is er nog een zeer degelijk artikel uit De Standaard (klik om te vergroten):



En ook nog twee artikels uit de Gazet van Antwerpen (klik om te vergroten) ...





... en een cartoon:



Tenslotte nog een artikel uit de gratis Metro (klik om te vergroten):



Toevallig hebben wij als Fietsersbond afdeling Temse, ter gelegenheid van het opstellen van een mobiliteitsplan door onze gemeente, aan de gemeente Temse op 4 juli 2011 ons advies gegeven hoe wij graag nieuwe fietspaden aangelegd zouden zien:
Citaat:
Bij de aanleg van nieuwe fietspaden stellen we voor:

  1. Om die aan te leggen in echt vlak asfalt of echt vlakke cementbeton. We stellen dus een betere afwerking voor dan volgens het "Standaardbestek 250". Uit onze praktische ondervinding blijkt namelijk, dat dit "Standaardbestek 250" oneffenheden en ribbelstructuren toelaat die het fietscomfort niet ten goede komen.

  2. Om het gebruik van andere materialen zoals tegels of klinkers zoveel mogelijk te vermijden. Na verloop van tijd treden er altijd oncomfortabele verzakkingen of uitstulpingen op. Dikwijls liggen de tegels of klinkers zelfs reeds oneffen bij de aanleg (zie punt 1: "Standaardbestek 250")! Het argument dat tegels en klinkers beter en gemakkelijker zijn om herstellingen uit te voeren houdt geen steek. Na herstellingen liggen de tegels of klinkers nooit meer vlak. Uit onze praktische ondervinding blijkt daarentegen, dat herstellingen aan asfalt of cementbeton perfect en blijvend vlak kunnen uitgevoerd worden. Aangezien fietspaden in asfalt of cementbeton meestal goedkoper zijn dan in tegels of klinkers, kan de keuze niet moeilijk zijn.

  3. Om de maatvoering (breedte, bochtenstralen, hellingen, ...) te volgen van het Vademecum Fietsvoorzieningen. De breedte moet de werkelijk bruikbare breedte van het fietspad zijn, niet gehinderd door muren, afsluitingen, palen, aanplantingen en dergelijke obstakels, die tot tegen de rand van het fietspad geplaatst worden. Ook parkeerplaatsen naast het fietspad verminderen de bruikbare breedte, en doen dat des te meer wanneer de auto's gedeeltelijk op het fietspad geparkeerd worden (wat dan heel dikwijls het geval is).

  4. Om aanliggende of vrijliggende tweerichtings- en enkelrichtingsfietspaden aan te leggen volgens de aanbevelingen van het Vademecum Fietsvoorzieningen, zeker waar de beschikbare ruimte het toelaat.

  5. Om voorrangsfietspaden zoveel mogelijk zichtbaar te laten doorlopen, en ze niet te onderbreken door ondergeschikte zijstraten, opritten of andere zijwegen.

  6. Om overgangen van fietspad naar rijbaan — of omgekeerd — vlak uit te voeren zoals aanbevolen door het Vademecum Fietsvoorzieningen, met hoogteverschillen van maximum 0,5 cm, zoals het tegenwoordig op de meeste plaatsen gebeurt. Dus niet zoals het de laatste jaren steeds in Temse uitgevoerd wordt, met diepe greppels en hoge boordstenen dwars of schuin over het fietspad.

Lees ook de persmededeling van het kabinet van Minister Hilde Crevits op de nationale website van de Fietsersbond.

(Aanpassing op 13/08/2011: Link toegevoegd naar de persmededeling van het kabinet.)
(Aanpassing 27-06-2013: Verdwenen krantenartikel hersteld.)
(Aanpassing op 27-12-2015: Afbeeldingen op nieuwe host en vergrootbaar gemaakt.)

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 27-12-2015 20:25:47; in totaal 5 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Trobken


Site Admin


Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 712
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 05-08-2011 10:32:52    Onderwerp: Goed artikel
 Reageren met citaat  

'n Goed artikel Jozef, uitgebreid, met veel foto's, deeplinks en documentatie.
Goed zo!
_________________
Forumbeheerder
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 08-09-2011 18:31:07    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Nog een artikel uit De Bond, de veertiendaagse gezinskrant, van 9 september 2011 (klik om te vergroten):



Met tevredenheid lees ik dat Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits de 'vlakheidsnorm' voor fietspaden in april 2011 heeft opgenomen in het zogenaamde Standaardbestek 250 (klik hier en/of hier voor de geïnteresseerde wegenbouwers). Jammer genoeg te laat voor het nieuw fietspad langs de Rik De Rycklaan!

(Aanpassing op 27-12-2015: Afbeeldingen op nieuwe host en vergrootbaar gemaakt.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 27-12-2015 20:30:13; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 26-04-2012 13:34:26    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Gelezen op de website van Het Nieuwsblad:
Citaat:
Negen op tien Vlaamse fietspaden is in goede staat

donderdag 26 april 2012, 12u02


Burgemeester van Vilvoorde Marc Van Asch en minister Crevits fietsten langs het nieuwe fietspad en door de fietstunnel aan het nieuw op- en afrittencomplex van de E19.

Iets minder dan 90 procent van de fietspaden langs gewestwegen in Vlaanderen verkeert in goede staat. Dat blijkt uit nieuw onderzoek waarvan minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V) donderdag de resultaten heeft voorgesteld. De minister liet voor het eerst ook de inrichting van de fietspaden onderzoeken. Daar voldoet echter slechts 37 procent.

Het onderzoek voor het derde rapport over de toestand op de fietspaden werd uitgevoerd in de zomer van 2011. 'Dat negen op de tien kilometer fietspad in goede staat is, betekent een status quo ten opzicht van de twee vorige onderzoeken in 2007 en 2009, ondanks twee zware winters', zegt Crevits.

Op het vlak van inrichting scoren de fietspaden een pak minder goed. Daar blijkt maar 37 procent aan de vooropgestelde criteria te voldoen. Het gaat om parameters als de breedte van de fietspaden en de afstand tussen het fietspad en de rijbaan.

'Het onderzoek naar de inrichting is nieuw, het gaat om een nulmeting', legt Crevits uit. 'Je kunt dus niet vergelijken met het verleden.' Ze benadrukt dat het Agentschap Wegen en Verkeer, dat het onderzoek voerde, streng tewerk ging bij zijn beoordeling. Van zodra een fietspad aan één van de eisen niet voldeed, kreeg het de stempel 'niet conform'.

Tegen 2015 hoopt Crevits de helft van de fietspaden langs de gewestwegen conform te krijgen. Jaarlijks wil ze daarvoor 100 miljoen euro investeren.


En op de website ven de Gazet van Antwerpen:

Citaat:
Fietspaden in goede staat, inrichting scoort slechter


13:05 Iets minder dan 90% van de fietspaden langs gewestwegen in Vlaanderen verkeert in goede staat. Dat blijkt uit nieuw onderzoek waarvan minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V) donderdag de resultaten heeft voorgesteld. De minister liet voor het eerst ook de inrichting van de fietspaden onderzoeken en die resultaten zijn minder positief.

Het onderzoek voor het derde rapport over de toestand op de fietspaden werd uitgevoerd in de zomer van 2011. "Dat negen op de tien kilometer fietspad in goede staat is, betekent een status quo ten opzichte van de twee vorige onderzoeken in 2007 en 2009, ondanks twee zware winters", zegt Crevits.

Op het vlak van inrichting scoren de fietspaden een pak minder goed. Daar blijkt maar 37% aan de vooropgestelde criteria te voldoen. Het gaat om parameters als de breedte van de fietspaden en de afstand tussen het fietspad en de rijbaan.

"Het onderzoek naar de inrichting is nieuw, het gaat om een nulmeting", legt Crevits uit. "Je kunt dus niet vergelijken met het verleden." Ze benadrukt dat het Agentschap Wegen en Verkeer, dat het onderzoek voerde, streng tewerk ging bij zijn beoordeling. Van zodra een fietspad aan één van de eisen niet voldeed, kreeg het de stempel 'niet conform'.

Tegen 2015 hoopt Crevits de helft van de fietspaden langs de gewestwegen conform te krijgen. Jaarlijks wil ze daarvoor 100 miljoen euro investeren.


Als ik deze artikels vergelijk met alle voorgaande artikels, dan klopt er toch iets niet, en als ik de foto van Het Nieuwsblad bekijk vind ik het jammer dat minister Crevits ook onze fietstunnel en ons rotondecomplex niet is komen infietsen Hihi ...

Het artikel op de website van De Standaard is gelijkaardig aan dat van Het Nieuwsblad, maar daar is dit filmpje te zien, waarin eerlijker gesteld wordt dat zes op tien fietspaden onveilig zijn!
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 27-04-2012 09:17:05    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Het artikel in de Gazet van Antwerpen van vrijdag 27 april 2012 klinkt helemaal anders dan het artikel gisteren op hun website:



Als ik een dergelijke foto zie, stel ik mij steeds dezelfe vraag: wanneer zal men in België eens leren om een fietspad, dat langs een voorrangsweg ligt, in aanleg door te trekken over kruispunten met ondergeschikte wegen? Al die geschilderde fietspaden verdwijnen als er wat auto's over gereden zijn.

(Aanpassing 15-04-2013: verdwenen foto hersteld.)
(Aanpassing op 27-12-2015: Afbeeldingen op nieuwe host en vergrootbaar gemaakt.)

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 27-12-2015 20:32:22; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 28-04-2012 10:21:02    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Ook in Het Nieuwsblad van vrijdag 27 april 2012 klinkt de titel helemaal anders (klik om te vergroten) ...



... alhoewel, "nog niet veilig genoeg" ... alsof de fietspaden nu al veilig zouden zijn.

Het fietspad op de foto valt dan nog mee in vergelijking met het fietspad in Elversele langs de N41: daar ligt een dergelijk fietspad om zelfs in de twee richtingen te fietsen Uitroepteken

(Aanpassing op 27-12-2015: Afbeeldingen op nieuwe host en vergrootbaar gemaakt.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 27-12-2015 20:34:28; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 21-11-2014 18:33:17    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Het vorige krantenartikel is ongeveer anderhalf jaar oud. Toen voldeed geen zes fietspaden op tien (60%) aan de normen, nu is het twee op drie (66%). Er zit blijkbaar geen beterschap op, maar wel integendeel zoals blijkt uit dit artikel uit Het Nieuwsblad van donderdag 20 november 2014:



We moeten de kranten ook niet altijd geloven, maar het is niet met politieke spelletjes te spelen dat de toestand van onze fietspaden ooit zal verbeteren!

De afmetingen uit het krantenartikel gelden bij normale fietsintensiteit. Als het een druk bereden fietspad betreft, vergroten deze getallen!
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 24-01-2015 09:50:39    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Nog een paginagroot artikel in de Gazet van Antwerpen van vrijdag 23 januari 2015, over de kwaliteit van onze fietspaden ... maar ze zouden wel betrekkelijk veilig zijn.

(Klik op het artikel, en klik daarna nogmaals, voor een grotere en leesbare versie.)


Het gaat wel over de fietspaden in de provincie Antwerpen. Als we al het verschil zien tussen de fietspaden langs de N16 aan beide kanten van de Scheldebrug, dan ziet er dat voor de provincie Oost-Vlaanderen nog veel minder rooskleurig uit.

(Aanpassing op 27-12-2015: Betere vergroting van de afbeeldingen.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 04-07-2016 07:31:22    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Alsof we dit al niet lang weten! Dit staat op 4 juli 2016 op de website van De Morgen:
Citaat:
Helft Vlaamse fietspaden deugt niet
Minister Weyts belooft meer subsidies


04-07-16, 06.40u - Lieven Desmet



71 procent van de fietsers klaagt over te veel schokken

Uit een onderzoek van de Fietsersbond blijkt dat zowat de helft van de fietspaden in Vlaanderen oncomfortabel is. Zowel de fietsers als de gemeenten zijn ontevreden. Minister Ben Weyts (N-VA) wil het budget optrekken en de subsidieregels aanpakken.


Eerst het goede nieuws: er is de voorbije jaren behoorlijk geïnvesteerd in meer en veiliger fietspaden. Zo zijn er steeds meer fietspaden die niet alleen breder zijn geworden, ook de afscheiding van de rijweg zit stevig in de lift. Elk jaar proberen zowel de gewestelijke, provinciale als gemeentelijke overheden om 150 tot 200 miljoen te investeren in die fietsinfrastructuur in Vlaanderen. Goede punten dus, die de Fietsersbond ook erkent.

Tegelijk voldoet de helft van fietspaden niet aan de verwachtingen, vooral dan op het vlak van trilcomfort. Dat zegt Bruno Coessens, onderzoeker bij de Fietsersbond. Hij ondervroeg 2.500 fietsers en 173 gemeenten over de kwaliteit van de fietspaden en de manier waarop geïnvesteerd wordt. Van de fietsers blijkt 71 procent ontevreden vanwege te veel schokken.

"Bijna de helft van de fietspaden in Vlaanderen is in cementbeton. Dat resulteert in veel meer barsten en dus schokken. Terwijl asfalt beter is als ondergrond en bovendien goedkoper, is amper een kwart van de fietspaden zo aangelegd. Ook bij nieuwe fietspaden wordt nog te vaak naar beton gegrepen."

De reden is dat de studiebureaus nog te vaak voor cementbeton of klinkers kiezen, deels uit esthetische of onderhoudsoverwegingen. "Bijvoorbeeld nutsmaatschappijen vragen vooral klinkers, hoewel gemeenten heel goed weten dat de herstellingen ondermaats zijn." En dus zie je her en der desolate fietspaden.

"De huidige subsidies voor die herstellingen houden enkel rekening met breedte en afscheiding van de weg", zegt Coessens. "En dus is er voor een voldoende breed en afgescheiden fietspad in slechte staat geen subsidie. De financiering voor herstelling komt dan volledig voor rekening van de gemeenten. In financieel moeilijke tijden is dat vaak geen prioriteit", weet Coessens. "Een vijfde van de ondervraagde gemeenten zit met dergelijke dossiers die ze wel wil maar budgettair niet kan aanpakken."

Groter budget

Minister van Openbare Werken Ben Weyts (N-VA) erkent dat er op het vlak van subsidieregeling een en ander beter kan. "Van de 10 miljoen euro die in het Fietsfonds steekt, heb ik er vorig jaar maar 5 miljoen euro kunnen uitschrijven. De reden is dat de gemeenten zelf minder investeerden." Dat komt ook omdat niet alle kosten in aanmerking komen voor subsidies. Dat wil Weyts bekijken. "Bijvoorbeeld de studiekosten die nu niet subsidieerbaar zijn, wil ik nog deze legislatuur aanpakken zodat die ook zelf steun kunnen ontvangen.



"Er zijn vandaag ook te veel fysieke drempels, zoals de oversteek van een snelweg of een drukke gewestweg. Nu moet je daar over via een fietsbrug of eronder via een tunnel. Welnu die kosten wil ik volledig subsidieerbaar maken."

Het huidige budget van 90 miljoen euro per jaar wil Weyts daarom dit jaar nog optrekken tot 100 miljoen euro. Aan het trilcomfort zelf, de voornaamste vraag van de Fietsersbond, kan Weyts evenwel niets verhelpen: "Het is niet aan de overheid om te gaan bepalen welke ondergrond de gemeenten verkiezen. Ik kan enkel de subsidies faciliteren."

Maar door het budget op te trekken en een aantal kosten te verdelen hoopt Weyts dat de gemeenten hun budget kunnen herzien, waardoor ze sneller kunnen investeren.


In welk materiaal zijn de meeste fietspaden in Temse? ... Juist! Kijk bijvoorbeeld maar eens even naar dit fietspad!

En toch wou de gemeente Temse haar medewerking niet verlenen om ook een slechte ondergrond mee te laten tellen om subsidies voor herstellingen te krijgen! Onbegrijpelijk!

Erger nog! In Temse slaagt men er zelfs in om fietspaden in asfalt slecht aan te leggen!
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 11-08-2016 21:45:58    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Een column uit "De Tijd" van 11 augustus 2016 over slechte fietspaden, niet voor niets geïllustreerd met een foto uit Temse. Ik zit er voor niets tussen Hihi Knipoog ...

(Klik om te vergroten)


Voor het geval je de plaats van de foto niet direct herkent: het kruispunt van Cauwerburg met de Peter Benoitlaan.

Het omgedraaid verkeersbord op de foto kwam onlangs nog ter sprake in dit forum, en de foto is zeker genomen ter gelegenheid van de werken einde 2014 op Cauwerburg.

De column wordt vergezeld van 3 foto's. Dit zijn ze alle drie:







De lokatie van de tweede foto is waarschijnlijk van ergens anders. Ik kan hem toch niet thuisbrengen in Temse.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 15-05-2017 07:31:05    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De kwaliteit van onze Vlaamse en Belgische fietspaden is niet om over te stoefen, dat weten we allemaal. Zelfs nieuw aangelegde fietspaden scoren dikwijls ondermaats!

We weten ook allemaal dat de Nederlandse fietspaden van topkwaliteit zijn en dat fietsen in Nederland een beschavingscultuur geworden is. In Nederland wordt fietsinfrastructuur aangelegd die elders bijna onmogelijk is, zoals bijvoorbeeld de zwevende fietsrotonde in Eindhoven of dit afgescheiden dubbelrichtingsfietspad rond een rotonde, met fietsers in voorrang in Den Bosch.



Maar denk je dat dit altijd zo geweest is in Nederland? Waar komt die Nederlandse fietscultuur vandaan? Waarom is dat bij ons in Vlaanderen of in België niet zo? Het antwoord op die vragen vind je in dit filmpje.




Het ligt dus aan onszelf! Wij hebben de auto op een verhoogje geplaatst en de fiets verwaarloosd, met alle gevolgen vandien. Tevens is onze ruimtelijke (wan)ordening niet van aard om een degelijke fietsinfrastructuur uit te werken.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 22-09-2018 10:17:02    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De kwaliteit van onze fietspaden is nooit goed geweest. Dat weten we al lang, en dat klagen we al jaren aan, zie alles hierboven. De fietspaden in Temse zijn daar een voorbeeld van. Fietsers waren immers een onbelangrijk randverschijnsel (letterlijk) die vooral in de weg reden voor het autoverkeer. Heel wat fietspaden werden alleen maar aangelegd om die vervelende fietsers van de rijbaan weg te houden. De kwaliteit van dat fietspad was niet belangrijk, als er maar iets was waarheen men fietsers kon verwijzen.

Door de vele files in het autoverkeer, en met de opkomst van elektrische fietsen en vele andere soorten fietsen en voortbewegingstoestellen, die allemaal van de fietspaden gebruik mogen maken, komt die verwaarlozing van fietsers als een boemerang in het gezicht van de wegbeheerders. Hoe gaan ze dat nu nog kunnen goedmaken?

Waar amper 10 jaar geleden in Temse nog fietspaden verwijderd werden om een rijstrook voor het autoverkeer te kunnen bijmaken — en waardoor onze Fietsersbondafdeling is ontstaan — spreekt men er nu over om rijstroken af te nemen ten voordele van het groeiende fietsverkeer! De omgekeerde beweging! Dit stond in Het Nieuwsblad van zaterdag 22 september 2018 (klik om te vergroten):


_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 23-01-2019 16:42:11    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Het is al lang geweten dat onze fietspaden niet aangepast zijn aan het fietsverkeer, zeker niet nu er steeds meer gefietst wordt, met steeds meer snelle fietsen. Maar onze politiekers worden zachtjesaan wakker. Er zal meer geïnvesteerd worden in fietsvoorzieningen, als we dit artikel mogen geloven uit Het Nieuwsblad van maandag 21 januari 2019 (klik om te vergroten).



Hoewel ... Om onze achterstand in te halen zal veel meer nodig zijn dan 300 miljoen euro per jaar. Op deze wijze zal het nog vele tientallen jaren duren vooraleer we fietsvoorzieningen hebben die aangepast zijn aan het aantal en het soort fietsen dat er nu is en nog zal komen. De verkoop van fietsen zit immers in de lift, zoals blijkt uit dit artikel uit Het Nieuwsblad van zaterdag 16 januari 2019:



En de helft daarvan blijkt een elektrische fiets te zijn. De kans is groot dat die zal gebruikt worden om naar het werk te pandelen, eventueel in combinatie met de auto, de trein of nog een ander vervoermiddel.

Hopelijk evolueren we naar een echt fietsbeleid, dat niet in de schaduw staat van het autobeleid, maar er een volwaardig deel van uitmaakt.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 25-09-2020 08:55:45    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Dit stond te lezen in Het Nieuwsblad van vrijdag 25 september 2020 (klik om iets te vergroten). Het was ook op alle nieuws op radio en TV.



Alleen ... is dit nog wel "nieuws"?

Uit al wat voorafgaat blijkt dat onze overheden al heel lang weten dat onze fietspaden slecht tot zeer slecht zijn. En ze beloven vanalles om die slechte toestanden zo vlug mogelijk te verhelpen. Maar toch ondervinden fietsers, en ook andere weggebruikers, dat de verbetering van de fietspaden veel te traag vordert, ook al "investeert men recordbedragen" ... zoals men zegt ...

Wanneer zullen we echt snelle verbeteringen zien, en op echte goede en veilige fietspaden kunnen rijden?
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 01-03-2021 19:24:01    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De miljoenen voor fietspaden stapelen zich op. Dit stond nu weer te lezen in Het Nieuwsblad van maandag 1 maart 2021.



Dit kan helpen, nu de gemeenten hun geplande werken moeten annuleren of uitstellen wegens de bijkomende kosten en minder inkomsten door de coronapandemie. Maar onze fietspaden verbeteren toch heel traag ... Triest

En ... als de gemeenten eerst € 2,00 moeten op tafel leggen om dan € 1,00 erbij te krijgen, vraag ik mij af wie van deze € 150.000.000,00 zal gebruik maken Hihi Vraag Het kan helpen voor reeds geplande fietspaden. Die zullen 33% minder kosten aan de gemeenten. Maar zal dat nieuwe projecten helpen opstarten?

We hebben al zoveel miljoenen horen passeren ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Verhaal

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005