|
De zone 30 in de Gasthuisstraat |
|
|
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 20-03-2023 16:47:24 Onderwerp: |
|
|
|
|
Zoals ik hier op dit forum op 22 september 2022 geplaatst heb:
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...
Los van dit alles vind ik het nog altijd zeer fout dat de zone 30 in de Gasthuisstraat pas begint ter hoogte van de Vooruitgangstraat. Het is een veel logischer plaats om over te gaan van 50 naar 30 km/u op de plaats waar fietsers de rijbaan moeten oversteken en waar men overgaat van gescheiden verkeer met fietspaden naar gemengd verkeer zonder fietspaden. Ter hoogte van de fietsoversteekplaats zou men zelfs de rijbaan kunnen versmallen met een poorteffect om het begin van de zone 30 te benadrukken. Het zou bovendien heel wat veiliger worden voor fietsers om daar de rijbaan over te steken. |
De zone 30 in de Gasthuisstraat zou dus moeten beginnen aan de oversteekplaats voor fietsers ter hoogte van het kerkhof.
- Vanaf daar worden fietsers immers gemengd met het gemotoriseerd verkeer.
- Er gebeuren veel oversteekbewegingen tussen de Vroonhoflaan en de Gebroeders Van Raemdonckstraat door alle rijdend verkeer en door schoolgaande kinderen.
- Voor wie uit de Gebroeders Van Raemdonckstraat komt (gemotoriseerd verkeer, fietsers en voetgangers), is het gemotoriseerd verkeer dat van de N16 komt slecht zichtbaar, en het is vlug aan dat kruispunt tegen 50 km/u.
- Vanaf daar is in de Gasthuisstraat een winkel, een warenhuis, een oprit van de parkeerplaats van de sporthal en een oprit van de parkeerplaats van de parochiezaal, voor je aan de Vooruitgangstraat bent waar nu de zone 30 pas begint.
- Tijdens het begin en het einde van de schooltijd fietsen heel wat kinderen door de Gasthuisstraat.
Allemaal argumenten om de zone 30 dichter tegen het kerkhof te laten beginnen.
Het tegenargument van de gemeente Temse is, dat dit te dicht tegen de N16 zou zijn waarop men 90 km/u mag rijden. Het zou een te groot snelheidsverschil zijn op te korte afstand ...
Maar ...
- Als je afslaat naar de Vroonhoflaan of naar de Gebroeders Van Raemdonckstraat, dan kom je ook reeds in de zone 30 ... op ongeveer dezelfde afstand van de N16.
- Zelfs nog veel dichter bij de N16 als je afslaat naar de Piet Nutenlaan. Dan kom je reeds na een goede 50 meter in de zone 30 terecht.
- En vlak na het verlaten van de N16 kom je in de bebouwde kom met een maximum snelheid van 50 km/u. Het snelheidsverschil met de N16 (90 km/u) is 40 km/u. Het snelheidsverschil tussen de "bebouwde kom" en de zone 30 is slechts 20 km/u.
Houdt het tegenargument van de gemeente wel steek?
(Aanpassing op 18-12-2023: Foute link verbeterd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 18-12-2023 19:12:31; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 22-06-2023 15:14:34 Onderwerp: |
|
|
|
|
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...
Het tegenargument van de gemeente Temse is, dat dit te dicht tegen de N16 zou zijn waarop men 90 km/u mag rijden. Het zou een te groot snelheidsverschil zijn op te korte afstand ...
... |
(Zie hierboven.)
Volgens onze voorzitter heeft de gemeente nog een ander (of een nieuw?) argument. Alle gemeenten zouden de zones 30 op deze wijze laten beginnen. Dat zou ergens in aanbevelingen staan, die alle gemeentes krijgen.
Rare aanbevelingen zijn dat! Welke "specialist" zou die aanbevelingen opstellen, en op welke wet, reglement, voorschrift, ... zouden die gebaseerd zijn?
Ik blijf ervan overtuigd dat de zone 30 in de Gasthuisstraat beter begint aan de oversteekplaats voor fietsers aan het kerkhof. Alle redenen daarvoor staan hierboven. En die redenen houden rekening met de veiligheid van voetgangers en fietsers, en zelfs met het uitzicht van ... automobilisten.
Toch beweert de gemeente Temse dat ze "de kaart van de fietsers trekt". Dat is natuurlijk niet hetzelfde als zorgen voor de veiligheid van fietsers. Kaartspelen is eenvoudig .
In werkelijkheid is er meer druk nodig om het gemeentebestuur van gedacht te doen veranderen, zoals in de Sint-Amelbergalaan. Die was aanvankelijk en volgens plan slechts gedeeltelijk zone 30, ongeveer vanaf de inrit van het warenhuis Action. Onder druk van een bewoner is achteraf de hele Sint-Amelbergalaan zone 30 geworden. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 24-02-2024 16:15:56 Onderwerp: |
|
|
|
|
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...
We zullen het nogmaals moeten aankaarten ... |
(Zie hierboven.)
Dat hebben we gedaan met deze e-mail naar onze schepen en naar de dienst mobiliteit op 19 februari 2024:
Citaat: |
Beste ...
De zone 30 in Temse centrum, van toepassing sinds 5 juli 2021, is sindsdien op twee plaatsen uitgebreid waar dat oorspronkelijk niet voorzien was:
- In februari 2023 is de volledige Sint-Amelbergalaan zone 30 geworden.
- Onlangs is ook de zone 30 in de Hoogkamerstraat vergroot door het begin ervan te verplaatsen tot voor het kruispunt met de Roeland Lefèvrestraat.
Natuurlijk heeft de Fietsersbond Temse daar niets op tegen, integendeel. Maar het toont aan dat wijzigingen wel degelijk mogelijk zijn.
Daarom herhalen we onze vraag om de zone 30 in de Gasthuisstraat te laten beginnen voor het kruispunt met de Vroonhoflaan, in plaats van voor het kruispunt met de Vooruitgangstraat.
Dat zal de veiligheid van alle weggebruikers ten goede komen, vooral van fietsers en voetgangers, in het bijzonder van schoolgaande kinderen, om verschillende redenen:
- Vanaf dat kruispunt beginnen de oversteekbewegingen van de rijbaan.
- Vanaf daar rijden fietsers op de rijbaan samen met het gemotoriseerd verkeer.
- Vanuit de Gebroeders Van Raemdonckstraat heeft men slecht zicht op snel aankomend verkeer vanaf de N16.
Er is trouwens geen verschil tussen het verkeersbeeld van de Gasthuisstraat vanaf de Vroonhoflaan, of vanaf de Vooruitgangstraat. Er is dezelfde gesloten bebouwing met een rij geparkeerde auto's op dezelfde breedte van de rijbaan. Verder is er een winkel, een warenhuis, een sporthal en een evenementenzaal. Er worden dus genoeg manoeuvres uitgevoerd om de snelheid te beperken tot 30 km/u.
Er is wel een wijziging van het verkeersbeeld van de Gasthuisstraat vanaf het kruispunt met de Vroonhoflaan. Macadam gaat over in asfalt, er is geen tweerichtingsfietspad meer, er zijn geen aangelegde parkeerplaatsen meer, er komt gesloten bebouwing aan beide kanten van de rijbaan, ... Het begin van de zone 30 zal dus veel zichtbaarder zijn voor het gemotoriseerd verkeer, als dat aangeduid staat voor de Vroonhoflaan.
De aanduiding van de zone 30 voor de Vooruitgangstraat gaat bovendien soms schuil achter een geparkeerd voertuig. Ook op verschillende andere plaatsen in Temse is het begin van de zone 30 zeer onopvallend. Een duidelijker aanduiding, met een aanpassing van de infrastructuur, zou de verkeersveiligheid ten goede komen.
Met vriendelijke groeten,
... |
Reeds dezelfde dag kregen we het antwoord, dat dit zal besproken worden op de volgende verkeerscel, en dat we daarna een officieel antwoord zullen ontvangen van de gemeente.
Spannend _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 1 van 1 |
Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|