Geregistreerd op: 08 Jan 2009 Berichten: 701 Woonplaats: Temse
Geplaatst: 06-03-2010 22:29:43 Onderwerp: Fietssnelweg in Belgie
De Gazet van Antwerpen meldt dat er een fietssnelweg komt tussen Essen en Mechelen:
8.000 fietsers op nieuwe fietssnelweg
Gazet van Antwerpen; 01/03/2010
De Vlaamse gemeenschap legt tegen 2013 twee grote fietssnelwegen aan in onze regio.
De ene voert van Antwerpen naar Mechelen, de andere verbindt Antwerpen met Essen.
Fietssnelwegen worden gebouwd langs waterlopen en spoorwegen omdat er gewoonlijk weinig moet worden onteigend om een fietsstrook aan te leggen.
Van de snelweg Antwerpen-Mechelen is het stuk Berchem-Kontich al afgewerkt.
Het bewijst al meteen zijn nut, want dagelijks rijden in elke richting 4.000 fietsers over de fietssnelweg. _________________ Forumbeheerder
Geregistreerd op: 12 Jan 2009 Berichten: 39 Woonplaats: Temse
Geplaatst: 19-03-2010 09:19:09 Onderwerp: Temse, waar blijf je?
Allé Temse, maak nu toch eindelijk eens werk van dat fietspad langs de spoorweg Sint-Niklaas- Temse! A.U.B. _________________ Met de fiets vervuil je niets :-)
De opbrengsten die kunnen worden toegerekend aan fietssnelwegen zijn aanzienlijk hoger dan de kosten.
Er wordt de komende jaren in Nederland zo’n €100 miljoen geïnvesteerd in fietssnelwegen.
Dat levert in de toekomst jaarlijks minimaal €144 miljoen op aan reistijdwinst, betere gezondheid en winst voor het milieu.
plaatje
Dat heeft bureau Goudappel Coffeng becijferd met een verkeersmodel.
Het bureau rekende twee scenario’s door: één met de aanleg van 675 km aan fietssnelweg en één met daarbij de veronderstelling dat tegen 2020 50 procent met de elektrische fiets gaat.
Het aantal autoverplaatsingen daalt in het eerste scenario met 0,7% en als de elektrische fiets doorzet met 1,6%.
Het aantal openbaar vervoer-verplaatsingen daalt meer, namelijk met 0,9 respectievelijk 2,7 procent.
Het aantal fietsverplaatsingen stijgt met 1,3 respectievelijk 3,3 %.
Goudappel keek ook naar de mobiliteitseffecten voor alleen de regio Rotterdam/Den Haag.
Dan wordt het autogebruik met 1,4 respectievelijk 2,3 procent teruggedrongen en het openbaar vervoer met 2,3 cq. 3,9 procent.
Het aantal fietsverplaatsingen groeit dan met 2,2 respectievelijk 3,8 %.
Door betere fietsvoorzieningen neemt de reistijd met de auto als gevolg van minder congestie voor heel Nederland af met 3,8 miljoen uur cq. 9,4 miljoen bij toenemend gebruik van de elektrische fiets.
Uitgaande van waardering van reistijd van €10 per uur voor de auto levert dit een opbrengst op van circa €40 miljoen per jaar in de variant met alleen fietssnelwegen en €100 miljoen in de variant met fietssnelwegen en extra inzet elektrische fietsen.
Aan gezondheidseffecten kan daar volgens de modelberekeningen voor het ‘elektrische scenario’ nog eens €250 miljoen bij worden opgeteld en €8 miljoen dankzij de CO2-reductie.
Totaal komt men dan uit op een winst van €358 miljoen.
Voor het scenario zonder de elektrische fiets komt Goudappel op een opbrengst van jaarlijks €144 miljoen. _________________ Forumbeheerder
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum