Het is nu 28-03-2024 18:25:09
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

De zone 30 in de Gasthuisstraat

    -> Temse (centrum) Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 04-11-2020 10:56:03    Onderwerp: De zone 30 in de Gasthuisstraat
 Reageren met citaat  

De Gasthuisstraat heeft een zone 30. Als je dat niet moest weten, dan komt dat omdat die zone 30 waarschijnlijk de enige zone 30 in Temse is, die niet op het wegdek is aangeduid. Daardoor zal deze zone 30 aan heel wat bestuurders niet opvallen, of zelfs onbekend zijn. De kleine verkeersbordjes tegen de huisgevels vallen immers helemaal niet op!

Voor wie die zone 30 niet kent: in de richting van het centrum begint ze even voorbij de Vooruitgangstraat. Ze eindigt aan de verkeerslichten.



In de richting van het centrum weg, begint ze bijna vanaf de verkeerslichten, en ze eindigt juist voor de Vooruitgangstraat.



Afgaande op de snelheden die in deze straat ontwikkeld worden, dikwijls om het groene verkeerslicht te halen, zijn weinigen op de hoogte van het bestaan van deze zone 30.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 19-11-2020 07:59:29    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Deze zone 30 in de Gasthuisstraat blijft zeker bestaan. Dat is gezegd op onze laatste vergadering met de mobiliteitsdienst van Temse, op woensdag 18 november 2020. Dat wordt beter aangeduid in het kader van het nieuw mobiliteitsplan van Temse, waarbij de zone 30 trouwens sterk zal uitgebreid worden.

De rest van de Gasthuisstraat, richting N16, blijft wel maximum 50 km/u in een zone 30. We vragen ons af of de zone 30 in de Gasthuisstraat dan niet tot dichter bij de N16 kan komen? Tenslotte moeten fietsers richting N16 ter hoogte van het kerkhof de rijbaan verlaten naar een tweerichtingsfietspad.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 14-01-2021 14:07:34    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Op onze vergadering met de mobiliteitsdienst op 13 januari 2021 is gesproken over de Gasthuisstraat. In bijna de ganse straat 30 km/u zou strijdig zijn met het mobiliteitsplan, maar er zijn wel andere mogelijkheden, zoals fietssuggestiestroken aanbrengen ...

We hebben opgeworpen dat het wel veel drukker zou kunnen worden in de Gasthuisstraat, als de Kouterstraat enkelrichting zal worden zoals voorzien in het mobiliteitsplan. Daardoor kan het nog gevaarlijker worden voor fietsers.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 05-07-2021 09:08:53    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
Deze zone 30 in de Gasthuisstraat blijft zeker bestaan. Dat is gezegd op onze laatste vergadering met de mobiliteitsdienst van Temse, op woensdag 18 november 2020. Dat wordt beter aangeduid in het kader van het nieuw mobiliteitsplan van Temse, waarbij de zone 30 trouwens sterk zal uitgebreid worden.
...
(Zie hierboven.)

de zone 30 is inderdaad overal uitgebreid in Temse op 5 juli 2021, en in de Gasthuisstraat is dat opvallend aangeduid, tot ongemak van de voetgangers op het voetpad.



Het begin van de zone 30 is daar zelfs wat verschoven tot juist voor het kruispunt met de Vooruitgangstraat.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 28-09-2021 17:11:21    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De zone 30 wordt nu als "ingeburgerd" beschouwd in Temse, en de oranje verwittigingsborden zijn opgeruimd.

Zoals hierboven gezegd, is de zone 30 in de Gasthuisstraat een beetje opgeschoven tot juist voor het kruispunt met de Vooruitgangstraat als je richting centrum rijdt. Wij zouden evenwel liever hebben dat de zone 30 in de Gasthuisstraat al begint op de plaats waar geen tweerichtingsfietspad meer is. Fietsers moeten nu immers rekening houden met autoverkeer dat 50km/u mag rijden om zich naar het tweerichtingsfietspad te begeven ter hoogte van de Vroonhoflaan. En tussen de Vroonhoflaan en de Vooruitgangstraat rijden fietsers op dezelfde rijbaan als de motorrijtuigen, die tussen die twee straten nog altijd 50km/u mogen rijden.

Waar is dat goed voor? Wat is er verschillend in de Gasthuisstraat tussen het gedeelte voor en het gedeelte voorbij de Vooruitgangstraat?

Ook tussen de Vroonhoflaan en de Vooruitgangstraat zijn winkels, de sporthal en een feestzaal.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 20-03-2023 16:47:24    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Zoals ik hier op dit forum op 22 september 2022 geplaatst heb:
Jozef Van Breuseghem schreef:
...
Los van dit alles vind ik het nog altijd zeer fout dat de zone 30 in de Gasthuisstraat pas begint ter hoogte van de Vooruitgangstraat. Het is een veel logischer plaats om over te gaan van 50 naar 30 km/u op de plaats waar fietsers de rijbaan moeten oversteken en waar men overgaat van gescheiden verkeer met fietspaden naar gemengd verkeer zonder fietspaden. Ter hoogte van de fietsoversteekplaats zou men zelfs de rijbaan kunnen versmallen met een poorteffect om het begin van de zone 30 te benadrukken. Het zou bovendien heel wat veiliger worden voor fietsers om daar de rijbaan over te steken.


De zone 30 in de Gasthuisstraat zou dus moeten beginnen aan de oversteekplaats voor fietsers ter hoogte van het kerkhof.
  • Vanaf daar worden fietsers immers gemengd met het gemotoriseerd verkeer.

  • Er gebeuren veel oversteekbewegingen tussen de Vroonhoflaan en de Gebroeders Van Raemdonckstraat door alle rijdend verkeer en door schoolgaande kinderen.

  • Voor wie uit de Gebroeders Van Raemdonckstraat komt (gemotoriseerd verkeer, fietsers en voetgangers), is het gemotoriseerd verkeer dat van de N16 komt slecht zichtbaar, en het is vlug aan dat kruispunt tegen 50 km/u.

  • Vanaf daar is in de Gasthuisstraat een winkel, een warenhuis, een oprit van de parkeerplaats van de sporthal en een oprit van de parkeerplaats van de parochiezaal, voor je aan de Vooruitgangstraat bent waar nu de zone 30 pas begint.

  • Tijdens het begin en het einde van de schooltijd fietsen heel wat kinderen door de Gasthuisstraat.

Allemaal argumenten om de zone 30 dichter tegen het kerkhof te laten beginnen.

Het tegenargument van de gemeente Temse is, dat dit te dicht tegen de N16 zou zijn waarop men 90 km/u mag rijden. Het zou een te groot snelheidsverschil zijn op te korte afstand ...

Maar ...
  • Als je afslaat naar de Vroonhoflaan of naar de Gebroeders Van Raemdonckstraat, dan kom je ook reeds in de zone 30 ... op ongeveer dezelfde afstand van de N16.

  • Zelfs nog veel dichter bij de N16 als je afslaat naar de Piet Nutenlaan. Dan kom je reeds na een goede 50 meter in de zone 30 terecht.

  • En vlak na het verlaten van de N16 kom je in de bebouwde kom met een maximum snelheid van 50 km/u. Het snelheidsverschil met de N16 (90 km/u) is 40 km/u. Het snelheidsverschil tussen de "bebouwde kom" en de zone 30 is slechts 20 km/u.

Houdt het tegenargument van de gemeente wel steek?


(Aanpassing op 18-12-2023: Foute link verbeterd.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 18-12-2023 19:12:31; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 22-06-2023 15:14:34    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
Het tegenargument van de gemeente Temse is, dat dit te dicht tegen de N16 zou zijn waarop men 90 km/u mag rijden. Het zou een te groot snelheidsverschil zijn op te korte afstand ...
...
(Zie hierboven.)

Volgens onze voorzitter heeft de gemeente nog een ander (of een nieuw?) argument. Alle gemeenten zouden de zones 30 op deze wijze laten beginnen. Dat zou ergens in aanbevelingen staan, die alle gemeentes krijgen.

Rare aanbevelingen zijn dat! Welke "specialist" zou die aanbevelingen opstellen, en op welke wet, reglement, voorschrift, ... zouden die gebaseerd zijn?

Ik blijf ervan overtuigd dat de zone 30 in de Gasthuisstraat beter begint aan de oversteekplaats voor fietsers aan het kerkhof. Alle redenen daarvoor staan hierboven. En die redenen houden rekening met de veiligheid van voetgangers en fietsers, en zelfs met het uitzicht van ... automobilisten.

Toch beweert de gemeente Temse dat ze "de kaart van de fietsers trekt". Dat is natuurlijk niet hetzelfde als zorgen voor de veiligheid van fietsers. Kaartspelen is eenvoudig Knipoog.

In werkelijkheid is er meer druk nodig om het gemeentebestuur van gedacht te doen veranderen, zoals in de Sint-Amelbergalaan. Die was aanvankelijk en volgens plan slechts gedeeltelijk zone 30, ongeveer vanaf de inrit van het warenhuis Action. Onder druk van een bewoner is achteraf de hele Sint-Amelbergalaan zone 30 geworden.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 06-02-2024 16:30:11    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De oorspronkelijke zone 30 is nu al uitgebreid in de Sint-Amelbergalaan en ook in de Hoogkamerstraat. Er zijn redenen genoeg om eveneens in de Gasthuisstraat de zone 30 uit te breiden en te laten beginnen juist voor het kruispunt met de Vroonhoflaan, ter hoogte van de oversteekplaats voor fietsers, in plaats van juist voor het kruispunt met de Vooruitgangstraat.



Vanop deze plaats steken fietsers de rijbaan over naar het tweerichtingsfietspad, begint het gemengd verkeer, wordt het gevaarlijker voor fietsers, moet de snelheid bijgevolg beperkt worden tot 30 km/u. Dat is logisch, maar toch doet de gemeente het anders.

We zullen het nogmaals moeten aankaarten ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 24-02-2024 16:15:56    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
We zullen het nogmaals moeten aankaarten ...
(Zie hierboven.)

Dat hebben we gedaan met deze e-mail naar onze schepen en naar de dienst mobiliteit op 19 februari 2024:
Citaat:
Beste ...

De zone 30 in Temse centrum, van toepassing sinds 5 juli 2021, is sindsdien op twee plaatsen uitgebreid waar dat oorspronkelijk niet voorzien was:
  • In februari 2023 is de volledige Sint-Amelbergalaan zone 30 geworden.
  • Onlangs is ook de zone 30 in de Hoogkamerstraat vergroot door het begin ervan te verplaatsen tot voor het kruispunt met de Roeland Lefèvrestraat.

Natuurlijk heeft de Fietsersbond Temse daar niets op tegen, integendeel. Maar het toont aan dat wijzigingen wel degelijk mogelijk zijn.

Daarom herhalen we onze vraag om de zone 30 in de Gasthuisstraat te laten beginnen voor het kruispunt met de Vroonhoflaan, in plaats van voor het kruispunt met de Vooruitgangstraat.

Dat zal de veiligheid van alle weggebruikers ten goede komen, vooral van fietsers en voetgangers, in het bijzonder van schoolgaande kinderen, om verschillende redenen:
  • Vanaf dat kruispunt beginnen de oversteekbewegingen van de rijbaan.
  • Vanaf daar rijden fietsers op de rijbaan samen met het gemotoriseerd verkeer.
  • Vanuit de Gebroeders Van Raemdonckstraat heeft men slecht zicht op snel aankomend verkeer vanaf de N16.

Er is trouwens geen verschil tussen het verkeersbeeld van de Gasthuisstraat vanaf de Vroonhoflaan, of vanaf de Vooruitgangstraat. Er is dezelfde gesloten bebouwing met een rij geparkeerde auto's op dezelfde breedte van de rijbaan. Verder is er een winkel, een warenhuis, een sporthal en een evenementenzaal. Er worden dus genoeg manoeuvres uitgevoerd om de snelheid te beperken tot 30 km/u.

Er is wel een wijziging van het verkeersbeeld van de Gasthuisstraat vanaf het kruispunt met de Vroonhoflaan. Macadam gaat over in asfalt, er is geen tweerichtingsfietspad meer, er zijn geen aangelegde parkeerplaatsen meer, er komt gesloten bebouwing aan beide kanten van de rijbaan, ... Het begin van de zone 30 zal dus veel zichtbaarder zijn voor het gemotoriseerd verkeer, als dat aangeduid staat voor de Vroonhoflaan.

De aanduiding van de zone 30 voor de Vooruitgangstraat gaat bovendien soms schuil achter een geparkeerd voertuig. Ook op verschillende andere plaatsen in Temse is het begin van de zone 30 zeer onopvallend. Een duidelijker aanduiding, met een aanpassing van de infrastructuur, zou de verkeersveiligheid ten goede komen.

Met vriendelijke groeten,
...

Reeds dezelfde dag kregen we het antwoord, dat dit zal besproken worden op de volgende verkeerscel, en dat we daarna een officieel antwoord zullen ontvangen van de gemeente.

Spannend Uitroepteken Hihi
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Temse (centrum)

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 1 van 1
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005